bekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 08 apr 2003 08:59

Hebreeen 5:12-13
12 Want hoewel gij, naar de tijd gerekend , leraars behoordet te zijn, hebt gij weer nodig, dat men u de eerste beginselen van de uitspraken Gods leert , en gij hebt nog melk nodig en geen vaste spijs.
13 Want ieder, die nog van melk leeft, heeft geen weet van de rechte prediking: hij is nog een zuigeling.
14 Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad.

Hier is nog een tekst die Joris uitspraken onderbouwt. Wie blijft in zijn ik ellendig mens en niet verder leest, die dus eigenlijk zijn reiniging loochend, zal nooit en te nimmer verder groeien in geloof maar altijd een baby blijven.

Het volgende stuk geeft de ware opvoeding van een volgeling van Yeshua Messias weer.
2 Petrus1:5-10
5 Maar schraagt om deze reden met betoon van alle ijver door uw geloof de deugd, door de deugd de kennis ,
6 door de kennis de zelfbeheersing, door de zelfbeheersing de volharding, door de volharding de godsvrucht,
7 door de godsvrucht de broederliefde en door de broederliefde de liefde jegens allen.
8 Want als deze dingen bij u aanwezig zijn en overvloedig worden, laten zij u niet zonder werk of vrucht voor de kennis van onze Here Jezus Christus.
9 Want bij wie zij niet zijn, die is verblind in zijn bijziendheid, daar hij de reiniging van zijn vroegere zonden heeft vergeten.
10 Beijvert u daarom des te meer, broeders , om uw roeping en verkiezing te bevestigen; want als gij dit doet , zult gij nimmer struikelen.

Een grote waarschuwing wordt hier gegeven, dat als deze dingen niet komen een dergelijk persoon verblindt is en geen kennis bezit van de wege van de Here.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 apr 2003 10:04

Daar zeg ik Halleluja op!!
Eindelijk een die ziet en aanvaard heeft en dankbaar is. Het melk ben je al te boven gegroeid leer verder en neem vast voedsel tot je dat is het ware leven.

:cry: tIs maar goed dat je mijn Vader niet ben, je slaat een kind toch niet om de oren met het feit dat hij geen volwassene is? :cry:

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 08 apr 2003 11:38

TheKeimpe schreef:
Eindelijk een die ziet en aanvaard heeft en dankbaar is. Het melk ben je al te boven gegroeid leer verder en neem vast voedsel tot je dat is het ware leven.

:cry: tIs maar goed dat je mijn Vader niet ben, je slaat een kind toch niet om de oren met het feit dat hij geen volwassene is? :cry:

Een arend schopt zijn jong ook uit het nest als het te lang blijft zitten treuzelen, vandaar spoor ik ook anderen aan niet te blijven tobben bij het fundament, maar door te groeien naar de ware Godsvrucht en dat is de liefde. Dit was een bemoediging bedoeld voor Chloe.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 08 apr 2003 12:11

Dankje voor je bemoediging, Maranatha!
Ik denk alleen niet dat ik al zo volwassen ben in m'n geloof.. 'k ben nog maar een paar jaar jong..

Groetjes Chloë

joris

Berichtdoor joris » 08 apr 2003 14:52

TheKeimpe schreef:

Zeker wel, fixatie noemen we dat in de psychiatrie. Je kan bljiven hangen in een bepaald ontwikkelingsstadium omdat je denkt dat dat beter voor je is. Onbewust ben je ervan overtuigt dat je niet vcerder kunt groeien, dat je de wereld niet aan kunt, dat de mensen toch niet van je houden dus kan je beter in je luiers blijve liggen want dan krjg je alle aandacht die je je wensen kunt.

In geestelijk opzicht denk ik dat je wel degelijk een schop onder je achterste mag hebben als je maar bljift hameren op bepaalde zaken. Ga leven met GOd! Dat is de weg van het geloof! LEef je leven mét God en blijf niet hangen in je onbekeerde situatie of in je twijfels of in je ongeloof. Maak werk van je geloof door je bijbel te lezen en je te latne overtuigen van Gods grote ongelooflijke grote liefde voor jou!!!!
En voor dit forum hier geld volgens mij heel in het bijzonder: laat de ander eens in je hart kijken en ga samen door op ontdekkingsreis! Gun de ander ene kijkje in je angsten en verlangens zodat je samen naar God kunt groeien. Verschans je niet achter alle moeiljike woorden en geschiedschrijvers. Het gaat om jou en God. Daar gaat het om, dat is belangrijk! God vraagt je liefde omdat Hij jou zijn liefde gegeven heeft. Dus eignelijk geef je hem zijn liefde gewoon weer terug!

Als GOd ons zo heeft liefgehad, vrieden, moeten wij ook elkaar liefhebben. NOoit heeft iemand God gezien, maar als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons volmaakt geworden. 1 joh 4:11.

1 joh 5:13 ev. Dit heb ik u geschreven om u te doen weten dat u eeuwig leven hebt, omdat u gelooft in de naam van de Zoon van God. Wij kunnen ons vol vertrouwen tot God wenden in de zekerheid dat hij ons verhoort als we maar vragen wat in overeenstemming is met zijn wil. We weten dat hij ons hoort als we hem om iets vragen; dan weten we ook, dat we al hebben wat we hem in onze gebeden hebben gevraagd.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 08 apr 2003 23:09

Chloë schreef:Dankje voor je bemoediging, Maranatha!
Ik denk alleen niet dat ik al zo volwassen ben in m'n geloof.. 'k ben nog maar een paar jaar jong..

Groetjes Chloë

Grijze haren zegt niets. Het zegt iets als het ook met wijsheid gaat. Lees bv Job eens. Daar worden 4 vrienden van Job genoemd. 3 Van hen beginnen, de 4e houd zich stil, omdat hij jonger is dan de rest. Maar wat blijkt de 3 vrienden hadden het bij het verkeerde eind en werden door God bestraft. De 4e sprak recht over God en werd niet gestraft.

Dat je jong bent zegt niets. Datgene wat jij schreef over dat je niets hoeft te doen om behouden te zijn is basis en jij snapt die terwijl velen anderen daar blijven treuzelen en zich niet uitstrekken naar hetgeen voor hen ligt. Daarin is een aanwijzing voor hun baby zijn (en helaas zijn dat vaak mensen met grijze haren en een hele rits titels) en het bewijs dat jij nu, nou ja nog niet volwassen, maar wel aan het puberen bent.
Je hebt de basis begrepen en bent verder gegaan.
1 Timotheus 4:12
Niemand schatte u gering om uw jeugdige leeftijd, maar wees een voorbeeld voor de gelovigen in woord, in wandel, in liefde, in geloof en in reinheid.

Nog 1 ding lichamelijke oefening is goed, maar het oefenen in de godsvrucht, dat is ontzag voor God en je neerzetten aan Zijn voeten, om van Hem te leren.

Zonde wordt vaak omschreven als doel missen, maar er is een diepere betekenis.
Zonde is ten diepste je afkeren van God, zelf je koers willen bepalen in dit leven en zelf beslissen wat goed is en kwaad. Dit is werkelijke zonde.
In dit feit heeft Yeshua niet gefaalt. Ten alle tijden zie je dat Hij met God leefde en deed wat Zijn hemelse Vader van Hem verlangde.
In dit vaste vertrouwen is Hij ons een voorbeeld geworden in ware Godsvrucht.
1 Timoteus 4:7-8
7 maar wees afkerig van onheilige oudevrouwenpraat. Oefen u in de godsvrucht.
8 Want de oefening van het lichaam is van weinig nut, doch de godsvrucht is nuttig tot alles, daar zij een belofte inhoudt van leven, in heden en toekomst.

De wereld daarentegen is helemaal gericht op de lichamelijke oefening. Is het jullie al misschien opgevallen, dat die zogenaamde voetbalgoden hartstikke dom zijn. Als je luistert naar wat ze vertellen in 10 minuten dan hoor je 10 minuten iedere minuut hetzelfde. Ik dit en ik dat, had ik nu maar of als het zo had gegaan, maar ja ik dit en ik dat en.......

Wij geheel anders zegt de Apostel, want wij kennen Yeshua onze grote voorbeeld. Oefen je in de relatie met God, want dat is Godsvrucht, ontzag krijgen voor Hem. Dan ga je niet meer denken van bekering dat is via regel en wet, en nee die en die regel zijn afgeschaft, omdat. Nee dan ga je denken, hoe zou God daar nu werkelijk over denken en laat ik de bijbel eens pakken. Niet diegene waar al die kopjes staan en die verdeeld is in hoofdstuknummers, nee die bijbel die aan 1 stuk doorgaat van de eerste letter van de bijbel tot de laatste letter van de bijbel.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 apr 2003 09:34

Maranatha schreef:Als je luistert naar wat ze vertellen in 10 minuten dan hoor je 10 minuten iedere minuut hetzelfde. Ik dit en ik dat, had ik nu maar of als het zo had gegaan, maar ja ik dit en ik dat en.......
eindelijk iemand die dat ook opgevallen is. :)

joepie

Berichtdoor joepie » 09 apr 2003 09:50

Nu ik lees toch wel graag de Bijbel die in kopjes staat.
Heeft mij al heel goed geholpen in mij Godsvrucht.
Zou niet weten wat daar verkeerd aan is.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 10 apr 2003 13:50

Maranatha schreef:
Chloë schreef:Dankje voor je bemoediging, Maranatha!

Groetjes Chloë

Grijze haren zegt niets. Het zegt iets als het ook met wijsheid gaat. Lees bv Job eens. Daar worden 4 vrienden van Job genoemd. 3 Van hen beginnen, de 4e houd zich stil, omdat hij jonger is dan de rest. Maar wat blijkt de 3 vrienden hadden het bij het verkeerde eind en werden door God bestraft. De 4e sprak recht over God en werd niet gestraft.

Dat je jong bent zegt niets. Datgene wat jij schreef over dat je niets hoeft te doen om behouden te zijn is basis en jij snapt die terwijl velen anderen daar blijven treuzelen en zich niet uitstrekken naar hetgeen voor hen ligt. Daarin is een aanwijzing voor hun baby zijn (en helaas zijn dat vaak mensen met grijze haren en een hele rits titels) en het bewijs dat jij nu, nou ja nog niet volwassen, maar wel aan het puberen bent.
Je hebt de basis begrepen en bent verder gegaan.
1 Timotheus 4:12
Niemand schatte u gering om uw jeugdige leeftijd, maar wees een voorbeeld voor de gelovigen in woord, in wandel, in liefde, in geloof en in reinheid.

Nog 1 ding lichamelijke oefening is goed, maar het oefenen in de godsvrucht, dat is ontzag voor God en je neerzetten aan Zijn voeten, om van Hem te leren.

Zonde wordt vaak omschreven als doel missen, maar er is een diepere betekenis.
Zonde is ten diepste je afkeren van God, zelf je koers willen bepalen in dit leven en zelf beslissen wat goed is en kwaad. Dit is werkelijke zonde.
In dit feit heeft Yeshua niet gefaalt. Ten alle tijden zie je dat Hij met God leefde en deed wat Zijn hemelse Vader van Hem verlangde.
In dit vaste vertrouwen is Hij ons een voorbeeld geworden in ware Godsvrucht.
1 Timoteus 4:7-8
7 maar wees afkerig van onheilige oudevrouwenpraat. Oefen u in de godsvrucht.
8 Want de oefening van het lichaam is van weinig nut, doch de godsvrucht is nuttig tot alles, daar zij een belofte inhoudt van leven, in heden en toekomst.

De wereld daarentegen is helemaal gericht op de lichamelijke oefening. Is het jullie al misschien opgevallen, dat die zogenaamde voetbalgoden hartstikke dom zijn. Als je luistert naar wat ze vertellen in 10 minuten dan hoor je 10 minuten iedere minuut hetzelfde. Ik dit en ik dat, had ik nu maar of als het zo had gegaan, maar ja ik dit en ik dat en.......

Wij geheel anders zegt de Apostel, want wij kennen Yeshua onze grote voorbeeld. Oefen je in de relatie met God, want dat is Godsvrucht, ontzag krijgen voor Hem. Dan ga je niet meer denken van bekering dat is via regel en wet, en nee die en die regel zijn afgeschaft, omdat. Nee dan ga je denken, hoe zou God daar nu werkelijk over denken en laat ik de bijbel eens pakken. Niet diegene waar al die kopjes staan en die verdeeld is in hoofdstuknummers, nee die bijbel die aan 1 stuk doorgaat van de eerste letter van de bijbel tot de laatste letter van de bijbel.
Dankjewel. :oops: :oops: :oops:

Ik lees de laatste tijd ook regelmatig zonder kopjes trouwens, je merkt wel dat je door die kopjes en indeling in verzen best bevooroordeeld bent. Er staat bijvoorbeeld ergens in de evangeliën als het gaat om een rijke man die naar Jezus komt 'de rijke jongeling'. Dat het een jongeling is, is een parallel die getrokken wordt met een ander evangelie. Het staat er echter niet. Dat soort dingen vallen je dan wel op.

Nogmaals dankjewel Maranatha, ik beschouw dit echt als een bemoediging. :oops:

Van harte Gods zegen toegewenst!
Groetjes Chloë

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 apr 2003 13:16

TK schreef: :cry: tIs maar goed dat je mijn Vader niet ben, je slaat een kind toch niet om de oren met het feit dat hij geen volwassene is? :cry:

dank voor jullie reacties... Echt heel bemoedigend. Het is inderdaad zinvol om kinderen maar eens flink op te jutten dat ze nou eindelijk eens volwassen worden. Daar groeien ze harder van! :?
Natuurlijk moet er sprake zijn van groei, een kind groeit ook, anders is het ziek. Maar het is NONSENS om een kind te verwijten dat het kind is.

Chloë, het gaat niet om wat mensen van je zeggen, het gaat om wat de hemelse Vader zegt!

Chloë

Berichtdoor Chloë » 11 apr 2003 13:28

Beste TheKeimpe,

Chloë, het gaat niet om wat mensen van je zeggen, het gaat om wat de hemelse Vader zegt!
Dat besef ik heel goed, en daarom was ik ook nogal verbaasd dat iemand me geestelijk volwassen noemde, ik ben geestelijk nog maar een jaartje of drie.. Ik ga me daar niet aan vastklampen, waarom zou ik? Maar in sommige situaties heb je gewoon wel eens wat steun aan een bemoediging.

Dan het volgende:
Echt heel bemoedigend. Het is inderdaad zinvol om kinderen maar eens flink op te jutten dat ze nou eindelijk eens volwassen worden. Daar groeien ze harder van!
Dan zeg ik tegen jou precies hetzelfde: het gaat er niet om wat mensen zeggen maar om wat God zegt! En Hij verwijt door Paulus heen de Korinthiërs dat ze geestelijk nog niet volwassen zijn.
'En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot geestelijken, maar als tot vleselijken, als tot jonge kinderen in Christus.
Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijs; want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet.
Want gij zijt nog vleselijk; want dewijl onder u nijd is, en twist, en tweedracht, zijt gij niet vleselijk, en wandelt gij niet naar den mens?
Want als de een zegt: Ik ben van Paulus; en een ander: Ik ben van Apollos; zijt gij niet vleselijk?' 1 Kor 3:1-4

Hetzelfde komt naar voren in een frase die Maranatha al eerder aanhaalde: je moet niet blijven hangen in de eerste beginselen van Christus, je moet groeien! En helemaal volwassen word je denk ik nooit, je bent nooit uitgeleerd; maar je moet blíjven groeien!
'Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node, dat men u lere, welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods; en gij zijt geworden, als die melk van node hebben, en niet vaste spijze.
Want een iegelijk, die der melk deelachtig is, die is onervaren in het woord der gerechtigheid; want hij is een kind.
Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads.
Daarom, nalatende het beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren; niet wederom leggende het fondament van de bekering van dode werken, en van het geloof in God,
Van de leer der dopen, en van de oplegging der handen, en van de opstanding der doden, en van het eeuwig oordeel.
En dit zullen wij ook doen, indien het God toelaat.' Heb 5:12-6:3

Dus in zekere zin jut God Zijn kinderen inderdaad op (niet oneerbiedig cq kwetsend bedoeld!), ze moeten eens volwassen worden en hun kindertijd achter zich laten!
Hij is niet altijd even lievig (ik oordeel hier net zo hard over mezelf, even voor de duidelijkheid) voor Zijn kinderen! Hij zegt zelf dat als een vader zijn kinderen niet kastijdt, die kinderen eigenlijk bastaards zijn (in Heb 12 staat dat dacht ik).

Groetjes, Chloë

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 apr 2003 13:34

Hoi,

als je leest wat ik schrijf dan zie je dat ik wel enigszins met je instem. Alleen is groeien wel een natuurlijk proces.

En er is volgens mij wel verschil tussen iemand aansporen om te groeien (hoewel dat zelfs al "raar" is) en tussen iemand veroordelen (zo kwam Maranatha dus duidelijk over) dat hij nog kind is.

Ik vraag me af hoe "volwassen" kinderen van God zo gauw vergeten kunnen zijn dat ze zelf ook kind geweest zijn. God is de Vader, en Hij kastijdt. "Oudere broers" hoeven het dan toch niet ook nog eens te doen?

Chloë

Berichtdoor Chloë » 11 apr 2003 13:37

TheKeimpe schreef:Hoi,

als je leest wat ik schrijf dan zie je dat ik wel enigszins met je instem. Alleen is groeien wel een natuurlijk proces.

En er is volgens mij wel verschil tussen iemand aansporen om te groeien (hoewel dat zelfs al "raar" is) en tussen iemand veroordelen (zo kwam Maranatha dus duidelijk over) dat hij nog kind is.

Ik vraag me af hoe "volwassen" kinderen van God zo gauw vergeten kunnen zijn dat ze zelf ook kind geweest zijn. God is de Vader, en Hij kastijdt. "Oudere broers" hoeven het dan toch niet ook nog eens te doen?
Het spijt me, dan was er dus gewoon sprake van miscommunicatie. Sorry, ik wilde niet hard overkomen.
Verder zijn we het geloof ik wel eens. Je hoeft iemand nooit te verwijten dat diegene kind is, daar zorgt God de Vader zelf wel voor! Het spijt me als ik veroordelend overkwam, ik ben in dezen zelf nog maar een peutertje, dus..

Groetjes Chloë

joris

Berichtdoor joris » 13 apr 2003 13:27

ik denk dat je mensen hard moet aansporen om te groeien!!!! Een klein kind begint erg klein maar wordt snel groot. Niet omdat hij er erg zin in heeft, maar omdat hij alles tot zich neemt wat hij nodig wordt om te groeien!!!!!
En zo moet je ook groeien in je geloof: sta op en voor alles wat jou kan laten groeien en verzet je er niet tegen!!! dan ben je een regressief kind wat weer in bed gaat plassen uit angst voor de grote boze wereld.

Ik moedig de mensen in de verschillende gemeenten hierbij aan om zich eens een poosje als eenpuber te gedragen!!! lekker schoppen tegen alle zekerheden en zelf kijken hoe je je zaakjes wilt regelen!!!!
Stap maar eens na een kerkdienst naar de domi toe en zeg: dit ga ik tegen mijn pappie vertellen! En je pappie zal je geduldig antwoord geven en je laten zien hoe je je leven met Hem kunt leven.
Ik heb zelf erg lang geestelijf gefietst met geestelijke zijwieltjes! Weg met die zijwieltjes en op weg op het grote-mensen-fietspad!!!!Niet steunen op vastigheid en zo-zijn-we-het-gewend. Nee, fietsen met die hap!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 apr 2003 11:33

Joris
lekker schoppen tegen alle zekerheden en zelf kijken hoe je je zaakjes wilt regelen!!!!

Schoppen is per definitie fout, vragen stellen mag wel. Waarom moeten dingen via de weg van onvrede geregeld worden? Liefde overwint alles! (En schoppen is hoe dan ook geen liefde, maar een vorm van onbeheerste agressie)

En zo moet je ook groeien in je geloof: sta op en voor alles wat jou kan laten groeien en verzet je er niet tegen!!! dan ben je een regressief kind wat weer in bed gaat plassen uit angst voor de grote boze wereld.

Das een dom kind, een natuurlijk kind zal bij zn vader bescherming zoeken, net als een geestelijk kind.

Chloë
Het spijt me, dan was er dus gewoon sprake van miscommunicatie. Sorry, ik wilde niet hard overkomen.
Verder zijn we het geloof ik wel eens. Je hoeft iemand nooit te verwijten dat diegene kind is, daar zorgt God de Vader zelf wel voor! Het spijt me als ik veroordelend overkwam, ik ben in dezen zelf nog maar een peutertje, dus..

Is al goed, het zijn vooral anderen...

Terug naar “Archief”