In de Hemel geen herkenning?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

In de Hemel geen herkenning?

Berichtdoor Annemieke86 » 03 apr 2005 18:28

Sommige mensen zeggen dat er in de Hemel geen herkenning is. Ik kan het echter (nog) nergens vinden in de Bijbel. Weet iemand hoe dit zit?
Afbeelding

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 apr 2005 21:04

ik denk dat er wel herkenning is, je hebt een verheerlijkt lichaam maar dat wil denk ik niet zeggen dat je er zo anders uit ziet dat niemand je meer herkend. bv de discipelen herkende eerst Jezus ook niet maar toen ze beter keken wel.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 03 apr 2005 21:26

Ik geloof wel dat er herkenning is, maar niet meer de gevoelsband die je nu op aarde hebt met mensen.....
Als je nu getrouwd bent zeg maar, dan herken je je man of vrouw wel, maar je hebt niet dat ehm....hoe ga ik dat zeggen...datzelfde gevoel voor elkaar meer...(heb ik horen zeggen of ergens gelezen :roll: Ik ga het weleens nazoeken)
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: In de Hemel geen herkenning?

Berichtdoor essieee » 03 apr 2005 22:12

Annemieke86 schreef:Sommige mensen zeggen dat er in de Hemel geen herkenning is. Ik kan het echter (nog) nergens vinden in de Bijbel. Weet iemand hoe dit zit?

Ik denk dat het er wel is maar weet niet in welke mate? Want als je iedereen herkent zoals 'hier'zal je ook liefdevolle mensen missen en dat zal er juist in de hemel niet zijn.
Moelijk dus...maar ik denk dat er zeker een soort van hereniging zal zijn!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 apr 2005 10:05

Ik denk aan de gelijkenis van de rijke man en de bedelaar Lazarus. Daar was herkenning toen de rijke man de bedelaar zag op de schoot van Abraham.

Verder denk ik inderdaad zoals al eerder gezegd dat er geen gemis van geliefden zal zijn, maar er wel herkenning van bijv. man/vrouw en kinderen zal zijn. Alleen zal daar de aandacht verder niet op gericht zijn. Er is dan maar één doel, en dat is om God eeuwig te mogen loven en prijzen!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 apr 2005 10:25

PeterD schreef:Ik denk aan de gelijkenis van de rijke man en de bedelaar Lazarus. Daar was herkenning toen de rijke man de bedelaar zag op de schoot van Abraham.

Volgens mij moet je deze gelijkenis niet letterlijk nemen. Een stem uit de afgrond in de hemel?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 apr 2005 10:35

Maja de Bij schreef:
PeterD schreef:Ik denk aan de gelijkenis van de rijke man en de bedelaar Lazarus. Daar was herkenning toen de rijke man de bedelaar zag op de schoot van Abraham.

Volgens mij moet je deze gelijkenis niet letterlijk nemen. Een stem uit de afgrond in de hemel?

Wellicht zoals met alle gelijkenissen?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 apr 2005 10:36

Maja de Bij schreef:

Waarom is dat zo gek? Het is toch in de hemel bekend wat er zich in het dodenrijk afspeelt (Job 26:6, Ps. 139:8 )?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 apr 2005 11:15

elbert schreef:
Maja de Bij schreef:

Waarom is dat zo gek? Het is toch in de hemel bekend wat er zich in het dodenrijk afspeelt (Job 26:6, Ps. 139:8 )?

Ik zeg niet dat het gek is, ik bedoel dat deze gelijkenis een heel andere spits heeft dan of er herkenning is in de hemel. Of hier sprake van dodenrijk is waag ik te betwijfelen. Erg dood oogt de rijke man niet in ieder geval. Doden klagen ook niet over pijn voor zover ik weet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 apr 2005 11:24

Maja de Bij schreef:
elbert schreef:
Maja de Bij schreef:

Ik zeg niet dat het gek is, ik bedoel dat deze gelijkenis een heel andere spits heeft dan of er herkenning is in de hemel. Of hier sprake van dodenrijk is waag ik te betwijfelen. Erg dood oogt de rijke man niet in ieder geval. Doden klagen ook niet over pijn voor zover ik weet.

Dus je gelooft in de zieleslaap?
(Ik niet trouwens).

Als van de tweede dood wordt gezegd dat er wening zal zijn en knersing der tanden (bijv. Matth. 13:50), dan denk ik dat het voor de eerste dood net zo goed geldt (voor de verworpenen).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 apr 2005 11:31

elbert schreef:Dus je gelooft in de zieleslaap?
(Ik niet trouwens).

Deze gelijkenis heeft volgens mij duidelijk in zich dat Lazarus in de hemel bij de Heere is (schoot van Abraham) en de rijke man in de pijniging van de hel (vagevuur ? :D ). Zoals ik al zei, de Heere geeft in deze gelijkenis volgens mij ons geen beeld van de gang van zaken na het sterven. Daar gaat het nu namelijk niet om. Daarom ben ik nu ook heel terughoudend met conclusies, ook als het gaat om herkenning in de bijbel.

Maar eh,..., geloof je werkelijk dat Abraham gestoord kan worden door de verworpenen, terwijl hij geniet van de eeuwige vreugde van het bij de Heere mogen zijn? Ik zie het als een beeld, een gelijkenis.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 apr 2005 11:44

Maja de Bij schreef:
elbert schreef:Dus je gelooft in de zieleslaap?
(Ik niet trouwens).

Deze gelijkenis heeft volgens mij duidelijk in zich dat Lazarus in de hemel bij de Heere is (schoot van Abraham) en de rijke man in de pijniging van de hel (vagevuur ? :D ). Zoals ik al zei, de Heere geeft in deze gelijkenis volgens mij ons geen beeld van de gang van zaken na het sterven. Daar gaat het nu namelijk niet om. Daarom ben ik nu ook heel terughoudend met conclusies, ook als het gaat om herkenning in de bijbel.

Maar eh,..., geloof je werkelijk dat Abraham gestoord kan worden door de verworpenen, terwijl hij geniet van de eeuwige vreugde van het bij de Heere mogen zijn? Ik zie het als een beeld, een gelijkenis.

Daar kan ik een eind in meekomen, maar de moeilijkheid zit hem in het feit dat hier Abraham met name genoemd wordt en dat is een historisch aanwijsbare concrete persoonlijkheid. We kunnen deze vertelling van Jezus daarom ook niet zomaar afdoen als een figuurlijk iets. En ik sluit daarom de mogelijkheid niet uit dat Abraham antwoordt op het roepen van een verworpene uit de hel/dodenrijk.
Natuurlijk zit er een praktisch-educatieve insteek in dit verhaal van Jezus, want het is tot de levenden hier op aarde gericht.
Dat maakt het allemaal niet makkelijker uiteraard.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 04 apr 2005 15:52

Yael schreef:ik denk dat er wel herkenning is, je hebt een verheerlijkt lichaam maar dat wil denk ik niet zeggen dat je er zo anders uit ziet dat niemand je meer herkend. bv de discipelen herkende eerst Jezus ook niet maar toen ze beter keken wel.
Ja, maar dat was wel op aarde natuurlijk en ze waren verdrietig (wat te begrijpen is). Ik vind het best moeilijk als er echt geen herkenning zou zijn omdat stel als je heel lang getrouwd bent en de partner overlijdt zou het toch mooi zijn als je diegene in het Eeuwig Leven weer tegen zou komen?
Afbeelding

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 04 apr 2005 16:06

Annemieke86 schreef:
Yael schreef:ik denk dat er wel herkenning is, je hebt een verheerlijkt lichaam maar dat wil denk ik niet zeggen dat je er zo anders uit ziet dat niemand je meer herkend. bv de discipelen herkende eerst Jezus ook niet maar toen ze beter keken wel.
Ja, maar dat was wel op aarde natuurlijk en ze waren verdrietig (wat te begrijpen is). Ik vind het best moeilijk als er echt geen herkenning zou zijn omdat stel als je heel lang getrouwd bent en de partner overlijdt zou het toch mooi zijn als je diegene in het Eeuwig Leven weer tegen zou komen?

Tuurlijk is dat mooi, maar het is niet het doel om dan samen met je partner te zijn, maar samen met God.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 apr 2005 17:42

in de hemele hebben we een verheerlijkt lichaam. en in de hemel zullen we elkaar idd niet herkennen. dat zegt Jezus Christus, God's Zoon. als de saduceeen naar Hem toekomen en beginnen over een man en een vrouw. de man sterft en de vrouw blijft achter zonder kinderen. de vrouw werd dan door de broer van de man getrouwd om te zorgen dat het nageslacht in stand gehouden kon worden voor de overleden man. zo kwamen de saduceeen met dat verhaal dat die vrouw kinderloos bleef tot de 7e broer. allemaal stierven de mannen voor haar en bij geen van allen werd ze zwanger. nu stelden ze Jezus Christus, de Messias, de vraag: van wie zal deze vrouw zijn in de hemel? en toen zei de Heere Jezus: in de hemel zullen zij zijn als engelen voor God in de hemel.

Mattheus 22 vers 23 - 33 SV schreef:23 Te dienzelfden dage kwamen tot Hem de Sadduceen, die zeggen, dat er geen opstanding is, en vraagden Hem,
24 Zeggende: Meester! Mozes heeft gezegd: Indien iemand sterft, geen kinderen hebbende, zo zal zijn broeder deszelfs vrouw trouwen, en zijn broeder zaad verwekken.
25 Nu waren er bij ons zeven broeders; en de eerste, een vrouw getrouwd hebbende, stierf; en dewijl hij geen zaad had, zo liet hij zijn vrouw voor zijn broeder.
26 Desgelijks ook de tweede, en de derde, tot de zevende toe.
27 Ten laatste na allen, is ook de vrouw gestorven.
28 In de opstanding dan, wiens vrouw zal zij wezen van die zeven, want zij hebben ze allen gehad?
29 Maar Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods.
30 Want in de opstanding nemen zij niet ten huwelijk, noch worden ten huwelijk uitgegeven; maar zij zijn als engelen Gods in de hemel.
31 En wat aangaat de opstanding der doden, hebt gij niet gelezen, hetgeen van God tot ulieden gesproken is, Die daar zegt:
32 Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs! God is niet een God der doden, maar der levenden.
33 En de scharen, dit horende, werden verslagen over Zijn leer.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”