God persoonlijk kennen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mar 2005 10:56

allen die vermoeid en belast zijn en niet iedereen leeft onder 'de last van de zonde'.. mijn buurjongen kijkt zonder gewetenswroeging een geweldfilm..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 30 mar 2005 11:02

En toch leeft hij onder de last van de zonde... Denk je dat hij nooit problemen heeft? Echt nooit? Nou, als hij die wel heeft, dan gaat hij toch ook gebukt onder de last van de zonde? Ja, het is misschien krom geformuleerd, maar zo is het wel...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mar 2005 11:04

*zucht* dan is last der zonde en last der zonde blijbaar net weer wat anders als bij mij. Ja hij zit ook onder de zonde, maar de last der zonde wordt alleen bedoeld dat jij het ook ervaar als last..

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 mar 2005 11:06

frekje schreef:
jas schreef: Ja, en zo stuur je zielen naar de verdoemenis. Ik doe dus niets af van de uitspraak "ga heen, en wordt warm". Je roept mensen op te geloven, zich te bekeren terwijl die mensen er al achter zijn gekomen dat ze dat niet kunnen. Deze mensen moeten juist stoppen met te proberen zichzelf te bekeren en zichzelf tot geloof te brengen want het zal ze nooit en te nimmer bij het kruis van Christus brengen. Ze moeten verloren gaan onder het recht Gods. Pas dan kan er voor Christus plaats gemaakt worden, want eerder kan Hij Zijn werk als Borg niet doen. Er wordt hier steeds één grote denkfout gemaakt en dat is dat Christus de zondaar vrijspreekt. Dat is onjuist. Het is de Vader die de zondaar vrijspreekt op voorspraak van Christus. Maar die Rechterlijke daad van de Vader, daar hoor ik hier niemand over.

Oke, het is alleen God die de bekering in mensen werkt, maar het is niet zo dat je verloren MOET gaan onder het recht van God. Dat vind ik nergens in mijn Bijbel. Er staat duidelijk: komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn... Iedereen mag komen, want van nature gaat iedereen gebukt onder de zondenlast. Moet je je dat eerst helemaal inleven? Nee. Maar iemand die komt zal inzien dat er niets in hem/haar is dat naar God vraagt... Maar dan is er nog niets MOETEN...

ik kan me erg vinden in wat Jas schrijft, want hij heeft daar wel een punt mi. in sommige kerken wordt er idd zo gepreekt zoals hij het voorstelt.
(het mensen inzichzelf laten wroeten en niet wijzen op Jezus of bedekt op Hem wijzen)

@ Frekje: Iedereen mag komen dat is zo, maar in de praktijk weet jij net zo goed als ik dat dat niet gebeurd :wink: dat God een mens trekt, en ik denk toch dat God je dan ontdekt aan je zondeschuld voor God, de zondenlast. Zodat je Jezus alleen overhoudt. Dat doet mi. niet af van het welmenende aanbod van God dat blijft staan alleen wij mensen willen niet. dats het probleem.. Je moet immers het Wederbarende werk van de Heilige Geest niet vergeten.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 30 mar 2005 11:50

Raido schreef:*zucht* dan is last der zonde en last der zonde blijbaar net weer wat anders als bij mij. Ja hij zit ook onder de zonde, maar de last der zonde wordt alleen bedoeld dat jij het ook ervaar als last..

Mmm, in de context: het was bedoeld voor de farizeers... of je die conclusie mag trekken; ik geloof van niet.
Afbeelding

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 30 mar 2005 11:52

Yael schreef: @ Frekje: Iedereen mag komen dat is zo, maar in de praktijk weet jij net zo goed als ik dat dat niet gebeurd :wink: dat God een mens trekt, en ik denk toch dat God je dan ontdekt aan je zondeschuld voor God, de zondenlast. Zodat je Jezus alleen overhoudt. Dat doet mi. niet af van het welmenende aanbod van God dat blijft staan alleen wij mensen willen niet. dats het probleem.. Je moet immers het Wederbarende werk van de Heilige Geest niet vergeten.

Maar als God je laat ontdekken aan je zondelast ben je al wel wedergeboren...
Het is een prachtig theologisch stukje, met mooie volzinnen, het is ook waar, maar of je dit nu zo als evangelie naar buiten moet brengen naar anderen?
Afbeelding

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 mar 2005 12:01

frekje schreef:
Yael schreef: @ Frekje: Iedereen mag komen dat is zo, maar in de praktijk weet jij net zo goed als ik dat dat niet gebeurd :wink: dat God een mens trekt, en ik denk toch dat God je dan ontdekt aan je zondeschuld voor God, de zondenlast. Zodat je Jezus alleen overhoudt. Dat doet mi. niet af van het welmenende aanbod van God dat blijft staan alleen wij mensen willen niet. dats het probleem.. Je moet immers het Wederbarende werk van de Heilige Geest niet vergeten.

Maar als God je laat ontdekken aan je zondelast ben je al wel wedergeboren...
Het is een prachtig theologisch stukje, met mooie volzinnen, het is ook waar, maar of je dit nu zo als evangelie naar buiten moet brengen naar anderen?

Volgens bij zei ik dat ook wat jij zegt in je eerste zin... :roll:

Hoe bedoel je dat hetgeen ik vet gedrukt heb? dat komt op mij bijzonder negatief over. Hetgeen wat ik schreef waren voor mij namelijk geen volzinnen...
Hoe bedoel je dat dat je het Evangelie niet zo naar buiten moet brengen naar anderen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mar 2005 12:07

Ofwel het is een mooi theologisch stuk waardoor de mens nog wat hoop zou kunnen hebben, maar eigenlijk is dat helemaal niet nodig. Nog een punt van kritiek is het volgende, we brengen niet de uitverkiezing als evangelie naar buiten, we brengen het evangelie naar buiten, en daar zit de uitverkiezing bij in.

Het is goed om mensen direct de waarheid te zeggen, op een evangelisatie bijeenkomst moet je niet eerst een lekker snoepje voorhouden en daarna zeggen, ja maaaar

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 mar 2005 12:11

Raido schreef:Ofwel het is een mooi theologisch stuk waardoor de mens nog wat hoop zou kunnen hebben, maar eigenlijk is dat helemaal niet nodig. Nog een punt van kritiek is het volgende, we brengen niet de uitverkiezing als evangelie naar buiten, we brengen het evangelie naar buiten, en daar zit de uitverkiezing bij in.

Het is goed om mensen direct de waarheid te zeggen, op een evangelisatie bijeenkomst moet je niet eerst een lekker snoepje voorhouden en daarna zeggen, ja maaaar

dat was mijn bedoeling helemaal niet dat het zo overkwam. (heb niet eens gedacht aan de uitverkiezing toen ik mn stukje schreef :roll: )
gaf alleen maar aan hoe het mi. in de praktijk werkt, dat je wel kunt zeggen iedereen mag tot Jezus gaan, maar ben jijzelf al gegaan met die wetenschap? misschien dat je dan begrijpt wat ik bedoelde...

Hans Soet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Hans Soet » 30 mar 2005 12:47

hijwel schreef:
Hans Soet schreef:
hijwel schreef:wat denk je dat er zo moeilijk is dan?

Dat wanneer je verloren gaat, het 100% eigen schuld is, en wanneer je behouden wordt het 100% God's werk is.

?? snap ik even niet.

Dat is voor jou de moeilijkheid om God persoonlijk te kunnen leren kennen? Hoe kan je God leren kennen dan?

Ja, want wat is God kennen? Als je Hem kent, komt doordat het Zijn werk is. Anders zul je Hem nooit leren kennen.

Maar ik besef wel terdege dat ik alles in het werk zal moeten stellen om Hem te leren kennen, en probeer dat ook. Maar hoe kan ik zeggen met mijn mond ik ken Hem, terwijl ik Hem niet met mijn hart ken?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mar 2005 13:30

Yael schreef:
Raido schreef:Ofwel het is een mooi theologisch stuk waardoor de mens nog wat hoop zou kunnen hebben, maar eigenlijk is dat helemaal niet nodig. Nog een punt van kritiek is het volgende, we brengen niet de uitverkiezing als evangelie naar buiten, we brengen het evangelie naar buiten, en daar zit de uitverkiezing bij in.

dat was mijn bedoeling helemaal niet dat het zo overkwam. (heb niet eens gedacht aan de uitverkiezing toen ik mn stukje schreef :roll: )
gaf alleen maar aan hoe het mi. in de praktijk werkt, dat je wel kunt zeggen iedereen mag tot Jezus gaan, maar ben jijzelf al gegaan met die wetenschap? misschien dat je dan begrijpt wat ik bedoelde...
en ik reageerde weer niet op jou maar op frekje :)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 mar 2005 14:08

Hans Soet schreef:Ja, want wat is God kennen? Als je Hem kent, komt doordat het Zijn werk is. Anders zul je Hem nooit leren kennen.

Maar ik besef wel terdege dat ik alles in het werk zal moeten stellen om Hem te leren kennen, en probeer dat ook. Maar hoe kan ik zeggen met mijn mond ik ken Hem, terwijl ik Hem niet met mijn hart ken?

maar wat moet er volgens jou dan gebeuren om Jezus in je hart te leren kennen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Hans Soet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Hans Soet » 30 mar 2005 15:53

hijwel schreef:
Hans Soet schreef:Ja, want wat is God kennen? Als je Hem kent, komt doordat het Zijn werk is. Anders zul je Hem nooit leren kennen.

maar wat moet er volgens jou dan gebeuren om Jezus in je hart te leren kennen?

Het ware geloof moet in mijn hart gepland worden. Dat ware geloof is te herkennen aan de vruchten zoals je weet:

Dat heeft ds. Hellenbroek heel mooi beschreven in zijn cathechismus boekje:

Verandering van verstand, wil, hartstochten en wandel.

Van nature zijn die:

Het verstand verduisterd, de wil verkeerd, de hartstochten ongeregeld en de wandel zondig.

Hoe worden die door de inwendige roeping?

- Het verstand wordt verlicht om God te kennen in Zijn Algenoegzaamheid, Jezus in Zijn dierbaarheid en onszelf in onze vloekwaardigheid (1 Korinthe 2:12,13)
- De wil om God te dienen en te verheerlijken (Romeinen 7:15)
- De hartstochten gezuiverd, om de zonder te haten, daarentegen God te beminnen als het hoogste goed, en een lust tot heiligheid (Romeinen 6:19b)
- De wandel geheiligd.

De inwendige roeping dus. (Romeinen 8:30)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 mar 2005 16:39

Hans Soet schreef:Het ware geloof moet in mijn hart gepland worden. Dat ware geloof is te herkennen aan de vruchten zoals je weet:

Dat heeft ds. Hellenbroek heel mooi beschreven in zijn cathechismus boekje:

Verandering van verstand, wil, hartstochten en wandel.

Van nature zijn die:

Het verstand verduisterd, de wil verkeerd, de hartstochten ongeregeld en de wandel zondig.

Hoe worden die door de inwendige roeping?

- Het verstand wordt verlicht om God te kennen in Zijn Algenoegzaamheid, Jezus in Zijn dierbaarheid en onszelf in onze vloekwaardigheid (1 Korinthe 2:12,13)
- De hartstochten gezuiverd, om de zonder te haten, daarentegen God te beminnen als het hoogste goed, en een lust tot heiligheid (Romeinen 6:19b)
- De wandel geheiligd.

De inwendige roeping dus. (Romeinen 8:30)

en daar blijf je maar op wachten of zo, of wat moet er allemaal gebeuren of wat moet je doen om dat ware geloof te krijgen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 30 mar 2005 16:46

[quote="Hans Soet"]Hoe worden die door de inwendige roeping?

- De wandel geheiligd.

De inwendige roeping dus. (Romeinen 8:30)[/quote]

Nu beschrijf je volgens mij niet het leven van een bekeerd iemand. Zo kan een mens volgens mij nooit worden. Dus wie heeft dan een inwendige roeping?

Terug naar “Archief”