negatief zelfbeeld --> hoe en wat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 08 apr 2005 10:24

ik ben er nu wel uit, dan wanneer je een negatief zelfbeeld heb, het alleen maar beter gaat wanneer er eindleijk eens wat lekkere positieve dingen gebeuren in je leven. Wanneer er iets gebeurt, afwijzing op sollicitatie ofzo, begint het weer opnieuw, eerst weer die negatieve kring, dr uit proberen te komen, als dat lukt en dan .....

K ben nu zover dat ik eindelijk weer positief kan denken. Afgelopen ajar is alles mis gegaan wat maar mis kon gaan. Stage mislukt, gestopt met school tijdelijk, moeilijk werk vinden, veel vragen waar geen antwoord op kwamen.

Doordat er mensen zijn die je vooruit willen helpen lukt het wel om mezelf er bij te trekken. Maar nog zijn er dagen waarvan ik denk, hoe kan ik toch dagen zo negatief zijn, als ik alleen maar denk hoe goed God is dat ik nog leef etc etc daar bedoel ik dit mee:
tis al eerder ergens gepoot door mij, maar nog een keer!!
1 Geschapen naar zijn beeld - Gods grootste compliment.
ii God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep
Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen. (Gen. 1:27)

2 God ziet wat anderen niet kunnen zien.
Het komt immers niet aan op wat de mens ziet; de mens toch
ziet aan wat voor ogen is, maar de HERE ziet het hart aan.
(1 Sam. 16:7)

3 Niet vergelijken met anderen.
Ieder moet zijn eigen werk toetsen; dan zal hij slechts voor zich-
zelf stof tot roemen hebben en niet voor een ander. (Gal. 6:4)

4 Maak een evenwichtige inschatting van jezelf.
Want krachtens de genade, die mij geschonken is, zeg ik een
ieder onder u: koestert geen gedachten, hoger dan u voegen,
maar gedachten tot bedachtzaamheid, naar de mate van het
geloof, dat God elkeen in het bijzonder heeft toebedeeld. (Rom.
12:3)

5 Wie zichzelf veroordeelt, spreekt Gods Woord tegen.
Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus je-
zus zijn... (Rom. 8:1)

6 Je bent het werk van zijn handen.
Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om
goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij
daarin zouden wandelen. (Ef. 2:10)

7 Zouden erfgenamen van God zichzelf gering mogen
achten?
Gij zijt dus niet meer slaaf, doch zoon; indien gij zoon zijt, dan
zijt gij ook erfgenaam door God. (Gal. 4:7)

8 Je maakt deel uit van een eeuwig plan.
En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking
meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen
naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers
door de Here, die Geest is. (2 Kor. 3:18)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 09 apr 2005 14:20

Zeker, je negatieve zelfbeeld verdwijnt direct als je positieve dingen ontvangt... Zelf heb ik ook een poosje een negatief zelfbeeld gehad, maar heb daar gelukkig niet echt veel last (meer) van.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Ciprala
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ciprala » 09 apr 2005 19:01

Ik heb geloof k ook een nzb :( maar het probleem is denk ik, ik ben er van overtuigd dat ik hiermee wél gelijk heb (itt tot met veel andere dingen, daarom zeg ik ook bijna nooit wat op het forum :oops: )
Eerder in dit topic zei Raido "maar is een negatief zelfbeeld erger dan een positief..?"
Nou ja dat hou ik mezelf dus ook voor, ik ben gewoon bang om te positief over mezelf te denken omdat ik dat gewoon niet vind en ook bang ben om arrogant te worden. Hiermee wil ik niet zeggen dat mensen met een positief zelfbeeld arrogant zijn, maar ik zie mezelf er wel toe in staat zijn... :(

Zucht...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 apr 2005 20:28

Je hoeft niet te zuchten... een nzb is zo erg niet vind ik dan :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 09 apr 2005 21:37

Ciprala schreef:Ik heb geloof k ook een nzb :( maar het probleem is denk ik, ik ben er van overtuigd dat ik hiermee wél gelijk heb (itt tot met veel andere dingen, daarom zeg ik ook bijna nooit wat op het forum :oops: )
Eerder in dit topic zei Raido "maar is een negatief zelfbeeld erger dan een positief..?"
Nou ja dat hou ik mezelf dus ook voor, ik ben gewoon bang om te positief over mezelf te denken omdat ik dat gewoon niet vind en ook bang ben om arrogant te worden. Hiermee wil ik niet zeggen dat mensen met een positief zelfbeeld arrogant zijn, maar ik zie mezelf er wel toe in staat zijn... :(

Zucht...

Mensen die bang zijn arrogant te worden omdat ze positieve dingen over zichzelf denken of zelfs kunnen zeggen, die zijn m.i. helemaaaal niet arrogant. Ik denk dat het juist -ook voor je omgeving- belangrijk is om ook positieve dingen van jezelf te weten en te kunnen uitstralen of uitspreken.

Ik ben het niet zo met Raido eens dat een positief zelfbeeld even 'erg' zou zijn als een negatief zelfbeeld. Wat is het voordeel van een negatief zelfbeeld?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

André

Berichtdoor André » 09 apr 2005 21:58

Ook kan het zo zijn dat mensen die een nzb hebben al (te) snel denken dat het tegenovergestelde van een nzb arrogant zijn/worden is.
Ik kan u melden dat daar nog wel een aantal gradaties tussen zitten. :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 apr 2005 01:54

mystery schreef:Mensen die bang zijn arrogant te worden omdat ze positieve dingen over zichzelf denken of zelfs kunnen zeggen, die zijn m.i. helemaaaal niet arrogant.

Idd, ik heb geen negatief zelfbeeld en weet wel goede dingen van mezelf, maar ik ben toch ook helemaal niet arrogant? :P

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 10 apr 2005 13:29

Volgens mij hebben veel mensen in mindere of meerdere mate last van een negatief zelfbeeld. Ligt eraan of het gevoed wordt of niet.

De adviezen van paprikameisje zijn heel goed. Het is belangrijk om alles in de juiste perspectieven te zien.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Voda

Berichtdoor Voda » 10 apr 2005 14:45

In mijn jeugd heb ik een ernstig negatief zelfbeeld opgelopen. Ik was zeer onzeker.
Als jongvolwassene kwam ik in een manier van leven terecht waarbij ik "gedwongen" (maar ik dèèd het zèlf) werd dit te overschreeuwen.
Dat heeft er toe geleid dat ik nu 10 jaar geleden in een zeer heftige crisis ben terecht gekomen. Diverse opnames waren het gevolg. Daarna volgde een lange periode van bewustwording en herstel.

Zoals ik nu, door de genade van de Heere God, in elkaar zit kan ik zeggen dat heel breed in mijn leven "het oude" is voorbijgegaan. Het is allemaal "nieuw" geworden. Ik kijk nu op een gezonde manier tegen mezelf aan. Met hetgeen wat ik uit al die moeilijke dingen heb kunnen leren probeer ik zo mogelijk mensen om mij heen een beetje te helpen. Ik heb op dit gebied dusdanig veel nagedacht dat ik alleen al in deze posting een hele dag zou kunnen kletsen. :D Ik hèb een paar ideeën waar ik wel is over wil pràten, maar ik heb geen tijd genoeg om er uitvoerig over te posten hier.

Als mens die 1 generatie ouder is dan de meesten van jullie zeg ik eerlijk : ìk heb niemand van jullie generatie vòòrgedaan hoe je als baby, als kleuter jouw hand in die van de Heere Jezus mag leggen. Ik heb me niet verplaatst in jouw positie om te kunnen inleven wat je voelde. De kerk, de maatschappij en je omgeving hebben enorme eisen aan jou gesteld. En daar heb ìk aan méégedaan ! Dat ging zo ver dat wij, van de oudere generatie, jou zòver hebben gekregen dat jij onverantwoord hoge eisen aan jezèlf ging stellen. En ìk heb je toen NIET verteld over Hem die juist niet 1 enkele eis aan jou stelt : de Heere Jezus. Dat je àltijd bij Hem mag komen zoàls je bènt, en dat je NIET aan allerlei eisen en voorwaarden hoeft te voldoen, maar dat je simpel mag K O M E N naar Hem, mèt alles wat je onrustig maakt, met alles wat je bezig houdt en waar je vol van zit, en met alles wat je mist. Hoe kòn jij een gezond zelfbeeld ontwikkelen terwijl ik je daar geen voorbeeld in gaf en je er niet bij hielp ?

Je hoeft niet je hele leven rond te blijven lopen met een negatief zelfbeeld. Je kunt daar van alles aan doen. Gelukkig hoeft dat niet bij iedereen shocking te verlopen. Ik las in 1997 het boek “Leen mij je ogen” van Walter Trobisch, een Oostenrijkse predikant en psycholoog. Heel summier zou ik de inhoud willen samenvatten als : Hebt Uw naaste lief GELIJK Uzèlf. Dat: “GELIJK Uzelf” dat impliceert dat ik ook van mezèlf moet en mag houden. Wij gaan vaak vanùit onze opvoeding heeel erg aan de slag met het “liefhebben” van onze naaste. Maar HOE zullen we onze naaste op een gezonde manier liefhebben als we niet eerst hebben geleerd hoe we onszèlf op een christelijke manier mogen en moeten liefhebben ? Aan de hand van wat ik naar aanleiding van dit boek leerde, heb ik in de loop van de daarop volgende jaren een ontwikkeling kunnen doormaken tot de persoon die ik nu ben. Dit boek kan ik je van harte aanbevelen om er met kleine stapjes wat van te lezen en te herlezen. Het boekje wordt helaas niet meer gedrukt op dit moment. Kijk in de boekenkast thuis, of bij de Bieb, of in een winkel met tweedehands boeken. Als zelfs dat niet helpt kun je mijn exemplaar wel copiëren. Het ISBN nummer is : 90-297-0991-X. En misschien heeft de boekwinkel in jouw buurt nog 1 van de laatste exemplaren in voorraad.

Een negatief zelfbeeld verdwijnt niet door b.v. het lezen van een boekje. Het lezen van een boekje kan wèl een aanleiding zijn om over dingen na te gaan denken en op die manier wat stapjes in de verwerking van jouw proces te kunnen zetten. Blijf niet in je eentje tobben met dit soort dingen. Zoek een beetje steun bij iemand die al wat verder is in het proces en gun jezelf de tijd om er mee òm te leren gaan. Als je mag zien dat de Heere Jezus jou accepteert zoàls je BENT , dan is er geen reden meer voor een negatief zelfbeeld.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 apr 2005 10:24

Je bent niet arrogant, een positief iets in je leven is dan een wonder, geen sleur of gewoonte, liefde is denk ik belangrijker. Ik denk dat een gewoon zelfbeeld het beste is... Geen positief zelfbeeld geen negatief zelfbeeld..

En mensen met een negatief zelfbeeld leven zich denk ik makkelijker in een situatie van anderen

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 11 apr 2005 10:40

Raido schreef:Je bent niet arrogant, een positief iets in je leven is dan een wonder, geen sleur of gewoonte, liefde is denk ik belangrijker. Ik denk dat een gewoon zelfbeeld het beste is... Geen positief zelfbeeld geen negatief zelfbeeld..

En mensen met een negatief zelfbeeld leven zich denk ik makkelijker in een situatie van anderen

Ik denk dat jij een positief zelfbeeld ziet als iets dat hoogverheven is. Je bent dan zo gewoon aan alle positieve dingen, dat je het niet meer waardeert. Je voelt dingen minder diep? En je kunt je niet goed inleven in mensen die anders dan jij zijn (die wellicht negatief zelfbeeld hebben).
Ik ben het er niet zo mee eens. Ik ken mensen die een positief zelfbeeld hebben en die echt wel inlevingsvermogen hebben en kunnen genieten van kleine dingen.
Het is belangrijk om zelfvertrouwen te hebben, om te weten wat je kunt en wat je waard bent. Dat straal je dan uit.
Net als wat Voda zei: leer van jezelf te houden, omdat je je naaste lief moet hebben als jezelf.
Een positief zelfbeeld is juist goed, je weet wie je bent met al je goede dingen (kwaliteiten) en je minder goede dingen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 apr 2005 10:49

Ik denk dat jij een positief zelfbeeld ziet als iets dat hoogverheven is. Je bent dan zo gewoon aan alle positieve dingen, dat je het niet meer waardeert. Je voelt dingen minder diep?
Net als jij een nzg als iets vernederends ziet.

Ik ben het er niet zo mee eens. Ik ken mensen die een positief zelfbeeld hebben en die echt wel inlevingsvermogen hebben en kunnen genieten van kleine dingen.
Dat zeg ik ook niet, maar dat bevestigt juist de regelmaat.

Het is belangrijk om zelfvertrouwen te hebben, om te weten wat je kunt en wat je waard bent. Dat straal je dan uit.
Ik weet heel goed wat ik kan, en waar ik goed in ben, maar ik kots van mensen die zeggen 'laat mij dat maar doen, dat kan ik zo goed' of iets van die trent. Een negatief zelfbeeld hebben is echt niet altijd maar minderwaardig doen en zijn.

Net als wat Voda zei: leer van jezelf te houden, omdat je je naaste lief moet hebben als jezelf.
Ik hou mijn naaste lief, dus hou ik van mijzelf.

Een positief zelfbeeld is juist goed, je weet wie je bent met al je goede dingen (kwaliteiten) en je minder goede dingen.
Een negatief zelfbeeld is niet beter of slechter dan een positief zelfbeeld. Ik ga voor een neutraal zelfbeeld, niet posi of nega.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 11 apr 2005 10:57

Raido schreef:
Ik denk dat jij een positief zelfbeeld ziet als iets dat hoogverheven is. Je bent dan zo gewoon aan alle positieve dingen, dat je het niet meer waardeert. Je voelt dingen minder diep?
Net als jij een nzg als iets vernederends ziet.

Dat zeg ik ook niet, maar dat bevestigt juist de regelmaat.

Ik weet heel goed wat ik kan, en waar ik goed in ben, maar ik kots van mensen die zeggen 'laat mij dat maar doen, dat kan ik zo goed' of iets van die trent. Een negatief zelfbeeld hebben is echt niet altijd maar minderwaardig doen en zijn.

Ik hou mijn naaste lief, dus hou ik van mijzelf.

Een negatief zelfbeeld is niet beter of slechter dan een positief zelfbeeld. Ik ga voor een neutraal zelfbeeld, niet posi of nega.

Nee, ik zie een negatief zelfbeeld niet als iets vernederends! Ik zie het meer als iets jammers, iets wat moeilijk voor jezelf kunt zijn, omdat je dan m.i. niet helemaal reeel over jezelf denkt. Maar dat kan ik natuurlijk ook helemaal mis hebben. Ik ga van mezelf uit, had (heb nog beetje) zelf ook een negatief zelfbeeld.
Als je goed weet wat je kunt, vind je het ook niet erg om dit af en toe te kunnen 'toegeven'. Tuurlijk hoef je er niet mee te koop te lopen, van: ooh, ik kan dat toch zo goed! Maar je kunt best eens zeggen dat jou iets goed gelukt is of dat je goed bent in iets. Daar is niks mis mee. Het ligt er ook aan op welke toon je iets zegt natuurlijk.

Wanneer houd je van jezelf? Als je je naaste lief hebt?

Wat versta jij onder positief zelfbeeld? Is een positief zelfbeeld niet hetzelfde als jij het neutrale zelfbeeld bedoeld? (dat denk ik namelijk, dat ik jouw neutrale zelfbeeld hetzelfde zie als een positief zelfbeeld)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 apr 2005 11:13

Nee, ik zie een negatief zelfbeeld niet als iets vernederends! Ik zie het meer als iets jammers, iets wat moeilijk voor jezelf kunt zijn, omdat je dan m.i. niet helemaal reeel over jezelf denkt.
en zo denk ik nou juist over mensen met een positief zelfbeeld.

Maar dat kan ik natuurlijk ook helemaal mis hebben. Ik ga van mezelf uit, had (heb nog beetje) zelf ook een negatief zelfbeeld.
Van nega naar neutraal kan in mijn ogen wel, maar van nega naar posi niet, dat zit te diep in een karakter.

Als je goed weet wat je kunt, vind je het ook niet erg om dit af en toe te kunnen 'toegeven'. Tuurlijk hoef je er niet mee te koop te lopen, van: ooh, ik kan dat toch zo goed! Maar je kunt best eens zeggen dat jou iets goed gelukt is of dat je goed bent in iets. Daar is niks mis mee. Het ligt er ook aan op welke toon je iets zegt natuurlijk.
Toegeven doe ik het ook wel, maar zeggen niet. En dat zie ik bij de pzb'er nou juist wel. Snoeven, opscheppen bla bla *kots*

Wanneer houd je van jezelf? Als je je naaste lief hebt?
Ergens in korinte staat 'Wie zijn vrouw lief heeft, heeft zich zelf lief'.

Wat versta jij onder positief zelfbeeld? Is een positief zelfbeeld niet hetzelfde als jij het neutrale zelfbeeld bedoeld? (dat denk ik namelijk, dat ik jouw neutrale zelfbeeld hetzelfde zie als een positief zelfbeeld)
Ik denk even zwart/wit en in stereotypen, negatief zelfbeeld staat tot altijd negatief over je zelf denken, je goede dingen nooit zien, etc.. daar staat het positieve dan recht tegen over. Alleen je positieve dingen noemen, alleen daar voor uit komen.

En ik denk inderdaad dat ik het neutraal noem en jij positief.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 11 apr 2005 11:32

Aha, ik begrijp dat je positief zelfbeeld ook als iets onreels ziet, alsof je een soort narcist bent...
Ik haaaat ook opscheppen en arrogant gedrag :?

'Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief' Dat lijkt me wel rottig als je geen vrouw hebt. Je maakt je zelf-liefde (geen egoisme, maar gezonde zelf-liefde) dan erg afhankelijk van een ander. Je zou dan persé een vriend(in), partner, moeten hebben om van jezelf te kunnen houden. Lastig, want dan kan ik niet van mezelf houden 8)

jeps, we zijn eruit met neutraal en positief zelfbeeld :wink:

Terug naar “Archief”