Lalage schreef:Ik word echt heel erg verdrietig van alle verdeeldheid tussen christenen die ik om me heen zie. Durf eens open te staan voor iemand van een andere kerk en raak niet vastgeroest in je eigen denkwereldje en de meningen die je van huis uit hebt meegekregen. Jezus gaf ons een nieuw gebod: Dat we elkander liefhebben! Begin daar eens mee. Heb elkaar lief in plaats van elkaar af te kraken zonder je verdiept te hebben in wat de ander vindt.
Je maakt een vergissing. Nergens wordt er gesproken over gelovigen die lid zijn van de Rooms-Katholieke kerk. Deze mensen staan buiten kijf.
Waar het hier echter wel om gaat is dat het instituut Rooms-Katholieke kerk dingen op haar geweten heeft die nogal schokkend zijn. Daarnaast zijn er grote vraagtekens omtrent de status van de Paus, en zeker in vergelijk met het lijden van Christus en het lijden van Johannes Paulus II.
Het gaat er dus nogmaals niet om wat gelovigen vinden of doen, maar het gaat om het instituut RK-kerk. Deze twee zaken zijn gemakkelijk te onderscheiden. Daarom is kritiek op de RK-kerk geen kritiek of commentaar op de mensen die geloven en lid zijn van een parochie.