het koningshuis? AFSCHAFFEN!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 06 mar 2003 23:28

Rudolf Meuser schreef:waarom mag ik niet tegen de monarchie zijn?

Van mij mag je hoor, hier is er nog één. HAHAHAHA
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 07 mar 2003 15:36

BJ schreef:Ja ik ken het Duitse en Israelische systeem. In die gevallen heb je dus een premier die alle macht heeft zo ongeveer. Of je daar dan weer gelukkig van wordt. Want dan gaat zo'n figuur natuurlijk voor die post.

Dus het huidige Nederlandse systeem is echt zo gek niet. Gewoon zou laten.

De president in duitsland heeft net zo veel macht als de koningin in nederland.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 07 mar 2003 16:10

Technisch gezien wel misschien. Maar doordat de Duitse president eens in de zoveel jaar wordt verkozen is er minder continuiteit. In Nederland heb je een lange periode gewoon hetzelfde staatsthoofd. En daardoor kan die dus ook veel beter een lange termijn visie hebben.

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 04 apr 2003 17:53

"Een land dat zijn geschiedenis vergeet is gedoemd te vergaan."

Al drie keer eerder is in de Nederlandse geschiedenis het koningshuis afgeschaft. Dit leidde alle drie de keren tot een crisis in Nederland. Zeg dit wat?

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 06 apr 2003 21:46

Oranje is onlosmakelijk met Nederland verbonden. Zij is weldegelijk in haar macht beperkt. Want als je de laatste kabinetten hebt gezien en datgene wat er aan staat te komen, dan ga je spontaan janken. De opposite zoals SP of groen links zullen er ook niet veel van bakken.
Grote bekken weinig inhoud.
Ik geloof dat de koninging het zeker al heel lang moeilijk mee heeft van wat er zich in die zielige tweede kamer bevindt. Oook geloof ik dat als ze de macht ervoor had, dan had ze waarschijnlijk die kleuters allang aan de kant hebben geschoven en weer zelf gaan regeren.

Oh ja de mening van het volk behoeft nog niet per definitie goed te zijn voor het land.

Hopen maar dat de grootste monarch aller tijden Yeshua spoedig zal komen.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

joepie

Berichtdoor joepie » 08 apr 2003 08:20

Er waren in de bijbel wel degelijk al koninginnen.
1 Kon. 10:1 he koningin van Scheba......
Hooglied 6:8zestig koninginnnen zijn er.
Zo ook in jeremia, daniel, mattheus, handelingen.

En we houden het vorstenhuis omdat zij onder de gratie Gods regeren.
Zij zijn door God boven ons gesteld, Hij heeft ze voor het vorstendom uitverkoren.
Niks door ons zelf uitgekozen mensen als staatshoofd, maar iemand die door GOd is uitgekozen. Mooier kan het niet.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 08 apr 2003 11:38

BJ schreef:Technisch gezien wel misschien. Maar doordat de Duitse president eens in de zoveel jaar wordt verkozen is er minder continuiteit. In Nederland heb je een lange periode gewoon hetzelfde staatsthoofd. En daardoor kan die dus ook veel beter een lange termijn visie hebben.

En meer van haar macht uitoefenen.

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 08 apr 2003 11:42

BJ schreef:Dus krijgen we straks een figuur als Pim Fortuin of Ratelband die opeens bedenkt, He ik wil wel even president worden. Ach laat ik dat maar eens doen de komende jaren.

Tjakka :!: :wink:

John

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 29 apr 2003 14:54

Wat ik nu toch las op 'een' ander forum (met overwegend niet-christenen):

"Trouw aan het gezag is één van de pijlers onder christelijke politiek. Een Nederlandse christen heeft twee koningen. Op aarde iemand uit het Huis van Oranje en in de Hemel God. En aangezien de personen uit het Huis van Oranje hebben gestreden voor het christendom en de vrijheid van ons volk en land is orangisme één van de pijlers onder het Nederlandse christendom."

Wat vinden jullie van zulke uitspraken?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 29 apr 2003 19:33

Het is natuurlijk helemaal waar. De oranjes hebben een belangrijke rol gespeeld in christelijk Nederland. Maar de vraag is welke rol. Ik zou niet direct het een pijler willen noemen denk ik. Als Koning Willem er niet was geweest was iedereen mogelijk nog steeds Nederlands Hervormd. Dus door de oranjes de kerkscheuringen? Of is dit te extreem gedacht?

En ook in latere tijden zijn er door de oranjes dingen gedaan die niet door elke kerk onderschreven wordt.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 30 apr 2003 00:32

Maar dat 'een nederlands christen heeft twee koningen', ben je het daarmee eens? Ik niet namelijk. Ik zie absoluut geen gezag in het hele koninklijk huis. Ik waardeer ze wel hoor, en vind het een prima visitekaartje, maar meer zeker niet!
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 30 apr 2003 05:52

Tja, ik las dat niet zo zeer als gezag. Ik las het meer als naam.
God is almachtig en is dus zeker niet gelijk aan een aardse koning. Maar een regering, Koningin, heeft ook wel een bepaalde vorm van macht. Om voor de bevolking te zorgen. Dus misschien toch wel twee koningen. Ik vind het nog wel kunnen geloof ik die uitspraak.

miep19
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miep19 » 30 apr 2003 11:29

Het koningshuis afschaffen?? Ik vind het nog steeds een goeie grap. Waarom zou je?? Het gaat toch best zo als het gaat? Wat wil je dan, van die mina's aan de macht als Hitler?? In de westerse wereld krijg denk ik niet zo snel te maken met een Houssein of iets dergelijks omdat we daar te westers voor zijn. Dat accepteren we niet, maar er zijn wel andere mafkezen. Stel nou dat Fortuijn of Ratelband president zou worden (is al eerder gezegd, weet ik) dan is het eind toch helemaal zoek.
Gaat het nou wel zoveel beter als je een president heb?? Iemand zeurde over zn belasting geld. Wat gebeurt er nou in Amerika, al het belasting geld gaat naar een oorlog waar de president zin in had. Heb je dat liever dan??
Ik vind dat gezeur over afschaffing van een koningshuis echt gezeur. Dat de kinderen van prinsen en prinsessen geen prinsen en prinsessen meer mogen zijn, vind ik ook flink idioot.
Je hoort er trouwens heel veel over in NEderland, maar het werkelijk percentage dat echt afschaffing van de monorchie wil, is maar klein. Kijk hoe mensen de straat op gaan als de koningin ergens heen gaat. Of als er een huwelijk oid is. Nee hoor schaf maar af.
Je hebt veel meer aan een voetballer?? Hmm dacht het niet. Dat zijn over de paard getilde wezens 9 van de 10 keer. Is de koningin dat?? ZOu een voetballer ook het visitekaartje van NEderland kunnen zijn?? Ik heb de koningin nog nooit horen klagen over dat ze te weinig geld krijgt, voetballers wel en die krijgen al belachelijk veel voor een beetje achter een balletje aan hollen. Veel van die mafkezen zijn echt arrogant, en dat kun je eerlijk gezegd niet zeggen van de koningin.
En zou het koningshuis een verering zijn van de christelijke mensen door de terdege ed?? Men respecteerd het koningshuis en wil die in ere houden.
Wat is er dan beter aan een voetballer of een club? Bij voetbal houden ze geen rekening met de zondagsrust, das 1. Er wordt gevloekt bij het leven, en men verafgood de voetballers en de club. Dit is iets wat echt niet gebeurt hoor bij de "verering" van koningshuis.
Hmm je zou zo kunnen zeggen dat ik tegen afschaffing van het koningshuis ben. Ff kort samengevat

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

doe maar niet

Berichtdoor Theodoor » 04 mei 2003 16:07

Nee niet erg verstandig!!! de onze Bea is de PR(public reations) tante van de Nederland BV!!!!!! mede dank zij onze koninklijke familie worden er in het buitenland miljoenen orders naar nederland gehaald!!!! en om hun als een "Idol" van de refo's te gaan noemen lijkt mij ook een beetje erg kort door de bocht!!!

DGRA
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DGRA » 09 mei 2003 12:01

Juist weg met het koningshuis want:
- kost veel geld
- ze hebben geen regeringsverantwoording
- ze worden nu als nationale mascotte beschouwd, onzin toch?
- Ze brengen hun leven door met eten, drinken, dansen, lintjes uitreikken, lintjes knippen en reizen. Moeten we daar ons geld aan geven en hebben ze dan een waarde voor het land?
Voor mij het koningshuis afschaffen!!!

DGRA 8)

Terug naar “Archief”