Bioscoop...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 08 apr 2005 12:29

Kom net dit stukje tegen. Is wel weer een totaaaal ander uiterste waar ik het ook echt niet mee eens kan zijn.
Jullie reacties? (p.s. tis nogal lang, maar als je alleen het begin leest, begrijp je de strekking denk ik ook wel)

Met Jezus naar de film
How Movies Helped Save My Soul
“Het is voor christenen een geweldige tijd om naar de film te gaan.” God verschijnt vaker in films en tv-programma's dan wij denken. Misschien niet helemaal goed, maar Hij is er wel...
Tot deze conclusie kwam YFC-medewerker, VJ, DJ en mediawatcher Danny Butler. Hij gaf op het afgelopen Flevo Festival een presentatie over God in de media. Butler is van mening dat God gelukkig vaker in films en tv-programma’s verschijnt dan wij denken. Natuurlijk wel in imperfecte Hollywood en Hilversum-vormen, zoals bij de Simpsons, of in Bruce Almighty.

Volgens Butler is deze door veel christenen verguisde film een regelrecht wonder,”Een excellente mogelijkheid om niet-christenen mee naar toe te nemen, en daarna met z’n allen in een cafe over het thema ‘bidden’ te praten.”
Films en filmbeelden maken emoties los bij kijkers. Juist als christenen moeten we de vragen over God, de foute en half-goede visies van filmmakers omarmen en gebruiken als gesprekonderwerp met niet-christenen probeerde Butler duidelijk te maken,“Jezus zou met ons naar de Matrix gaan, om het daarna met je over de overeenkomsten met zijn leven te hebben.

Maar hoe komt de christen mediawatcher aan deze inzichten?
Butler,“In Jezus tijd waren er geen films, maar men vertelde elkaar verhalen. Jezus gebruikte deze verhalen over gewone mensen als boeren en slaven, om Zijn Boodschap uit te leggen.” Deze gelijkenissen mochten natuurlijk niet gezien worden als het Evangelie zelf, maar eye-openers voor de Waarheid.

In 2000 jaar is er weinig veranderd, mensen houden nog steeds van verhalen. Tegenwoordig vertellen we deze verhalen niet meer op straat, we zien de grote verhalen in films en in tv-series. In de kerk horen we de correcte verhalen over God, de gelijkenissen van Jezus en de uitleg hierbij. Maar wie komt er tegenwoordig nog in de kerk? Als christenen falen we in het verspreidden van het verhaal van het Goede Nieuws.

“De bijbel leert ons dat als wij falen in het verspreidden van het Evangelie, dat de stenen onze taak overnemen en de Boodschap uit zullen schreeuwen in de straten (Lukas 19:40),” schrijft sociologie hoogleraar en predikant Tony Camponolo in zijn recensie van het boek ‘How Movies Helped Save My Soul’ van Gareth Higgins. Hij wil hier mee zeggen dat als wij als christenen/kerk het Evangelie niet meer aan de man kunnen brengen, God andere gereedschappen zal vinden om zichzelf te openbaren.

Schrijver Gareth Higgins schreef een boek over hoe je spirituele vingerwijzingen kan vinden in de cultureel relevante en hedendaagse films. In de films die hij zag werd uitgelegd ‘Hoe Jezus en Prozac niet hetzelfde werken. Dat de ‘beste preek ooit’ door acteur Robert Duval is gegeven. Wat Brad Pitt, ijsjes en zonden met elkaar gemeen hebben.’ Lees je op de achterflap van het tot nu alleen in de VS uitgegeven boek. Een boek dat een gids in films wil zijn voor postmoderne pelgrims. De schrijver probeert je te laten zien hoe je ‘manna uit de hemel’ kunt vinden op een multiplex scherm. (Je kunt meer over dit boek te weten komen via de link onder dit artikel.)

Danny Butler en Gareth Higgins willen hun publiek duidelijk maken dat je samen met Jezus naar de bioscoop moet gaan. Niet veroordelend, of met afgewend hoofd scenes negerend, maar met oog voor de kansen die de film geeft voor verspreiding van het Evangelie.

Ga jij al met Jezus naar de film?
Engaged @ 07-01-2005

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 08 apr 2005 12:35

nou vraag ik me eigen af!!!

kun je God door middel van een film eren??? en tot bekering komen?
lijkt mij van niet!!
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 08 apr 2005 12:36

Nee, maar kan dat wel bijv. tijdens een potje volleybal?
Engaged @ 07-01-2005

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 08 apr 2005 12:39

nee natuurlijk niet, maar ik bedoel als je allemaal films over God kijkt, en bijv. nooit meer naar de kerk gaat, daar kun je Hem toch niet mee eren?
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2005 12:44

jans1 schreef:nee natuurlijk niet, maar ik bedoel als je allemaal films over God kijkt, en bijv. nooit meer naar de kerk gaat, daar kun je Hem toch niet mee eren?

Hm, hoe eer jij God eigenlijk?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2005 13:12

Mapleleaf schreef:
Marnix schreef:
Mapleleaf schreef:Een film kijken vindt ik zo bij zo al niet bijbels verantwoordt. Thuis of in de bioscoop. Ik kan mij geen film bedenken waarin niet het 3e gebod wordt overtreden.

Gek he, gezien je standpunt ken je nauwelijks films, dus ken je ook geen films waar het 3e gebod niet in wordt overtreden. Dat je zelden films kijkt is in je reactie wel duidelijk zichtbaar. Ik ken genoeg films waarin het 3e gebod niet wordt overtreden.

Ik zie geen probleem met het kijken van films, als je maar kritisch bent en als een film te ver gaat je die uitzet.

Waar heb jij wel problemen mee, vraag ik me wel eens af. Jongen, ga die Bijbel nu eens goed lezen en smeek God of Hij het wil zegenen. Wie weet, Hij mocht je nog stil zetten op de weg waar jij op doorholt.
Als je nu een vloek hoort of een situatie ziet en je sluit hem af dan is het kwaad toch al geschiedt? Ik zei eerst ook altijd wat jij nu zegt. Wat is er nu voor kwaad in, Ik zet 'm toch uit als er iets vertoond wordt? Ik ben toch kritisch? Maar het bracht me alleen verder van de Heere af en steeds meer zonden gingen er mee door. Het is bij ons nooit hoe ver kan ik er vandaan blijven, tot dat de Heere ons er vandaan trekt dan willen we niet meer.

Zoals ik al zei, er zijn genoeg films waar niet in worden gevloekt. Ik kijk niet vaak films, de laatste keer dat ik een film heb gezien waar in werd gevloekt is al wel heel lang geleden... Laatste films die ik in de bioscoop heb gezien zijn: Lord of the Rings (deel 1, 2 en 3) en Shrek 2 en Troy. Zoals je als filmkenner zal weten wordt in deze films absoluut niet gevloekt. Ik ben ook geen voorstander van het kijken van films waar in wordt gevloekt, net als dat het me altijd pijn doet als ik iemand hoor vloeken op straat, op de sportclub etc.

Beweren dat ik nergens moeite mee heb omdat ik wel eens een film in de bioscoop zie vind ik gemeen... Je doet net alsof er in ALLE bioscoopfilms wordt gevloekt en het feit dat ik wel eens naar de bioscoop ga dus inhoudt dat ik geen problemen heb met vloeken in films, en die conclusie klopt dus niet.

Als jij het zo ervaart als jij het beschrijft, dan is het inderdaad beter m helemaal geen films te kijken. Ik kies er voor om films te kijken, maar wel van tevoren me er in te verdiepen of die films het kijken waard zijn als christen. Zo niet, dan kijk ik hem niet.

Bedankt voor al je vooroordelen!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 apr 2005 13:52

Marnix schreef:Zoals ik al zei, er zijn genoeg films waar niet in worden gevloekt.

Het ligt er ook maar aan wat je onder vloeken verstaat. Misschien is jouw norm iets ruimer dan de mijne.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2005 14:05

Leg je norm maar uit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 apr 2005 14:27

M@rije schreef:Danny Butler en Gareth Higgins willen hun publiek duidelijk maken dat je samen met Jezus naar de bioscoop moet gaan. Niet veroordelend, of met afgewend hoofd scenes negerend, maar met oog voor de kansen die de film geeft voor verspreiding van het Evangelie.

Dit argument lees ik wel vaker van sommigen als de meningen over een onderwerp verdeeld zijn, namelijk dat je iets ook kunt gebruiken om te evangeliseren, of om met mensen over de Heere te spreken. Gelden voor evangelisatie dan andere (ruimere) normen dan voor het normale christenleven?

Melody

Berichtdoor Melody » 08 apr 2005 14:30

Omdat er films zijn waarin gevloekt wordt, hoef je de bioscoop nog niet te mijden. Wees eerlijk voor jezelf, stel je grenzen - de grenzen van de ene persoon zullen anders liggen dan die van de andere, ik geloof er niks van dat die grenzen allemaal gelijk moeten zijn dus vlieg elkaar alsjeblieft niet daarom in de haren - durf 'nee' te zeggen, maar ga dingen niet bij voorbaat veroordelen. Je kunt overal een christen zijn, ook in de bioscoop.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 apr 2005 14:38

the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2005 14:58

Maja de Bij schreef:
M@rije schreef:Danny Butler en Gareth Higgins willen hun publiek duidelijk maken dat je samen met Jezus naar de bioscoop moet gaan. Niet veroordelend, of met afgewend hoofd scenes negerend, maar met oog voor de kansen die de film geeft voor verspreiding van het Evangelie.

Dit argument lees ik wel vaker van sommigen als de meningen over een onderwerp verdeeld zijn, namelijk dat je iets ook kunt gebruiken om te evangeliseren, of om met mensen over de Heere te spreken. Gelden voor evangelisatie dan andere (ruimere) normen dan voor het normale christenleven?

Blijkbaar? Jezus at met hoeren en tollenaars. Waarom deed Hij dat? Juist... evangelisatieaspecten. Wie gezond zijn hebben geen dokter nodig. Om zomaar over de Wallen te gaan lopen lijkt me niet goed... maar stel nou dat je er het evangelie gaat brengen? Dan heb je een goede reden om er te komen. En wat dacht je van die organisatie die bij feesten waar veel drugs wordt gebruikt over Jezus vertellen? Daar komen ze anders ook niet voor de lol. Kortom ja, bij evangelisatie zijn er soms andere normen, omdat er andere motieven zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2005 15:02

Jaja, maar we hadden het nu niet over evangelisatie, maar over naar de film gaan voor ontspanning.

Shaira
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Shaira » 08 apr 2005 15:25

Voor veel mensen in de refogezindte heeft bioscoop een negatieve klank, zoiets van: daar hoor je niet thuis. Maar waarom eigenlijk?
Als ik aan mijn ouders vraag of ik met mijn broertje naar Pluk van de Petteflat mag zeggen ze Nee, terwijl met thuis de dvd kijken niets mis is. Als ik vraag waarom, krijg ik dus het antwoord daar hoor je niet thuis.
Maar dat is toch superschijnheilig... Ik bedoel, het gaat toch niet om de bioscoop, maar om de film die er wordt gedraaid.. Zelf vind ik dus dat er niets mis is met een bioscoop.
Niet omdat de dingen ons onbereikbaar lijken, durven we niet. Omdat we niet durven, lijken ze onbereikbaar. (Seneca)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: Bioscoop...

Berichtdoor Mariamagdalena » 08 apr 2005 15:33

M@rije schreef:Bioscoop

Ds. de Lange meent dat film kijken in de bioscoop gevaarlijker is dan dezelfde film kijken thuis op de bank. ‘D.m.v. het bioscoopbezoek maak je deel uit van het ‘bioscoopgezelschap’. Vergelijk daarmee het door de kerkgang deel uitmaken van de gemeente des Heeren,’schrijft de dominee op refoweb.nl

Reacties?

Door deel te nemen aan boswandelingen maak je deel uit van de boswandelgezelschap.
Door de gaan winkelen maak je deel uit van het winkelgezelschap, en ga zo maar door.
Volgens mij wil deze man dat men alleen de kerk bezoekt en verder niks.
Toneelvoorstellingen zullen ook wel uit den boze zijn, want dan maak je deel uit van het theatergezelschap.
Zo word je vanzelf wereldvreemd.

En als je in Soest woont en nergens thuis hoort...... mag je wel naar het bos dan? Kun je via Soest naar Baarn lopen?
Of hoor je in het bos ook niet thuis, met je hond?

Volgens mij eer je God door in het bos te lopen en te genieten van zijn schepping, zeker smorgens zeer vroeg, als er nog konijnen en zo lopen die je anders nooit ziet.
Weet je hoeveel herten je kan zien in het Baarnse Bos smorgens heel vroeg?

Terug naar “Archief”