Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 apr 2005 13:42

Het woordje dat wij met gemeente vertalen heet in het Grieks ekklesia. Dit woord is afgeleid van het woordje kaleo, wat bijeenroepen betekent. De gemeente is dus een aantal mensen die bijeengeroepen zijn door de Heere.

Nou vind ik het altijd raar dat als deze mensen bijelkaar komen (geroepen worden), dat er dan mensen zijn die daarbij een lampje willen gebruiken, alsof er bepaalde mensen voorrang hebben. Is er dan onderscheid in roeping? Zo van: de vaste gemeenteleden (of nog erger: de leden die voor hun plekkie betaald hebben) hebben voorrang bij deze samenroeping? Wat heeft Luk. 14:7-11 ons daarbij te zeggen? Hoe meer ik er over nadenk hoe vreemder ik het vind. :-k
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 apr 2005 14:41

Maja de Bij schreef:
Gerdien B. schreef:maar maja, wil je eerlijk vertellen of je ons uitlokte of je dit echt meent?

Al teruglezend vond ik dat er soms wat te gemakkelijk en te veroordelend over een gemeente wordt geschreven, die regelmatig te maken heeft met meer belangstelling dan zitplaatsen. Kan niet schelen, roepen we dan, weg met het lampje, want jullie dienen gastvrij te zijn. Maar wat dan? Als je niets regelt, wordt het gewoon wie het eerst komt, wie het eerst maalt. De beste plaats dus voor de vroegkomer, want je gaat in een lege kerk niet nodeloos achter een zuil zitten. Dat wordt dan rennen op zondagmiddag. Om half vijf aan tafel, want de kerk begint om zeven uur. Is dat dan gastvrij, is dat ideaal? Eerder een puinhoop, dunkt me. Dat kun je de eigen gemeente toch niet aandoen?
In ieder geval, een lampje in de kerk misschien is geen ideale regeling. Maar wat wil je dan ? Kaartverkoop? Ik zou het niet weten en daarom veroordeel ik die gemeentes niet.

De kerk gaat pas 45 minuten voor aanvang van de dienst open dus je hoeft er niet uren voor eerder uit je bed of voor aan tafel te gaan! In zoveel kerken gaat het goed, waarom kan het dan niet goed gaan in de 'zwaardere' kerken?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 apr 2005 14:49

fraternoster schreef:
Gerdien B. schreef:
fraternoster schreef:Comprimis: laat de koster gasten een plek aanwijzen. Die weet waar er nog plekken vrij zijn of blijven.

idd, daar ben ik helemaal voor! Bij ons doen ze dat ook zo en altijd heeft iedereen nog een plekje gehad!!!

Maar dat is in Zeist ook niet zo moeilijk met een langzaam teruglopend ledenaantal.

Bij toeristische plaatsen zou een regeling in de zomermaanden een oplossing kunnen zijn. Bijv. met een christelijke camping afspreken dat christelijke toeristen pas na een bep. tijd mogen gaan zitten. En dan hopen dat men zich daaraan houdt... Dan kan de 'verdwaalde' (bijna)niet-christelijke toerist wel gewoon voor die tijd een plek zoeken, evt. via de koster.

idd loopt onze kerk behoorlijk leeg. Maar in de tijden dat het nog mega druk was hebben we het ook altijd zonder lampje gedaan! Als je geen plek kon vinden dan liep de koster mee om voor je te kijken of hij een plekje voor je kon creeeren. Dat is nu nog zo!
Iedereen heeft evenveel recht om in Zijn huis te komen! Ook in kerken in touristische plaatsen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 apr 2005 15:35

Gerdien B. schreef:idd loopt onze kerk behoorlijk leeg. Maar in de tijden dat het nog mega druk was hebben we het ook altijd zonder lampje gedaan!

De Ger. Gem. in Zeist heeft altijd een lampje gehad in het oude gebouw aan de Torenlaan. Dit lag aan het feit dat de zitplaatsen "verhuurd" werden. "Gasten" moesten wachten op het groene lampje voordat ze plaats konden nemen. Ik herinner mij de zondagen dat we buiten stonden te wachten. Of de koster moest je toevallig kennen want dat regelde hij wel een plaats voor je. Zoniet werd het meestal het zg "uitschuifje", een plank die in het middenpad uit de kerkbank uitgetrokken kon worden. Toen ze in 1972 naar het nieuwe kerkgebouw aan de Joubertlaan verhuisden besloot de kerkeraad geen plaatsen meer te verhuren, waardor het "lampje" overbodig werd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 apr 2005 16:13

Zareb schreef:
Gerdien B. schreef:idd loopt onze kerk behoorlijk leeg. Maar in de tijden dat het nog mega druk was hebben we het ook altijd zonder lampje gedaan!

De Ger. Gem. in Zeist heeft altijd een lampje gehad in het oude gebouw aan de Torenlaan.

Torenlaan weet je wel hoe lang dat geleden is!!! Dat is echt een heel end voor mijn tijd!! Dat is nog uit de tijd dat mijn ouders er als pubers kerkten! In de huidige kerk hebben we nooit een lampje gehad! Ik kan het me niet herrinneren iig! En als je het niet erg vind hou ik het bij het geen wat ik mee heb gemaakt/ gezien heb in onze kerk!

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 01 apr 2005 22:10

Gerdien B. schreef:
Maja de Bij schreef:
Gerdien B. schreef:maar maja, wil je eerlijk vertellen of je ons uitlokte of je dit echt meent?

Al teruglezend vond ik dat er soms wat te gemakkelijk en te veroordelend over een gemeente wordt geschreven, die regelmatig te maken heeft met meer belangstelling dan zitplaatsen. Kan niet schelen, roepen we dan, weg met het lampje, want jullie dienen gastvrij te zijn. Maar wat dan? Als je niets regelt, wordt het gewoon wie het eerst komt, wie het eerst maalt. De beste plaats dus voor de vroegkomer, want je gaat in een lege kerk niet nodeloos achter een zuil zitten. Dat wordt dan rennen op zondagmiddag. Om half vijf aan tafel, want de kerk begint om zeven uur. Is dat dan gastvrij, is dat ideaal? Eerder een puinhoop, dunkt me. Dat kun je de eigen gemeente toch niet aandoen?
In ieder geval, een lampje in de kerk misschien is geen ideale regeling. Maar wat wil je dan ? Kaartverkoop? Ik zou het niet weten en daarom veroordeel ik die gemeentes niet.

De kerk gaat pas 45 minuten voor aanvang van de dienst open dus je hoeft er niet uren voor eerder uit je bed of voor aan tafel te gaan! In zoveel kerken gaat het goed, waarom kan het dan niet goed gaan in de 'zwaardere' kerken?

In onze (zware) kerk is geen lampje. Iedereen mag overal gaan zitten. Wel zijn er gereserveerde plekken voor sommige ouderen en de mensen die in een gezinsvervangend tehuis wonen. De kerk is meestal wel vol maar toeristen mogen gewoon overal zitten. Wel vragen veel toeristen of de plaatsen vrij zijn, zijn ze blijkbaar niet gewend. De kerk gaat bij ons een half uur voor de dienst open. Wel staan er dan veel mensen te wachten. En dan maar klagen dat de dienst zolang duurt en men zo lang moet zitten

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2005 10:41

Maja de Bij schreef:

Misschien praatten we dan ook wel een beetje langs elkaar heen want het gaat mij niet echt om de gevallen dat veel vakantiegangers bijvoorbeeld komen. Het lampje brand echter vaak ook als er wel genoeg zitplaatsen zijn.

En tja, als er niet genoeg zitplaatsen zijn zou ik toch eens serieus nadenken over uitbreiding van het kerkgebouw... of ga gewoon een hagepreek houden... Dan heb je geen last van ruimtegebrek :) Zo lastig is dat toch niet?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 05 apr 2005 23:00

Kerken met zo'n lampje trekken over het algemeen niet veel bezoekers van buitenaf. Dat ligt niet aan het lampje hoor!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2005 00:28

Klopt... maar de kans is wel groter dat die enkele bezoeker die er wel komt na 1 keer ook niet meer terugkomt :)

Niet zo verwonderlijk... alleen heb je kans dat zo iemand er met een vooroordeel over het geloof weggaat... ontstaan door teleurgesteldheid, de mensen waren er toch niet zo gastvrij als hij/zij had gedacht.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 apr 2005 00:59

Toch vreemd dat een gloeilamp zoveel discussie teweeg brengt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 06 apr 2005 08:04

elbert schreef:Het woordje dat wij met gemeente vertalen heet in het Grieks ekklesia. Dit woord is afgeleid van het woordje kaleo, wat bijeenroepen betekent. De gemeente is dus een aantal mensen die bijeengeroepen zijn door de Heere.

Nou vind ik het altijd raar dat als deze mensen bijelkaar komen (geroepen worden), dat er dan mensen zijn die daarbij een lampje willen gebruiken, alsof er bepaalde mensen voorrang hebben. Is er dan onderscheid in roeping? Zo van: de vaste gemeenteleden (of nog erger: de leden die voor hun plekkie betaald hebben) hebben voorrang bij deze samenroeping? Wat heeft Luk. 14:7-11 ons daarbij te zeggen? Hoe meer ik er over nadenk hoe vreemder ik het vind. :-k

Ik vind het nogal hypocriet en kortzichtig dat er zo stigmatiserend over 'kerken met lampjes' gedacht wordt. Het lampje dient geen ander doel dan e.e.a. ordelijk te laten verlopen. Gastvrijheid wordt immers door de mensen gemaakt, en niet door een al dan niet aanwezig lampje. Ons kerkgebouw heeft al jaren zo'n lampje. We hebben echter een kei van een koster, die er zondag aan zondag voor zorgt dat gasten zich welkom voelen, eventueel vroegtijdig een plaatsje krijgen of als gezin toch bij elkaar kunnen zitten. Het lampje heeft op die gastvrije onthaal geen enkele invloed!

Enkele weken geleden was ik in een gemeente met vrije zitplaatsen. Hoewel ik ruim op tijd (een half uur van te voren) ter plaatse was, stond het parkeerterrein reeds mudvol, en waren alle plekken behalve de voorste paar banken al volledig bezet.

Ik vraag me toch af wie er nu beter aan toe is: zij die in alle rust naar de kerk kunnen komen, zonder zich druk te hoeven maken of ze wel een geschikt plekje kunnen bemachtigen, of zij die zich gehaast en gespannen naar het bedehuis spoeden, zenuwachtig zoekend naar een parkeerplaats en het meest comfortabele plekje in de kerk.

Ik denk dat ik het wel weet...

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 apr 2005 08:24

Pieter schreef:Enkele weken geleden was ik in een gemeente met vrije zitplaatsen. Hoewel ik ruim op tijd (een half uur van te voren) ter plaatse was, stond het parkeerterrein reeds mudvol, en waren alle plekken behalve de voorste paar banken al volledig bezet.

Wat is dat toch dat iedereen achterin wil zitten?

Ik zit graag vooraan, omdat ik dan zo weinig mogelijk mensen voor me heb die me kunnen afleiden.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 06 apr 2005 08:27

PeterD schreef:
Pieter schreef:Enkele weken geleden was ik in een gemeente met vrije zitplaatsen. Hoewel ik ruim op tijd (een half uur van te voren) ter plaatse was, stond het parkeerterrein reeds mudvol, en waren alle plekken behalve de voorste paar banken al volledig bezet.

Wat is dat toch dat iedereen achterin wil zitten?

Ik zit graag vooraan, omdat ik dan zo weinig mogelijk mensen voor me heb die me kunnen afleiden.

nou.....ik ben zo fobisch als een koe in de kerk dus ja, ik zit het liefst achterin. Dicht bij de deur en uit het directe zicht van de ds.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 06 apr 2005 08:30

Goed, maar we hadden het over 't groene lampje dacht ik.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 apr 2005 08:40

Als je de titel van deze discussie ziet, dan komt dat heel merkwaardig op mij over. Een groen lampje in de kerk, onchristelijk? Net zoiets als: moeten de balken in het plafond recht of dwars geplaatst worden? Wat is christelijk verantwoord?
Maar goed, het blijkt dus ergens anders over te gaan: plaatsen bezet houden in de kerk, of dat wel of niet christelijk verantwoord is.
Ik heb zelf altijd een beetje een hekel aan bezette plaatsen in de kerk. Kijk je waar je kan zitten, zie je een lege plaats, loop je er naar toe, en dan zegt degene die daar naast zit: "Sorry, deze is bezet." Komt zeer ongastvrij over. Ik antwoordde daarop een keer schertsend: "O, ik dacht dat de Duitsers als weg waren uit Nederland."
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”