Bioscoop...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 07 apr 2005 21:32

bioscoopbezoek is iets seculiers dat niet noodzakelijk is

Moet alles nut hebben? Stukje vrije tijd is in mijn ogen niks mis mee.
Ben t wel met je eens kritisch te zijn in je keuze.
Engaged @ 07-01-2005

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 07 apr 2005 21:37

Een film kijken vindt ik zo bij zo al niet bijbels verantwoordt. Thuis of in de bioscoop. Ik kan mij geen film bedenken waarin niet het 3e gebod wordt overtreden.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 07 apr 2005 21:38

Een film kijken vindt ik zo bij zo al niet bijbels verantwoordt. Thuis of in de bioscoop. Ik kan mij geen film bedenken waarin niet het 3e gebod wordt overtreden.

Welke is dat ook alweer? :oops: :oops: :oops: niet begeren?
Engaged @ 07-01-2005

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 apr 2005 21:41

Tsja....bioscoop, tv, dvdspeler en internet vind ik eigenlijk hetzelfde.....''

De reden waarom ik eventueel tegen bioscopen kan zijn....
*de voorstukjes
*vloeken
*lustopwekkende beelden (tenminste bij mij wel)
*het extra activeren van een hoop begeerten waarvan ik weet dat ik juist bid om daarvoor bewaard te blijven.

Ik snap dat dit soort situatie's overal afspelen maar voor mij een reden om hier kritisch mee om te gaan.

Nog een vraag, voor de tegenstanders...maakt het een verschil om naar de bioscoop te gaan of naar het filmhuis of omniversum?

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 07 apr 2005 21:41

Het misbruiken van Gods naam.

Gercoo

Berichtdoor Gercoo » 07 apr 2005 22:46

Maarten schreef:Vooraf: ik ben nooit in een bioscoop geweest anders dan voor een buluitreiking van een goede bekende. Daar werd dus geen film vertoond.

Ik wil wel uitleggen waarom ik niet naar de bioscoop wil. Het argument van de dominee is niet zo gek als het klinkt. Christen-zijn is anders-zijn. Dat komt vooral uit in de vrijetijdsbesteding. Werken moet iedereen. Daarmee onderscheidt een christen zich niet primair. bioscoopbezoek is iets seculiers dat niet noodzakelijk is. Het is entertainment samen met 'de wereld'. Heeft een christen niet ook een andere, meer geheiligde vrijetijdsbesteding? Of is dat alleen dat uurtje bijbelstudie in de week?

Bioscoopbezoek staat verder niet los van andere wereldse patronen, zoals materialisme en dergelijke. Christen-zijn komt ook uit in bijvoorbeeld de keuze van je auto, en het kopen van kleding. Voor mij hoort dat er allemaal bij.

Mag je dan geen film bekijken? Dat wil ik niet direct zeggen, maar ik vind wel dat je een goede reden moet hebben om een film en juist die film te willen bekijken. Je moet het kunnen verantwoorden, zoals je alles moetkunnen verantwoorden.

Helemaal mee eens.

Quote:
bioscoopbezoek is iets seculiers dat niet noodzakelijk is

Moet alles nut hebben? Stukje vrije tijd is in mijn ogen niks mis mee.
Ben t wel met je eens kritisch te zijn in je keuze.

Vrije tijd is inderdaad niks mis mee :mrgreen:
en of alles nut moet hebben, natuurlijk maar het nut van vrije tijd is 'ontspanning'
Wat ik mezelf altijd wel probeer te bedenken met mn vrijetijdsbesteding: "Zou ik dit ook doen als de Heere Jezus met me meeging?" (dat gaat Hij ook, want hij is overal, ps 139, maar in levende lijve bedoel ik.) En dan kan ik sommige dingen echt niet doen, ik heb daarom nog nooit een film gekeken in een bioscoop. Ook omdat ik dan weet dat ik op dat moment eigenlijk niet bereid ben voor de wederkomst.

Wat denk je van de indrukwekkende filmen van Open Doors?
En er zijn toch ook wel bioscoopfilmen waar niet in gevloekt wordt,(Final Solution bijvoorbeeld,maar kweenie of dat een bioscoopfilm is/was) maar die vormen helaas een zeer kleine minderheid, en dan vooral kinderfilmpjes.
Met filmkijken moet je denk ik inderdaad wel zeer sterk selectief zijn.

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 07 apr 2005 22:50

M@rije schreef:Dan nog wel een andere vraag van mij, want ik kom wel regelmatig tegen dak bijv. een voorstukje van een film zie waarin dingen worden gezegd of gedaan die in mijn ogen niet goed zijn.
Dit kun je niet van tevoren zien aankomen?
Zou dit een reden kunnnen zijn om de bioscoop te mijden?
En hoe zoek je uit welke film je wel of niet kunt kijken?

Bij sommige DVD's/video's heb je ook voorfilmpjes. Dat kun je aan de buitenkant niet zien. Bij videos kan je gewoon doorspoelen. Bij DVD's kan dit meestal niet en ben je genoodzaakt ernaar te kijken. Ik vind het persoonlijk geen reden om geen DVD's meer te kopen of een dergelijke DVD terug te brengen.

Ik kom af en toe in de bioscoop. Hooguit 1x per maand ofzo. Ik denk wel dat je goed van tevoren moet kijken waar je heen gaat
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2005 23:33

Mapleleaf schreef:Een film kijken vindt ik zo bij zo al niet bijbels verantwoordt. Thuis of in de bioscoop. Ik kan mij geen film bedenken waarin niet het 3e gebod wordt overtreden.

Gek he, gezien je standpunt ken je nauwelijks films, dus ken je ook geen films waar het 3e gebod niet in wordt overtreden. Dat je zelden films kijkt is in je reactie wel duidelijk zichtbaar. Ik ken genoeg films waarin het 3e gebod niet wordt overtreden.

Ik zie geen probleem met het kijken van films, als je maar kritisch bent en als een film te ver gaat je die uitzet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 07 apr 2005 23:44

Marnix schreef:
Mapleleaf schreef:Een film kijken vindt ik zo bij zo al niet bijbels verantwoordt. Thuis of in de bioscoop. Ik kan mij geen film bedenken waarin niet het 3e gebod wordt overtreden.

Gek he, gezien je standpunt ken je nauwelijks films, dus ken je ook geen films waar het 3e gebod niet in wordt overtreden. Dat je zelden films kijkt is in je reactie wel duidelijk zichtbaar. Ik ken genoeg films waarin het 3e gebod niet wordt overtreden.

Ik zie geen probleem met het kijken van films, als je maar kritisch bent en als een film te ver gaat je die uitzet.

Waar heb jij wel problemen mee, vraag ik me wel eens af. Jongen, ga die Bijbel nu eens goed lezen en smeek God of Hij het wil zegenen. Wie weet, Hij mocht je nog stil zetten op de weg waar jij op doorholt.
Als je nu een vloek hoort of een situatie ziet en je sluit hem af dan is het kwaad toch al geschiedt? Ik zei eerst ook altijd wat jij nu zegt. Wat is er nu voor kwaad in, Ik zet 'm toch uit als er iets vertoond wordt? Ik ben toch kritisch? Maar het bracht me alleen verder van de Heere af en steeds meer zonden gingen er mee door. Het is bij ons nooit hoe ver kan ik er vandaan blijven, tot dat de Heere ons er vandaan trekt dan willen we niet meer.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 apr 2005 23:44

de bioscoop op zich is niets mis mee. Maar wel met vele films die er gedraait worden.

Zeker niet alle films zijn verkeerd. Ik heb er genoeg staan waar in het 3de gebod zeker niet wordt overtreden, maar waar God juist in geprezen wordt!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 apr 2005 23:51

Mapleleaf schreef:
Marnix schreef:

Waar heb jij wel problemen mee, vraag ik me wel eens af. Jongen, ga die Bijbel nu eens goed lezen en smeek God of Hij het wil zegenen. Wie weet, Hij mocht je nog stil zetten op de weg waar jij op doorholt.
Als je nu een vloek hoort of een situatie ziet en je sluit hem af dan is het kwaad toch al geschiedt? Ik zei eerst ook altijd wat jij nu zegt. Wat is er nu voor kwaad in, Ik zet 'm toch uit als er iets vertoond wordt? Ik ben toch kritisch? Maar het bracht me alleen verder van de Heere af en steeds meer zonden gingen er mee door. Het is bij ons nooit hoe ver kan ik er vandaan blijven, tot dat de Heere ons er vandaan trekt dan willen we niet meer.

En zo is het helemaal. Taalverruwing trekt overal doorheen. Ook door zgn. eo-films. Ons kritisch vermogen gaat helaas vaak niet verder dan datgene wat we toch al niet willen. Voor de rest staan we maar al te gemakkelijk open. Het is bijzonder moeilijk je van het werelds vertier te onthouden, je ontkomt er bijna niet meer aan zelfs al wil je het niet. We leven in een vreselijke maatschappij maar blijkbaar voelen we ons als een vis in het water. Ik schreef pas in een ander topic dat christenen zich niet meer onderscheiden en dat het allemaal naar de verdoemenis gaat. Maar dat had ik natuurlijk weer niet mogen zeggen.
Nou ja, te laat.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 07 apr 2005 23:55

Hier lees dit maar eens. Zo wordt Nederland beschreven door een zeer godvrezende man aan het begin van de vorige eeuw. Ga er niet over discussieren hier. Ik wil het gewoon even ernaast leggen.

http://www.oudvaders.nl/20e-eeuw/briefpkleijn.htm

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 apr 2005 07:55

laatste keer dat ik naar de bios ben geweest is al een poosje geleden. Echt een mooie film gezien. Over de ontwikkeling van het eerste vliegtuigen tot de vliegtuigen van nu. Ik weet ff niet meer welke film het was. Maar hij was wel grappig.

de laatste film die ik gezien heb is toevallig gisteravond "mr. incredible"
ik heb echt gelachen. een geweldige animatie film. :mrgreen:

Bij bijde films kon ik God uitnodigen om mee te kijken. Ik weet dat ik mag genieten op zijn tijd van alles wat het leven voor ontwikkelingen heeft doorgemaakt. God weet dat ik op zijn tijd ook ontspanning nodig heb. Even lekker achterover hangen, alles even laten bezinken.

Het leven moet niet zo zijn, dat jij voor iedereen een kaartjes plakker bent. Dit is goed, en dat is fout! Hier mag jij niet heen, daar wel. Het gaat er om dat Jezus Christus elke stukje van jou leven in heeft genomen. En dat je met Hem kan/wil en zal leven!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2005 10:07

Toch altijd weer vermakelijk, die achterhoedegevechten.. :)

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 08 apr 2005 12:04

Dit vind ik van die uitspraken die getuigen van een ontzettende veroordelingskracht, en daar was ik dit topic niet om begonnen.
Kijk eerst naar jezelf en leg de vinger eerst naar jezelf, en please ga hier geen mensen zitten veroordelen die naar jouw idee een verkeerde weg opgaan. RSPCT.. :D
Engaged @ 07-01-2005

Terug naar “Archief”