boodschap voor de Medicijnmeester

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Green

boodschap voor de Medicijnmeester

Berichtdoor Green » 09 apr 2005 11:00

Wat vinden jullie van het volgende stukje uit de viervoudige staat van Boston?

Ik zal u enkele zaken voorleggen, waarbij u een bijzonder oog moet hebben op de zonden van uw natuur:
(1) Hebt er een bijzonder oog als gij u tot Jezus Christus wendt. Vindt u enige noodzaak van Christus, die u naar Hem uitdrijft als de Medicijnmeester der zielen? O, vergeet dan toch deze ziekte niet als u bij de Medicijnmeester zijt. Zij, die niet tot Hem gingen voor de zonden van hun natuur, kenden hun boodschap aan Christus nog nooit goed. Want zijn bloed neemt de schuld daarvan weg, en zijn Geest verbreekt de kracht daarvan. Al zou u in de bitterheid van uw ziel een register van uw zonden voor Hem openleggen, beide van verzuim en van bedrijf, 't welk reiken kon van de aarde tot de hemel, zo echter de zonde van uw natuur daarin ontbrak, wees er van verzekerd dat u het beste deel van uw boodschap, die een arm zondaar aan de Medicijnmeester der zielen heeft, vergeten hebt. Wat nut zou het voor het volk van Jericho geweest zijn, om voor Eliza al de vaten van hun stad gezet te hebben, vol met water dat kwaad was, zo zij hem niet tot de bron zelf geleid hadden, om daar zout in te werpen (2 Kon. 2:19-21)? De toepassing is gemakkelijk.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 apr 2005 17:58

zonden van mijn natuur :?:
Ik snap hier werkelijk niets van.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 09 apr 2005 20:22

Bijzonder stuk....spreekt me erg aan.
Ga hier eerst nog over nadenken voordat ik wat roep....

Ik waardeer Boston overigens enorm!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 21:31

Ja Boston raakt hier precies de kern van de zaak. Onze zonden zijn weliswaar erg en moeten vergeven worden. Maar als wij van de Heere geen nieuwe natuur krijgen door wedergeboorte, dan wordt de bron van onze verdorvenheid niet aangepakt. Daarom zegt Johannes dat de gelovige niet kan zondigen omdat hij uit God is.
Prachtig zoals Boston het uitlegt. Kan een moorman zijn huid veranderen, of een luipaard zijn vlekken? Wel, zo is het ook met de onwedergeboren mens. Zijn natuur is en blijft verdorven en zal slechts bij voortduur nieuwe verdorvenheden, zonden, voortbrengen.
En dat we zo'n natuur hebben, is onze grootste zonde. Want God heeft ons goed geschapen, maar wij hebben onszelf in een dergelijk grote ellende gestort, geheel vrijwillig. Wij zijn dus zelf debet aan de verdorvenheid van onze natuur. Dat is wat Boston bedoelt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 apr 2005 21:49

Prachtig zoals Boston het uitlegt.

Legt Boston iets uit? Volgens mij moet hij zelf uitglegd worden. Dus met zonden van onze natuur bedoelt hij onze zondige natuur? Wellicht dat ik me dan nu een mening kan vormen over dit stukje...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 21:55

Klaas schreef:
Prachtig zoals Boston het uitlegt.

Legt Boston iets uit? Volgens mij moet hij zelf uitglegd worden. Dus met zonden van onze natuur bedoelt hij onze zondige natuur? Wellicht dat ik me dan nu een mening kan vormen over dit stukje...

Klaas

Nou ja, begrijp je echt niet wat hij bedoelt of hou je gewoon niet van Boston? Ik hou wel van Boston en vind het ook duidelijk wat hij wil zeggen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 apr 2005 22:15

Ik begreep echt niet direct wat hij zei. De uitdrukking 'zonden van uw natuur' is voor mij geen gesneden koek. Ik kon me er wel wat dingen bij voorstellen, maar dat blijft dan toch gokken, nietwaar? ;-)

Ik heb verder nooit wat van Boston gelezen dus of ik al dan niet een fan ben weet ik niet. Ik weet wel dat ik helder taalgebruik over het algemeen op prijs stel dus wat dat betreft staat ie met 1-0 achter.

Ik ben het trouwens inhoudelijk wel aardig met hem eens, Ik ben er 100% voor om onze zondige natuur bij Christus te brengen. Wat ik me wel afvraag is of je vergeving kunt vragen voor je zondige natuur.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 22:21

Klaas schreef:Ik ben het trouwens inhoudelijk wel aardig met hem eens, Ik ben er 100% voor om onze zondige natuur bij Christus te brengen. Wat ik me wel afvraag is of je vergeving kunt vragen voor je zondige natuur.

Klaas

Hij doelt niet op de zondige natuur, maar op de oorzaak van de zondige natuur. Wij moeten onze schuld van de zondeval, de erfschuld bij God brengen. Daardoor werd onze natuur zo verdorven dat het zondigen geheel volgens haar aard werd. De bron der zonde is dus onze natuur, maar de bron van onze zondige natuur is de zondeval en daaruit voortvloeiend de erfzonde.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 apr 2005 22:25

Wij moeten onze schuld van de zondeval, de erfschuld bij God brengen.

Ik kan daar eerlijk gezegd weinig mee. Maar dat zal wel te maken hebben met het feit dat ik ook niet veel kan met het idee dat we met z'n allen verantwoordelijk zouden zijn voor Adam's overtreding.

Wat ik wel tegenover God kan belijden is dat ik geen haar beter ben en in zo'n situatie ws niet beter gehandeld zou hebben. Ik ben een zondig mens en heb niet alleen vergeving van zonden nodig maar een nieuwe natuur, een nieuw hart. DAT beng ik bij Christus. Is dat volgens Boston te weinig?

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 23:04

Klaas schreef:
Wij moeten onze schuld van de zondeval, de erfschuld bij God brengen.

Ik kan daar eerlijk gezegd weinig mee. Maar dat zal wel te maken hebben met het feit dat ik ook niet veel kan met het idee dat we met z'n allen verantwoordelijk zouden zijn voor Adam's overtreding.

Wat ik wel tegenover God kan belijden is dat ik geen haar beter ben en in zo'n situatie ws niet beter gehandeld zou hebben. Ik ben een zondig mens en heb niet alleen vergeving van zonden nodig maar een nieuwe natuur, een nieuw hart. DAT beng ik bij Christus. Is dat volgens Boston te weinig?

Klaas

Ik denk dat je hetzelfde bedoelt. Hij graaft iets dieper in die materie, en als je meer van Boston leest weet je dat hij een enorme verbondsman is. Zo doelt hij zeker op het feit dat wij allen in Adam begrepen waren en dus met hem gezondigd hebben.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 apr 2005 23:19

Zo doelt hij zeker op het feit dat wij allen in Adam begrepen waren en dus met hem gezondigd hebben.

Maar juist daarin kan ik nou net niet zo goed meekomen...

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 23:52

Klaas schreef:
Zo doelt hij zeker op het feit dat wij allen in Adam begrepen waren en dus met hem gezondigd hebben.

Maar juist daarin kan ik nou net niet zo goed meekomen...

Klaas

Is dat dan niet Bijbels?

The Intolerant Truth
Verkenner
Verkenner

Re: boodschap voor de Medicijnmeester

Berichtdoor The Intolerant Truth » 10 apr 2005 00:23

Green schreef:Wat vinden jullie van het volgende stukje uit de viervoudige staat van Boston?

Wat ik ervan vind?
Waarom niet gewoon in begin 21ste eeuws Nederlands?
Waarom moeten dingen zodra het religieus is opeens in dat taaltje?

Dit gedoed my te dencken aen myne 16de eeuwsche Nederlandsche bronnen.

cire
Sergeant
Sergeant

Re: boodschap voor de Medicijnmeester

Berichtdoor cire » 10 apr 2005 15:07

The Intolerant Truth schreef:
Green schreef:Wat vinden jullie van het volgende stukje uit de viervoudige staat van Boston?

Wat ik ervan vind?
Waarom niet gewoon in begin 21ste eeuws Nederlands?
Waarom moeten dingen zodra het religieus is opeens in dat taaltje?

Dit gedoed my te dencken aen myne 16de eeuwsche Nederlandsche bronnen.

Het is dan ook niet in de 21ste eeuw geschreven, maar ergens in de 18e...
Dan klinkt het natuurlijk altijd wat achterhaald, maar dat wil niet zeggen dat de inhoud dat ook is...
Hoewel het misschien ook nog aan de vertaling ligt :?:

The Intolerant Truth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Intolerant Truth » 10 apr 2005 15:47

Dat wist ik niet. :oops:

Ick Trecke myne schrift in.

Terug naar “Archief”