Bijbellezen na eten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 apr 2003 21:34

Wat dacht je van een paar verzen lezen in plaats van 1 heel hoofdstuk (dat bestaat uit 20 verzen) te lezen??? Bij mij dringt het soms ook niet door. Maar bij ons mag iedereen uit de Bijbel lezen en dat vind ik altijd zo jammer, want de een leest snel of onduidelijk of ellen lange stukken.

ejjee anna, vergeet niet dat het text verband waar in het geschreven is ook heel belangrijk is.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 04 apr 2003 07:12

hijwel schreef:
Wat dacht je van een paar verzen lezen in plaats van 1 heel hoofdstuk (dat bestaat uit 20 verzen) te lezen??? Bij mij dringt het soms ook niet door. Maar bij ons mag iedereen uit de Bijbel lezen en dat vind ik altijd zo jammer, want de een leest snel of onduidelijk of ellen lange stukken.

ejjee anna, vergeet niet dat het text verband waar in het geschreven is ook heel belangrijk is.

Klopt, maar als je een hoofdstuk heb van 80 versen dan lees ik die niet in een keer door.... Dan ben ik ondertussen allang weer vergeten wat er halve weg in dat hoofdstuk staat.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 apr 2003 08:57

Mijn voorstel zou zijn om de Statenvertaling + kanttekeningen te gebruiken. Wellicht vind je de Statenvertaling wat moelijk (?) als je een andere vertaling gewend bent, maar juist door daarbij de kanttekeningen te gebruiken, is het heel verhelderend.
Korte stukjes lezen en samen bestuderen wat er staat, een soort korte Bijbelstudie dus.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 04 apr 2003 09:02

wat is dit voor vertaling dan NBG '51 ???

joris

Berichtdoor joris » 04 apr 2003 17:01

nbg-51 is de tot nu toe recenste versie van het nederlandse bijbel genootschap. wordt in principe in iedere kerkdienst gebruikt waar geen statenvertaling gebruikt wordt.

tip voor bijbellezen: korte stukjes en je afvragen: wat heb ik hiervan geleerd? wat wil God hiermee zeggen? wat kan ik ermee in de praktijk? waar kan ik God nu voor danken? waar wil ik graag voor bidden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 apr 2003 23:02

anna schreef:
hijwel schreef:

Klopt, maar als je een hoofdstuk heb van 80 versen dan lees ik die niet in een keer door.... Dan ben ik ondertussen allang weer vergeten wat er halve weg in dat hoofdstuk staat.

Je hebt genoeg lectuur(dagboeken) die uitleg geven over het hele text verband dus is geen probleem hoor.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 apr 2003 10:56

Soms zegt 1 vers lezen meer dan een heel hoofdstuk.
Denk maar eens aan de spreuken. Of Johannus 3: 16.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 apr 2003 12:50

Je hebt helemaal gelijk.. Soms zegt 1 text meer dan een heel hoofdstuk.
Spreuken is echt heel mooi.
Maare er zijn ook heel veel texten die je nx zeggen daarvoor moet je toch echt het hele hoofdstuk lezen om het te begrijpen..
Daarom liever een uitleg van de texten dan altijd maar 2 of 3 texten lezen.

oooiii

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 07 apr 2003 12:52

komt me bekent voor dat je niet weet waar het over gaat.
dat kwam omdat mijn interesses ook niet naar het Woord uitgingen en het excuus gebruikte dat ik het niet snapte. en daardoor alles steeds minder ging begrijpen. zo raak je steeds verder.
toen ik besefte dat ik zo niet verder kon gaan, had ik een gesprek met iemand over dit onderwerp. hij vertelde me als ik wilde begrijpen wat er geschreven staat, dan moest ik het Woord lezen, lezen , lezen, en bidden voor begrip. en een dagboek of statenvertaling help ook daarbij.
het is overigens niet zo dat iedereen die het niet begrijpt automatisch niet geintereseerd is. het is ook niet makkelijk.
in mijn geval, veel lezen en het werd steeds duidelijker.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: Bijbellezen na eten

Berichtdoor trijntjejohanna » 31 jul 2003 13:36

Zeeg schreef:Wij hebben in ons gezin de gewoonte om na het avondeten (de enige maaltijd dat we er allemaal zijn) een stuk uit de Bijbel te lezen.
De laatste tijd echter klagen mijn zusjes (van 17 en 18 jaar) dat ze het niet kunnen goed kunnen volgen, dat ze niet werkelijk snappen waar het over gaat. We lezen de NBG '51 vertaling, waarbij we allemaal een eigen Bijbel hebben.

Hoe kunnen we dit oplossen, of hoe wordt dit bij jullie thuis gedaan?Éen iemand die voorleest of allemaal een stukje, of ieder een eigen Bijbel, welke vertaling enz?

(Ons gezin bestaat trouwens uit mn 2 ouders, ikzelf (22) mn broertje van bijna 21 en mn 2 zusjes, dus geen kinderbijbel ;))

wij lezen normaal gesproken allemaal 2 of 3 verzen... dan houdt je je aandacht er beter bij en weet je beter waar het over gaat... zelf vind ik wel dat we vaak te lange stukken lezen, waardoor je je aandacht er niet altijd goed bij kunt houden!! ik denk dat het beter is om een paar verzen te lezen en er dan met zn allen over door te praten.. wij lezen zelf er nu een stukje bij.. het doorpraten wil nog niet echt omdat mijn jongste broertje er eigenlijk nog te klein voor is en het zo lang niet volhoudt om stil te zijn en zijn aandacht er bij te houden

007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 007 » 31 jul 2003 19:44

Zeeg schreef:Wij hebben in ons gezin de gewoonte om na het avondeten (de enige maaltijd dat we er allemaal zijn) een stuk uit de Bijbel te lezen.
De laatste tijd echter klagen mijn zusjes (van 17 en 18 jaar) dat ze het niet kunnen goed kunnen volgen, dat ze niet werkelijk snappen waar het over gaat. We lezen de NBG '51 vertaling, waarbij we allemaal een eigen Bijbel hebben.

Hoe kunnen we dit oplossen, of hoe wordt dit bij jullie thuis gedaan?Éen iemand die voorleest of allemaal een stukje, of ieder een eigen Bijbel, welke vertaling enz?

(Ons gezin bestaat trouwens uit mn 2 ouders, ikzelf (22) mn broertje van bijna 21 en mn 2 zusjes, dus geen kinderbijbel ;))

Waarom standaard elke dag na een maaltijd de bijbel lezen? Vat dit niet persoonlijk op, maar wanneer iets traditie en gewoonte wordt, gebeurt het dan nog van harte?
In de bijbel staat namelijk niet geschreven dat je elke dag na de maaltijd een stukje bijbel moet lezen. Wel dat je het woord moet lezen.

Maar dit terzijde.
Een makkelijker te begrijpen vertaling is misschien wel aan te raden. En/Of stukjes lezen die je op je hart krijgt, niet hoofdstukken verslinden, of zonodig een boek uitlezen. Stukjes te lezen die juist op dit moment van toepassing zijn, of van toepassing op de leeftijdsgroep van je zusjes.
Religiëusiteit is de grootste vijand van God.

Rechtvaardigheid, Vrede en Vreugde door de Heilige Geest, dat is het Koninkrijk Gods.

Fons

Berichtdoor Fons » 31 jul 2003 21:29

007 schreef:Waarom standaard elke dag na een maaltijd de bijbel lezen? Vat dit niet persoonlijk op, maar wanneer iets traditie en gewoonte wordt, gebeurt het dan nog van harte?
In de bijbel staat namelijk niet geschreven dat je elke dag na de maaltijd een stukje bijbel moet lezen. Wel dat je het woord moet lezen.

Ik denk dat het bijbellezen na de maaltijd een goed idee is, omdat een maaltijd iets is wat je elke dag doet. Als het bij mij van stille tijd of bijbelstudie af zou hangen, dan zou het er erg weinig van komen. :oops:

Overigens is bijbellezen na de maaltijd een tradietie die vooral Nederlands is. Toen ik op een kinderkamp in Oost-Europa was verbaasden ze zich erover dat we dat doen, maar ze vonden het wel een goed idee. Aan de andere kant deden zij elke dag na het ontbijt een bijbelstudie in groepjes.

007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 007 » 31 jul 2003 21:38

Fons schreef:
007 schreef:Waarom standaard elke dag na een maaltijd de bijbel lezen? Vat dit niet persoonlijk op, maar wanneer iets traditie en gewoonte wordt, gebeurt het dan nog van harte?

Ik denk dat het bijbellezen na de maaltijd een goed idee is, omdat een maaltijd iets is wat je elke dag doet. Als het bij mij van stille tijd of bijbelstudie af zou hangen, dan zou het er erg weinig van komen. :oops:

Overigens is bijbellezen na de maaltijd een tradietie die vooral Nederlands is. Toen ik op een kinderkamp in Oost-Europa was verbaasden ze zich erover dat we dat doen, maar ze vonden het wel een goed idee. Aan de andere kant deden zij elke dag na het ontbijt een bijbelstudie in groepjes.

Grappig zeg, kan je nagaan hoeveel traditie en cultuur er in ons geloofsleven is ingeslopen.
Ik bedoel dus ook te zeggen dat deze gewoontes, of tradities een gevaar kunnen worden. Een soort wettisch iets, zo van: zonder bijbellezen na het eten ben ik geen goed christen. Of nog erger; met bijbellezen na het eten kom ik (er)wel in de hemel.
Maar het is idd goed om relatie met elkaar te hebben in je gezin.
Religiëusiteit is de grootste vijand van God.

Rechtvaardigheid, Vrede en Vreugde door de Heilige Geest, dat is het Koninkrijk Gods.

Fons

Berichtdoor Fons » 31 jul 2003 22:36

joepie schreef:Waarom zou je ook niet met drie of twee mensen zingen aan tafel.

joepie schreef:Het is misschien ook een goede gewoonte om om de beurt te bidden en danken. Niet altijd de vader die voor gaat in gebed, maar ook de moeder en de kinderen, om beurten.

Wij lezen meestal (een gedeelte van) een hoofdstuk, hooguit 15-20 verzen. Dat doen we ongeveer om de beurt, het hangt er net van af hoe het uit komt. Beginnen en eindigen doen we op dezelfde manier. Al is het wel vaak zo dat ik alles voor mijn rekening neem als we bezoek hebben. Als hoofd van het gezin zeg maar :D.

Na het eindigen zingen we meestal een lied (met z'n tweeën, omdat onze zoon van anderhalf nog niet zo goed mee zingt :lol:)

Na het ontbijt lezen we meestal niet, omdat we zelden ontbijten. 's middags lezen we meestal uit de kinderbijbel en 's avonds de Statenvertaling. Het gebeurt regelmatig dat we hierover napraten. Als iets niet duidelijk is dan pakken we de kanttekeningen erbij.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 aug 2003 20:46

Mijn ouders lezen uit 'Het Boek', omdat mijn ouders het NBG nogal 'zware kost' vond, direct na het eten. Vroeger, toen we nog uit het NBG lazen, hadden we er vaak een bijbels dagboekje bij. Onder meer iets van A.F. Troost (geel boekje met groene letters op de voorkant), dat was makkelijk te volgen en een leuke aanvulling op de bijbel.

Bij mij in het studentenhuis lezen we na het eten uit de Willibrordvertaling. Die is goed te volgen, maar dichter bij de grondtekst dan Het Boek. Iedere keer dat we een bijbelboek uit hebben, kiezen we een nieuw boek dat goed bij onze situatie van dat moment past. Toen we met ons studentenhuis een tijdlang erg actief waren met klussen aan het pand van onze vereniging, lazen we bijvoorbeeld uit Nehemia.

Denk, voordat je een keuze maakt voor een geschikte vertaling of hulpmiddel, aan wat je wilt bereiken na het eten. Wil je een echte bijbelstudie ervan maken, wil je een stukje lezen en erna een korte discussie houden met elkaar, of wil je de maaltijd gewoon afsluiten met een stuk tekst waar iedereen zijn aandacht goed bij kan houden. Voor de eerste heb je uiteraard 'zwaarder geschut' nodig, terwijl je bij de laatste kunt volstaan met een willekeurige bijbel en een bijbels dagboekje.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Terug naar “Archief”