De hemel zal vergaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

De hemel zal vergaan?

Berichtdoor hijwel » 31 mar 2005 23:11

Hebreeën 1
In het begin hebt u, Heer, de aarde gegrondvest,
en de hemel is het werk van uw handen.
11 Zij zullen vergaan, maar u houdt stand,
ze zullen als een gewaad verslijten,

10 En: Gij, Heere! hebt in den beginne de aarde gegrond, en de hemelen zijn werken Uwer handen;
11 Dezelve zullen vergaan, maar Gij blijft altijd, en zij zullen alle als een kleed verouden;

snapen jullie dit? de hemel zal vergaan? lees ik iets nieuws?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 31 mar 2005 23:19

Hier wordt, net als in Genesis 1, het hemelgewelf bedoeld. Niet de hemel als plaats van eeuwig leven.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 apr 2005 06:24

Er komt toch een Nieuwe Hemel en een Nieuwe Aarde.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 apr 2005 07:31

hemel als in blauwe lucht.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 apr 2005 07:36

ja wordt me nu aardig duidelijk, ik vindt wat fraternoster zegt wel aanemelijk.

maare zoals joopie het benaderd zou het natuurlijk ook kunnen.

maar in iedergeval bedankt allemaal!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 01 apr 2005 08:35

je komt een meervoud van hemelen tegen in de Bijbel,
je hebt een soort 1e hemel, een 2e en de hoogste hemel(en),
nu hoop ik dat ik de juisten opnoem, maar de joden kennen hieraan verschillende betekenissen toe:

de eerste hemel is wat wij zoals hierbven genoemd, de blauwe lucht en heelal noemen.
de 2e hemel, is meende ik de gewone hemel, zolas wij daar vaak over denken,
en de hoogste hemel(en) is de plaats waar God woont.

ik weet zo even niet waar ik dit op internet kan vinden, maar zo is het mij ooit eens geleerd... dus weet niet zeker of het nu helemaal juist is
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 01 apr 2005 10:27

Ik betwijfel het. In ieder geval, in het OT is het woord voor hemel altijd dualis (tweevoud).

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 apr 2005 13:05

Tja, dat moet je niet doen natuurlijk.. de hemel is een geestelijke iets en een geestelijk iets kan niet door een aards iets vergaan, er staat dat de elementen brandende zullen bestaan, een geestelijk iets bestaat niet uit elementen en zal dus niet vergaan..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 01 apr 2005 13:13

Airke schreef:Ik betwijfel het. In ieder geval, in het OT is het woord voor hemel altijd dualis (tweevoud).

Inderdaad. Ik denk dat men er in de tijd van de Bijbel vanuit ging dat God ergens in een van de hemelen woonde. In dat licht is het begrijpelijk dat Paulus zegt dat hij tot in de derde hemel is opgetrokken (dat is: een heel stuk dichter bij God, als je die in de 7e hemel lokaliseert.) En als Paulus in Ef 1 zegt dat de geestelijke gaven liggen opgetast 'in de hemelen' moet je dat m.i. ook zo verstaan.

Maar wij weten dat de hemel niet 'boven' ons is. Interessante vraag: waar bevindt de hemel zich?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 apr 2005 13:19

Volgens de statenvertalers waren er 3 hemelen, de wolkenhemel (het uitspansel), de sterrenhemel en de hemel waar God woont. Bij de uitspraak van Paulus dat hij tot in de derde hemel is opgetrokken (2 Kor. 12:2), zeggen ze:

Dat is, in de woonplaats der engelen en heiligen zielen, die hij 2 Cor. 12:4 het paradijs noemt, bij gelijkenis genomen van het aardse paradijs. Zie Luk. 23:43; Openb. 2:7. De oorzaak waarom dit de derde hemel genaamd wordt, is omdat de lucht de eerste hemel gerekend wordt, de zichtbare hemelen, waar de sterren in zijn, de tweede, en de hemel boven al de hemelen de derde. Zie 1 Kon. 8:27.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 01 apr 2005 13:38

elbert schreef:Volgens de statenvertalers waren er 3 hemelen, de wolkenhemel (het uitspansel), de sterrenhemel en de hemel waar God woont. Bij de uitspraak van Paulus dat hij tot in de derde hemel is opgetrokken (2 Kor. 12:2), zeggen ze:

Dat is, in de woonplaats der engelen en heiligen zielen, die hij 2 Cor. 12:4 het paradijs noemt, bij gelijkenis genomen van het aardse paradijs. Zie Luk. 23:43; Openb. 2:7. De oorzaak waarom dit de derde hemel genaamd wordt, is omdat de lucht de eerste hemel gerekend wordt, de zichtbare hemelen, waar de sterren in zijn, de tweede, en de hemel boven al de hemelen de derde. Zie 1 Kon. 8:27.
Ok, maar is dat ter plekke verzonnen of heeft dat parallellen? De verwijzing naar het paradijs komt verder niet met 'de derde hemel' voor. De voorstelling van 7 hemelen is i.i.g. bekend uit de Oudheid.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 apr 2005 13:50

In de Bijbel worden er 3 afzonderlijke hemelen genoemd en de statenvertalers beperken zich daartoe. Er valt voor dit standpunt ook wel wat te zeggen, omdat het paradijs hier gelijkgesteld wordt met de derde hemel en er wordt niet gerept over een hemel die hoger zou zijn dan de derde. Voor de notie van de 7 hemelen is in de Bijbel iig geen bewijs te vinden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2005 11:09

fraternoster schreef:
Airke schreef:Ik betwijfel het. In ieder geval, in het OT is het woord voor hemel altijd dualis (tweevoud).

Inderdaad. Ik denk dat men er in de tijd van de Bijbel vanuit ging dat God ergens in een van de hemelen woonde. In dat licht is het begrijpelijk dat Paulus zegt dat hij tot in de derde hemel is opgetrokken (dat is: een heel stuk dichter bij God, als je die in de 7e hemel lokaliseert.) En als Paulus in Ef 1 zegt dat de geestelijke gaven liggen opgetast 'in de hemelen' moet je dat m.i. ook zo verstaan.

Maar wij weten dat de hemel niet 'boven' ons is. Interessante vraag: waar bevindt de hemel zich?

Dichter bij dan wij denken misschien? Maar onzichtbaar voor ons mensen? Ik moest denken aan Stefanus.... En bij Jezus, dat de hemel geopend werd en de Geest in een gedaante op Hem neerdaalde.

Ik had vroeger altijd het idee dat de hemel ergens ver in het heelal zou liggen, of misschien nog wel daarachter in een voor mensen onbereikbare dimensie... Maar volgens mij is de hemel dichterbij dan we denken... als we het konden zien zoals bijvoorbeeld Stefanus, dan was het met het blote oog zichtbaar.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 21:37

Ik denk dat de hemel een dimensie is die wij momenteel niet zien. Wel denk ik dat hij in de lucht is en dat het idd de 3e hemel zou kunnen zijn. Wat Marnix zegt over Stefanus spreekt me wel aan. Stefanus zag in die voor anderen verborgen dimensie. Net als Paulus tijdens zijn bekering.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 apr 2005 11:20

Zeg, ik snap nu waar de notie van de 7e hemel vandaan komt. Ik zit zo eens te grasduinen in een site over de koran en die 7 hemelen komen dus uit de koran (Soera 67:3,5 en 71:15-16). Afijn, daar hebben wij als christenen dus niks mee te maken. De Bijbel heeft het over 3 hemelen.

Terug naar “Archief”