God persoonlijk kennen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 31 mar 2005 20:56

ik denk dat veel mensen bang zijn om het geschenk aan te nemen. zoals in het verhaal vna het kopje koffie: wil je koffie? ja tuurlijk wil ik koffie. oke, hier heb je koffie. voordat jij dat kopje koffie in je handen hebt moet ik het je aanreiken. maar dat is niet genoeg want jij moet dat kopje nog aanpakken, anders blijft het in de lucht hangen.
volgens mij hangen er heel wat Godsgeschenkjes in de lucht. Aanpakken, dankjewel zeggen en uitpakken.
Die angst is echt ongegrond hoor.

Dank God voor wat Hij met je doet en vraag Hem om zich steedsmeer te openbaren. maar wel zeggen dat je er voor open wilt staan: hier ben ik , ik geloof dat wat in d bijbel staat, dat als ik dichter bij U koom, dat u dan dichter bij mij komt!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 mar 2005 20:56

frekje schreef:
Sorry, sorry, sorry :oops: :oops: :oops:

Kwam het echt zo over???

Je hebt helemaal niets verkeerd gezet, dat het ik hoop ik ook niet beweerd! Die woordkeus was ook niet verkeerd, maar hij klonk mij zo mooi in mijn oren!

En niet dat ik het beter weet ofzo, maar het Evangelie zou ik meer op de manier brengen met Johannes de Doper: Zie het Lam Gods! En dan concreter natuurlijk, maar niet met allerlei dogmatiek (in beginsel bedoel ik dan)

Nogmaals: als ik je zo boos heb gemaakt, sorry!

:mrgreen: ik heb soms wat lange tenen :wink:

het kwam op mij idd negatief over, maar je moest ns weten hoe moeilijk het is je hart niet uit de drukken in dogmatische termen, het is ook mijn hartelijke wens op de Heere Jezus Christus te wijzen. maar het is soms gewoon moeilijk dat echt in gewone taal te doen dat probeerde ik wel maar dat is blijkbaar toch niet gelukt en komt het misschien wat over als een uit het hoofd geleerd lesje wat helemaal niet het geval is. :wink: (daar heb ik namelijk zelf een hekel aan.)
maar ok ik ben nu niet meer boos :P

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 mar 2005 21:02

En niet dat ik het beter weet ofzo, maar het Evangelie zou ik meer op de manier brengen met Johannes de Doper: Zie het Lam Gods! En dan concreter natuurlijk, maar niet met allerlei dogmatiek (in beginsel bedoel ik dan)
Vind dat nog wel net iets anders, die mensen zagen het Lam ook met echte ogen
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 31 mar 2005 21:12

[quote="joris"]ik denk dat veel mensen bang zijn om het geschenk aan te nemen. zoals in het verhaal vna het kopje koffie: wil je koffie? ja tuurlijk wil ik koffie. oke, hier heb je koffie. voordat jij dat kopje koffie in je handen hebt moet ik het je aanreiken. maar dat is niet genoeg want jij moet dat kopje nog aanpakken, anders blijft het in de lucht hangen.
volgens mij hangen er heel wat Godsgeschenkjes in de lucht. Aanpakken, dankjewel zeggen en uitpakken.
Die angst is echt ongegrond hoor.

Dank God voor wat Hij met je doet en vraag Hem om zich steedsmeer te openbaren. maar wel zeggen dat je er voor open wilt staan: hier ben ik , ik geloof dat wat in d bijbel staat, dat als ik dichter bij U koom, dat u dan dichter bij mij komt![/quote]

Sorry, maar dit komt op mij echt zo over alsof je het een stukje zelf kan doen. Dat gevoel heb ik niet. Het moet volgens mij van God komen, anders kan het niet. Je moet er wel om vragen en bidden, maar vanuit jezelf kan je er volgens mij niet echt naar verlangen. Je houd te veel van de zonde. Ik vind het fijn zoals jullie het vertellen maar ben bang dat ik dan mezelf voor de gek hou.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 31 mar 2005 21:14

Yael schreef:
frekje schreef:
Sorry, sorry, sorry :oops: :oops: :oops:

Kwam het echt zo over???

Je hebt helemaal niets verkeerd gezet, dat het ik hoop ik ook niet beweerd! Die woordkeus was ook niet verkeerd, maar hij klonk mij zo mooi in mijn oren!

Nogmaals: als ik je zo boos heb gemaakt, sorry!

:mrgreen: ik heb soms wat lange tenen :wink:

het kwam op mij idd negatief over, maar je moest ns weten hoe moeilijk het is je hart niet uit de drukken in dogmatische termen, het is ook mijn hartelijke wens op de Heere Jezus Christus te wijzen. maar het is soms gewoon moeilijk dat echt in gewone taal te doen dat probeerde ik wel maar dat is blijkbaar toch niet gelukt en komt het misschien wat over als een uit het hoofd geleerd lesje wat helemaal niet het geval is. :wink: (daar heb ik namelijk zelf een hekel aan.)
maar ok ik ben nu niet meer boos :P

Heb ik je misschien toevallig verkeerd geraakt... Dat je zelf ook graag mensen naar Christus wijst herken ik heel erg. Ook ik vind het soms moeilijk op welke manier ik dat dan zou doen.
Maar goed, gelukkig ben je niet meer boos want dat was echt absoluut mijn bedoeling niet!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 31 mar 2005 21:14

Raido schreef:
Vind dat nog wel net iets anders, die mensen zagen het Lam ook met echte ogen

En dat maakt veel uit?
Hebr 11:1 --> het geloof is een bewijs van dingen die men niet ziet!
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

joris

Berichtdoor joris » 31 mar 2005 21:27

vertel dan eens wat van je zonden? ja ik doe zonden, maa rik weet wel dat ik vergeven ben. God wist toch dat je zou zondigen, daarom heeft Hij zijn zoon gegeven immers! Geloof het!
door het geloof werd abraham behouden, niet door de werken die hij deed. en zeker niet door de besnijdenis. hij was daarvoor al behouden staat in de bijbel.

Waarom lijkt het alsof je het zelf moet doen? je moet het ook zelf doen, er staat toch niet voor neits dat je je bekeren moet? dat moet je zelf heel serieus doen. wat is bekeren? inzien dat je zondig bent en Jezus nodig hebt als je redder. En zodra je dat ziet, en dat zie je hier allemaal, dan kan je aanpsraak maken op het offer van Christus.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 31 mar 2005 21:33

Wij zijn toch in het paradijs gevallen door de zonde en kunnen niet weder tot God komen tenzij dat Jezus je trekt?
Dan is toch alleen aannemen van mijn kant niet genoeg. Wie zegt dat Jezus mij wil trekken? Ik doe dagelijks dingen die God niet wil en die Hij in zijn Wet verbied. Dan ben ik het toch niet waard om bij Hem te zijn? En het ergste is dat ik er geen oprecht berouw over kan hebben. Wel met mijn verstand maar niet in mijn hart want ik doe het elke dag weer :oops:

joris

Berichtdoor joris » 31 mar 2005 21:38

4ever2all schreef:Wij zijn toch in het paradijs gevallen door de zonde en kunnen niet weder tot God komen tenzij dat Jezus je trekt?
Dan is toch alleen aannemen van mijn kant niet genoeg. Wie zegt dat Jezus mij wil trekken? Ik doe dagelijks dingen die God niet wil en die Hij in zijn Wet verbied. Dan ben ik het toch niet waard om bij Hem te zijn? En het ergste is dat ik er geen oprecht berouw over kan hebben. Wel met mijn verstand maar niet in mijn hart want ik doe het elke dag weer :oops:
mag ik even lullig zijn: dit is aangepraate prietpraat. waar staat dit in de bijbel? waarom neem je genoegen met een God op afstand? Waarom geloof je niet in Golgotha? Waarom zijn er geen mensen in jouw kerk die je vertellen dat het voorhangsel is doorgescheurd op goede vrijdag? Heeft jouw kerk die net als de joden gelijk weer teruggehangen?
begrijp me goed, ik wil graag met je doorpraten hierover. Maar misschien beter per pb?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mar 2005 22:25

Niemand heeft mij aangepraat dat ik niet kan geloven. Dat weet ik uit eigen ervaring. Kon ik het maar! Natuurlijk, ik geloof met mijn verstand dat Hij voor onze zonden wil betalen. Ik geloof met verstand dat Hij goed is voor slechte mensen. Maar ik voel dat het niet vanuit mijn hart komt.

Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.

Niks gaat buiten jou verstand, en gevoel om. Maar ook niks gaat buiten je hart om. Wat is voor jou het belangrijkste in het leven? En voor wie of wat zou je willen leven? Wil je je leven overgeven aan God, je schepper?

De Bijbel zegt trouwens ook dat een mens dat niet kan: Het is niet uit u, het is genade!

de bijbel zegt niet dat je het niet kan! dat is een grote leugen. De bijbel zegt dat je het zonder de heilige geest niet kan! Eerst geloven!!! Eerst vertrouwen in Hem!

daarna mag je terugzien:
efeze 2:8-9 Want uit genade ben ik gewordendoor het geloof en dat niet uit mijzelf het is Gods gave geweest! Niet uit omdat ik het zo goed deed.

Natuurlijk, ik begrijp wat jullie allemaal vertellen, en het is waar ook, maar op een of andere manier kan ik Hem niet 'zomaar' aannemen. Ik voel gewoon dat ik het dan niet uit de grond van mijn hart meen.

wat leeft er in jou hart? als je eerlijk bent tegenover jezelf. Wat leeft er diep in je hart? En verlangen naar God? En verlangen om die leegte te laten vullen? ja? Neem hem aan (aanvaard hem) als jou redder die naar de aarde kwam om jou te redden. Dan mag je het volgende zeggen:
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mar 2005 22:26

Raido schreef:*yahooo, plons*

Sorry, moest echt even. Ik geloof ook de letter van het Woord, de openbaring van de Geest, ik probeer naar de wet te leven, ben ik nou bekeerd. Nee.

als je echt leest en gelooft wat er staat wel!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mar 2005 23:32

mischien gewoon ff een mooi gedicht tussen door ;)

Heb jij Mij waarlijk lief?

"Heb jij Mij waarlijk lief?"
hoor ik U vragen, telkens weer.
U weet toch dat ik U liefheb
U weet toch alles, lieve Heer.

Nog steeds stelt Jezus diezelfde vraag
"Heb jij Mij waarlijk lief?"
Wat is jouw antwoord op die vraag:
"Ja Heer, ik heb U lief", of "nee, ik ken U niet?"

God vraagt geen goede daden
geen werk uit eigen kracht
het enige dat Hij van je vraagt
is jouw Liefde voor Hem, recht uit je hart.

Hij bewees Zijn liefde voor jou
met de allermooiste daad
Hij heeft jou waarlijk lief
voor Hem is dat geen vraag.

Jezus gaf Zijn leven ook voor jou
droeg al je pijn en stil verdriet
zodat ook jij zult kunnen zeggen:
"Ja Heer, ik heb U waarlijk lief!".

Hans Soet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Hans Soet » 01 apr 2005 12:41

hijwel schreef:
Niemand heeft mij aangepraat dat ik niet kan geloven. Dat weet ik uit eigen ervaring. Kon ik het maar! Natuurlijk, ik geloof met mijn verstand dat Hij voor onze zonden wil betalen. Ik geloof met verstand dat Hij goed is voor slechte mensen. Maar ik voel dat het niet vanuit mijn hart komt.

Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.

Niks gaat buiten jou verstand, en gevoel om. Maar ook niks gaat buiten je hart om. Wat is voor jou het belangrijkste in het leven? En voor wie of wat zou je willen leven? Wil je je leven overgeven aan God, je schepper?

De Bijbel zegt trouwens ook dat een mens dat niet kan: Het is niet uit u, het is genade!

de bijbel zegt niet dat je het niet kan! dat is een grote leugen. De bijbel zegt dat je het zonder de heilige geest niet kan! Eerst geloven!!! Eerst vertrouwen in Hem!

daarna mag je terugzien:
efeze 2:8-9 Want uit genade ben ik gewordendoor het geloof en dat niet uit mijzelf het is Gods gave geweest! Niet uit omdat ik het zo goed deed.

Natuurlijk, ik begrijp wat jullie allemaal vertellen, en het is waar ook, maar op een of andere manier kan ik Hem niet 'zomaar' aannemen. Ik voel gewoon dat ik het dan niet uit de grond van mijn hart meen.

wat leeft er in jou hart? als je eerlijk bent tegenover jezelf. Wat leeft er diep in je hart? En verlangen naar God? En verlangen om die leegte te laten vullen? ja? Neem hem aan (aanvaard hem) als jou redder die naar de aarde kwam om jou te redden. Dan mag je het volgende zeggen:
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Ja, dat verlangen naar God is er soms ja. En dan vraag ik hem ook: Heere ik ben zo ongelovig. Wil u mij dat geloof schenken?

Hijwel, ik waardeer al je bijdragen. Maar ik heb blijkbaar een steen op mijn hart van ongeloof. Het blijft bij mij bij: falen. Sorry..

joris

Berichtdoor joris » 01 apr 2005 12:43

zoek eens gewoon de bijbel door, t liefst in een vertaling die je niet zo vaak leest op zoek naar de teksten die gaan over jouw actie en verantwoordelijkheid in het geloof.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 apr 2005 13:07

Hans Soet schreef:Ja, dat verlangen naar God is er soms ja. En dan vraag ik hem ook: Heere ik ben zo ongelovig. Wil u mij dat geloof schenken?

Hijwel, ik waardeer al je bijdragen. Maar ik heb blijkbaar een steen op mijn hart van ongeloof. Het blijft bij mij bij: falen. Sorry..

Misschien een vreemde vraag (en ik stel hem ook voorzichtig), maar kun je ook persoonlijk voor jezelf een antwoord geven op de vraag wat de gedachten zijn die de Heere heeft over jou?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”