Bioscoop...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 apr 2005 15:52

Marnix schreef:
Maja de Bij schreef:
M@rije schreef:Danny Butler en Gareth Higgins willen hun publiek duidelijk maken dat je samen met Jezus naar de bioscoop moet gaan. Niet veroordelend, of met afgewend hoofd scenes negerend, maar met oog voor de kansen die de film geeft voor verspreiding van het Evangelie.

Ga jij al met Jezus naar de film?

Dit argument lees ik wel vaker van sommigen als de meningen over een onderwerp verdeeld zijn, namelijk dat je iets ook kunt gebruiken om te evangeliseren, of om met mensen over de Heere te spreken. Gelden voor evangelisatie dan andere (ruimere) normen dan voor het normale christenleven?

Blijkbaar? Jezus at met hoeren en tollenaars. Waarom deed Hij dat? Juist... evangelisatieaspecten. Wie gezond zijn hebben geen dokter nodig. Om zomaar over de Wallen te gaan lopen lijkt me niet goed... maar stel nou dat je er het evangelie gaat brengen? Dan heb je een goede reden om er te komen. En wat dacht je van die organisatie die bij feesten waar veel drugs wordt gebruikt over Jezus vertellen? Daar komen ze anders ook niet voor de lol. Kortom ja, bij evangelisatie zijn er soms andere normen, omdat er andere motieven zijn.

Het is echt ziekelijk dat evangeliseren van jou. Je doet niet anders dan jezelf een vrijbrief proberen te geven voor activiteiten die je anders als christen niet kunt doen.
Misselijk en laf. Zeg gewoon dat je af en toe graag naar de film gaat en flikker dat maliënkolder van een evangelisatieaspect eens een keer achter je.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 apr 2005 15:56

Het_Bureau schreef:Het argument van de ds. is niet zo heel sterk. Hij had beter kunnen zeggen dat 9 van de 10 films zo onwijs inspelen op allerlei vormen van begeerte, haat of anderszins, dat het kijken ervan een uitermate verderfelijke en zinloze tijdsbesteding is.

haha, en dat beslis jij? Dat dat zo is...nouja, ben het met je oneens :D

Zeg dan in ieder geval 'ik vind het' dat komt meer bij de waarheid dan zeggen dat het zo is :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

joepie

Berichtdoor joepie » 08 apr 2005 16:20

jas schreef:Het is echt ziekelijk dat evangeliseren van jou. Je doet niet anders dan jezelf een vrijbrief proberen te geven voor activiteiten die je anders als christen niet kunt doen.
Misselijk en laf. Zeg gewoon dat je af en toe graag naar de film gaat en flikker dat maliënkolder van een evangelisatieaspect eens een keer achter je.

Misschien moet je eens op je taalgebruik gaan letten als Christen?
Ik hou niet zo van het gebruik van kracht termen, je kunt het ook op een gewone manier zeggen.

En dan nog, marnix zei niet dat hij naar de bioscoop ging om te evangeliseren. Hij gaat er heen voor zijn plezier, denk ik maar zo.
Maar je zou er ook heen kunnen gaan om te evangeliseren, alleen zou ik dan gewoon buiten blijven ;-)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 apr 2005 16:35

jas schreef:Het is echt ziekelijk dat evangeliseren van jou. Je doet niet anders dan jezelf een vrijbrief proberen te geven voor activiteiten die je anders als christen niet kunt doen.

ach ja en al zal marnix daar geen evangeliseren.. dat is toch mooi?
Hij maakt dan iig wel werk van de opdracht: "ga heen in de wereld en maak alle volken tot mijn discipelen"
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Melody

Berichtdoor Melody » 08 apr 2005 16:44

hijwel schreef:

Hij maakt dan iig wel werk van de opdracht: "ga heen in de wereld en maak alle volken tot mijn discipelen"

En tot die wereld behoren ook de bioscopen.

En Jas, je kunt beter evangeliseren met vriendelijkheid en zachtheid in plaats van met de harde woorden die jij weet te spuien.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2005 18:15

jas schreef:
Marnix schreef:
Maja de Bij schreef:
M@rije schreef:Danny Butler en Gareth Higgins willen hun publiek duidelijk maken dat je samen met Jezus naar de bioscoop moet gaan. Niet veroordelend, of met afgewend hoofd scenes negerend, maar met oog voor de kansen die de film geeft voor verspreiding van het Evangelie.

Ga jij al met Jezus naar de film?

Dit argument lees ik wel vaker van sommigen als de meningen over een onderwerp verdeeld zijn, namelijk dat je iets ook kunt gebruiken om te evangeliseren, of om met mensen over de Heere te spreken. Gelden voor evangelisatie dan andere (ruimere) normen dan voor het normale christenleven?

Blijkbaar? Jezus at met hoeren en tollenaars. Waarom deed Hij dat? Juist... evangelisatieaspecten. Wie gezond zijn hebben geen dokter nodig. Om zomaar over de Wallen te gaan lopen lijkt me niet goed... maar stel nou dat je er het evangelie gaat brengen? Dan heb je een goede reden om er te komen. En wat dacht je van die organisatie die bij feesten waar veel drugs wordt gebruikt over Jezus vertellen? Daar komen ze anders ook niet voor de lol. Kortom ja, bij evangelisatie zijn er soms andere normen, omdat er andere motieven zijn.

Het is echt ziekelijk dat evangeliseren van jou. Je doet niet anders dan jezelf een vrijbrief proberen te geven voor activiteiten die je anders als christen niet kunt doen.

Heej Jas, dat afkraken van jou is ook wat vervelend. Het ging om de vraag van Maja de Bij of er bij evangliseren andere normen zijn dan normaal, daar reageerde ik even op door uit te leggen dat er inderdaad andere normen zijn als er andere motieven (namelijk evengelisatie zijn). Ik heb nergens gezegd dat ik naar de bioscoop ga onder het evangelisatiemotto, ik legde alleen iets uit zonder dat voor mezelf te gebruiken.

Als je nou even goed had gelezen had je dit gezien en had je jezelf deze kritische reactie kunnen besparen, dan had je gezien dat ik helemaal niet het evangelisatiemotief gebruik om naar de kroek/bioscoop etc. te doen.

Ik ga graag naar een goede film toe en ik heb nooit gezegd dat ik er als motief heb om te evangeliseren. Blijkbaar wil je graag horen dat ik bovenstaande als excuus gebruik want je haalt dingen uit mijn woorden die ik helemaal niet heb gezegd. Blijkbaar lees je met een zwarte bril op en hou je er van mensen af te kraken op wat ze niet gezegd hebben, als je niet van afkraken houdt had je het niet moeten doen, ik heb namelijk nooit gezegd dat ik naar de bioscoop ga om te evangeliseren... dat heb ik nog nooit gedaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 08 apr 2005 18:17

MissF schreef:
Het_Bureau schreef:Het argument van de ds. is niet zo heel sterk. Hij had beter kunnen zeggen dat 9 van de 10 films zo onwijs inspelen op allerlei vormen van begeerte, haat of anderszins, dat het kijken ervan een uitermate verderfelijke en zinloze tijdsbesteding is.

haha, en dat beslis jij? Dat dat zo is...nouja, ben het met je oneens :D

Zeg dan in ieder geval 'ik vind het' dat komt meer bij de waarheid dan zeggen dat het zo is :D

Ik beslis niet wat de ds moet zeggen. Maar misch bedoelde je dat niet. :roll:
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 apr 2005 20:41

Melody schreef:
hijwel schreef:

En tot die wereld behoren ook de bioscopen.

En Jas, je kunt beter evangeliseren met vriendelijkheid en zachtheid in plaats van met de harde woorden die jij weet te spuien.

Ik vind het gewoon vreselijk schijnheilig om altijd met dat evangeliseren aan te komen kakken als je je op plaatsen wilt begeven waar je eigenlijk als christen niet thuishoort. En zachte woorden, die moet je van mij nooit verwachten.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 apr 2005 21:47

Dan is dat een mooi punt voor jou om aan te werken?
Waarom zoveel harde woorden als je het op een rustiger manier ook kunt zeggen?
Ik vind je namelijk nogal grof en ik denk niet dat je taalgebruik nu echt mensen aanspreekt.
Mij in ieder geval niet.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 apr 2005 22:05

joepie schreef:

Misschien moet je eens op je taalgebruik gaan letten als Christen?
Ik hou niet zo van het gebruik van kracht termen, je kunt het ook op een gewone manier zeggen.

Dat hypocriete gezwijmel maakt me agressief omdat het niet echt is.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 08 apr 2005 22:17

Waarom spuiten zoveel hier vuur bij elke veroordeling? Ik wil helemaal niet boven een ander staan. Ook wil ik niet gemeen iemand veroordelen. Op een christelijke manier probeer ik op grond van Gods woord mijn standpunt te geven. En moet ik het daar maar bij laten? Je mening en verder niets. Het is onze plicht elkaar zowel ons dwalen te veroordelen en te goede weg voor te stellen. En dat vindt ik helemaal niet gemakkelijk. Altijd maar weer die hoogmoed van binnen. Dat boven een ander willen staan en ook boven de Heere. Soms wil ik wat posten maar dan wordt ik verhinderd door mezelf.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 08 apr 2005 22:28

jas schreef:Ik vind het gewoon vreselijk schijnheilig om altijd met dat evangeliseren aan te komen kakken als je je op plaatsen wilt begeven waar je eigenlijk als christen niet thuishoort. En zachte woorden, die moet je van mij nooit verwachten.

Jezus daalde neer uit de troonzaal van God, om op deze wereld, waar satan overste is, ons in de troep op te zoeken, en zo ons te redden van de weg die we anders zouden gaan.
Gezien je kennis veronderstel ik dat je heel goed door hebt van welke heiligheid en glorie Jezus afdaalde naar de donkerheid, armoede en grootste godeloze schepselen die er rondlopen hier op aarde.

Hij was niet van de wereld, evenals wij niet van de wereld zijn, maar Hij was hier wel op deze wereld, heeft hier rondgelopen.
Evenzo lopen wij hier rond op deze wereld, met al z'n donkere heoken en gaten, wij mogen de weg gaan die God wijst, zijn kinderen bereiken, op plaatsen waar geen of maar weinig licht schijnt.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 08 apr 2005 22:33

spacy schreef:
jas schreef:Ik vind het gewoon vreselijk schijnheilig om altijd met dat evangeliseren aan te komen kakken als je je op plaatsen wilt begeven waar je eigenlijk als christen niet thuishoort. En zachte woorden, die moet je van mij nooit verwachten.

Jezus daalde neer uit de troonzaal van God, om op deze wereld, waar satan overste is, ons in de troep op te zoeken, en zo ons te redden van de weg die we anders zouden gaan.
Gezien je kennis veronderstel ik dat je heel goed door hebt van welke heiligheid en glorie Jezus afdaalde naar de donkerheid, armoede en grootste godeloze schepselen die er rondlopen hier op aarde.

Hij was niet van de wereld, evenals wij niet van de wereld zijn, maar Hij was hier wel op deze wereld, heeft hier rondgelopen.
Evenzo lopen wij hier rond op deze wereld, met al z'n donkere heoken en gaten, wij mogen de weg gaan die God wijst, zijn kinderen bereiken, op plaatsen waar geen of maar weinig licht schijnt.

En wat ga je op die donkere plek doen. Je vergapen aan een film, een worden met de andere bezoekers?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 apr 2005 22:33

Jas schreef:Ik vind het gewoon vreselijk schijnheilig om altijd met dat evangeliseren aan te komen kakken als je je op plaatsen wilt begeven waar je eigenlijk als christen niet thuishoort.

Marnix schreef:Ik ga graag naar een goede film toe en ik heb nooit gezegd dat ik er als motief heb om te evangeliseren.

OK, daar zijn we dan uit. Niemand gaat hier naar de bioscoop om te evangeliseren.

Move on.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2005 22:47

spacy schreef:Evenzo lopen wij hier rond op deze wereld, met al z'n donkere heoken en gaten, wij mogen de weg gaan die God wijst, zijn kinderen bereiken, op plaatsen waar geen of maar weinig licht schijnt.

Ha, een goed moment om weer eens wat U2 te quoten! :D

Mofo schreef:Lookin' for to save my, save my soul
Lookin' in the places where no flowers grow
Lookin' for to fill that God shaped hole
[..]
White dopes on punk staring into the flash
Been around back, been around front
Lookin' for baby Jesus under the trash

Terug naar “Archief”