Depressie en (vrienschaps)relaties

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Depressie en (vrienschaps)relaties

Berichtdoor Javaca » 07 apr 2005 23:59

Hallo Allemaal.

Over het openen van dit onderwerp heb ik een hele tijd nagedacht, toch doe ik het.

Hoe zouden jullie omgaan met een vriend of vriendin die depressief is?

Het is vrij zwaar om om te gaan met mensen met depressie. Veel mensen laten daarom vrienden met depressie vallen. Het is te zwaar om door te gaan en je moet sterk in je schoenen staan om niet meegetrokken te worden in de neerwaardse spiraal.

Zelf ben ik hier al een tijdje mee bezig, dus ik vraag me af hoe jullie er tegenaan kijken.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Marry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marry » 08 apr 2005 08:35

Ik heb een vriend (gewone vriend) gehad die depressief was.
Hij geloofde niet in God, en ik vertelde hem vanalles daarover,
dat wilde hij ook! Hij had er intresse in, maar na een poosje
belande hij in een inrichting!

Daar had ik ook contact met hem,
en ik vrolijkte hem wat op met allerlei vrolijke verhalen. Ik dacht
dan denkt hij even aan wat anders, ook zei ik tegen hem dat hij
eens moest proberen te bidden.

Het ging weer wat beter, ik had ook echt het gevoel van:
Dat komt weer goed! Een keer mocht hij een kwartier even
weg uit die inrichting, ik wist er niets van.

Die dag was er iemand bij ons in het dorp voor de trein gesprongen,
bij ons gebeurd dat niet veel maar iedereen wist het zo. Ik wist niet
dat hij het was, hij was voor de trein gesprongen.

Toen ik het hoorde was net of de wereld heel even stil stond, het is
verschrikkelijk om zoiets mee te maken.
Ik raad je dan ook aan, probeer zoiets toch echt tegen te houden,
vraag om raad/kracht aan de Heere! Ik heb ook gedaan wat ik kon,
misschien had ik nog meer moeten doen maar ik weet niet wat!

Ik wens je hel erg veel sterkte toe, en probeer het allemaal positief
in te zien hoe moeilijk het ook is!
Als ik jou niet had, had jij mij niet......!!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Depressie en (vrienschaps)relaties

Berichtdoor Evelien » 08 apr 2005 13:20

Javaca schreef:Hallo Allemaal.

Over het openen van dit onderwerp heb ik een hele tijd nagedacht, toch doe ik het.

Hoe zouden jullie omgaan met een vriend of vriendin die depressief is?

Het is vrij zwaar om om te gaan met mensen met depressie. Veel mensen laten daarom vrienden met depressie vallen. Het is te zwaar om door te gaan en je moet sterk in je schoenen staan om niet meegetrokken te worden in de neerwaardse spiraal.

Zelf ben ik hier al een tijdje mee bezig, dus ik vraag me af hoe jullie er tegenaan kijken.

Heel simpel: je depressieve vriend/vriendin net zo behandelen als je andere vrienden!!!!

Ik heb helaas mee moeten maken dat ik heel wat vrienden kwijt heb geraakt omdat ik depressief was! (ja was). Dus ik zou zeggen: volg mijn tip van hierboven op!!!! (ook al is het soms zo moeilijk)

Cathy
Majoor
Majoor

Re: Depressie en (vrienschaps)relaties

Berichtdoor Cathy » 08 apr 2005 14:23

Sinds ik op m'n huidig adres woon (12 jaar) heb ik een vriendin die regelmatig depressief is. Ze heeft verschillende s- pogingen gedaan voor ik haar ontmoette. Staat stijf van de medicijnen, in mijn ogen, maar kan absoluut niet zonder.
Ik kan haar zeker niet behandelen zoals m'n andere vrienden. Ze is emotioneel instabiel (ondanks de pillen), is jaloers op m'n werk en vrienden. Ben voortdurend bezig haar te bevestigen, en haar klaagzangen aan te horen, en weer uit de put aan t'praten. :|
En toch heb ik ook vreselijk veel lol met haar, ze kan zo confronterend direct uit de hoek komen dat ik er de slappe lach van krijg. :)
We hebben regelmatig 'geloofsgesprekken' (ze was ger-gem-ster) en ik leer veel van haar.
Ik krijg van G.d de wijsheid en het geduld om met haar om te gaan. Daardoor kan ik rustig zeggen dat ze voor mijn leven een verrijking is. En ben ik blij dat ik haar ken.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

smurfin
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor smurfin » 08 apr 2005 14:29

ja ik denk idd dat depressieve mensen zelf graag net zo behandeld willen worden als je andere vrienden. maar ik vind het knap als je dat kan, het is bijna onmogelijk om dat te doen.

kheb ook een depressieve vriend gehad, die heb ik voornamelijk laten praten en ik luisteren.
en heel af en toe ook doen alsof er nix aan de hand is en eens een keer flink lol maken, ook al klinkt dat ongepast en is het vaak onmogelijk. maar dat kan wel helpen voor die persoon, dat hij heeeeel even ergens anders aan kan denken!

kheb ook geprobeerd met hem over God te praten en over het waarom van zijn depressie. daar was hij in het begin totaal niet vatbaar voor, hij wilde er nix over horen. later wel gelukkig..

maar wat het probleem is: je wilt die ander zo ontzettend graag helpen. en eigenlijk kan dat niet. daarom moet je heel erg uitkijken dat je ook zo mogelijk een klein beetje afstand bewaard. niet te erg verdiepen in de situatie van de ander. anders word je zelf ook steeds neerslachtiger.. hoe je dat doet? kweet niet precies, misschien aangeven dat je zoveel mogelijk met hem/haar wilt praten, maar ook eerlijk zeggen wanneer het teveel voor je wordt
het leven is geen appeltaart

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 08 apr 2005 15:35

ik heb een vriendin die regelmatig depri is...
het probleem is dat ik niet altijd even goed met haar kan opschieten,
ik ben bang om verkeerde dingen te zeggen en durf zowat geen grappen ofzo meer te maken. ik vind het echt heel moeilijk en durf haast niks bij haar te doen terwijl wij eigenlijk bijna hetzelfde zijn en ik er geen moeite mee zou hebben.
maar goed om even op het onderwerp terug te komen:
gewoon behandelen als een normale vriend/vriendin en laten zien dat hij/zij altijd bij je terecht kan om zijn/haar verhaal te vertellen, dat betekend echt mega veel voor hun! zeggen dat ze je kunnen vertrouwen dus ook niet *zo ben ik regelmatig in de fout gegaan :?* zeggen van: je moet het tegen niemand zeggen maar........

naja.. je zou dr wel niks van snappen maar goed sorry :oops:
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 08 apr 2005 16:40

yvonne schreef:ik heb een vriendin die regelmatig depri is...
het probleem is dat ik niet altijd even goed met haar kan opschieten,
ik ben bang om verkeerde dingen te zeggen en durf zowat geen grappen ofzo meer te maken. ik vind het echt heel moeilijk en durf haast niks bij haar te doen terwijl wij eigenlijk bijna hetzelfde zijn en ik er geen moeite mee zou hebben.
maar goed om even op het onderwerp terug te komen:
gewoon behandelen als een normale vriend/vriendin en laten zien dat hij/zij altijd bij je terecht kan om zijn/haar verhaal te vertellen, dat betekend echt mega veel voor hun! zeggen dat ze je kunnen vertrouwen dus ook niet *zo ben ik regelmatig in de fout gegaan :?* zeggen van: je moet het tegen niemand zeggen maar........

naja.. je zou dr wel niks van snappen maar goed sorry :oops:

Jouw verhaal is goed te volgen hoor!
Alleen dat laatste begrijp ik niet goed. Zei je dan tegen je vriendin 'je moet het tegen niemand zeggen...' of tegen anderen OVER je vriendin?

Ik denk dat een luisterend oor heel belangrijk is voor iemand met een depressie. Ook is het belangrijk om die vriend(in) mee te nemen, mee weg te gaan... actief te maken zeg maar.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 08 apr 2005 16:47

tegen mijn vriendin... als je zoiets zegt of van eigenlijk mag ik het niet vertellen dan neem je haar vertrouwen weg.
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 08 apr 2005 18:40

yvonne schreef:tegen mijn vriendin... als je zoiets zegt of van eigenlijk mag ik het niet vertellen dan neem je haar vertrouwen weg.

Omdat ze dan denkt dat je dat ook zo tegen anderen kan doen over haar? Of bedoel je het anders?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 08 apr 2005 18:51

hmm ik heb altijd geleerd dat echte vriendschap niet om jezelf draait maar om de ander, en oké ik weet uit ervaring dat het niet makkelijk is om een vriend of vriendin met een depressie te hebben, maar probeer maar te bedenken dat jij het ook fijn zou vinden als er iemand voor je zou zijn in zo'n periode, en meestal kun je met luisteren al zo enorm veel voor iemand betekenen!!

Iets waar je denk ik wel mee uit moet kijken is ongevraagd advies geven, dat kan bij die persoon heel erg verkeerd vallen, net of jij het allemaal beter weet want hij/zij is tenslotte depressief zeg maar *vaag* :roll:

Wat ook super belangrijk is, lol maken :D iemand die depressief is hoeft niet altijd te huilen of boos te zijn ofzo, ik denk dat je van de momenten gebruik moet maken dat iemand vrolijk is!!

en het belangrijkste natuurlijk: Bid voor hem of haar 8)

uche ik heb gesproken :mrgreen:
PaSaP Hoogh!!

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 08 apr 2005 18:56

Als ik zou weten dat iemand depressief was dan zou ik zorgen dat ik niet te close met die persoon zou worden.
Als 1 van mijn huidige vrienden depressief zou worden zou ik hem / haar wel steunen.
the most important things in life are not things

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 08 apr 2005 19:06

Bedankt voor alle reacties. :)

Het bevestigd wat ik al doe.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 08 apr 2005 20:36

mystery schreef:
yvonne schreef:tegen mijn vriendin... als je zoiets zegt of van eigenlijk mag ik het niet vertellen dan neem je haar vertrouwen weg.

Omdat ze dan denkt dat je dat ook zo tegen anderen kan doen over haar? Of bedoel je het anders?

omdat ze dan misschien bang word dat ik hetzelfde doe over haar tegen iemand anders... *lekker vaag*
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 08 apr 2005 20:43

yvonne schreef:
mystery schreef:

omdat ze dan misschien bang word dat ik hetzelfde doe over haar tegen iemand anders... *lekker vaag*

Je bedoeld...er zijn mensen die op een bepaalde manier over je vriendin praten, zij verteld dat jou en dan is ze bang dat jij toch ook zo over haar gaat doen tegen anderen :?:
PaSaP Hoogh!!

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 08 apr 2005 20:57

nee misschien mot je ff hte vorige stukje van mij lezen, daar heb ik het geprobeert uit te leggen dat als je zegt "je moet het nite verder vertellen hoa maar,,,,," *bijv* dat je dan haar vertrouwen in jou niet meer hed...
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

Terug naar “Archief”