En vraag 2 is ook zo'n rare. Als je belooft naar de zaligmakende leer te zullen leven en er geen geloof verondersteld wordt dan moet je dus alleen uiterlijk naar de zaligmakende leer leven? Volgens mij is dat een contradictio interminis.
Klaas
Moderator: Moderafo's
PeterD schreef:In onze kerk (GG) en volgens mij in de meeste GG kerken worden met belijdenis doen antwoord gevraagd op de bewuste vragen van Voetius:Belijdenisvragen "Voetius" :
Vr. 1. Verklaart gij de leer onzer kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, te houden voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomend met de Heilige Schrift ?
Vr. 2. Belooft gij, door de genade Gods, in de belijdenis der zaligmakende
leer, volstandig te zullen blijven en daarnaar te zullen leven en sterven?
Vr. 3. Belooft gij, overeenkomstig deze leer, trouw, eerlijk en onberispelijk steeds uw leven te zullen inrichten en uw belijdenis met goede werken te zullen versieren ?
Vr. 4. Belooft gij, dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke
tucht zult onderwerpen, indien het gebeurde (hetwelk God verhoede), dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan ?
Hieruit blijkt wel dat het een belijdenis doen is van de leer die geleerd wordt en het geen belijdenis is van persoonlijk geloof.
Vr. 2. ...in de belijdenis der zaligmakende
leer, volstandig te zullen blijven en daarnaar te zullen leven en sterven?
Vr. 3. Belooft gij, overeenkomstig deze leer, trouw, eerlijk en onberispelijk steeds uw leven te zullen inrichten en uw belijdenis met goede werken te zullen versieren ?
Vr. 4. ...dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan ?
Klaas schreef:Ik zie geen reden om kinderen af te houden. Zeker niet als ze wel gedoopt worden.
Boekenlezer schreef:Het ware geloof is geen kwestie van in de eerste plaats iets voelen of zo. (Al kan dat niet uitblijven.) Nee, dat heeft volop te maken met Gods geboden. De Torah (wet) van Mozes staat niet voor niks in de Bijbel. En Jakobus komt daar op een interessante manier in zijn brief op terug ...waarmee ik maar wil zeggen dat het niet maar een oud-testamentische kwestie (hè bah, wat klinkt dat denigrerend!) is, die geboden van God.
Riska schreef:Boekenlezer schreef:Het ware geloof is geen kwestie van in de eerste plaats iets voelen of zo. (Al kan dat niet uitblijven.) Nee, dat heeft volop te maken met Gods geboden. De Torah (wet) van Mozes staat niet voor niks in de Bijbel. En Jakobus komt daar op een interessante manier in zijn brief op terug ...waarmee ik maar wil zeggen dat het niet maar een oud-testamentische kwestie (hè bah, wat klinkt dat denigrerend!) is, die geboden van God.
Als er niet gestaan had "overeenkomstig de leer", maar: "overeenkomstig het Woord van God" was ik met je meegegaan. Nu riekt het voor mij teveel naar: 'de leer zoals die door een kerk(genootschap) is voorgeschreven. Wel misschien op dat Woord van God geïnterpreteerd, maar dus inderdaad een interpretatie. Want zoals ik al eerder heb betoogd: geen enkele (aardse)kerk heeft 'de ware leer', ook al denken ze van wel.
Maja de Bij schreef:PeterD schreef:Bij nader inzien ben ik het met je eens boekenlezer dat het meer is dan alleen een beleiden van de leer.
Maar kan dan iemand die niet bekeerd is nog wel belijdenis afleggen?
(Zegt de Didachè daar iets over?)
Chapter 9. The Eucharist. Now concerning the Eucharist, give thanks this way. First, concerning the cup:
We thank thee, our Father, for the holy vine of David Thy servant, which You madest known to us through Jesus Thy Servant; to Thee be the glory for ever..
And concerning the broken bread:
We thank Thee, our Father, for the life and knowledge which You madest known to us through Jesus Thy Servant; to Thee be the glory for ever. Even as this broken bread was scattered over the hills, and was gathered together and became one, so let Thy Church be gathered together from the ends of the earth into Thy kingdom; for Thine is the glory and the power through Jesus Christ for ever..
But let no one eat or drink of your Eucharist, unless they have been baptized into the name of the Lord; for concerning this also the Lord has said, "Give not that which is holy to the dogs."
Boekenlezer schreef:16 Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.
PeterD schreef:Maja de Bij schreef:PeterD schreef:Bij nader inzien ben ik het met je eens boekenlezer dat het meer is dan alleen een beleiden van de leer.
Strikt genomen niet. Alleen wordt er een draai aan gegeven in die zin dat het je intentie is als zodanig te leven.
Overigens geldt dit niet alleen voor belijdenis doen, maar ook voor het huwelijksformulier en het dopen van kinderen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten