eigen begeerte = geen zonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

eigen begeerte = geen zonde?

Berichtdoor hijwel » 08 apr 2005 08:02

jakobus 14-15

14Iedereen komt in verleiding door zijn eigen begeerte, die hem lokt en meesleept. 15 Is de begeerte bevrucht, dan baart ze zonde; en is de zonde volgroeid, dan brengt ze de dood voort.

ff netjes op een rijtje :wink:

verleiding door eigen begeerte

begeerte > bevruchten
bevrucht > zonde
zonde > dood

een verkeerde begeerte opzich is volgens mij nog geen zonde, maar pas als je deze begeerte laat bevruchten of bevrucht komt daar de zonde uit voort.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 apr 2005 08:24

Moeilijke tekst, maar volgens mij is een verkeerde begeerte op zich al wel zonde (mist zijn doel), zie bijv. Matth. 7:17-18.

Overigens geeft de SV de volgende vertaling:

14 Maar een iegelijk wordt verzocht, als hij van zijn eigen begeerlijkheid afgetrokken en verlokt wordt.
15 Daarna de begeerlijkheid ontvangen hebbende baart zonde; en de zonde voleindigd zijnde baart den dood.

In vers 14 gaat het over de verzoeking en in vers 15 wordt beschreven dat er toegegeven wordt aan de verzoeking. Dit toegeven gebeurt al in het hart, dus daar wordt de zonde (begeerte) geboren.

Begeerte is op zich wel zonde, zie bijv. Matth. 5:28 en het 10e gebod. Voor begeerlijkheid wordt vrijwel hetzelfde woord (epithumia) gebruikt als in Matth. 5:28 en daar wordt het als zonde aangemerkt.
Laatst gewijzigd door elbert op 08 apr 2005 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 apr 2005 08:37

Dit is ook wel een opmerkelijke tekst, Romeinen 7:14-17:
14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.

En dan doel ik vooral op dat laatste vers.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

joris

Berichtdoor joris » 08 apr 2005 09:42

Heeft dit niet te maken met het feit dat God onze zwakheid inruilt voor zijn kracht? dus niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. In jesaja 40 de laatste versen staat ook dat hij onze zwakheid verandert in kracht. het telt gewoon even niet meer mee. We doen het wel, maar hetwordt anders gewaardeerd omdat Jezus al voor ons betaald heeft en we rein voor God staan.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 apr 2005 10:11

Begeerte is op zich wel zonde, zie bijv. Matth. 5:28 en het 10e gebod.

Ik denk dat de context van Matt.5 en Jakobus verschilt. Jezus wil in Matt.5 aangeven dat je schuldig kunt zijn (of bent) ook als je nog niet daadwerkelijk gezondigd hebt. Zonde is niet beperkt tot dat wat je doet zegt.

Jakobus wil m.i. een handvat geven om om te gaan met begeerte. Het waarnemen van enig vrouwelijk schoon laat mij, als man, niet altijd geheel onberoerd. Ik geloof niet dat die reactie (die ik niet kan controleren) zonde is. Ik vraag me zelfs af of je dat als gevolg van de zondeval zou kunnen bestempelen. De zonde ligt op zo’n moment echter wel op de loer: geef je (in je gedachten) toe aan de verleiding of bied je weerstand? Voor je het weet zie je de vrouw in kwestie aan om haar te begeren. Als je begrijpt wat ik bedoel…

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 apr 2005 10:17

Een verkeerde begeerte is sowieso al zonde. Ik moest bij het doorlezen van dit topic direct denken aan het gebod "Gij zult niet begeren uw naasten .... enz."
Het wordt ons dus expliciet verboden!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 apr 2005 10:31

Oke mijn visie er even op..

even een voorbeeld om het duidelijk te maken:

Ik (met mijn vriendin) loop over staat en ziet een mooie vrouw staan, Hier sluit mijn zondige bestaan goed op aan, mijn natuurlijke begeerte. Mijn eerste gedachte wat boven komt kan zijn: whou daar zou ik wel eens een avondje mee uit willen. Op zich een zondige gedachte..
maar van wie komt die gedachten, mijn oude ik? of de duivel?
ik denk dat het me oude ik is, maar het kan ook zijn dat de duivel mijn zondige gedachte's influistert.

Nu sta ik voor de keuze: Of toegeven aan mijn begeerte.. mijn begeerte laten bevruchten. Of mijn zondige gedachte direct bij Jezus brengen Hij heeft mijn zonde immers overwonnen. Hij wil mijn nieuw maken dan is dit het juiste moment om met die natuurlijke begeerte af te rekenen.

Als ik de zonde laat bevruchten, dan gaan mijn gedachten verder, ik ga die vrouw begeren. En dat is volgens mij dus zonde.

joris

Berichtdoor joris » 08 apr 2005 10:32

een begeerte is nog een gedachte of een onbestemd gevoel. Het verschil tussen mensen en dieren is, dat we onze begeerten en onsgedrag kunnen sturen door onze waarden en normen. Dus eenbegeefte hoeft niet uit te groeiten tot daadwerkelijke zonde.
En die begeerte kan dus nog de kop in gedrukt worden. Doordat we onze gedachten brengen onder het kruis van Christus zoals zo mooi in 2 kor 10:5staat

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 apr 2005 10:36

PeterD schreef:Een verkeerde begeerte is sowieso al zonde. Ik moest bij het doorlezen van dit topic direct denken aan het gebod "Gij zult niet begeren uw naasten .... enz."

dat vraag ik me dus af.

een natuurlijke (zondige) begeerte kan ons overhalen om te gaan begeren. Wij blijven natuurlijke mensen met "natuurlijke" begeertes. Jezus begeertes zullen langzamerhand plaats gaan krijgen in ons leven.
Elke keer als er een "vleeselijke" begeerte naar boven borreld, moeten wij niet gaan zondigen.. Maar moeten we deze begeerte inleveren voor een betere begeerte.

dus "begeren" is iets anders dan "een begeerte"

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 08 apr 2005 14:29

PeterD schreef:Een verkeerde begeerte is sowieso al zonde. Ik moest bij het doorlezen van dit topic direct denken aan het gebod "Gij zult niet begeren uw naasten .... enz."
Volledig eens !!
Gij zult niet begeren. Dus wat jij begeert is fout. Kort maar krachtig !
Afbeelding

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 08 apr 2005 14:41

hijwel schreef:
een natuurlijke (zondige) begeerte kan ons overhalen om te gaan begeren. Wij blijven natuurlijke mensen met "natuurlijke" begeertes. Jezus begeertes zullen langzamerhand plaats gaan krijgen in ons leven.
Elke keer als er een "vleeselijke" begeerte naar boven borreld, moeten wij niet gaan zondigen.. Maar moeten we deze begeerte inleveren voor een betere begeerte.

maar wanneer is dan een menselijke natuurlijke begeerte een zondige vleselijke begeerte of misschien wel helemaal geen zondige begeerte maar juist een begeerte die nu eenmaal in onze natuur ligt?

Of wanneer spreek je van begeerte en wanneer van een natuurlijke reactie?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 apr 2005 14:41

Annemieke86 schreef:
Volledig eens !!
Gij zult niet begeren. Dus wat jij begeert is fout. Kort maar krachtig !

"begeren" is iets anders dan "een begeerte" zoals de vorige postings.
maar als je het er niet mee eens bent horen we dat natuurlijk graag.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 apr 2005 14:47

Zareb schreef:maar wanneer is dan een menselijke natuurlijke begeerte een zondige vleselijke begeerte of misschien wel helemaal geen zondige begeerte maar juist een begeerte die nu eenmaal in onze natuur ligt?

Of wanneer spreek je van begeerte en wanneer van een natuurlijke reactie?

ik denk dat je kan zeggen dat een begeerte verkeert is als het niet uit God komt. Alleen wat doe jij (wedergeboren mens) met met deze oude begeerte die niet meer bij jou hoord? Als er bij jou en mij begeertes naar boven borrelen die niet uit God zijn moet er automatisch een lampje gaan knipperen.. Daarna direct bij Jezus brengen die begeerte voordat je in de zonde valt.
1 joh 3:9 schreef: Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 apr 2005 15:57

hijwel schreef:

dat vraag ik me dus af.

Sorry, ik snap je niet, en ik krijg het gevoel dat je onderscheid probeert te maken waar het niet is.

10e gebod is toch duidelijk?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 apr 2005 16:32

PeterD schreef:Sorry, ik snap je niet, en ik krijg het gevoel dat je onderscheid probeert te maken waar het niet is.

10e gebod is toch duidelijk?

oke probeer ik het nog 1 keer kort uit te leggen.

"gij zult niet begeren" is iets anders dan: "gij zult geen zondige begeertes hebben". begeren is een actief, een begeerte iets iets wat je in je hebt.

Iedereen komt in verleiding door zijn eigen begeerte, die hem lokt en meesleept. 15 Is de begeerte bevrucht, dan baart ze zonde; en is de zonde volgroeid, dan brengt ze de dood voort.

pas als jou begeerte (je zondige neiging tot iets fouts) bevrucht wordt baart het de zonde.. Daaruit trek ik dus de conclusie dat een verkeerde begeerte opzich geen zonde is, alleen als je die laat bevruchten, want dan komt er zonde uit voort.

ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel..

Terug naar “Archief”