De Paus is niet meer!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 apr 2005 14:59

Lalage schreef:Ik word echt heel erg verdrietig van alle verdeeldheid tussen christenen die ik om me heen zie. Durf eens open te staan voor iemand van een andere kerk en raak niet vastgeroest in je eigen denkwereldje en de meningen die je van huis uit hebt meegekregen. Jezus gaf ons een nieuw gebod: Dat we elkander liefhebben! Begin daar eens mee. Heb elkaar lief in plaats van elkaar af te kraken zonder je verdiept te hebben in wat de ander vindt.

Je maakt een vergissing. Nergens wordt er gesproken over gelovigen die lid zijn van de Rooms-Katholieke kerk. Deze mensen staan buiten kijf.

Waar het hier echter wel om gaat is dat het instituut Rooms-Katholieke kerk dingen op haar geweten heeft die nogal schokkend zijn. Daarnaast zijn er grote vraagtekens omtrent de status van de Paus, en zeker in vergelijk met het lijden van Christus en het lijden van Johannes Paulus II.

Het gaat er dus nogmaals niet om wat gelovigen vinden of doen, maar het gaat om het instituut RK-kerk. Deze twee zaken zijn gemakkelijk te onderscheiden. Daarom is kritiek op de RK-kerk geen kritiek of commentaar op de mensen die geloven en lid zijn van een parochie.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 04 apr 2005 15:23

waarnemer schreef:Tinos,
Kun jij een scheiding aanbrengen tussen de paus en het roomse systeem?
De paus is het roomse systeem. En van zo'n syteem moeten we verre van ons houden. Al weet ik ook wel dat wij in het protestantisme ook wel grote en kleine pausjes hebben. In de gemeente zijn we allen broeders en daar behoren we geen hierarchie te hebben. Daar staat wel wat over te lezen in de Schrift.
Daarom ben ik zo fel, omdat ook deze paus die gestorven is, niet lijkt op onze Heere Jezus, want Hij onze Heiland, heeft een gestalte van een dienstknecht aangenomen.

oke, ik stelde de vraag omdat ik het overzicht ff kwijt was. ben het met jou eens, dat ze hetzelfde zijn.. ik kan met zo'n systeem ook niet leven.. inderdaad te hiërarchisch.. alleen ik vind het allemaal zo dubbel: aan de ene kant heeft de paus goede dingen gedaan voor de wereld, maar aan de andere kant het hele systeem klopt niet, en aan het hoofd van dat systeem de paus..

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 apr 2005 16:23

En nu maar hopen dat de H. Geest het college van kardinalen de weg wijst naar de keuze van kardinaal Danneels. Dan zal Rome zeker een groot aantal zaken gaan veranderen.

Bij deze ook een welgemeend advies aan waarnemer:
onderzoek eerst je eigen fouten en ga dan eens kijken wat de buren aan het doen zijn. Oordeelt niet, opdat ge niet veroordeeld wordt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Peerten
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Peerten » 04 apr 2005 16:24

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de begrafenis van wijlen Johannes Paulus II. Hopelijk trekken ze een prachtig requiem uit de kast.
Ken uzelf

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 apr 2005 16:27

Het liefst wel gregoriaans ;)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 04 apr 2005 16:28

Het zal toch wel uitgezonden worden?

Maaike

Berichtdoor Maaike » 04 apr 2005 16:36

Riska schreef:
Maaikje schreef:Gecondoleerd, maar ik kan er eerlijk gezegd niet om rouwen. Goed, een van je naasten is gestorven, maar hij was wel de paus...hoeveel mensen zou hij op een dwaalspoor gezet hebben??
En mogen/kunnen we trouwens ook zeggen dat hij is overLEDEN???(overleden wil dus zeggen dat het lijden voorbij is)

En waarin zou hij mensen op een dwaalspoor gezet hebben? Omdat de leer niet altijd strookt met wat jij geleerd hebt? Tot op de dag van vandaag heb ik nooit geloofd dat er ook maar één kerk is die de absolute waarheid in pacht heeft, of de 'ware kerk' is. De claims van sommige kerkgenotschappen ten spijt.
En wat kan een mens meer doen dan op Christus wijzen? Dát is, wat hij heeft gedaan. Vooral ook naar jongeren toe.

Maar hij was wel degene die Maria aanbad, slecht voorbeeld doet slecht volgen....

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 apr 2005 16:46

We zouden het natuurlijk ook over de weldaden van deze paus kunnen gaan hebben...

Riska

Berichtdoor Riska » 04 apr 2005 16:50

Maaike schreef:Maar hij was wel degene die Maria aanbad, slecht voorbeeld doet slecht volgen....

Johannes Paulus II - of zo je wilt Karol Woytila - verloor op heel jonge leeftijd zijn moeder. Hij heeft in Maria een moeder gezien... en geloof me, ik weet heel goed wat het betekent om heel jong je moeder te verliezen. In iedere 'oudere' vrouw (maar wat is oud in de ogen van een kind) zag ik een moeder... Ik denk dat zijn verering van Maria niet vreemd is.

De paus was ook geen plaatsvervanger van Christus, zoals telkens gezegd wordt. Hij was - in de ogen van de RK-kerk - de opvolger van Petrus. Het vergelijken met het lijden van Jezus is lang niet door alle RK-geestelijken onderschreven, oftewel, velen namen er afstand van.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 apr 2005 17:47

Optimatus schreef:We zouden het natuurlijk ook over de weldaden van deze paus kunnen gaan hebben...
Eens! Ik heb zojuist een oorlog ontketend door te zeggen dat ik een goede paus vond. Wat zeggen ze dan? (ouders, diakenen en andere hoeders-des-volks)ja maar, hij was wel heel erg voor Maria aanbidding en bla bla bla...

Lekker hypocriet, terwijl de refodomineetjes Rome verdoemen vanaf hun kansels, streed de paus voor vrede in de wereld! Paus dit, paus dat... ja, hij is de antichrist nou goed!

Verdiep je eerst eens in de goede dingen (kan een kwade boom goede vrucht voortbrengen) van de paus... *shocking die foto op de metro*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 apr 2005 17:56

Raido schreef:
Optimatus schreef:We zouden het natuurlijk ook over de weldaden van deze paus kunnen gaan hebben...
Eens! Ik heb zojuist een oorlog ontketend door te zeggen dat ik een goede paus vond. Wat zeggen ze dan? (ouders, diakenen en andere hoeders-des-volks)ja maar, hij was wel heel erg voor Maria aanbidding en bla bla bla...

Lekker hypocriet, terwijl de refodomineetjes Rome verdoemen vanaf hun kansels, streed de paus voor vrede in de wereld! Paus dit, paus dat... ja, hij is de antichrist nou goed!

Verdiep je eerst eens in de goede dingen (kan een kwade boom goede vrucht voortbrengen) van de paus... *shocking die foto op de metro*

Ik kan niet warm worden van mariaverering, maar wel van de wijze waarop de Paus zich inzette voor meer christelijke rechtvaardigheid in deze wereld. Daar kunnen veel geestelijken een heel groot voorbeeld aan nemen. "U kennen, uit en tot U leven"

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 04 apr 2005 18:27

Optimatus,
Moet ik je nu dankbaar zijn voor je welgemeend advies? Op die manier kun je niet met elkaar discusiëren. Als je pas kritiek mag leveren als je je eigen fouten allemaal kent, dan kan ik wel stoppen, want daar kom ik niet klaar mee.
Ik heb net wat commentaren gelezen van prominenten over de dood van de paus, daar ben ik toch van geschrokken. Zo kan ik wel gaan zeggen dat onder Hitler de autobanen zijn aangelegd en dat onder bewind van Tito er rust was in het land en dat om wat verder in de oudheid terug te gaan er onder Achab er grote welvaart in het land was. Elke dictator heeft wel goede dingen gedaan, daarom waren het wel boeven. Ook deze paus heeft goede dingen gedaan, daarom is het pauselijke systeem op geen enkele wijze goed te praten. Het ergste is natuurlijk dat er millioenen misleid zijn over het Koninkrijk Gods doordat de roomse kerk zich aanmatigde zich boven de Bijbel te verheffen. Niet wat de Bijbel zegt, maar wat de kerk zegt is bij rome waarheid. De betrouwbaarheid van het Woord van God is in het geding.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 apr 2005 18:43

Bla bla bla... het ging hier om de paus, niet om de kerk, maria of whatever. De wereld heeft een goed mens moeten loslaten, die veel betekend en veel gedaan heeft, voor de mensheid, voor God en voor het christendom!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 apr 2005 18:50

waarnemer schreef:Optimatus,
Moet ik je nu dankbaar zijn voor je welgemeend advies? Op die manier kun je niet met elkaar discusiëren. Als je pas kritiek mag leveren als je je eigen fouten allemaal kent, dan kan ik wel stoppen, want daar kom ik niet klaar mee.

Deze is te makkelijk, deze deur staat te open.

waarnemer schreef:Ik heb net wat commentaren gelezen van prominenten over de dood van de paus, daar ben ik toch van geschrokken. Zo kan ik wel gaan zeggen dat onder Hitler de autobanen zijn aangelegd en dat onder bewind van Tito er rust was in het land en dat om wat verder in de oudheid terug te gaan er onder Achab er grote welvaart in het land was.

Blablabla, het vergelijken van de Paus met Adolf Hitler slaat natuurlijk als een tang op een varken en zegt meer iets over degene die dit soort vergelijkingen maakt dan over de overleden chef van de R.K.K.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 04 apr 2005 19:13

Optimatus,
Ik zal me proberen netjes uit te drukken, jij probeert met trucjes, niet zulke verheven trucjes me in een bepaalde hoek te drukken, dat moet jezelf weten, maar fraai vind ik het niet.

Terug naar “Archief”