maken wij het niet veel te moeilijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 09 apr 2005 12:59

jas schreef:
essieee schreef:Er staat namelijk ook in de Bijbel dat ongeloof (dus de vraag of je echt bekeerd bent) een grote zonde is.

Je maakt me nieuwsgierig, waar staat dat, dat de vraag of je echt bekeerd bent een grote zonde is? Die Bijbel heb ik nog niet.

Ben ik niet duidelijk?????????????

Stel.....dat God een mens bekeerd en je zou eraan blijven twijfelen, ben je ongelovig t.o.v. God...en ja ongeloof is zonde!

(waar jij op doelt is de nauwe doorzoeking van ejzelf, dat is uiteraard een goed iets, je kunt je maar een keer bedriegen!)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 09 apr 2005 13:36

Nou essieee, je moet ook idd echt niet te bang zijn dat je jezelf bedreigt. Wel is het goed om jezelf te onderzoeken, maar jezelf bedriegen doe je ook niet zomaar.

Ik geloof dat als je een poos zo gaat denken dat het juist dan vaak van de duivel is, en jij de duivel gaat geloven. Daarmee doe je God verdriet, terwijl Hij jou al heeft aangenomen door Zijn Zoon.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 13:49

frekje schreef:Nou essieee, je moet ook idd echt niet te bang zijn dat je jezelf bedreigt. Wel is het goed om jezelf te onderzoeken, maar jezelf bedriegen doe je ook niet zomaar.

Jer. 17:9 "Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?"
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 09 apr 2005 14:35

jas schreef:
frekje schreef:Nou essieee, je moet ook idd echt niet te bang zijn dat je jezelf bedreigt. Wel is het goed om jezelf te onderzoeken, maar jezelf bedriegen doe je ook niet zomaar.

Jer. 17:9 "Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?"

Dat is zeker waar, absoluut! Maar ik lees ook:
2 Kor. 5:17 Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.

Dus het is niet direct waar dat wij direct moeten denken dat wij ons bedriegen, maar het is wel goed om zelfonderzoek te doen! Maar een dominee (of iemand anders) die continu beweert dat hij bang is dat hij zichzelf bedriegt, mmm, volgens mij mag er ook zeker geloofszekerheid zijn!
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 18:30

frekje schreef:
jas schreef:

2 Kor. 5:17 Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.

Dus het is niet direct waar dat wij direct moeten denken dat wij ons bedriegen, maar het is wel goed om zelfonderzoek te doen! Maar een dominee (of iemand anders) die continu beweert dat hij bang is dat hij zichzelf bedriegt, mmm, volgens mij mag er ook zeker geloofszekerheid zijn!
'
Absoluut. Twijfel is geen bewijs van geloof, maar van ongeloof.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 09 apr 2005 20:25

Geplaatst: Za Apr 09, 2005 7:30 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

frekje schreef:
jas schreef:
frekje schreef:
Nou essieee, je moet ook idd echt niet te bang zijn dat je jezelf bedreigt. Wel is het goed om jezelf te onderzoeken, maar jezelf bedriegen doe je ook niet zomaar.

'

Code: Selecteer alles

Gaat dat op in het hele ware geloof Jas?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 21:24

essieee schreef:
Geplaatst: Za Apr 09, 2005 7:30 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

frekje schreef:
jas schreef:
frekje schreef:

'

Code: Selecteer alles

Het ware geloof twijfelt niet, de ware gelovige echter wel. Dat onderscheid moet je goed en duidelijk maken. De ware gelovige is en blijft gebrekkig mens tot hij door de doodsjordaan is heengegaan. En in dat gebrek, doordat de zonde scheiding blijft maken tussen de mens en God, ontstaat twijfel. Als de ware gelovige dus twijfelt, is dat een gevolg van de zonde en niet een gevolg van het feit dat hij een ware gelovige is. De twijfel is dus geen kenmerk van het ware gelovige zijn, maar is juist één van de vele vijanden waarmee de ware gelovige in dit leven nog te kampen heeft.
Om je vraag te beantwoorden moet je dus wat meer expliciet aangeven wat je bedoeling ervan is. Bedoel je:
1. of de twijfel een kenmerk is van het ware geloof, en derhalve noodzakelijk om een ware gelovige te zijn, of anders gezegd, kan de twijfel een toetssteen zijn der ware genade?
Dan is het antwoord voluit: nee, geenszins.
maar als je bedoelt:
2. of elke gelovige vanaf het moment dat hij tot geloof gekomen is, tot aan zijn dood ten volle verzekerd is en blijft van de zaligheid, en dus aan geen enkele twijfel onderhevig is, of anders gezegd, kan een ware gelovige benauwd worden en aangevallen door twijfel waardoor hij bij tijd en wijle geen zicht meer heeft op de zaligheid?
Dan is het antwoord: ja, dat kan maar is niet noodzakelijk. Want als het noodzakelijk was, dan zou het weer een kenmerk zijn en dat is het niet.
Bovendien moet opgemerkt worden, dat de Heere Zijn kinderen niet in de wanhoop laat liggen maar dat Hij ze in het geloof weer opricht en laat zien op de gekruisigde en opgestane Jezus, zoals het volk Israël in de woestijn mocht zien op de verhoogde koperen slang en daarin haar behoud vond, en zoals Petrus zijn blik van de golven naar Jezus wendend in het geloof Diens hand grijpen kon en niet in het water door ongeloof omkwam.
Ik hoop dat het antwoord wat je bedoelde er bij zit.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 09 apr 2005 22:00

essieee schreef:
Jas schreef:

Als ik ook mag antwoorden...Nee, het kan mij soms aanvliegen dat religie idd opium is, dat ik mezelf verschrikkelijk in de maling neem.
En toch,.... en toch, ...k'ga ervoor. En die drang is niet van mezelf.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 apr 2005 22:30

Ik volg de hele discussie niet (omdat er over de vraag of we het allemaal niet veel te moeilijk hebben gemaakt m.i. geen discussie mogelijk is) maar wil even inhaken met een citaatje n.a.v. het twijfelen. Derek Webb zei in een interview het volgende:

[Webb]The gospel liberates us to do that. I would rather be an example -- even if it's a slightly provocative example -- of someone who has moments of belief in the gospel that liberates him into real honesty. Because I don't believe the gospel most of the time. I really don't.

[interviewer]But you want to, right?

[Webb]Sometimes I don't even want to. But God pursues me, and he stirs my heart to believe. He grants me repentance, he grants me eyes to see my sin in order that I can be honest and see my sin.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 23:07

Klaas schreef:Ik volg de hele discussie niet (omdat er over de vraag of we het allemaal niet veel te moeilijk hebben gemaakt m.i. geen discussie mogelijk is) maar wil even inhaken met een citaatje n.a.v. het twijfelen. Derek Webb zei in een interview het volgende:

[Webb]The gospel liberates us to do that. I would rather be an example -- even if it's a slightly provocative example -- of someone who has moments of belief in the gospel that liberates him into real honesty. Because I don't believe the gospel most of the time. I really don't.

[interviewer]But you want to, right?

[Webb]Sometimes I don't even want to. But God pursues me, and he stirs my heart to believe. He grants me repentance, he grants me eyes to see my sin in order that I can be honest and see my sin.

Klaas

Hmm, er zit wat in, maar toch klinkt dat al behoorlijk oudgereformeerd. "We zijn meestal maar ongelovige thomassen hoor mensen". En het gevaar zit er toch in dat ongeloof tot kenmerk van het ware gemaakt wordt. Al is het natuurlijk wel zo wat hij ook zegt, dat het Gods onweerstaanbare drang is waardoor wij uiteindelijk niet anders kunnen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 apr 2005 23:18

Hmm, er zit wat in, maar toch klinkt dat al behoorlijk oudgereformeerd.

Oudgereformeerd is Webb iig niet ;-) Als ik zo'n uitspraak zou moeten kwalificeren zou ik eerder het woord 'eerlijk' gebruiken.

Klaas

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 10 apr 2005 12:15

Klaas schreef:
Hmm, er zit wat in, maar toch klinkt dat al behoorlijk oudgereformeerd.

Oudgereformeerd is Webb iig niet ;-) Als ik zo'n uitspraak zou moeten kwalificeren zou ik eerder het woord 'eerlijk' gebruiken.

Klaas

Heb je de uitvoering van Mullins' Step by Step door Caedmon's Call weleens gehoord? Dat tempo doet toch behoorlijk oud gereformeerd aan :).

Zelf heb ik nogal eens wat gehad aan een nummer van Webb's maatje Aaron Tate:

Sometime I fear maybe I'm not chosen
You've hardened my heart like Pharaoh
That would explain why life is so hard for me

And I am sad Esau hated
Crying against what's fated
Saying father please, is there any left for me

Cast out my doubts, please prove me wrong
'Cause these demons can be so headstrong
Make my walls fall, please prove me wrong
'Cause this resentment's been building
Burn them up with your fire so strong
if you can before I Baal, please prove me wrong

I fear maybe this is all just a game
Our friends and our families all play too
Harness the young and give some comfort to the old

Don't let my doubts prove true
Draw me close and hold me near to you
Keep me still until the day you

"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 apr 2005 21:09

Heb je de uitvoering van Mullins' Step by Step door Caedmon's Call weleens gehoord? Dat tempo doet toch behoorlijk oud gereformeerd aan.

Nooit gehoord, maar moeten we Pedro the Lion dan ook onder de oud GG scharen? Trouwens, nu ik erover nadenk, er zit wel veel zonde in zijn nummers ;-)

Hoe dan ook, kunnen we concluderen dat twijfel idd geen bewijs van geloof is maar dat het absoluut schijnheilig is om te stellen dat een ware gelovige geen twijfel kent?

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 apr 2005 22:06

Klaas schreef:
Hoe dan ook, kunnen we concluderen dat twijfel idd geen bewijs van geloof is maar dat het absoluut schijnheilig is om te stellen dat een ware gelovige geen twijfel kent?

Klaas

Of het schijnheilig is weet ik niet, het is in elk geval niet juist. Verder ben ik het met je conclusie eens.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 apr 2005 22:12

Nou ja, laat ik dan zeggen dat het schijnheilig kan zijn. In ieder geval is het niet juist om een ware gelovige voor te stellen als iemand zonder twijfels. Ik begin mensen juist te wantrouwen als ze beweren nooit te twijfelen ;-)

Klaas

Terug naar “Archief”