Over elkaar begroeten met PASEN...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 apr 2005 12:14

BertV schreef:Hallo Evelien.

Oké fijn, maar nu a.s. zondag en verder. Wij hier gaan in de kerkbank zitten maar wat doen wij zelf aktief deel aan de dienst. Stil zitten en nog eens stil zitten. Waarom mogen wij niet in beweging komen en begroet je buurman/vrouw, wees wat vrolijker.
Dat vind ik het probleem bij ons.

BertV.

sorry, maar dit vat ik niet.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 apr 2005 20:53

essieee schreef:
Gerdien B. schreef:ik zou geen groet weten zo snel! Maar idd staat pasen toch wel boven aan bij de belangrijkheid van alle feestdagen!

Vind je dat? Wil je dat uitleggen want zonder kerst geen pasen....
Naar mijn idee is er geen heilsfeit belangrijker dan de ander...

ten eerste sorry voor mijn mega late reactie!

Natuurlijk zijn alle feestdagen met elkaar verbonden, maar toch is pasen de belangrijkste (ik bedoel daarmee ook goede vrijdag) naar mijn idee. Dat was voor ons het hoogte punt! Daardoor maakte Jezus voor ons de weg vrij zodat wij tot de Vader kunnen gaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 apr 2005 21:15

Tsja ik zie het eerste begin eigenlijk bij kerst.....zonder Zijn nederige geboorte.....

Eigenlijk ernaast staat pasen......oftewel....geen een heilsfeit zonder de ander ! :wink:

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 07 apr 2005 21:43

Da's waar Essie.
De weg van vernedering begon natuurlijk al bij de kribbe, maar toch ben k t wel met Gerdien eens dat Goede Vrijdag en Pasen mss wel belangrijkeste zijn geweest.. naja hm..

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 07 apr 2005 22:40

Hier in Nederland ben ik het nog nooit tegengekomen dat iemand het zei. Het doet me denken aan die boekenserie over de eindtijd. De laatste bazuin. Daar zeggen de gelovigen dat ook tegen elkaar.

Afbeelding

Op zich een heel mooi gebaar, als je het serieus meent en niet uit gewoonte doet.
Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 apr 2005 23:11

Jozz schreef:Hier in Nederland ben ik het nog nooit tegengekomen dat iemand het zei. Het doet me denken aan die boekenserie over de eindtijd. De laatste bazuin. Daar zeggen de gelovigen dat ook tegen elkaar.

Afbeelding

Op zich een heel mooi gebaar, als je het serieus meent en niet uit gewoonte doet.

Wat zeggen ze dan tegen elkaar?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 07 apr 2005 23:22

jas schreef:
Jozz schreef:Hier in Nederland ben ik het nog nooit tegengekomen dat iemand het zei. Het doet me denken aan die boekenserie over de eindtijd. De laatste bazuin. Daar zeggen de gelovigen dat ook tegen elkaar.

Wat zeggen ze dan tegen elkaar?

De eerste zegt dan als men elkaar ontmoet : "De Heer is òpgestaan :!: "

En de ander zegt : "De Heer is wààrlijk òpgestaan :!: "
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 apr 2005 23:25

Jozz schreef:De eerste zegt dan als men elkaar ontmoet : "De Heer is òpgestaan :!: "

Geweldig toch om elkaar zo te mogen begroeten!

Heb het dit jaar zelf voor het eerst in de praktijk gebracht.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 apr 2005 23:34

Gerdien B. schreef:
Jozz schreef:De eerste zegt dan als men elkaar ontmoet : "De Heer is òpgestaan :!: "

Ik begrijp het enthousiasme niet zo. Is er dan ook een onwaarlijke opstanding?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 apr 2005 23:38

jas schreef:
Gerdien B. schreef:

nee, maar juist in de reformatorische kringen wordt vooral de nadruk gelegt op kerst. Vooral onder kinderen merk je sterk dat in hun ogen kerst veel belangrijker is.
Je wenst elkaar toch ook gezegende kerstdagen toe? Dit moet je in de zelfde lijn zien! Het is ook goed om elkaar er aan te herinneren wat Jezus voor ons gedaan heeft. Natuurlijk is het goed om dat het hele jaar door te doen!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 apr 2005 23:42

Gerdien B. schreef:
jas schreef:
Gerdien B. schreef:

nee, maar juist in de reformatorische kringen wordt vooral de nadruk gelegt op kerst. Vooral onder kinderen merk je sterk dat in hun ogen kerst veel belangrijker is.
Je wenst elkaar toch ook gezegende kerstdagen toe? Dit moet je in de zelfde lijn zien! Het is ook goed om elkaar er aan te herinneren wat Jezus voor ons gedaan heeft. Natuurlijk is het goed om dat het hele jaar door te doen!

Ah zo bedoel je het. Ik heb niet zoveel met kerst. Kerst is eigenlijk het begin van het lijdensverhaal. Bij mij staat het lijden van Jezus het meest centraal. Meer nog dan Zijn opstanding. Die opstanding vind ik gezien Zijn Godheid min of meer vanzelfsprekend, maar dat Hij voor mij wou lijden, daar sta ik dag in dag uit weer versteld van.

Voda

Berichtdoor Voda » 07 apr 2005 23:58

Jozz schreef:Op zich een heel mooi gebaar, als je het serieus meent en niet uit gewoonte doet.

Dat we Kerst of Pasen vieren is naast wat we er ieder persoonlijk aan hebben, ook een goede christelijke gewoonte.

Met onze manier van vieren van het Kerstfeest of het Paasfeest kunnen wij zelf NIETS toedoen tot ons èigen behoud, immers ons behoud ligt totaaal in de verdienste van de Heere Jezus.

Kunnen wij ooit 100 % oprecht zijn zonder dat vroeg of laat ons eigen "ik" er tussen komt ?

Elkaar op dìe manier met Pasen begroeten in de hele samenleving, ook al zou dat voor een deel mensen "uit gewoonte" zijn, dàt zou ik pas een goede gewoonte vinden !

Als ik het voorbehoud maak dat alleen zìj het mogen zeggen die het ècht menen, loop ik dan niet het gevaar dat ik iemand anders ga oordelen en dat ik mezelf verhef boven een groep die in mijn ogen minder "presteert" dan ik ?

Goede gewoontes bevrijden nìet
Mooie groeten bevrijden nìet
Tot een bepaalde groep horen bevrijdt nìet

De Heere Jezus BEVRIJDT !!!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 apr 2005 07:21

jas schreef:
Gerdien B. schreef:

Nee, maar de mensen die zeggen: "De Heere is waarlijk opgestaan" spreken gewoon de Bijbel na (Luk. 24:34).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 21 apr 2005 09:59

We zitten nog steeds in de paastijd, en in heel de paastijd begroeten Christenen elkaar met deze begroeting De Heer is opgestaan

Hij is waarlijk opgestaan

1 mei zal er in het Oosten Pasen gevierd worden (Westerse Kerk Gregoriaanse kalender Oosterse Kerk Juliaanse kalender)dan zullen de Oosterse Christenen elkaar weer met de bovengenoemde groet begroeten.

Terug naar “Archief”