Katholieken en de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 mar 2005 00:19

Dat snap ik, maar hindoes aanbidden een x miljoen aantal goden terwijl de RKK in elk geval nog de H. Drievuldigheid, +Vader, +Zoon en +Heilige Geest aanbidt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 28 mar 2005 12:37

Allerzielen is het gedenken van hen die ons zijn voorgegaan in een liturgische setting. Vindt plaats op 1 november, een datum die ik niet kan thuisbrengen.

Inmiddels is dit ritueel overgenomen door een groot deel van de protestantse kerken, alleen op de laatste zondag van het kerkelijk jaar.
In die dienst worden de namen genoemd van gemeenteleden, die in het afgelopen jaar zijn overleden.

Alhoewel ik niet volledig thuis ben in alle RK-gebruiken, denk ik toch niet dat je zomaar het "oplezen van hen die ons ontvallen zijn in het afgelopen jaar" zoals dat dan zo mooi heet :wink: kunt vergelijken met "allerzielen".
Bij ons worden de namen ook opgenoemd aan het eind van het kerkelijk jaar, trouwens niet met kaarsen of wat voor dingen ook erbij. Ze worden gewoon opgenoemd.
Maar het kan natuurlijk zijn dat sommige protestantse kerken allerzielen zo'n beetje overgenomen hebben. Persoonlijk vind ik allerzielen te ver gaan. Ik denk toch niet dat de mens centraal moet staan in een dienst. En ja ondanks misschien alle goede bedoelingen gebeurd dat toch meestal wel met zoiets.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Riska

Berichtdoor Riska » 28 mar 2005 12:44

Flappie schreef:Persoonlijk vind ik allerzielen te ver gaan. Ik denk toch niet dat de mens centraal moet staan in een dienst. En ja ondanks misschien alle goede bedoelingen gebeurd dat toch meestal wel met zoiets.

In onze kerk staat op die dag de mens niet centraal, maar de troost die de Heer biedt aan een ieder die treurt en belast is, overeenkomstig de Bergrede. Vaak wordt in die dienst de tekst uit de Openbaring gebruikt. Onze predikant was (wij zijn vacant) zeer met dat Boek bezig en maakte daar heel veel studie van.
Maar in de dienst staat dus het Evangelie en de troostende aanwezigheid van de Heer centraal.

Els
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Els » 30 mar 2005 19:13

Hier even een reactie van een "Roomse" ( persoonlijk liever Katholiek genoemd....). Allerzielen is niet alleen het opnomen van de namen van de overledenen van het afgelopen jaar. Allerzielen het moment waarop God gevraagd wordt zich te ontfermen over deze mensen. Daarnaast is het ook een dag waarop nogeens wordt stilgestaan bij het feit dat er in de parochie mensen in rouw zijn en dat het niet zo is dat de rouw na een paar weken maar over moet zijn, maar dat verdriet om een overledene blijft Ik vind dit persoonlijk erg waardevol.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mar 2005 19:19

Zelfs in de gergem worden op oudjaarsavond traditiegetrouw de namen opgelezen van de overleden om zo de roepstemmen te benadrukken.. Je bent Katholiek net als ons allemaal, maar lid van de Rooms Katholieke Kerk, niet erg ofzo :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 04 apr 2005 20:40

God kan eigenlijk iedereen bekeren, alleen wij geloven daar af en toe te weinig in. Hij heeft zelfs mij bekeerd, toen ik nog katholiek was.

Aanvankelijk moet je dan nog zoveel leren, dat je in het begin denkt dat je in die kerk kan blijven. Maar de mensen in de RK hebben in mijn geval er zelf voor gezorgd dat ik veel kennis op wilde doen over de verschillen tussen de RK- kerk en de reformatie.

Ik heb toen gewoon de pastoor hierop aangesproken en die bleek zo vrijzinnig te zijn, dat ik met rasse schreden de kerk ben uitgestapt. Vaak is het niet mogelijk wat op te steken van een RK- preek. Zelfs de pastoor kan je weinig dingen aanreiken die belangrijk zijn voor een snelle geestelijke groei. Hij verkeert namelijk vaak zelf ook niet in een kring die intensief met de bijbelse principes bezig is.

Het is dus schraalheid troef. Ik kan me dus slecht voorstellen, dat je in zo'n kerk kan blijven wanneer Gods woord echt voor je is gaan spreken. Maar dat is natuurlijk ook zo in de plaatselijke reformatorische kerk waar de H. Geest geen toegang krijgt.
Jan.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 04 apr 2005 20:49

Stylus schreef:God kan eigenlijk iedereen bekeren, alleen wij geloven daar af en toe te weinig in. Hij heeft zelfs mij bekeerd, toen ik nog katholiek was.

Aanvankelijk moet je dan nog zoveel leren, dat je in het begin denkt dat je in die kerk kan blijven. Maar de mensen in de RK hebben in mijn geval er zelf voor gezorgd dat ik veel kennis op wilde doen over de verschillen tussen de RK- kerk en de reformatie.

Ik heb toen gewoon de pastoor hierop aangesproken en die bleek zo vrijzinnig te zijn, dat ik met rasse schreden de kerk ben uitgestapt. Vaak is het niet mogelijk wat op te steken van een RK- preek. Zelfs de pastoor kan je weinig dingen aanreiken die belangrijk zijn voor een snelle geestelijke groei. Hij verkeert namelijk vaak zelf ook niet in een kring die intensief met de bijbelse principes bezig is.

Het is dus schraalheid troef. Ik kan me dus slecht voorstellen, dat je in zo'n kerk kan blijven wanneer Gods woord echt voor je is gaan spreken. Maar dat is natuurlijk ook zo in de plaatselijke reformatorische kerk waar de H. Geest geen toegang krijgt.
Jan.

Fijn om eens iets te horen van iemand van eigen ervaringen. Die ene keer dat ik in een roomse kerk was, heb ik ook een preek gehoord (het was tijdens een begrafenis) maar die preek was helder, maar wat er gezegd werd: het was allemaal zo oppervlakkig... er waren totaal geen lessen uit te halen!

Maar toch, ik geloof wel dat zoiemand binnen de RK-kerk kan blijven hoewel naar ik sterk meen, die persoon, als die in de protestanse kerken zit, zich beter voelt... maar daar ga ik verder niet over oordelen!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 04 apr 2005 21:04

Het in de RK- kerk blijven betekent dat je mi. afstand doet van snel genoeg opdoen van geestelijke bagage. Ik ben er voor mezelf zeker van dat de gemiddelde reformatorische gemeente veel meer kansen biedt aan een jongere om de voor zijn leeftijdsfase zo belangrijke geestelijke bagage op te doen.

Het katholieke denken is van oudsher niet in staat gebleken om van jonge mensen redelijk snel volwassen christenen te maken. Vaak zag ik er alom dezelfde geestelijke vacuums. Ik heb voor mezelf de mening dat het in zo'n kerk blijven minstens een uitzonderlijke opdracht van God moet inhouden, die sterk het risico in zich heeft dat je een geestelijke dief van jezelf bent.

En dat leg ik echt niet in egoistische zin uit. Je mist gewoon heel normale zaken.

En je wordt zelfs bij de meest normale geloofsgesprekken continu gedwongen je bijbelse ideeen te verdedigen. Voor iemand die net bekeerd is , is dat telkens een slopende ervaring, die het gevaar in zich bert dat je nooit eens een ontspannen gesprek kan hebben over het geloof.

Naar mijn ervaring worden de conventionele RK- e waarheden dermate fanatiek verdedigd dat dergelijke gesprekken loodzwaar worden. Alleen met iemand die weer eens een keer terugkomt in de kerk maar wel officieel RK blijft heeft een rustig leven. Ik heb het geheel echt altijd als een beklemmennd systeem ervaren.....

Wij denken vaak dat alleen Jehova- getuigen fanatiek zijn. Maar conventioneel iemand in de katholieke kerk die tegenover een bekeerde staat kan er gemakkelijk tegenop.

De gemiddelde conventionele katholiek ervaart de normale bijbelse beginselen namelijk meestal als erg bedreigend. Ik begrijp ook niet dat God tot mij heeft weten door te dringen. Groot raadsel.

Schraalheid troef, zeg ik maar altijd. Als ik nu in mijn eigen gemeente een onderwerp aansnijd verloopt het gesprek altijd voorbeeldig rustig en liefdevol. Echt prima.....
Jan.

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 04 apr 2005 21:39

Optimatus~volgens mij kan,

De paus kan ook mensen Heilig verklaren en dat staat nergens in de Bijbel!
De geboden van God zijn door de RKK vernanderd en men heeft Bijbelse wetten tot menselijke geboden gemaakt! Wie de 10 geboden naast die van God legt, zal ontdekken dat de RKK valsificaties heft toegepast!

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 04 apr 2005 21:52

Baltimore schreef:Wie de 10 geboden naast die van God legt, zal ontdekken dat de RKK valsificaties heft toegepast!

Baltimore, zou de RKK dat:
a) bewust gedaan hebben?
b) gewoon uit domheid hebben gedaan?

Of is er nog een andere mogelijkheid?

Riska

Berichtdoor Riska » 04 apr 2005 21:58

Baltimore schreef:Wie de 10 geboden naast die van God legt, zal ontdekken dat de RKK valsificaties heft toegepast!

Leg ze dan eens naast elkaar - zodat het geen losse kreten zijn die je roept...
Ik ben regelmatig in een RK-geweest, en daar werden gewoon uit Exodus 20 de Tien Geboden gelezen... uit de Willibrodvertaling, hetgeen een buitengewoon goede vertaling is.

En naar Stylus toe wil ik zeggen dat de ene parochie niet de andere is. Net als de ene Gereformeerde Kerk (PKN) waartoe ik zelf behoor, niet de andere is. Het hangt ook van een priester/predikant af. Kom jij ergens anders is er best kans dat je je in die gemeente ook niet zo thuisvoelt als waar je nu bent.
Generaliseren is iets, wat ik een onjuiste benadering vind, ook al heb je ervaring in de RK.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 apr 2005 22:01

Waar ik meer moeite mee heb is met het Filioque... Is de H. Geest van de Vader of van de Vader EN de Zoon uitegaan? De originele geloofsbelijdenis zegt alleen van de Vader, de RK en de Geref. versie haalt de Zoon er ook bij.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 04 apr 2005 22:03

Baltimore schreef:Optimatus~volgens mij kan,

De paus kan ook mensen Heilig verklaren en dat staat nergens in de Bijbel!
De geboden van God zijn door de RKK vernanderd en men heeft Bijbelse wetten tot menselijke geboden gemaakt! Wie de 10 geboden naast die van God legt, zal ontdekken dat de RKK valsificaties heft toegepast!

Volgens mij is dat ongeveer wel zo.

Het hangt samen met een periode waarin de RK- kerk de enige christelijke kerk was en er toch veel godsdienttwist was. Er is toen een hapklaar systeem
van gemaakt dat sterk gekoppeld is aan het gezeg van de geestelijke.

Vanzelfsprekend is daardoor de vrije toegang van de leek tot de Schepper bemoeilijkt. Eigenlijk hetzelfde als wat Baltimore schrijft. Veel leken keosteren dat makkelijke geloof heel erg. Maar God belooft je nou eenmaal niet direct in alle gevallen een kalme reis. We zitten niet allemaal bij het raampje wat dat aangaat. Zeker niet.
Jan.

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 04 apr 2005 22:12

Ik kan natuurlijk niet alles overzien, maar in mijn hele grote familie zitten ze in parochies over het hele land en toch is dit beeld mi. vrij algemeen geldig.

Ik heb ook een paar weken in Belgie ge-evangeliseerd en daar kwam ik ook hetzelfde tegen. Echt, een katholiek is bijna niet te bekeren. Maar dus toch wel.

Maar ook in de Ger Kerk in ons dorp ben ik ook wel globaal deze zaken tegengekomen. Ben ik ook niet gebleven hoor. Maar in de RK- kerk is de schraalheid echt standaard.

Alleen die 2 bisschoppen: die van Haarlem en Simonis wagen het om bijbelse principes aan te halen. Die kunnen ook rustigere gesprekken voeren. Op zich vind ik dat dus wel verbazingwekkend. Onbegrijpelijk.

De Willibrord- vertaling is prima. Ook merkwaardig. Je moet er alleen niet over praten. Maar Gods geboden zijn in de katholieke kerk verworden tot een menselijk systeem. Met maar heel weinig uitzonderingen. Er is weinig kans voor Gods Geest om tot de parochianen door te dringen. Misschien moeten die 2 bisschoppen alle preken voor een tijdje overnemen. Ze zijn zeker niet voor de alverzoening, zoals die door een beantwoorder van een bericht van mij op een katholiek forum wordt aangehangen:

http://christelijk.startkabel.nl/forum/ ... =40131&n=1

Jan.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 apr 2005 09:56

Protestanten naderen tot katholieken

BARNEVELD - Uit de reacties op het overlijden van de paus blijkt eens te meer dat protestanten en rooms-katholieken niet langer tegenover elkaar staan. Ter illustratie: veel protestanten beschouwen de paus niet langer als de antichrist.

Dat het Vaticaan in het normen- en waardendebat zijn mannetje staat, daarover lijkt in orthodox-protestantse kring weinig twijfel te bestaan. "De manier waarop het Vaticaan stelling neemt op ethisch gebied, dus als het gaat om abortus en euthanasie, daar kunnen wij volledig achter staan'', zegt ds. A. Moerkerken, van de Gereformeerde Gemeenten. Ook de vrijgemaakt-gereformeerde kerkhistoricus prof. dr. F. van der Pol noemt de Rooms-Katholieke Kerk in het normen- en waardendebat "een stevige partner''. "Zij nemen daarin duidelijk stelling. Wat dat betreft heb ik meer met orthodoxe katholieken dan met schriftkritische protestanten''.

Als het gaat om de toenemende openheid tussen protestanten en katholieken lopen de meningen echter uiteen. Van der Pol juicht het toe dat zijn studenten tegenwoordig ook geschriften van vóór de Reformatie bestuderen. Bovendien kunnen gereformeerden volgens hem nog wel wat opsteken van de katholieke manier van "mediterend bijbellezen''. "Zij gaan anders met de Bijbel om, lopen als het ware mediterend om een tekst. Daar kunnen wij wel wat van leren, net als overigens van bepaalde bewegingen in de Nadere Reformatie, waar men leert affectiever met het geloof om te gaan dan wij soms doen'', aldus de hoogleraar, die overigens aangeeft het met bepaalde rooms-katholieke leerpunten nog steeds niet eens te zijn.

Drs. Huib Zegwaart, die vanuit de Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten betrokken is bij de Nederlandse en internationale dialoog tussen pinksterchristenen en rooms-katholieken, bespeurt in die gesprekken een grotere openheid naar elkaar. "Paus Johannes Paulus II is altijd positief geweest over medechristenen. Hij heeft de verschillende dialogen altijd van harte ondersteund'', aldus Zegwaart, die de paus bij een van die gelegenheden persoonlijk ontmoette. "Hij had veel aandacht voor het werk van de Heilige Geest. Tijdens zijn pontificaat is de pinksterbeweging wereldwijd explosief gegroeid, zeker in het zo katholieke Zuid-Amerika. Daarom vond de paus die gesprekken ook wel nodig.''

Sekte

Zeker in de top van de pinksterbeweging is er volgens Zegwaart meer begrip gekomen voor rooms-katholieken. Andersom ziet de Rooms-Katholieke Kerk de pinksterbeweging niet langer als sekte, sinds de dialooggesprekken in 1972 begonnen. "Maar op het grondvlak bestaat er ook bij ons nog veel onbegrip. De meeste Nederlandse pinksterchristenen moeten niets hebben van die poespas en dat zwaaien met zo'n wierookvat. Vaak zijn zij ook niet bereid veel verder te kijken.''

Priester Antoine Bodar, die regelmatig spreekt voor een protestants publiek, verklaart de goede protestants-katholieke banden door de ontkerkelijking in Nederland "waardoor wij op elkaar worden teruggeworpen'' en het ontstaan van liberale theologie. "Tegenwoordig liggen de scheidslijnen niet langer tussen protestants en katholiek, maar tussen orthodox en liberaal.'' Bodar toont zich daarover verheugd. "De SGP heeft de paus een tijdlang beschouwd als de antichrist, maar tegenwoordig hoor ik Bas van der Vlies zeer hoffelijk over hem spreken.''

Een van de belangrijkste redenen voor de toenadering is volgens Bodar het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965). Daarin besloot de Rooms-Katholieke Kerk onder meer tot meer openheid naar andere christelijke stromingen en godsdiensten. Bodar: "Je proeft in Rome dat het zoeken van eenheid met anderen hoog op de agenda staat. Het is een en al oecumene wat daar de klok slaat.''

Bovendien is de Rooms-Katholieke Kerk sinds 1965 volgens Bodar bijbelvaster geworden. "De woordverkondiging is sindsdien zo ongelooflijk meer centraal komen te staan dat het niet vreemd is dat protestanten zich eerder met katholieken verbonden voelen.''

Antichrist

Ds. Moerkerken voelt die verbondenheid echter niet. Over de zaterdag overleden paus wil hij niet oordelen - "dat is aan God'' - maar het 'instituut paus' noemt hij, in navolging van de Nadere Reformatie 'de antichrist'. "Aan die opvatting ligt het concilie van Trente ten grondslag. Toen heeft de Rooms-Katholieke Kerk bepaald dat ieder die gelooft in rechtvaardiging door geloof alleen, vervloekt is. De paus heeft veel goede dingen gedaan, maar die uitspraak is nooit herroepen.''

Ook omdat de rooms-katholieken aan Mariaverering doen, en omdat de Rooms-Katholieke Kerk zichzelf als de enige ware kerk beschouwt, kan Moerkerken niet begrijpen dat er orthodoxe protestanten zijn die, zoals in het Nederlands Dagblad van gisteren, positief zijn over de paus. "Wortelen we dan nog wel in de Reformatie, vraag ik mij af. Zien we de verschillen nog wel?''

Andries Knevel, presentator bij de Evangelische Omroep, heeft met enige regelmaat rooms-katholieke gasten in zijn talkshow Het Elfde Uur. Hij denkt dat de meeste katholieken die verschillen niet zo scherp zien als Moerkerken. "Ik heb geleerd dat katholieken over Trente zeggen: 'dat staat er wel, maar dat menen wij niet meer zo.' Je moet dat met een korreltje zout nemen.''

Knevel krijgt zelden kritiek omdat hij - als protestant - katholieke gasten interviewt. "Iemand als Simonis, die bijbelse taal spreekt, spreekt blijkbaar veel mensen aan. Juist ook op het protestantse grondvlak vinden ze het mooi dat er ook katholieken zijn die evangelische taal spreken.''

Knevel vindt het voor zijn werk als presentator een voordeel dat de Rooms-Katholieke Kerk "mensen met een boordje'' in dienst heeft, "duidelijk herkenbare, aansprekende prelaten''. Die mist hij in protestantse kring nog wel eens. Tegelijk signaleert hij een zwakte in het katholieke bolwerk. "Achter dat groepje aansprekende leiders, gaapt een enorme kloof. Bodar spreekt in dit licht van cultuurkatholicisme: veel gewone katholieken weten eigenlijk helemaal niet wat ze nou precies geloven.''

door onze redacteur Aldwin Geluk, ND
Bron: Nederlands Dagblad

Terug naar “Archief”