Exact.
# Probeer mensen met een depressie juist met rust te laten, ook al kunnen ze met moeite actief zijn;
Gun ze hun rust, als ze zeggen, ik heb geen energie meer, accepteer dat, maar spreek nooit uit dat je het aanstellen vind (wat in mijn ogen gewoon een wrede opmerking is en je geen inlevingsvermogen hebt).
# Wees niet al te betrokken en ook niet te kritisch, dit kan als ‘druk’ overkomen en dat kan weer averechts werken;
Ofwel, vanuit het je vriend gezien, zeur niet aan zijn kop.
# Probeer gevoelens van machteloosheid en boosheid te accepteren. Praat er over met een persoon die je in vertrouwen kunt nemen;
Ookal vertrouw je je vriend/vriendin, zeg het tegen een ander, je vriend/in gaat zich schuldig voelen en zal zich helemaal niet meer uiten.
# Signaleer tekenen van terugval om zo een terugval te kunnen voorkomen of uit te stellen;
praat daar ook over, met anderen en rustig met de persoon zelf.
# Zet contacten met anderen eventueel opzij, wanneer je er zelf niet aan toe bent;
vooral om 'je houd toch niet meer van mij'-opmerkingen te voorkomen.
# Wees matig met opbeurende woorden of adviezen, deze hebben bij depressieve personen doorgaans weinig zin;
Dat zeg je toch alleenmaar om mij.
# Zorg dat je niet zelf overbelast raakt;
# Zorg voor ontspanning voor jezelf;
# Schakel op tijd hulp van anderen in als dat nodig is;
# Informeer je over depressie in de bibliotheek, boekhandel of op internet;
Zorg voor jezelf, en zo voor de ander. Door te laten zien en voelen dat jij sterk bent, kan die persoon zich aan je vasthouden.
# Praat de depressie niet ‘weg’ en probeer een depressief iemand niet op te vrolijken, meestal werkt dit averechts;
Dat is net als een clown inhuren op een begrafenis.
# Maak concrete afspraken over dingen die je wel samen kunt doen
geef zekerheid
# Bied een luisterend oor, toon begrip en sympathie, zonder direct adviezen en tips te geven;
Want anders ben je een beter weter, luister alleen, huil samen, bid samen.
# Onderneem met hem of haar simpele dingen, winkelen of wandelen bijvoorbeeld. Niet vragen, maar doen;
maak geen rooster met 10 keuzes en laat hem kiezen (goed bedoeld) maar dat kan die persoon gewoon niet.
# Laat blijken dat de depressieve persoon altijd op jou kan rekenen;
Ik hou van jou is het beste medicijn, ookal voel je jezelf zo leeg, en krijg je niks terug.
# Biedt hulp aan bij simpele klussen, als de partner daar geen energie voor heeft, maar neem niet de taken over;
anders pakt ze het zelf niet meer op.
# Zoek zelf steun als het je teveel wordt.
denk aan je zelf, maar laat die persoon niet vallen. Dat is een standaard aktie van mensen die je niet begrijpen.