Glad ijs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maaike

Glad ijs

Berichtdoor Maaike » 05 apr 2005 21:01

Vandaag hadden we op school themadag. Het thema was 'Glad ijs'. Er was ook een topsporter, Rene Ruitenberg(of burg, dat weet ik niet meer). Hij is dus topsporter, maar kwam ook voor zijn geloof uit.

Wat vinden jullie nou, kan en mag je als topsporter gewoon door blijven gaan met je 'carriere' als je christen bent, en je op glad ijs gegeven?

(als hier al een topic over is, ff melden graag)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Glad ijs

Berichtdoor frekje » 05 apr 2005 21:13

Maaikje schreef: Wat vinden jullie nou, kan en mag je als topsporter gewoon door blijven gaan met je 'carriere' als je christen bent, en je op glad ijs gegeven?

Ja, moeilijk onderwerp... Het ligt er natuurlijk ook helemaal aan hoever je gaat met die topsport. Op zondag lijkt mij in ieder geval geen geschikte dag, maar die andere dagen... ik geloof dat ook de sport tot Gods eer kan zijn.

Maar hoe ver moet je dan gaan? Tja, lastig maar God kan ook mensen in de sport gebruiken!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 05 apr 2005 21:20

Volgens mij kan je als christen prima topsporter zijn. Het is gewoon een baan voor je. En ik denk dat je dezelfde grenzen kan hanteren als in elke andere baan!
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 05 apr 2005 21:21

Nou heb ik nog een moeilijk dilemma. In de turngroep heb ik een meisje die echt super goed is. Van een andere trainster heb ik gehoord dat zei met gemak topsport zou kunnen doen. Moet ik dit aanmoedigen bij zo'n meisje (topsport in turnen moet op zondag, want alle wedstrijden zijn zondags)
Omdat Hij mij het eerst heeft lief gehad

Maaike

Berichtdoor Maaike » 05 apr 2005 21:49

frekje schreef:Tja, lastig maar God kan ook mensen in de sport gebruiken!

Ja, dat is zo. Die man komt echt voor zn geloof uit. Hij laat echt merken dat hij christen is, en dat Jezus ook voor hem gestorven is.

The Intolerant Truth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Intolerant Truth » 05 apr 2005 23:40

Maaikje schreef:Vandaag hadden we op school themadag. Het thema was 'Glad ijs'. Er was ook een topsporter, Rene Ruitenberg(of burg, dat weet ik niet meer). Hij is dus topsporter, maar kwam ook voor zijn geloof uit.

Wat vinden jullie nou, kan en mag je als topsporter gewoon door blijven gaan met je 'carriere' als je christen bent, en je op glad ijs gegeven?

(als hier al een topic over is, ff melden graag)

Ik kan echt niet volgen waarom topsport volgens jullie verkeerd zou zijn. :shock:

Vertel me het verschil met een acteur (tv of voor mijn part theater), een artiest (muziek of schilder of andere kunst).

Iemand is ergens goed in en doet dat voor het vermaak van het publiek en krijgt daar een vergoeding voor. (al is dat bij voetbal wel erg hoog).
Ik snap echt niet wat daar nou zo fout aan zou zijn...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2005 00:43

Het komt vast aan op het punt "werken op zondag"

Ik denk dat God die mensen zeker kan gebruiken... en als je door je sport evangeliseert op zondag denk ik dat het geoorloofd is goed te doen op de rustdag, zelfs als je dat met werken combineert. En evangeliseerden de apostelen ook niet op de rustdag?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 06 apr 2005 07:12

Ruitenberg rijdt toch niet op zondag? (Of is dat zijn broer?) Bij het marathon schaatsen is dat nog te doen.

Ik heb nogal bewondering voor iemand als Cathriona Lemay, die in het vrouwenschaatswereldje Bijbelstudiegroepen en gebedskringen ging opzetten. Zij sportte wel op zondag (In sommige landen wordt dat als een minder groot probleem gezien dan in Nederland onder Christenen), maar ze wist veel mensen te bereiken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 apr 2005 07:27

parsifal schreef:Ruitenberg rijdt toch niet op zondag? (Of is dat zijn broer?) Bij het marathon schaatsen is dat nog te doen.

Klopt, zijn broer Henrie schaatste wel op zondag, maar die is nu met pensioen. Rene is enige tijd geleden gestopt met schaatsen op zondag. Dat heeft hem een veel slechter contract met de sponsor opgeleverd. Daar heb ik wel bewondering voor.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 06 apr 2005 07:58

Marnix schreef:Het komt vast aan op het punt "werken op zondag"

Ik denk dat God die mensen zeker kan gebruiken... en als je door je sport evangeliseert op zondag denk ik dat het geoorloofd is goed te doen op de rustdag, zelfs als je dat met werken combineert. En evangeliseerden de apostelen ook niet op de rustdag?

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. De Heere zegt niet voor niets, 6 dagen zult Gij arbeiden....De rustadg is God's heilige dag. Dit vraagt dus zeker geen passieve-niksdoen-slaapdag, maar om te gaan sporten als topsporter vind ik erg ver gaan.

Doordat jij sport...moeten er ook veel anderen werken...en ik denk niet dat god's dag heiligen overeeenkomt met in de wedstrijdring te presteren..

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 apr 2005 08:35

essieee schreef:

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. De Heere zegt niet voor niets, 6 dagen zult Gij arbeiden....De rustadg is God's heilige dag. Dit vraagt dus zeker geen passieve-niksdoen-slaapdag, maar om te gaan sporten als topsporter vind ik erg ver gaan.

Doordat jij sport...moeten er ook veel anderen werken...en ik denk niet dat god's dag heiligen overeeenkomt met in de wedstrijdring te presteren..

Daarnaast lijkt het wel eens dat evangelisatie ineens alles goed maakt. Ineens is alles geoorloofd, als er maar geëvangeliseerd wordt.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 06 apr 2005 08:46

PeterD schreef:
essieee schreef:

Daarnaast lijkt het wel eens dat evangelisatie ineens alles goed maakt. Ineens is alles geoorloofd, als er maar geëvangeliseerd wordt.

prcies.....als je dan perse daar op dat moment wil evangeliseren...ga dan maar houd wel je rustdag (dus niet sporten)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 apr 2005 09:05

Misschien komt het voort uit de gedachte dat "zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag..." een regel is die niet meer geldt. Er gaan nog al eens geluiden op die suggereren dat de 10 geboden niet meer van toepassing zijn en dus geschrapt kunnen worden.

In mijn Bijbel staan ze nog steeds, en ze wijzen mij steeds weer op de onmacht die er in mij is om ze te houden. Dat ik telkens weer een corrigerende Hand nodig heb.

Alfredtempelman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Alfredtempelman » 06 apr 2005 09:46

En wat denk je dan van Romeinen 7:6 in samenhang met romeinen 14:5

volgens mij is de zondag namelijk niet het kernpunt van het 4de gebod. Het gaat er om dat je tijd vrijmaakt voor de dienst aan God. Je moet echt bezig zijn met Zijn woord en leer op die tijdstippen, en je moet dat structureel doen. Voor de meeste mensen is het dan gewoon heel handig als ze de zondag daarvoor gebruiken. Maar het gaat niet om de letter maar om de geest van dat gebod.
Het gebod is niet vervallen, ook niet voor topsporters, maar het kan wel anders ingevuld worden dan alleen perse de zondag. Als een topsporter zeg elke maandag vrij houdt voor God.... dan is dat volkomen in de geest van het 4de gebod en van wat Paulus zegt over de wet.

/edit: extra aanvulling...
Ik raad het niemand aan, mijn keuze zal het niet zijn, alleen denk ik dat je mensen die die keuze wel maken niet moet veroordelen. Paulus zegt daar niet voor niets over dat je in zo'n geval verdraagbaar moet zijn tegenover elkaar.
Laatst gewijzigd door Alfredtempelman op 06 apr 2005 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 06 apr 2005 09:49

Alfredtempelman schreef:En wat denk je dan van Romeinen 7:6 in samenhang met romeinen 14:5

volgens mij is de zondag namelijk niet het kernpunt van het 4de gebod. Het gaat er om dat je tijd vrijmaakt voor de dienst aan God. Je moet echt bezig zijn met Zijn woord en leer op die tijdstippen, en je moet dat structureel doen. Voor de meeste mensen is het dan gewoon heel handig als ze de zondag daarvoor gebruiken. Maar het gaat niet om de letter maar om de geest van dat gebod.
Het gebod is niet vervallen, ook niet voor topsporters, maar het kan wel anders ingevuld worden dan alleen perse de zondag. Als een topsporter zeg elke maandag vrij houdt voor God.... dan is dat volkomen in de geest van het 4de gebod en van wat Paulus zegt over de wet.

Eerlijk gezegd vind ik dit geneuzel. Zo kun je overal onderuit komen. De zondag is apart gezet als God's dag...tuurlijk, de maandag ook maar waarom de zondag weer verwerpen.
Het is juist een van de weinige gehouden paradijsbloemen in mijn ogen...

Terug naar “Archief”