Inenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 02 apr 2005 10:52

4ever2all schreef:In principe vind ik dat dan ook verkeerd.
Je laat je wel inenten als het jou goed uitkomt (omdat je anders waarscheinlijk niet naar England had gekunt) Maar als je er persoonlijk niet direct mee in aanraking komt mag het niet? :?:

Je moet dit niet verkeerd opvatten, want ik ben ook tegen inenten. (denk ik) Maar ik moet mezelf ook in laten enten tegen Hepatitis B en heb het daar een beetje moeilijk mee. Wel of niet doen? Dat zijn de vragen die in mijn hoofd spoken. :wink:

Moeilijk. Ik moet toegeven dat het derstijds vooral een pragmatische keuze was. Ik noemde eerder het voorbeeld van m'n nichtje (= jouw geval?), wat ik kon waarderen. Wel zie ik één verschil: Hepatitis-inenting geeft je een maatschappelijk voordeel; tetanus-prik toen een bescherming onder gevaarlijke omstandigheden.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 02 apr 2005 16:42

Klopt, is wel een verschil. Maar om mijn opleiding af te ronden moet ik stage lopen in een ziekenhuis. En dan moet je dus ook ingeent zijn anders mag je ook geen stage lopen. Kunnen mensen zoals jij en ik dan niet meer in de zorg werken, terwijl dat toch juist een "christelijk" beroep is. (waarin je je christen zijn kan uitstralen)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 02 apr 2005 17:07

even een vraag als vaccinatie verplicht wordt gesteld door de overheid, zouden er dan mensen overgaan tot burgerlijke ongehoorzaamheid?

Als het antwoord nee is, dan denk ik dat er ook weinig bezwaar kan zijn tegen de beroepsgerichte prik. (Bij vaccinatie van ziekenhuis of zorg-personeel is het trouwens niet alleen in het belang van degene die de prik krijgt, maar ook in het belang van de patienten).

Een ander voorbeeld wat ik hoorde, waar ik wel om moest lachen. In de tijd dat pokken nog heerste kregen relatief weinig rundveehouders last. Dit komt omdat onder koeien ook een pokkenviruswaarde wat ook op mensen kon overslaan, maar minder gevaarlijk was. Het zorgde er wel voor dat je niet meer vatbaar was voor de ernstiger variant. Zo hoorde ik pas iemand zeggen als er pokken uitbreekt laat ik me niet enten maar ga ik wel een tijdje tussen de koeien zitten. Mij lijkt dit niet principieel verschillen van vaccinatie, omdat je je bewust bloot stelt aan een niet gevaarlijke variant van pokken, om een gevaarlijke variant te ontlopen.
(Waarbij de vraag is of de koeienpokken ook nog bestaan?)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

wannahockologie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wannahockologie » 02 apr 2005 19:04

Nog een voorbeeld uit ouwe doos...bij de invoering van de stoomtrein dachten veel mensen dat dit echt niet kon...nee dit was tegen Gods wil, dat was tegen de menselijke biologische natuur. Een mens kan zich nooit zonder technische hulpmiddelen harder laten voorbewegen dan 25 km/h.

het feit dat er nu inenting bestaat, zullen we daar over een eeuw nog moeilijk over doen, als ingaand tegen biologsiche natuur..?
Wij verwachten, met hen die gingen, dat de hemel ooit zal aarden.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 apr 2005 21:07

4ever2all schreef:Klopt, is wel een verschil. Maar om mijn opleiding af te ronden moet ik stage lopen in een ziekenhuis. En dan moet je dus ook ingeent zijn anders mag je ook geen stage lopen. Kunnen mensen zoals jij en ik dan niet meer in de zorg werken, terwijl dat toch juist een "christelijk" beroep is. (waarin je je christen zijn kan uitstralen)

Ik ben dit trouwens niet met je eens. Toen ik in het ziekenhuis ging werken ben ik ook ingeent tegen hepatitisB, maar het is niet verplicht....ik ken er zat die dat niet zijn...dus wettelijk....nee

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 04 apr 2005 13:43

4ever2all schreef:Klopt, is wel een verschil. Maar om mijn opleiding af te ronden moet ik stage lopen in een ziekenhuis. En dan moet je dus ook ingeent zijn anders mag je ook geen stage lopen. Kunnen mensen zoals jij en ik dan niet meer in de zorg werken, terwijl dat toch juist een "christelijk" beroep is. (waarin je je christen zijn kan uitstralen)

Weet je zeker dat dat overal geldt? Lijkt me vreemd dat aan een stagiair strengere eisen gesteld worden dan aan een werknemer; m'n nichtje solliciteerde bij verschillende ziekenhuizen, maar Harderwijk was van de tenminste drie de enige waar het daarop afketste.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 04 apr 2005 14:41

Ik heb in het Erasmus MC gesolliciteerd en geprobeerd stage te lopen = kon niet omdat ik niet ingeent was. Nu ga ik naar het IJsseland ziekenhuis. Niet ingeent? O, probleem even overleggen. Nou, als je je ent tegen Hepatitis B is het goed. De anderen zijn nu niet meer zo belangrijk.

Dus daar heb ik genoeg problemen mee gehad.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 apr 2005 14:45

Stap naar de CGB, zou ik zeggen. In Harderwijk heeft iemand daar successen mee behaalt.

joepie

Berichtdoor joepie » 04 apr 2005 16:48

Ik denk dat als je in de zorg wil werken en je niet geënt bent, je eigenlijk geweerd zou moeten worden.
Je zal maar iemand verzorgen die een zware operatie heeft ondergaan, en je bent in aanraking geweest met de waterpokken.
Bij mij moest de operatie uitgesteld worden omdat er bij mij in huis twee kinderen met waterpokken rondliepen.
Of je bent zonder dat je het zelf al weet in aanraking geweest met rode hond. De mensen die in een ziekenhuis liggen zijn meestal vatbaarder voor ziektes, en je zal zo iemand besmetten.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 apr 2005 20:35

joepie schreef:Ik denk dat als je in de zorg wil werken en je niet geënt bent, je eigenlijk geweerd zou moeten worden.
Je zal maar iemand verzorgen die een zware operatie heeft ondergaan, en je bent in aanraking geweest met de waterpokken.
Bij mij moest de operatie uitgesteld worden omdat er bij mij in huis twee kinderen met waterpokken rondliepen.
Of je bent zonder dat je het zelf al weet in aanraking geweest met rode hond. De mensen die in een ziekenhuis liggen zijn meestal vatbaarder voor ziektes, en je zal zo iemand besmetten.

Mee eens. Dat niet ge-enten geweigerd worden in sommige posities in de zorg heeft niets te maken met pesterij of iets dergelijks, maar alles met de daarmee samenhangende verhoging van het risico voor patienten. En dat gaat uiteraard voor.

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 05 apr 2005 17:35

Daar valt wat op af te dingen, Maja. Als een ziekenhuis de hygiënevoorschriften in acht neemt valt het goed mee met het besmettingsrisico. De CGB zag dat dan ook niet als goed argument.
Maar het kan misschien wel moeilijk worden als je vasthoudt aan je mening niet ingeënt te willen worden; dan zijn er inderdaad niet veel ziekenhuizen en moet je misschien naar een verzorgingshuis o.i.d. ...

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 05 apr 2005 21:52

:idea: Is het heel dom en onnadenkent als ik stel, dat degene die in het ziekenhuis licht daar zelf voor moet zorgen niet besmet te raken? Ik bedoel, als die persoon wel ingeent is tegen alles zij ook weinig of geen risico loopt dit van mij te krijgen. :?: :?

Dus als ze niet ingeent is, is dat haar eigen verantwoordelijkheid en niet meer die van mij toch? En als ze wel ingeent is zal het met complicaties zo'n vaart niet lopen. :?:

(ik weet niet zeker of ik het hier zelf wel mee eens ben)

joepie

Berichtdoor joepie » 06 apr 2005 09:50

Ja, dat zou zo zijn als mensen niet daar liggen omdat ze b.v. een grote operatie moeten ondergaan.
Toen ik voor een grote operatie moest, en twee van mijn kinderen dus de waterpokken hadden, mocht ik niet geopereerd worden. Terwijl ik ze allang had gehad. Maar je immuunsysteem gaat dan met zo een vaart naar beneden dat je dus extra vatbaar bent voor van alles en zelfs als je ingeënt bent.

Ik vind daarbij dat je als je mensen gaat verplegen je wel voor een beroep kiest waaruit naar voren komt dat je begaan bent met je naaste.
Als je dan zegt dat die naaste maar moet zorgen dat ze voldoende ingeënt is, strookt dat niet met het beroep wat je kiest.
Daarom vind ik dat èèn van de redenen waarom je wel ingeënt zou moeten zijn, is: het gebod van de naaste liefde.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 07 apr 2005 21:40

Ik vind dat je wel heel ver gaat in je gedachten omtrent het gebod "naasten liefde". Ik wil niet zeggen dat je er niet ver in moet gaan maar het groote gebod is en blijft "God liefhebben boven alles". En het niet inenten doe ik omdat ik van mening ben dat het tegen Gods wil is.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 apr 2005 21:43

4ever2all schreef:Ik vind dat je wel heel ver gaat in je gedachten omtrent het gebod "naasten liefde". Ik wil niet zeggen dat je er niet ver in moet gaan maar het groote gebod is en blijft "God liefhebben boven alles". En het niet inenten doe ik omdat ik van mening ben dat het tegen Gods wil is.

Kun je uitleggen wat maak dat het tegen God's wil is en waar je dat op baseerd????

Terug naar “Archief”