verdeeldheid onder christenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

verdeeldheid onder christenen

Berichtdoor Lalage » 04 apr 2005 11:16

Lieve broers en zussen in Christus,

de laatste tijd word ik weer extra geconfronteerd met verdeeldheid tussen kinderen van God. Mensen die van kerk wisselen, worden behandeld alsof ze van hun geloof afgevallen zijn. Vrijgemaakten kraken baptisten af, reformatorischen hebben geen goed woord over voor hun katholieke medemens en ook binnen kerkverbanden wordt er flink ruzie gemaakt. Dit doet mij echt veel verdriet.

Wanneer beginnen we met het gehoorzamen aan Jezus' gebod zoals verwoord in het volgende lied:

A new commandment
I give unto you
That you love one another
As I have loved you

By this shall all men know that you are my disciples
That you have love for one another!

Jezus roept ons ook op om te bidden voor eenheid, wie bid er met me mee?

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 04 apr 2005 11:20

Deze verdeeldheid zou er niet moeten zijn, maar helaas is die er wel. Zoveel verschillende mensen, zoveel karakters... in de politiek zie je hetzelfde. Voor je het weet is er weer een nieuwe partij opgericht. En maar afgeven op elkaar. En geloof het of niet, zelfs binnen verbanden van koren en dergelijke vinden scheuringen plaats. Alleen zou het juist in de kerk niet het geval moeten zijn.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 apr 2005 11:50

dit is iets waar ik al jaren om bid!

maar bidden alleen is niet genoeg..
gedachtenmuren afbreken bij mensen, Gods liefde centraal houden tussen verschillende christenen. Geen hokjes, maar een eenheid in het lichaam van Christus!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 apr 2005 12:06

De verdeeldheid zal nog veel erger worden. Totdat de grote dag komt, wanneer Hij zal terugkomen op de wolken, en wij allen zullen weten wat Zijn waarheid is.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 apr 2005 12:14

hijwel schreef:dit is iets waar ik al jaren om bid!

het probleem van de verdeeldheid is heel eenvoudig op te lossen door ons weer bij de roomse kerk aan te melden. Zou dat ooit de uitkomst van het gebed kunnen zijn?

sela

Berichtdoor sela » 04 apr 2005 12:22

Pieter schreef:De verdeeldheid zal nog veel erger worden. Totdat de grote dag komt, wanneer Hij zal terugkomen op de wolken, en wij allen zullen weten wat Zijn waarheid is.

maar is dat iets om van uit te gaan?
wat is je vertrekpunt qua intenties naar andere gelovigen?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 apr 2005 12:25

Maja de Bij schreef:
hijwel schreef:dit is iets waar ik al jaren om bid!

het probleem van de verdeeldheid is heel eenvoudig op te lossen door ons weer bij de roomse kerk aan te melden. Zou dat ooit de uitkomst van het gebed kunnen zijn?

denk je?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 apr 2005 12:27

sela schreef:
Pieter schreef:De verdeeldheid zal nog veel erger worden. Totdat de grote dag komt, wanneer Hij zal terugkomen op de wolken, en wij allen zullen weten wat Zijn waarheid is.

maar is dat iets om van uit te gaan?
wat is je vertrekpunt qua intenties naar andere gelovigen?

Sela,
Het niet alleen iets om vanuit te gaan, het is een feit.

Neemt niet weg dat ons vertrekpunt richting anderen altijd moet zijn om, zoals Optimatus placht te zeggen, te zoeken naar wat bindt en niet naar wat scheidt. Helaas zijn de meeste mensen in zichzelf nogal hoogmoedig, en het valt voor velen moeilijk om de veilige kaders van eigen kerkverband te verlaten en de blik te verbreden...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 apr 2005 12:47

Pieter schreef:Het niet alleen iets om vanuit te gaan, het is een feit.

waarom is dit een feit?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 apr 2005 12:57

hijwel schreef:

waarom is dit een feit?

Kijk om je heen. Er zijn zoveel verschillende kerken en kerkjes dat ik de tel ben kwijtgeraakt. En de verdeeldheid wordt alleen maar groter...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 apr 2005 13:34

Pieter schreef:
hijwel schreef:

waarom is dit een feit?

Kijk om je heen. Er zijn zoveel verschillende kerken en kerkjes dat ik de tel ben kwijtgeraakt. En de verdeeldheid wordt alleen maar groter...

Ik zie juist steeds meer dat al die kerk muren minder belangrijk worden. "vrijwillige" samenwerking met verschillende kerken. Ik werk sinds kort bij agape, daar zijn alle kerkmuren al gevallen...
Van elke kerk werken daar mensen, van ger. gem tot evagelisch, maar allemaal hebben ze 1 doel: de mensen vertellen over Jezus Christus.

Waar kerkmuren vallen voel ik een bevreiding, ik kan met allerlei mensen praten van verschillende kerkverbanden. Ik wordt blij van christen om mij heen (maakt niet uit werk kerkverband) die willen leven voor God en Hem liefhebben met heel hun hart!

de verdeelheid wordt niet groter, ik geloof dat Jezus Christus zijn Kerk bij elkaar brengt. Kerkmuren zullen vallen. Want Hij wil dat wij 1 zijn gelijk Hij en de Vader 1 zijn!

God gaat door!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 apr 2005 14:36

hijwel schreef:Kerkmuren zullen vallen.

Dit zal zeker gebeuren! Alleen niet in deze tijd. Het zal in de eeuwigheid gebeuren. Ik ben het in dezen volledig met Pieter eens.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 apr 2005 14:49

PeterD schreef:

Dit zal zeker gebeuren! Alleen niet in deze tijd. Het zal in de eeuwigheid gebeuren. Ik ben het in dezen volledig met Pieter eens.

waarom ben je het nou met pieter eens ;)

maare... op grond waarvan kan jij zeggen dat de kerkmuren in nederland niet gaan vallen? Dat er geen eenheid komt?
Mischien komen worden we straks wel vervolgd, en of christenen elkaar dan nodig hebben.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 apr 2005 15:02

PeterD schreef:

Je lijkt gelijk te hebben. Met het samengaan van de drie kerken binnen Samen op Weg tot een kerk, ontstonden er gelijk weer drie nieuwe kerken. Ook bij de vrijgemaakten hebben ze trammelant. De samensprekingen tussen de Ger Gem en de broeders "in Nederland" verlopen op z'n minst moeizaam.
Het optimisme van hijwel is volgens mij daarom nergens op gebaseerd. De wens de moeder der gedachte?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 apr 2005 15:05

Maja de Bij schreef: De wens de moeder der gedachte?

Ik denk eerder de vader van de gedachte. :wink:

Terug naar “Archief”