Kinderen aan het Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 06 apr 2005 13:16

Heel erg lang hielden oudere gemeenteleden in onze gemeente kinderen aan het Avondmaal tegen.
Toen het eenmaal - met hun instemming uiteindelijk - doorging, is er eerst een jaar van kindercatechese aan vooraf gegaan:
aan kinderen werd uitgelegd wat de betekenis was van het Avondmaal en ieder jaar werd dat tenminste twee keer herhaald, omdat er weer jonge kinderen bijkomen. Het is uiteindelijk aan de ouders om te bepalen of kinderen mogen meedoen of niet.

De oudere gemeenteleden waren uitgesproken bang dat jongeren in de leeftijd van pakweg 13 tot 16 jaar aan zouden gaan, om niet onder te doen voor leeftijdgenoten.
Het tegendeel is waar gebleken. Juist in die leeftijd waren er velen die niet aangingen, omdat ze het niet gewend waren, maar vooral ook, omdat ze voor zichzelf wisten (dat bleek uit gesprekken met ze) dat het toch inhield dat ze zeiden te geloven, dat ze in het aangaan een vorm van belijdenis deden en daar waren ze gewoon niet aan toe.
Nergens heb ik zoveel eerlijkheid gezien als bij jongeren wat dat betreft...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2005 13:25

Het zal de angst zijn van het "eten en drinken tot een eigen oordeel als het lichaam niet onderscheiden wordt"

Vandaar dat kinderen vaak worden geweerd want wie weet verlaten ze later de kerk.

Pas als je 100% zeker van je zaligheid bent kun je aan het avondmaal gaan zonder risico te lopen. Daarom gaan er toch ook zo weinig mensen aan het avondmaal?

Ik ben voor kinderen aan het avondmaal... maar dan mag er eerst nog wel een heleboel veranderen... Het zou toch wat zijn als 2/3e van de avondmaalsgangers kinderen zouden zijn. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 06 apr 2005 13:30

Marnix schreef:Het zal de angst zijn van het "eten en drinken tot een eigen oordeel als het lichaam niet onderscheiden wordt"

Nee, dat was en is het niet. Het is pure eerlijkheid - geloof ik of geloof ik (eigenlijk) niet?

De tekst uit de Korinthiërs is uitgebreid uitgelegd aan ze. Dat het niets te maken heeft met jouw persoonlijke zonde, dat je niet waardig bent om aan te gaan, maar Paulus stelde daar een misbruik aan de kaak.
De rijken, de 'meesters' gingen alvast aan tafel en aten en dronken zich vol. Als dan hun personeel kwam, was alles op of was men dronken. Dáár ging Paulus over tekeer - wacht op elkaar en deel samen...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 apr 2005 13:54

Toen het eenmaal - met hun instemming uiteindelijk - doorging, is er eerst een jaar van kindercatechese aan vooraf gegaan:
aan kinderen werd uitgelegd wat de betekenis was van het Avondmaal

En hoe doe je dat dan met kinderen die ook daar nog te klein voor zijn?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2005 13:55

Sorry Ris, mijn antwoord was nog een reactie op Maja en Klaas.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 06 apr 2005 14:05

Klaas schreef:En hoe doe je dat dan met kinderen die ook daar nog te klein voor zijn?

Bij ons hebben we een kindernevendienst - dat is de absolute ondergrens voor deelname. Een kind moet in staat zijn een gehele dienst aanwezig te zijn (met dus de kindernevendienst). Kinderen uit de crèche worden daartoe niet opgehaald.
Wél zijn die aanwezig wanneer aan het eind van de dienst de zegen wordt uitgesproken: bij de collecte, vlak voor het slotlied, worden alle kinderen door hun ouders of een broertje/zusje uit de crèche gehaald.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 06 apr 2005 14:11

Eigenlijk vind ik maar één vraag ter zake doen: wat zegt de bijbel hierover? Antwoord: niets. De bijbel zegt in het algemeen wel, dat ouders verantwoordelijk zijn voor hun kinderen en dus moeten de ouders erover beslissen.

Deelname aan het H.A. koppelen aan het al dan niet doen is een buitenbijbelse voorwaarde koppelen aan een buitenbijbelse praktijk - belijdenis doen is toch een door mensen ingestelde traditie, die in de bijbel niet voorkomt?
The Lord is the Potter, not Harry!!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 apr 2005 14:13

Marnix schreef:Het zal de angst zijn van het "eten en drinken tot een eigen oordeel als het lichaam niet onderscheiden wordt"

Vandaar dat kinderen vaak worden geweerd want wie weet verlaten ze later de kerk.

Het gaat er vooral om dat de kinderen nog niet bekeerd zijn, denk ik.
Men vindt volle avondmaaltafels vaak vrijzinnig, iedereen gaat maar aan. Merkwaardig en tegenstellend vind ik in dit verband de ruime dooppraktijk in de rechterflank van de -vroegere- hervormde kerk, daar doopt men haast alles wat los en vast zit. Zit hier misschien een relatie tussen : door de avondmaalsgang te beperken, kan de dooppraktijk worden uitgebreid?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 apr 2005 14:15

Riska: Zoiets dacht ik eigenlijk al nadat ik m'n berichtje geplaatst had. Even voor mijn beeld: vanaf welke leeftijd gaan kinderen naar de kindernevendienst?

Klaas

Riska

Berichtdoor Riska » 06 apr 2005 14:20

Klaas schreef:Riska: Zoiets dacht ik eigenlijk al nadat ik m'n berichtje geplaatst had. Even voor mijn beeld: vanaf welke leeftijd gaan kinderen naar de kindernevendienst?

Klaas

Vanaf groep 1, dus als ze (ruim) vier jaar zijn.
En omdat ze allemaal uit actief gelovige gezinnen komen, waar ook aan de voorbereiding wordt meegedaan, weten ze meestal al wel (vaak ook van ouders broertjes en zusjes) wat het betekent.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 apr 2005 14:22

PeterL schreef:Deelname aan het H.A. koppelen aan het al dan niet doen is een buitenbijbelse voorwaarde koppelen aan een buitenbijbelse praktijk - belijdenis doen is toch een door mensen ingestelde traditie, die in de bijbel niet voorkomt?

Volgens mij is de gedachte dat je moet geloven om aan te gaan (dat zou de bijbelse voorwaarde zijn). Als je gelooft kun je belijdenis doen en dus wordt praktisch gesteld dat je belijdenis gedaan moet hebben. In veel kerken is het volgens mij zo dat als je van God vrijmoedigheid krijgt om aan te gaan terwijl je nog geen belijdenis gedaan hebt je dan niet tegengehouden wordt. Wel zal er dan verwacht worden dat je alsnog belijdenis doet.

Maja schreef:Zit hier misschien een relatie tussen : door de avondmaalsgang te beperken, kan de dooppraktijk worden uitgebreid?

Ik vind het iig geen logisch verband. In de 'echte' rechterflank gaat het volgens mij nog wat verder. Daar is zelfs het doen van belijdenis losgekoppeld van de avondmaalsgang.

Klaas

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 apr 2005 14:34

Vanaf groep 1, dus als ze (ruim) vier jaar zijn.

OK, daar zat ik ook aan te denken. Ik kon me dan alleen bij kindercatechisatie nog niet zoveel voorstellen.

Klaas

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 06 apr 2005 16:15

Het zal de angst zijn van het "eten en drinken tot een eigen oordeel als het lichaam niet onderscheiden wordt"

Een hele reeele angst lijkt me.
Engaged @ 07-01-2005

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 apr 2005 16:16

Want?

Klaas

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 06 apr 2005 16:21

Als er in de bijbel staat: eet en drinkt uzelf geen oordeel, kun je kennelijk op een verkeerde manier aangaan. Ga me niet precies vragen wat goed en fout is, dat is aan de Heer.
Maar er gaat in Zijn Woord een duidelijke waarschuwing naar ons uit.
Dit maakt voor mij dat je niet zomaar kunt aangaan, en een ander de verantwoordelijkheid hiervoor laten dragen (dus ook niet de ouders).
Ten allen tijde zijn wij verantwoordelijk voor onze eigen avondmaalsgang, dat vind ik uit deze waarschuwing blijken.
Hierin zegt de Heer naar mijn idee: je doet dit zelf, het is je eigen keuze. Jezus deelde ook het Avondmaal niet met kinderen, terwijl hij wel op andere plekken de belangrijke plaats van het kind aanduidt.
Engaged @ 07-01-2005

Terug naar “Archief”