bioscoopbezoek is iets seculiers dat niet noodzakelijk is
Moet alles nut hebben? Stukje vrije tijd is in mijn ogen niks mis mee.
Ben t wel met je eens kritisch te zijn in je keuze.
Moderator: Moderafo's
Maarten schreef:Vooraf: ik ben nooit in een bioscoop geweest anders dan voor een buluitreiking van een goede bekende. Daar werd dus geen film vertoond.
Ik wil wel uitleggen waarom ik niet naar de bioscoop wil. Het argument van de dominee is niet zo gek als het klinkt. Christen-zijn is anders-zijn. Dat komt vooral uit in de vrijetijdsbesteding. Werken moet iedereen. Daarmee onderscheidt een christen zich niet primair. bioscoopbezoek is iets seculiers dat niet noodzakelijk is. Het is entertainment samen met 'de wereld'. Heeft een christen niet ook een andere, meer geheiligde vrijetijdsbesteding? Of is dat alleen dat uurtje bijbelstudie in de week?
Bioscoopbezoek staat verder niet los van andere wereldse patronen, zoals materialisme en dergelijke. Christen-zijn komt ook uit in bijvoorbeeld de keuze van je auto, en het kopen van kleding. Voor mij hoort dat er allemaal bij.
Mag je dan geen film bekijken? Dat wil ik niet direct zeggen, maar ik vind wel dat je een goede reden moet hebben om een film en juist die film te willen bekijken. Je moet het kunnen verantwoorden, zoals je alles moetkunnen verantwoorden.
Quote:
bioscoopbezoek is iets seculiers dat niet noodzakelijk is
Moet alles nut hebben? Stukje vrije tijd is in mijn ogen niks mis mee.
Ben t wel met je eens kritisch te zijn in je keuze.
Een film kijken vindt ik zo bij zo al niet bijbels verantwoordt. Thuis of in de bioscoop. Ik kan mij geen film bedenken waarin niet het 3e gebod wordt overtreden.
M@rije schreef:Dan nog wel een andere vraag van mij, want ik kom wel regelmatig tegen dak bijv. een voorstukje van een film zie waarin dingen worden gezegd of gedaan die in mijn ogen niet goed zijn.
Dit kun je niet van tevoren zien aankomen?
Zou dit een reden kunnnen zijn om de bioscoop te mijden?
En hoe zoek je uit welke film je wel of niet kunt kijken?
Mapleleaf schreef:Een film kijken vindt ik zo bij zo al niet bijbels verantwoordt. Thuis of in de bioscoop. Ik kan mij geen film bedenken waarin niet het 3e gebod wordt overtreden.
Marnix schreef:Mapleleaf schreef:Een film kijken vindt ik zo bij zo al niet bijbels verantwoordt. Thuis of in de bioscoop. Ik kan mij geen film bedenken waarin niet het 3e gebod wordt overtreden.
Gek he, gezien je standpunt ken je nauwelijks films, dus ken je ook geen films waar het 3e gebod niet in wordt overtreden. Dat je zelden films kijkt is in je reactie wel duidelijk zichtbaar. Ik ken genoeg films waarin het 3e gebod niet wordt overtreden.
Ik zie geen probleem met het kijken van films, als je maar kritisch bent en als een film te ver gaat je die uitzet.
Mapleleaf schreef:Marnix schreef:Mapleleaf schreef:Een film kijken vindt ik zo bij zo al niet bijbels verantwoordt. Thuis of in de bioscoop. Ik kan mij geen film bedenken waarin niet het 3e gebod wordt overtreden.
Gek he, gezien je standpunt ken je nauwelijks films, dus ken je ook geen films waar het 3e gebod niet in wordt overtreden. Dat je zelden films kijkt is in je reactie wel duidelijk zichtbaar. Ik ken genoeg films waarin het 3e gebod niet wordt overtreden.
Ik zie geen probleem met het kijken van films, als je maar kritisch bent en als een film te ver gaat je die uitzet.
Waar heb jij wel problemen mee, vraag ik me wel eens af. Jongen, ga die Bijbel nu eens goed lezen en smeek God of Hij het wil zegenen. Wie weet, Hij mocht je nog stil zetten op de weg waar jij op doorholt.
Als je nu een vloek hoort of een situatie ziet en je sluit hem af dan is het kwaad toch al geschiedt? Ik zei eerst ook altijd wat jij nu zegt. Wat is er nu voor kwaad in, Ik zet 'm toch uit als er iets vertoond wordt? Ik ben toch kritisch? Maar het bracht me alleen verder van de Heere af en steeds meer zonden gingen er mee door. Het is bij ons nooit hoe ver kan ik er vandaan blijven, tot dat de Heere ons er vandaan trekt dan willen we niet meer.
Waar heb jij wel problemen mee, vraag ik me wel eens af. Jongen, ga die Bijbel nu eens goed lezen en smeek God of Hij het wil zegenen. Wie weet, Hij mocht je nog stil zetten op de weg waar jij op doorholt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten