Geloven met je hart

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 apr 2005 13:09

Het doet me allemaal een beetje denken aan hoe ik heb leren fietsen.
M'n moeder zei altijd : als je niet trapt val je om. Ik wist zeker : zodra ik trap, val ik om. We hadden allebei gelijk, of ik nu wel of niet trapte, ik viel telkens van de fiets. En toch heb ik leren fietsen. Hijwel en PeterD hebben dus beiden gelijk.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 apr 2005 13:12

Marnix schreef:
Maja de Bij schreef:
elbert schreef:
Maja de Bij schreef:
Raido schreef:Dan haat je of refo's, of Jezus of de Bijbel.. want zo staat
her er toc echt.

Dat er verschillende vormen van geloof zijn, geloof ik ook. De vraag is of je mensen moet oproepen om zichzelf te gaan ontleden of ze dit ware geloof hebben. Waarom zou je jezelf eigenlijk onderzoeken, je kunt jezelf toch niet bekeren? Een zinloze opdracht, volgens mij. De vraag is daarom volgens mij niet : hoe gelooft u, maar : geloof!
Stel je voor dat de Heere bij het graf van Lazarus had gezegd : beste dode Lazarus, ervaar je eigenlijk wel voldoende dat je dood bent?

Toch kom je in de Bijbel ook de opdracht tegen om jezelf te onderzoeken of je in het geloof bent, bijv. 2 Kor. 13:5:

Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.

zie ook bijv. Fil. 1:9-11, waarbij we de geesten moeten beproeven, of ze uit God zijn, opdat we oprecht zullen zijn.
Andere teksten die ons aansporen om onszelf te onderzoeken zijn bijv. Klaagl. 3:40, 1 Kor. 11:18, Gal. 6:4

En God onderzoekt ons ook (Ps. 7:10, Job 7:18, 1 Kron. 28:9, 1 Kor. 2:10, Rom. 8:27).

Dat doet aan de oproep tot het geloof uiteraard niets af, maar we moeten niet het een ten koste van het andere zeggen.

Weet je wat zo raar is, Elbert? Dat men deze teksten op zichzelf gaat toepassen, zonder ook bijvoorbeeld 1 Korinte 1 op zichzelf toe te passen.
Het is dus net andersom als dat men zegt. Niet eerst jezelf onderzoeken en dan ontdekken dat je erbij hoort. Het onderzoeken van je geloof heeft pas zin en wordt je pas opgedragen als je behoort tot de geroepen heiligen, de rijken in Christus. Want dan heb je wat te verliezen. Omdraaiing maakt het evangelie krachteloos, het werpt de mens terug op zichzelf.

Paulus, een geroepen apostel van Jezus Christus, door den wil van God, en Sosthenes, de broeder,
2 Aan de Gemeente Gods, die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepenen heiligen, met allen, die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats, beide hun en onzen Heere;
3 Genade zij u en vrede van God onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.
4 Ik dank mijn God allen tijd over u, vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus;
5 Dat gij in alles rijk zijt geworden in Hem, in alle rede en alle kennis;
6 Gelijk de getuigenis van Christus bevestigd is onder u;
7 Alzo dat het u aan gene gave ontbreekt, verwachtende de openbaring van onzen Heere Jezus Christus.
8 Welke God u ook zal bevestigen tot het einde toe, om onstraffelijk te zijn in den dag van onzen Heere Jezus Christus.
9 God is getrouw, door Welken gij geroepen zijt tot de gemeenschap van Zijn Zoon Jezus Christus, onzen Heere.

Klopt.... maar wachten mensen daar niet soms te lang op, wachtend op een of andere roeping terwijl die allang heeft plaatsgevonden? Mensen die niet naar God durven gaan omdat ze niet duidelijk genoeg Zijn roepstem hebben gehoord?

Jezus zegt dat velen geroepen zijn maar dat weinigen verstaan.

Asle je zegt: Het onderzoeken van je geloof heeft pas zin en wordt je pas opgedragen als je behoort tot de geroepen heiligen, de rijken in Christus., schuilt daar dan niet dat grote gevaar in dat mensen denken dat ze niet geroepen zijn omdat ze niet iets concreets hebben meegemaakt dat daarop lijkt, en daarom ze niet hun geloof onderzoeken of met een negatieve blik er naar kijken, omdat het volgens heb toch geen zin heeft?

Nou, Jezus zegt dat velen geroepen zijn maar dat weinigen zijn uitverkoren.
Maar verder ben ik het wel eens met wat Maja en Marnix zeggen: we worden in het Evangelie hoe dan ook geroepen en die roeping is echt. We kunnen ons er nooit met een smoesje vanaf maken dat we niet echt welmenend geroepen zouden zijn. Het "Bekeert u en gelooft het evangelie" is iets wat echt tot ons gericht is. Daar komt hoe dan ook een antwoord op: ja of nee. Als het ja is, heeft God dat in ons hart gewerkt, want dan zijn we er onderhand ook achtergekomen dat we het onszelf niet kunnen geven. Als het nee is, dan blijven we wie we zijn en gaan/blijven we zaken uit de Bijbel omdraaien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2005 13:53

Hehe... maar dan komen we in het cirkeltje terecht, want zegt de bijbel niet dat wie zoekt zal vinden en dat God niet zal afwijzen wie bij Hem komt? Maar dat is door Jezus Christus, dus God zette sowieso de eerste stap en maakte redding mogelijk.

Overigens vind ik de topic-titel wel mooi... vaak geloven we wel met ons verstand... Maar geloven we ook met heel ons hart? Is het niet een waarschuwing voor ons dat we het geloof niet alleen verstandelijk moeten benaderen? Hart = liefde maar ook gevoel, emotie. Dat mag dan denk ik ook een plaats hebben in ons geloofsleven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 06 apr 2005 13:54

AMEN :|
Engaged @ 07-01-2005

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 apr 2005 21:14

Ja zowel PeterD als Hijwel hebben gelijk, maar ik denk dat je onscheid moet maken in het algemene werk van de Heilige Geest en het zaligmakende werk (verdiepende werk) van de Heilige Geest.

Het geloven met heel je hart kun je pas na de zaligmakende werking van God Geest, pas daarna kun je tot God naderen.

Wat ik wil zeggen... met het opstaan en tot de vader gaan ben je niet bekeerd! dat is de toeleidende weg.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 apr 2005 21:27

Liefde, inderdaad Marnix, liefde voor God. Het is eigenlijk raar dat ik het moeilijk vindt om echt van God te houden. Maar dan komen we meer op de vraag: wat is houden van? Is dat vlinders in je buik? Meestal wordt dat minder in de loop van een relatie, al kan het met vlagen weer opkomen.

Maar wat doe jij eraan om je liefde voor God te houden? Wat doe je om de passie voor God te behouden en om vurig te blijven?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2005 00:27

Hehe, bekend, die vlinders en zo... soms ben ik helemaal in de wolken, soms niet.... Gevoel en verstand zijn dan belangrijk... als je gevoel ff anders is kun je denken: Help, het zit niet goed... maar dan vult je verstand dat weer mooi aan... en vice versa :)

Tja, wat doe je in een relatie om dat te bereiken Lala? Dat is een retorische vraag... en daar is misschien wel een stukje antwoord in te vinden :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 07 apr 2005 00:40

Lalage schreef:Liefde, inderdaad Marnix, liefde voor God. Het is eigenlijk raar dat ik het moeilijk vindt om echt van God te houden. Maar dan komen we meer op de vraag: wat is houden van? Is dat vlinders in je buik? Meestal wordt dat minder in de loop van een relatie, al kan het met vlagen weer opkomen.

Maar wat doe jij eraan om je liefde voor God te houden? Wat doe je om de passie voor God te behouden en om vurig te blijven?
Dat is een lastige omdat God zelf zegt dat wij van nature geneigd zijn God en onze naaste haten.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 07 apr 2005 08:56

Lalage schreef:Maar wat doe jij eraan om je liefde voor God te houden? Wat doe je om de passie voor God te behouden en om vurig te blijven?

Daar doe ik veel te weinig aan! Ik moet er telkens weer aan herinnerd worden dat ik zelf veel te weinig doe om de relatie in stand te houden. Dan wordt het iedere keer weer schuld...
Iedere keer moet ik er weer achter komen dat Hij het is die mij weer trekt.
Iedere keer weer er achter te komen dat er in mij niets goeds meer is, dat ik niet in staat ben uit eigen kracht de duivel van het lijf te houden.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 apr 2005 09:15

Nee joh PeterD! Als je toch eenmaal in Jezus bent, dan val je niet meer hoor..

PeterD

Berichtdoor PeterD » 07 apr 2005 09:56

Raido schreef:Nee joh PeterD! Als je toch eenmaal in Jezus bent, dan val je niet meer hoor..

Helaas Raido, dan heb ik ws een andere Jezus... Hij laat mij ook wel eens wat los, en dan moet ik zelf verder. Dan dwaal ik af. Ik lijk wel een beetje op zo'n stronteigenwijs schaap... :oops:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 apr 2005 10:02

Nee hoor, dezelfde Jezus, het was druipend van saracasme bedoeld :)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 07 apr 2005 10:09

Raido schreef:Nee hoor, dezelfde Jezus, het was druipend van saracasme bedoeld :)

Had ik je opmerking toch goed ingeschat :P

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 apr 2005 10:17

PeterD schreef:
Lalage schreef:Maar wat doe jij eraan om je liefde voor God te houden? Wat doe je om de passie voor God te behouden en om vurig te blijven?

Daar doe ik veel te weinig aan! Ik moet er telkens weer aan herinnerd worden dat ik zelf veel te weinig doe om de relatie in stand te houden. Dan wordt het iedere keer weer schuld...
Iedere keer moet ik er weer achter komen dat Hij het is die mij weer trekt.
Iedere keer weer er achter te komen dat er in mij niets goeds meer is, dat ik niet in staat ben uit eigen kracht de duivel van het lijf te houden.

ontwijk je weer de vraag peterD. Iedereen weet wel hoe slecht jij bent. Dat is niet iets om mee te koop te lopen. Maare wat kan je er aan doen om vurig te blijven? Of de liefde van God te houden?

er staan dus nog twee vragen voor je open:
hoe geloof jij met je hart? (of doe je dat niet?)
hoe blijf jij vurig voor de Heer? (of ben je nooit vurig?)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 07 apr 2005 10:19

ik ga soms keihard op mijn sodemieter en dan ga ik weer terug naar God. Maar soms ook voel ik mij alleen en onheilig enzo. En dan ga ik een cd luisteren op mijn koptelefoon. En soms begin ik dan spontaan te janken en ben ik weer een week dicht bij God :-) tis werken aan een relatie,net als aan je relatie met je vriendin.

Terug naar “Archief”