Respect voor God...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 apr 2005 15:49

Marnix schreef:Klopt :) En ik wilde weer aangeven dat het om beeldspraak gaat en die bijbeltekst niet zegt dat we onszelf als wormen moeten zien :)

Jij verdraait de Schrift altijd zo dat het klopt met jouw opvattingen. Die Bijbeltekst zegt idd niet dat wij onszelf als wormen moeten zien, maar dat God Zijn volk/gelovigen als wormpjes ziet. Het is een liefdevolle aanspraak van de Almachtige tot nederige mensjes waaraan Hij Zijn liefde kwijt kan. En ik ken niet één kind van God die niet zo door Hem aangesproken wil worden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 08 apr 2005 15:59

jas schreef:
joepie schreef:Ik denk dat daar niet mee bedoeld wordt dat het een wormpje is, maar dat het door de vijanden veracht wordt als een worm.
Dat is wat anders dan dat je het ook bent.
In Het Leven staat : Ook al kijkt iedereen op u neer, wees niet bang Israël, want Ik zal u helpen.

Nee want het is de Heere Zelf Die Zijn volk op deze manier aanspreekt.

Nee, lees de verklaring er maar bij de de SV eraan geeft.
Hij gebruikt de naam die de vijanden van het volk Israël gebruiken.
Daarmee zegt Hij niet dat ze het ook zijn. Zo worden ze door anderen genoemd. Veracht!
Als je het hele gedeelte leest zul je het in zijn verband zien.
Dus nee, Jas, wij worden geen wormen genoemd.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 08 apr 2005 16:27

joepie schreef:Als je het hele gedeelte leest zul je het in zijn verband zien.

God noemt Zijn volk heel liefdevol wormpjes. Precies zoals Jas schreef "Gods kinderen mogen zich anders graag een wormpje weten voor hun Verlosser. " Mathey Henry maakt in z'n Bijbelverklaring op dat dit juist zo mooi is, dat we geen "adders" genoemd worden.

Op het kleinste ziet Hij toe, de worm, later "het musje" en zelfs Jezus heeft het over de hondjes. Hoe klein, en hoe ontbetekend vaak voor het oog van hen die niet verder kijken.

Maar is die worm zo onbelangrijk? In tegendeel, zonder wormen zou de aardkost al helemaal dichtgeslibt zijn. Zonder mussen die zorgen voor de bestrijding van inseksten en het overbrengen van zaden zou de wereld er heel anders uitzien. En als God's volk zich dan graag een wormpje mag noemen is dat alleen maar om Hem eer te bewijzen. Dat het Allerhoogste wat er is, wil zorgen voor zoiets schijnbaar onbetekenends. Want dat maakt dat volk klein en Hem Groot. En daar is het uiteindelijk om begonnen. Hem komt alle lof toe. En is het dan zo erg om op de laagste plaats te zitten? Of is het niet tegelijk een heerlijke gedachte dat Hij vanaf die onmetelijke hoogte voor zo iets schijnbaar onbeduidends wil zorgen?

joepie

Berichtdoor joepie » 08 apr 2005 16:34

Ik kan nergens lezen dat God ons wormen noemt.
En geloof er ook helemaal niks van.

Green

Berichtdoor Green » 08 apr 2005 16:50

Het gaat er hier niet om hoe God ons noemt, maar hoe wij over God spreken en Hem aanspreken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2005 16:52

jas schreef:
Marnix schreef:Klopt :) En ik wilde weer aangeven dat het om beeldspraak gaat en die bijbeltekst niet zegt dat we onszelf als wormen moeten zien :)

Jij verdraait de Schrift altijd zo dat het klopt met jouw opvattingen. Die Bijbeltekst zegt idd niet dat wij onszelf als wormen moeten zien, maar dat God Zijn volk/gelovigen als wormpjes ziet. Het is een liefdevolle aanspraak van de Almachtige tot nederige mensjes waaraan Hij Zijn liefde kwijt kan. En ik ken niet één kind van God die niet zo door Hem aangesproken wil worden.

De bijbel zegt ook dat God ons als kinderen ziet, geheiligd in Jezus Christus. Ik verdraai helemaal niets.

God ziet ons ook als schapen (of bokken he). Dat moet je ook vooral net zo letterlijk nemen. Hooguit denkt Hij: Wat loopt mijn kudde weer te blaten op dat forum ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Green

Berichtdoor Green » 08 apr 2005 17:02

Marnix schreef:Hooguit denkt Hij: Wat loopt mijn kudde weer te blaten op dat forum ;)

Dit soort uitspraken bedoelt Hans Soet volgens mij.
Wij denken veel te menselijk over God. Hij is heilig en wij kunnen ons geen voorstelling maken van hoe Hij denkt. Al denken wij van wel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2005 18:19

Neem het vooral ook al te serieus.

Overigens, is het nou echt zo onbijbels? Wat staat in psalm 2 bijvoorbeeld?

4 Die in de hemel zetelt, lacht;
de Here spot met hen.

Is dat dan ook niet veel te menselijk denken over God?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2005 20:31

Marnix schreef:Hooguit denkt Hij: Wat loopt mijn kudde weer te blaten op dat forum ;)

|:)| :mrgreen:

Green schreef:Wij denken veel te menselijk over God. Hij is heilig en wij kunnen ons geen voorstelling maken van hoe Hij denkt. Al denken wij van wel.

Ja, jij denkt dat nu idd ook. :P

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 apr 2005 20:45

joepie schreef:Ik kan nergens lezen dat God ons wormen noemt.
En geloof er ook helemaal niks van.

Dan kun je idd niet lezen. Het staat gewoon letterlijk in die tekst die ik aanhaalde uit Jes. En dat jij dat anders uitlegt daar heb ik geen boodschap aan. Ik lees gewoon wat er staat. En verder ben ik het geheel met Zareb eens. Matth. Henry denkt er exact zo over. Het is een liefdevolle aanspraak voor Gods kinderen en het verbreekt mijn hart als Hij die lieflijke woorden tot mij spreekt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 apr 2005 20:47

joepie schreef:Nee, lees de verklaring er maar bij de de SV eraan geeft.
Hij gebruikt de naam die de vijanden van het volk Israël gebruiken.
Daarmee zegt Hij niet dat ze het ook zijn. Zo worden ze door anderen genoemd. Veracht!

Gewoon onzin wat je zegt. Het woord wormpje wordt gevolgd door Jakobs. Geen enkele vijand van Israël sprak dat volk zo aan.
Joepie schreef:Als je het hele gedeelte leest zul je het in zijn verband zien.

Ok, jij niet dan. Ik gelukkig wel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2005 21:05

Jas, volgens mij kun jij beter een biertje gaan drinken ofzo.. je bent vandaag niet zo in de stemming. :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 apr 2005 21:17

Aragorn schreef:Jas, volgens mij kun jij beter een biertje gaan drinken ofzo.. je bent vandaag niet zo in de stemming. :)

Nee hoor er is niets mis met mijn stemming. Ik wil alleen de discussie even zuiver houden. Marnix beweerde dat er niet in de Bijbel staat dat de gelovigen wormen zijn. Ik toon aan dat dit dus wel zo is en vervolgens gaat iedereen roepen dat het zo niet bedoeld is.
Dat vind ik niet correct. Het ging immers enkel om het feit of het er in stond, ja dan nee. Ja dus. Als je dan vervolgens om je gelijk te halen er een andere dan de letterlijke betekenis aan toekent ben je gewoon vervelend bezig. Ik heb wel eens vaker gezegd. Allegorie is goed, zolang het niet tegen de letter van de Schrift in gaat. Dat doet het hier dus wel en van dat feit wordt ik kriegel. Verder is mijn stemming ok.
Ik sta momenteel in middentoonstemming.

En drinken moet je nooit doen om je stemming te verbeteren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2005 21:23

Jaja, dat zal ook allemaal wel, maar de manier waarop is niet altijd even verheffend of welwillend om de ander te begrijpen.

En idd, drinken om je stemming te verbeteren is niet slim, maar het is weleens goed om te stoppen met iets wat je op een bepaald moment frustreert en iets leukers te gaan doen. :P

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 08 apr 2005 21:28

jas schreef:
essieee schreef:
Als we niet wedergeboren zijn, zijn we zelfs minder dan een worm. Doch afgezien daarvan, bekeerd of onbekeerd, slechts nederigheid past ons als we het over de Koning der Kerk hebben

Ik denk dat je als onbekeerde je niet voelt als een worm, dus waarom zou ik die titel aanmoeten nemen?
Tenminste dat roept dit soort benamingen bij me op....

In de kerk word je vaak voor zoveel dingen uitgescholden;
worm, addergebroedsel,wegwerpelijk vod,een wegwerpsel....
Sorry maar moet dit dan God's liefde uitbeelden?

Dan moet je eerst de vraag beantwoorden: Tot wie strekt Gods liefde Zich uit?

Tot de Zijnen...Zijn kinderen, Zijn volk....
Maar ook zij worden zo aangesproken.....

Zeker ook in de kerk, nietwaar?
Mijn reacctie is vooral gebaseerd op een puber die tegen me zei, God is ff aardig, de ene keer ben ik een wegwerpelijk vod, een worm , addergebroedze enz...

Terug naar “Archief”