joris schreef:mooi antwoord, maranatha (maranatha, amén!)
Zo bedoel ik mijn antwoord ook. ik zeg twee verbonden: een vleselijk en een geestelijk verbond, jij noemt ovlgens mij hetzelfde gewoon een verbond en dat is het natuurlijk ook, want in het eerste verbond zat al ingesloten dat het ooit veranderen zou in een geestelijk verbond.
Je advies om goed de bijbel te lezen en niet zomaar iedereen na te spreken heb ik al uitgevoerd en ik kan he tiedereen aanraden! Als je onrustig bent over de gemeente waarin je zit, ga lezen over het onderwerp waar je zorgen overhebt: alle boeken die je daarover kan vinden van de meest uiteenlopende schrijvers, het liefst natuurlijk schrijvers van deze tijd.
Helaas bedoel ik het niet zo. Er is geen verschil in een geestelijk of een natuurlijk verbond, dat is lariekoek.
Als er in de bijbel over geestelijk en vleselijk dan heeft dat betrekking op het verschil tussen mensen met God en mensen zonder God.
Paulus schrijft in de romeinen brief het volgende waar Hij verklaart dat de Thora, het verbondsboek met Israel geestelijk is en niet vleselijk. Dit betekent dan ook dat het verbond met Israel geestelijk is en niet vleselijk.
Romeinen 7:14 Wij weten immers, dat de wet geestelijk is; ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde.
Daarom kunnen wij ook de Thora nooit houden in ons vlees, want wij zijn vleselijk geworden door de zondeval. Daarom ook is de Tabernakel toegevoegd aan het verbond om de Israelieten de kans te geven na overtreding terug te kunnen keren bij God en dit deel van het verbond is vernieuwd in Yeshua. Yeshua zegt het ook zelf dat Hij geen ander verbond heeft gesloten maar een vernieuwd verbond, want Hij zegt:
Matteus5:7 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.
Het griekse woord, wat met vervullen is vertaalt, betekent letterlijk 'vol maken' of 'aanvullen'. Hij zegt dus dat Hij de Thora aangevuld of vervolmaakt heeft en niet een nieuw verbond, wat vele kerken willen doen geloven.
Wat betreft het niet-klakkeloos-aannemen nog het volgende. Een eigen mening vormen is goed. Maar erken het gezag van de ouderlingen of diakenen of oudsten die door God zijn aangesteld en onderwerp je aan hen. Je hoeft het niet met hen eens te zijn, maar om geen onrust te zaaien is het beter om rustig te blijven. Het past een 'goed' christen niet om te bakkeleien, maar te spreken in liefde en tot opbouw.
Laat het redetwisten, maar over aan de theologen, want dat is hun gegeven tot hun verderf.
Dit laatste is niet-persoonlijk bedoelt maar in het algemeen. Ik moet het ook nog iedere dag tegen mijzelf zeggen.