Klaas schreef:Tja, als je het niet ervaren hebt houdt het op.
Dat is een iets te makkelijk antwoord als er gevraagd wordt om een bijbelse onderbouwing. Je diskwalificeert mij nu iets te makkelijk. Waar kan ik in de bijbel vinden dat ik vergeving moet vragen voor de zonde dit tot onze zondige natuur leidde?
O maar het was niet als diskwalificatie bedoeld hoor. Het was gewoon een constatering n.a.v. je eigen woorden. Ik bedoel te zeggen dat ik er begrip voor heb dat je niet uit ervaring kunt praten als je die ervaring niet gehad hebt. Ik zeg niet dat je daardoor geen ware gelovige bent o.i.d.
Klaas schreef:Jas schreef:
Ik ben er persoonlijk schuldig aan geworden. Adams zonde is mijn zonde.
De 'grap' (en dat zijn echt vette aanhalingstekens) is nou net dat ik dat laatste ook zo zou kunnen zeggen. Adam en ik kunnen elkaar de hand schudden... Maar kun jij vergeving vragen voor het feit dat (Eva en) Adam zich liet(en) verleiden in het pardijs? Hoe doe je dat dan?
Klaas
Adam is representant voor het gehele menselijk geslacht waartoe ik behoor. Zijn zonde is mijn zonde, evenals Christus gerechtigheid door toerekening mijn gerechtigheid is geworden.
Maar bij Adam speelt er nog iets wat in vergelijking met Christus niet opgaat. Ik heb persoonlijk Adams zonde gedaan, maar ik kan nooit Christus gerechtigheid verwerven.
Ik begrijp dat je die erfzondekwestie moeilijk vindt. Maar in feite overtreden wij toch dagelijks Gods inzettingen. Vandaaruit teruggaand naar het paradijs zijn wij dus gewoon Adam. Ik tenminste wel. Ik kan niet voor jou of anderen spreken maar slechts uit eigen ervaring. We doen net of er zo'n verschil is tussen onze zonde en de erfzonde van Adam maar ze zijn zeer vergelijkbaar. Hoe gemakkelijk kan een zonde niet een kettingreactie op gang brengen van andere zonden. Dus bijv. door een leugen of andere snode daad zijn wij oorzaak dat wij of zelfs ook anderen daarna nog veel meer zonden gaan doen. Bijv. als ik iemand boos zou maken, tergen, het bloed onder de nagels haal en die persoon begint uiteindelijk te vloeken. Dan ben ik daar de oorzaak van. Die persoon zondigt wel door te vloeken, maar ik zondig omdat ik de aanleiding ben. Wel, in dat opzicht ben ik dan dus Adam. Ik breng een reactie op gang waardoor anderen a.g.v. mijn zonde ook zondigen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )