Kinderen aan het Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 apr 2005 16:25

Als er in de bijbel staat: eet en drinkt uzelf geen oordeel, kun je kennelijk op een verkeerde manier aangaan. Ga me niet precies vragen wat goed en fout is, dat is aan de Heer.

Het lijkt me toch handig om te weten hoe je jezelf een oordeel drinkt. Stel dat je zonder reden niet aangaat…

Ten allen tijde zijn wij verantwoordelijk voor onze eigen avondmaalsgang, dat vind ik uit deze waarschuwing blijken.

Teksten over de doop worden vaak ook wat ruimer geïnterpreteerd…
Jezus deelde ook het Avondmaal niet met kinderen, terwijl hij wel op andere plekken de belangrijke plaats van het kind aanduidt.

Jezus doopte ook geen kinderen. Voor zover we weten.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 06 apr 2005 16:29

Stel dat je zonder reden niet aangaat…

Dan zit je een oordeel... :) nou ja, ik vind dat je moet gaan als jij denkt dat dat mag. Ik oordeel daar niet over. Maar ja, die grens van kinderen leg ik wel.
Maar goed, das gewoon moeilijk uit te leggen.
Vind het trouwens apart dat er hier zoveel voorstanders van zijn.
Engaged @ 07-01-2005

Riska

Berichtdoor Riska » 06 apr 2005 17:39

M@rije,

ik schreef:De tekst uit de Korinthiërs is uitgebreid uitgelegd aan ze. Dat het niets te maken heeft met jouw persoonlijke zonde, dat je niet waardig bent om aan te gaan, maar Paulus stelde daar een misbruik aan de kaak.
De rijken, de 'meesters' gingen alvast aan tafel en aten en dronken zich vol. Als dan hun personeel kwam, was alles op of was men dronken. Dáár ging Paulus over tekeer - wacht op elkaar en deel samen...

Op een gegeven moment is dat verworden tot het jezelf een oordeel eten en drinken, omdat je te zondig zou zijn. En juist in het Avondmaal - waarin wij gedenken dat de Heer gestorven en opgestaan is voor ons - mogen wij weten dat God ons een nieuwe kans geeft, ons - alwéér - vergeven heeft... En als de Heer mij nodigt, wie ben ik dan om niet aan te gaan?

Klaas schreef:Ik kon me dan alleen bij kindercatechisatie nog niet zoveel voorstellen

Dat gaat bij kleuters ook met heel eenvoudige dingen, zodat ze er wat van begrijpen. Een verhaal, samen dingen invullen (waarbij de leiding helpt met schrijven)... en soms sta je versteld van wat kleuters dan zeggen.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 06 apr 2005 18:22

Op een gegeven moment is dat verworden tot het jezelf een oordeel eten en drinken, omdat je te zondig zou zijn.

Ik denk niet dat het dat is geworden, maar dat dat al zo was. We zijn onwaardige mensen, maar door Jezus Christus mogen we aan die tafel gereinigd worden, daarin ben ik het met je eens. Ik vind het Avondmaal echt iets voor mensen die daar verstandelijk de consequenties van kunnen zien.
Engaged @ 07-01-2005

Riska

Berichtdoor Riska » 06 apr 2005 18:32

M@rije schreef:Ik vind het Avondmaal echt iets voor mensen die daar verstandelijk de consequenties van kunnen zien.

Jezus zegt: "Zo gij niet wordt als de kinderen...."
Ik denk, dat wij veel en veel te hoge eisen stellen aan van alles en nog wat als het om geloven gaat (maar daar is elders al een topic over...)

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 06 apr 2005 18:35

Jezus zegt: "Zo gij niet wordt als de kinderen...."

dit heeft totaal geen betrekking op het avondmaal. dit zei Hij in een totaal andere situatie met een andere strekking.
ik zei al eerder: Hij geeft de kinderen een speciale plek. daar ben ik het mee eens.
Engaged @ 07-01-2005

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 apr 2005 21:07

Ik vind het Avondmaal echt iets voor mensen die daar verstandelijk de consequenties van kunnen zien.

Is dat 'ik vind' dan voornamelijk een gevoelskwestie of kun je het ook beargumenteren?

Klaas

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2005 00:41

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Het zal de angst zijn van het "eten en drinken tot een eigen oordeel als het lichaam niet onderscheiden wordt"

Vandaar dat kinderen vaak worden geweerd want wie weet verlaten ze later de kerk.

Het gaat er vooral om dat de kinderen nog niet bekeerd zijn, denk ik.
Men vindt volle avondmaaltafels vaak vrijzinnig, iedereen gaat maar aan. Merkwaardig en tegenstellend vind ik in dit verband de ruime dooppraktijk in de rechterflank van de -vroegere- hervormde kerk, daar doopt men haast alles wat los en vast zit. Zit hier misschien een relatie tussen : door de avondmaalsgang te beperken, kan de dooppraktijk worden uitgebreid?

Yep... maar gaat het om bekering? Of om redding? Die kinderen zijn toch ook door Jezus dood gered? Dat geloven en belijden we als we kinderen laten dopen. Waarom stierf Jezus? Om mensen te redden. Ook hen die nog te jong zijn voor bekering... Kortom, Zijn lichaam en bloed gaf Hij ook voor hen en ze horen bij het verbond. Dat ze daar later mee kunnen breken en daar niets van willen weten doet daar op dat moment toch niet toe?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 07 apr 2005 08:14

daar doopt men haast alles wat los en vast zit

Verklaar u nader.... 8)
Engaged @ 07-01-2005

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 07 apr 2005 08:17

Quote:
Ik vind het Avondmaal echt iets voor mensen die daar verstandelijk de consequenties van kunnen zien.

Is dat 'ik vind' dan voornamelijk een gevoelskwestie of kun je het ook beargumenteren?

Ik weet t ook niet...jammer dat de Bijbel er niet zo superduidelijk over is...
Engaged @ 07-01-2005

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 apr 2005 08:22

M@rije schreef:
daar doopt men haast alles wat los en vast zit

Verklaar u nader.... 8)

Ik heb nu al een aantal malen meegemaakt dat voor ouders die hun kinderen wilden laten dopen het voldoende was dat hun namen in het register van de kerk stonden. Dat noem ik een ruime dooppraktijk.
Het hoort denk ik een beetje bij de oude volkskerk gedachte.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 07 apr 2005 08:39

Zo merk ik ook dat mensen aan het Avondmaal gaan omdat ze nou eenmaal belijdenis hebben gedaan...
Engaged @ 07-01-2005

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 apr 2005 08:49

Zo merk ik ook dat mensen aan het Avondmaal gaan omdat ze nou eenmaal belijdenis hebben gedaan...

Als het goed is zou dat ook zo moeten zijn. Ik bedoel, ze moeten niet aangaan alleen omdat ze belijdenis gedaan hebben, maar als het goed is hebben ze belijdenis van hun geloof afgelegd en dat is reden genoegom aan te gaan.

Klaas

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 07 apr 2005 09:05

Klaas schreef:Jezus doopte ook geen kinderen. Voor zover we weten.

Klaas

Jezus doopte niemand, dat deden zijn dicipelen :wink:

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 07 apr 2005 10:21

maar als het goed is hebben ze belijdenis van hun geloof afgelegd en dat is reden genoegom aan te gaan.

Niet mee eens...maar ik trek me terug uit de discussie.... :)
Engaged @ 07-01-2005

Terug naar “Archief”