Glad ijs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Alfredtempelman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Alfredtempelman » 06 apr 2005 09:52

essieee schreef:Eerlijk gezegd vind ik dit geneuzel. Zo kun je overal onderuit komen. De zondag is apart gezet als God's dag...tuurlijk, de maandag ook maar waarom de zondag weer verwerpen.
Het is juist een van de weinige gehouden paradijsbloemen in mijn ogen...

wil je die teksten die ik erbij zet eens lezen dan? en reageren over hoe jij die teksten ziet... dat lijkt me beter voor de discussie ;)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 apr 2005 09:56

Alfredtempelman schreef:En wat denk je dan van Romeinen 7:6 in samenhang met romeinen 14:5

volgens mij is de zondag namelijk niet het kernpunt van het 4de gebod. Het gaat er om dat je tijd vrijmaakt voor de dienst aan God. Je moet echt bezig zijn met Zijn woord en leer op die tijdstippen, en je moet dat structureel doen. Voor de meeste mensen is het dan gewoon heel handig als ze de zondag daarvoor gebruiken. Maar het gaat niet om de letter maar om de geest van dat gebod.
Het gebod is niet vervallen, ook niet voor topsporters, maar het kan wel anders ingevuld worden dan alleen perse de zondag. Als een topsporter zeg elke maandag vrij houdt voor God.... dan is dat volkomen in de geest van het 4de gebod en van wat Paulus zegt over de wet.

Dus je zegt ook : leve de koopzondag
Ik moet denken aan wat de oude heidelberger spreekt over de sabbath:

Vr.103. Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antw. Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden a, en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome b, om Gods Woord te horen c, de Sacramenten te gebruiken d, God den Heere openlijk aan te roepen e, en den armen Christelijke handreiking te doen f; ten andere dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange
.

Natuurlijk spreekt de catechismus van een geestelijke rust, en dat kan ook op maandag. Maar de praktische rust, het met de gemeente naar de kerk gaan, avondmaal vieren, noem maar op, hoe moet dat op maandag?

Alfredtempelman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Alfredtempelman » 06 apr 2005 09:58

Maja de Bij schreef:Dus je zegt ook : leve de koopzondag

nee volstrekt niet... ik zeg dat we niet zo snel over anderen moeten oordelen... ik mis alleen in de antwoorden van jullie op dit moment toch echt de reflectie op Romeinen.
Waarom kunnen we niet accepteren dat er mensen zijn die een andere visie hierover hebben dan ons (ja ikzelf ook dus). Paulus zegt toch dat we verdraagzaam moeten zijn en dat het gaat om de geest van de wet en niet om de letter van de wet?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 apr 2005 10:04

Alfredtempelman schreef:nee volstrekt niet... ik zeg dat we niet zo snel over anderen moeten oordelen...

We moeten wel snel zijn. Er zijn er hier die zodra ze dit onderwerp over sabbath en zondag opmerken het behoorlijk kunnen verstieren :mrgreen:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 06 apr 2005 10:09

wil je die teksten die ik erbij zet eens lezen dan? en reageren over hoe jij die teksten ziet... dat lijkt me beter voor de discussie

Missschien slim om ze zelf vast ui te schrijven, maakt het iets overzichtelijker en duidelijker.

En wat denk je dan van Romeinen 7:6 in samenhang met romeinen 14:5

Romeinen 7;6Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet,14) overmits wij dien gestorven zijn,15) onder welken wij gehouden waren;16) alzo dat wij dienen17) in nieuwigheid des geestes,18) en niet in de oudheid der letter.19)

Daarbij de uitleg van de kanttekening.....maar de apostel heeft hetzelve liever omgekeerd, omdat het vreemd zou geschenen hebben zo hij gezegd had dat de wet van Christus gedood was, daar hij maar verstaat, dat de heersende macht der wet gedood was; hetwelk door deze wijze van spreken; wij zijn der wet gedood, dat is, de wet heeft deze dreigende en aanritsende macht niet meer over ons, dewijl wij dood voor haar zijn, wel zo bekwamelijk kan verstaan worden.

en....19) in oudheid der letter.
Dat is, in de oude verdorvenheid, die door de uitwendige letter der wet meer en meer wordt aangeritst tot de zonde; alzo de wet den zondaar wel verdoemt, maar de kracht niet medebrengt om de zonde te laten. Waarom de wet een doodslaande letter en een dienst des doods wordt genaamd; 2 Cor. 3:6,7.

Dit geeft voor mij niet weer dat ik de wet niet meer hoef te houden........

Over het houden van de zondag lees ik..oudtestamentische feestdagen, de zondag is een nieuwtestamentische dag dus geen vrijspraak dmv Rom. 14 mijn inziens...

Ben ik nu wel duidelijk :wink: ?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 06 apr 2005 10:11

wil je die teksten die ik erbij zet eens lezen dan? en reageren over hoe jij die teksten ziet... dat lijkt me beter voor de discussie

Missschien slim om ze zelf vast ui te schrijven, maakt het iets overzichtelijker en duidelijker.

En wat denk je dan van Romeinen 7:6 in samenhang met romeinen 14:5

Romeinen 7;6Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet,14) overmits wij dien gestorven zijn,15) onder welken wij gehouden waren;16) alzo dat wij dienen17) in nieuwigheid des geestes,18) en niet in de oudheid der letter.19)

Daarbij de uitleg van de kanttekening.....maar de apostel heeft hetzelve liever omgekeerd, omdat het vreemd zou geschenen hebben zo hij gezegd had dat de wet van Christus gedood was, daar hij maar verstaat, dat de heersende macht der wet gedood was; hetwelk door deze wijze van spreken; wij zijn der wet gedood, dat is, de wet heeft deze dreigende en aanritsende macht niet meer over ons, dewijl wij dood voor haar zijn, wel zo bekwamelijk kan verstaan worden.

en....19) in oudheid der letter.
Dat is, in de oude verdorvenheid, die door de uitwendige letter der wet meer en meer wordt aangeritst tot de zonde; alzo de wet den zondaar wel verdoemt, maar de kracht niet medebrengt om de zonde te laten. Waarom de wet een doodslaande letter en een dienst des doods wordt genaamd; 2 Cor. 3:6,7.

Dit geeft voor mij niet weer dat ik de wet niet meer hoef te houden........

Over het houden van de zondag lees ik..oudtestamentische feestdagen, de zondag is een nieuwtestamentische dag dus geen vrijspraak dmv Rom. 14 mijn inziens...

Ben ik nu wel duidelijk :wink: ?

Alfredtempelman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Alfredtempelman » 06 apr 2005 10:35

romeinen 14 spreekt over verdraagzaamheid....

letterlijk "maar de ander acht alle dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd."
Dit betekent nogmaals niet dat het vierde gebod nutteloos is. Waarom zou dat? Kijk ook naar wat Jezus zelf zegt over de sabath. Kijk, nogmaals, ik wil hier dus helemaal niet pleiten voor het afschaffen van de zondag als dag des Heren. Het is een grote gift die we van God gekregen hebben in dit land (in vele andere landen kennen ze dit veel minder) daar mogen we dankbaar zijn en dit koesteren.
Maar als een christen zegt dat hij volledig overtuigd is dat hij dit op zondag mag doen vanuit de bijbel. En hij dus een andere dag apart zet voor de Here wie zijn wij dan om daarover te oordelen? Want volgens mij spreekt Paulus juist over dit soort zaken.

(En voor men losbarst over dat er mensen zijn die met de bijbel in de hand weet ik veel wat proberen goed te praten. Daar hebben we het nu niet over, dat men dat doet wil niet zeggen dat alles daardoor verderfelijk is....)

(en mijn exuses dat ik de bijbvel net niet gelijk citeerde maar alleen verwees. Dat deed ik eigenlijk expres om de reden dat je dan ook gelijk de context ziet waarin het een en ander daar staat. En omdat ik dacht dat de forumers hier wel een bijbel bij hun PC zouden hebben liggen.)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 apr 2005 10:47

Afijn het blijkt dus dat de aangehaalde teksten niet echt relevant zijn voor deze discussie. De wet is er nog steeds, alleen de veroordelende macht van de wet is gedragen door Christus.
Daarnaast gaat het over Joodse feestdagen en niet over de zondag.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 06 apr 2005 11:39

Misschien zit het probleem in het feit dat wij sommige regels die voor de sabbath gelden gaan projecteren op onze zondag.
Ik vraag me af of dat terecht is.

Overigens:
Kijk, nogmaals, ik wil hier dus helemaal niet pleiten voor het afschaffen van de zondag als dag des Heren. Het is een grote gift die we van God gekregen hebben in dit land (in vele andere landen kennen ze dit veel minder) daar mogen we dankbaar zijn en dit koesteren.

ben ik het hier mee eens.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2005 13:47

Hm dat is inderdaad een goede vraag... Hier verschillen de mening nogal sterk over, traditioneel kerkelijk nederland heeft weer een hele andere visie dan christenen op een heleboel andere plaatsen in de wereld hier over hebben.

Ik heb in ieder geval een hekel aan het: Die werkt op zondag dus het is geen goed christen-denkbeeld. Want God zegt ons dat we 1 dag in de week mogen uitrusten... maar is hier door de kerk niet de zondag van gemaakt?

Paulus is hierover heel duidelijk:

16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feestdags, of der nieuwe maan, of der sabbatten; 17 Welke zijn een
schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.

(Kol 2)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 06 apr 2005 15:23

essieee schreef:
Marnix schreef:Het komt vast aan op het punt "werken op zondag"

Ik denk dat God die mensen zeker kan gebruiken... en als je door je sport evangeliseert op zondag denk ik dat het geoorloofd is goed te doen op de rustdag, zelfs als je dat met werken combineert. En evangeliseerden de apostelen ook niet op de rustdag?

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. De Heere zegt niet voor niets, 6 dagen zult Gij arbeiden....De rustadg is God's heilige dag. Dit vraagt dus zeker geen passieve-niksdoen-slaapdag, maar om te gaan sporten als topsporter vind ik erg ver gaan.

Doordat jij sport...moeten er ook veel anderen werken...en ik denk niet dat god's dag heiligen overeeenkomt met in de wedstrijdring te presteren..

Idd 6 dagen arbeiden een dag rust ja. Maar wie zegt dat die man niet op maandag rust, of op dinsdag of op woensdag enz. Misschien zelfs wel twee dagen per week, weet jij veel. Denk ff na voor je ergens over oordeelt.
stomp niet af, blijf slijpen

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 apr 2005 20:54

*grijpt in* Dit ging over topsport!!!

Je kunt iets van het onderwerp afgaan, maar ga niet teveel hangen op die zondag. Zondag vind ik persoonlijk echt een fijne dag. Gelukkig ff niets meer doen en ff uitrusten van het andere werk van die week.

Daarom zou ik daar topsport niet willen zien, maar op andere dagen lijkt het mij helemaal niet gek. Als refo's (nou, ja in die buurt dan) kunnen we best eens wat vaker sporten, want refo's doen dat nogal weinig! Waarom eigenlijk?
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 06 apr 2005 21:39

frekje schreef:*grijpt in* Dit ging over topsport!!!

Je kunt iets van het onderwerp afgaan, maar ga niet teveel hangen op die zondag. Zondag vind ik persoonlijk echt een fijne dag. Gelukkig ff niets meer doen en ff uitrusten van het andere werk van die week.

Daarom zou ik daar topsport niet willen zien, maar op andere dagen lijkt het mij helemaal niet gek. Als refo's (nou, ja in die buurt dan) kunnen we best eens wat vaker sporten, want refo's doen dat nogal weinig! Waarom eigenlijk?

PPfff waarom word alles uitgelegd als oordeel....en forum is er toch om samen hardop na te denken????

Geen idee waarom refo's te weinig sporten.
Ik ben in vele ogen zo'n 'zware 'refo, gelukkig zie en ervaar ik het anders en geniet van het 3 keer per week sporten.
Ik doe het om af te vallen, conditieverbetering en geniet ervan. Zie dit ook gewoon als okay....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2005 00:53

:)

Natuurlijk is dit forum om te discussieren. Ik ben dan ook benieuwd naar je mening over mijn laatste reactie met bijbehorende bijbeltekst.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maaike

Berichtdoor Maaike » 07 apr 2005 07:53

Marnix schreef:Ik heb in ieder geval een hekel aan het: Die werkt op zondag dus het is geen goed christen-denkbeeld. Want God zegt ons dat we 1 dag in de week mogen uitrusten... maar is hier door de kerk niet de zondag van gemaakt?

Ja dat is zo. Het gaat er uiteindelijk om dat je een dag in de week tijd neemt om een dag aan God te denken.

De zevende-dag-adventisten zijn toch ook niet slecht??? Sterker nog, vaker hebben ze een sterker geloof dan vele Gergemmers en Oud-Gergemmers.

Terug naar “Archief”