Schisma in de gereformeerde gezindte...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 apr 2003 12:24

surfer schreef:
Over de bekering: God heeft je ook gedoopt en dus jou door vrije Genade in zijn verbond gezet en verwacht ie van jou een wedergeboorte.
wat meer respect graag.

Euh... hoe bedoel je? Het is toch echt zo? God wil dat we wedergeboren worden, dit is een eis van God. Zie Jezus Zijn gesprek met Nicodemus.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 03 apr 2003 12:28

Ik wil graag een suggestie doen voor een heldere discussie:

ALs we het over bekeren hebben in de zin van wedergeboren worden, de genade aannemen ed. dan kunnen we het best spreken over tot geloof komen, geloven en hebben we het over levensheiliging dan spreken we over bekeren. Dit omdat de spraak en begripsverwarring ook hier al toeslaat. De een verstaat dit onder bekering en de ander dat.

En TK, ik denk dat je punt vooral te maken heeft met de opvatting over geloven. Is het in de eerste plaats een genadegave of een werkzaamheid, zoals bij bijv. de Erskines en Boston. En zien we het instrumentele karakter nog van het geloof?

Ook het werk van de Heilige Geest is hierin belangrijk. Zegt de Heilige Geest: hier heb je het geloof! of zegt de HG: Kijk eens wat een zaligheid, vertrouw op Jezus Woord!
The one thing you can give and still keep is your word.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 apr 2003 12:46

Maarten schreef:Ik wil graag een suggestie doen voor een heldere discussie:

ALs we het over bekeren hebben in de zin van wedergeboren worden, de genade aannemen ed. dan kunnen we het best spreken over tot geloof komen, geloven en hebben we het over levensheiliging dan spreken we over bekeren. Dit omdat de spraak en begripsverwarring ook hier al toeslaat. De een verstaat dit onder bekering en de ander dat.

En TK, ik denk dat je punt vooral te maken heeft met de opvatting over geloven. Is het in de eerste plaats een genadegave of een werkzaamheid, zoals bij bijv. de Erskines en Boston. En zien we het instrumentele karakter nog van het geloof?

Ook het werk van de Heilige Geest is hierin belangrijk. Zegt de Heilige Geest: hier heb je het geloof! of zegt de HG: Kijk eens wat een zaligheid, vertrouw op Jezus Woord!

Deze thread begon met bekering in de vorm van de eenmalige wedergeboorte (altans wat ik er van begreep.) zoals die geleert word in de Ger. Gem.
Maar Maarten maakt hier wel een goed punt...

Verder geloof ik dat zo'n beetje alles van God genadegaven zijn en dat ik van mijzelf niets verdien, maar het wel krijg! en dat is pas een wonder van Gods liefde!

Het instrumentele karakter van het geloof? Het geloof is toch DE manier dat God van ons vraagt om tot Jezus te komen? [...opdat een ieder die gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe...] Dus het geloof is het instrument van God tot ons behoudt. God vraagt dus geen ellendekennis, geen zondeloosheid, maar alleen geloof. Het toppunt van vrije genade en ook het enige wat God van ons kan vragen. Maar zelfs het geloof kunnen we onszelf niet geven en moet gegeven worden door God.

Oftewel: Ik weet het allemaal niet meer.... :( Al dat theoretische gewouwel!

Maar wat ik wel weet is dat God mij bij de varkens heeft weggehaald om naar de Vader te lopen en daar aangekomen als Zijn bloedeigen kind te worden aangenomen. En dat is het enige wat ik hoef te weten en dit weten maakt me blij... Haleluja...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 apr 2003 14:14

Hoi allemaal,
het is een boeiende discussie, maar nog niet helemaal over het punt wat ik bedoelde...
Mijn punt was vooral: we geloven wel dat we naar de hel gaan, maar niet dat we door Gods genade naar de hemel kunnen. Waarom geloven we wel de ene helft van de Bijbel, en niet de andere helft?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 03 apr 2003 14:18

Ik denk niet dat ik het helemaal met je constatering eens ben, TK. Geloven we werkelijk dat we onbekeerd naar de hel gaan? Waarom zouden we, het zal allemaal wel mee vallen, we zijn toch zo slecht nog niet? Deze redenering ligt ten diepste op de bodem van ieders hart. Ook van mijn hart.
The one thing you can give and still keep is your word.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 03 apr 2003 16:27

Veel mensen willen ook helemaal niet in de hemel wezen...
Trouwens, als je echt gelooft dat je naar de hel gaat, dan heb je geen rustig moment meer.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 03 apr 2003 18:35

TheKeimpe,

Je stelling: "we geloven wel dat we naar de hel gaan, maar niet dat we door Gods genade naar de hemel kunnen" klopt niet.

1. Als iemand met hart en ziel gelooft dat hij naar de hel zal gaan als hij onbekeerd sterft, dan zal zo'n iemand ook met hart en ziel geloven dat het Gods genade is als we de hemel binnengaan.

2. In de gereformeerde gezindte is het probleem dat jouw stelling wel wordt geloofd (met beide zinnen, ook die achter de 'maar'), maar niet met het hart. Vandaar dat velen lijdelijk blijven afwachten, omdat het maar gegeven moet worden en je er zelf niets aan kunnen doen. De waarheid verdraaien ze op die manier tot hun verderf. Want het blijft wel waarheid dat ze zelf niks kunnen doen, als je stelt dat het leugen is, verloochen je Gods genade!
Ofwel: het blijft houdbare nood, men gelooft niet werkelijk dat men verloren is, anders zou men wel wat anders te doen hebben dan afwachten en je talenten begraven uit angst voor de heer.

Vervolgens houdt de stelling "door Gods genade zalig worden" ook een beleven in dat het genade is.
Het betekent dat alles van jezelf afgebroken en afgesneden wordt, het betekent dat je van je troon van oude hoogmoed afgestoten wordt en een zondaar wordt die ook werkelijk genade NODIG heeft! Geen goedkope genade, maar werkelijk genade. Het is niet 1,2,3, aannemen, want je hoeft toch niks te doen. Dat is goedkope genade. Nee, een mens weet heel goed waar die verlost van wordt en van bekeerd moet worden. Het gaat erom dat hij weer in de rechte verhouding met God hersteld wordt. Dat wordt vaak beleefd als een weg.

joris

Berichtdoor joris » 04 apr 2003 17:08

joris schreef:volgens mij omdat je stiekum in de leugen gelooft dat je GOds liefde moet verdienen. God houdt niet van zonde maar volgens jullie ook niet van zondaars. En dat is een leugen die er in geslopen is. God houdt van zondaars en zijn liefde is onvoorwaardelijk. Je hoeft niet perfect te zijn voor je bij Hem mag komen!!!!
Jezus zegt alleen: kom bij mij, mijn juk is zacht. En jullie maken ervan: probeer me maar te pakken, mijn juk zal zwaar zijn.

Volgesn mij is deze leugen heel diep ingebakken in de gereformeerde en reformatorische mens. Dat zie iknu ik er wat verder weg van raak. E leugens zijn vaak onbewust.
anders reageer je hier nog eens op? niet omdat ik het heb geschreven, maar omdat ik ook nog ene punt had volgens mister Cybercurse. En omdat Wilko het er flink niet mee eens is.
lekker spannend.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 apr 2003 12:32

joris schreef:
joris schreef:volgens mij omdat je stiekum in de leugen gelooft dat je GOds liefde moet verdienen. God houdt niet van zonde maar volgens jullie ook niet van zondaars. En dat is een leugen die er in geslopen is. God houdt van zondaars en zijn liefde is onvoorwaardelijk. Je hoeft niet perfect te zijn voor je bij Hem mag komen!!!!
Jezus zegt alleen: kom bij mij, mijn juk is zacht. En jullie maken ervan: probeer me maar te pakken, mijn juk zal zwaar zijn.
Volgesn mij is deze leugen heel diep ingebakken in de gereformeerde en reformatorische mens. Dat zie iknu ik er wat verder weg van raak. E leugens zijn vaak onbewust.

maar volgens jullie ook niet van zondaars
Volgens mij wordt er in elke kerk geleerd dat er nog plek is voor zondaars bij God. Wij zijn toch allemaal zondaars? Ik kan me geen kerk voorstellen waar dit niet geleerd wordt!
Maar de zondaar moet wel oprecht spijt hebben van zijn zonde.

En jullie maken ervan: probeer me maar te pakken, mijn juk zal zwaar zijn.
Dit is volgens mij ook niet waar, we komen er aleen achter dat we ons zelf niet kunnen bekeeren en we Gods hulp daarbij nodig hebben. Dus een gebed tot God om zijn hulp, en niet een probeer mij maar te pakken.

Dat zie iknu ik er wat verder weg van raak. E leugens zijn vaak onbewust.
Ik weet niet welke diep ingebakken gereformeerde en reformatorische kerk :wink: jij hebt gezeten maar dit wordt bij ons niet geleerd hoor.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 apr 2003 12:37

TheKeimpe schreef:Hoi allemaal,
het is een boeiende discussie, maar nog niet helemaal over het punt wat ik bedoelde...
Mijn punt was vooral: we geloven wel dat we naar de hel gaan, maar niet dat we door Gods genade naar de hemel kunnen. Waarom geloven we wel de ene helft van de Bijbel, en niet de andere helft?

maar niet dat we door Gods genade naar de hemel kunnen
In welke kerk wordt dat geleerd TheKeimpe?

joris

Berichtdoor joris » 06 apr 2003 13:35

hijwel, de grap (nouja, ramp)is dat de genade wel verkondigt wordt maar dat we het idee hebben dat we aan allerlei voorwaarden moetne voldoen voor we bij God mogen horen, voor we onszelf aan zijn zorgen denken te mogen toevertrouwn!! Snapje, het is gene officele leer, maar de houding van demnesen en de manier van leven maakt dat het lijkt alsof we niet in genade geloven. Waarom anders al die angst om je bekeerd te noemen?
je moet bekeerd zijn en dat ben je niet als je geen moment heb gehad waarop je God dichtbij voelde of als je nog veel zondigt.
Ook de theorieen over het avondmaal maken duidleijk dat God stiekum niet van zondaars houdt, of dat wij os dat niet kunnen voorstellen. De tafel zou ontheiligt worden als zondaars aan zouden gaan. wat een bullshit, zondaars hebben bevrijdiging nodig en juist voor hen is het avondmaal!!!!!

Mijn dringende oproep: grijp die genade van God aan en ga er in rondzwemmen zoals dagobert duck in zijn geldpakhuis!!!!! Genade zo oneindig groot dat ik het niet verdien, maar toch heb ik het gekregen>G enade zo groot dat ik het niet bevatten kan maar ik weet dat God genadig is. Genade doen we vaak alsof dat een iets is, wat je kan vastpakken. Mensen kunnen aardig zijn, God is genadig. Genadig zijn is een eigenschap!God i sgenadig en daarom mogen we naar Hem toekomen! Daarom trekt Hij ons naar zihc toe!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 apr 2003 17:48

joris schreef:hijwel, de grap (nouja, ramp)is dat de genade wel verkondigt wordt maar dat we het idee hebben dat we aan allerlei voorwaarden moetne voldoen voor we bij God mogen horen, voor we onszelf aan zijn zorgen denken te mogen toevertrouwn!! Snapje, het is gene officele leer, maar de houding van demnesen en de manier van leven maakt dat het lijkt alsof we niet in genade geloven. Waarom anders al die angst om je bekeerd te noemen?
je moet bekeerd zijn en dat ben je niet als je geen moment heb gehad waarop je God dichtbij voelde of als je nog veel zondigt.
Ook de theorieen over het avondmaal maken duidleijk dat God stiekum niet van zondaars houdt, of dat wij os dat niet kunnen voorstellen. De tafel zou ontheiligt worden als zondaars aan zouden gaan. wat een bullshit, zondaars hebben bevrijdiging nodig en juist voor hen is het avondmaal!!!!!

Mijn dringende oproep: grijp die genade van God aan en ga er in rondzwemmen zoals dagobert duck in zijn geldpakhuis!!!!! Genade zo oneindig groot dat ik het niet verdien, maar toch heb ik het gekregen>G enade zo groot dat ik het niet bevatten kan maar ik weet dat God genadig is. Genade doen we vaak alsof dat een iets is, wat je kan vastpakken. Mensen kunnen aardig zijn, God is genadig. Genadig zijn is een eigenschap!God i sgenadig en daarom mogen we naar Hem toekomen! Daarom trekt Hij ons naar zihc toe!

eeejee jorisje :shock:

Je hebt nog niet echt antwoord gegeven vindt ik. of het komt iedergeval niet duidelijk over.

Bij ons is het zo dat aleen bekeerde mensen aangaan aan het avond maal als versterking van het geloof. Ik heb nu ff geen tijd om ons avondsmaal forumulier door te lezen. maar het avond maal bij ons in de kerk is er ook voor onbekeerde zondaren om bij hun het verlangen te wekken om ook te mogen aangaan aan de tafel daarom wordt het avondmaal ook niet apart gehouden in een zaaltje alleen voor de gelovigen. Het avondmaal in de kerk is er voor iedereen.

maar je teorie van: God houdt niet van niet van zondaars gaat bij ons in de kerk niet op.
en: En jullie maken ervan: probeer me maar te pakken, mijn juk zal zwaar zijn.

Geef eens duidelijke argumenten waarom onze leer niet goed is?
Ik ben er van overtuigt dat de leer die bij ons in de kerk geleerd word je kan leiden tot Christus.

Ik vind de gedachte die jij hebt over de refomotrische kerken: Het eeuwig wachten tot God jou genade schenkt niet terecht. Het net zo lang smeken aan zijn voeten tot hij jou genade geeft vindt ik meer geplaatst.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 apr 2003 20:33

TK:

Ik denk dat dat ook (vooral) komt doordat we het nogal ingewikkeld gemaakt hebben. Ik denk dan vooral aan de uitverkiezing. De leer van de uitverkiezing (zoals die b.v. in de DL verwoordt is) houdt ons voor dat God niet wil dat iedereen behouden wordt. Voor de schepping heeft Hij reeds bepaalt dat Hij aan bepaalde mensen wel en aan andere mensen niet het geloof geeft.

Het is voor veel mensen niet zo zeer een probleem te geloven dat God bepaalde mensen geloof wil geven (en dus wil behouden) het is veel meer een probleem dat mensen niet durven/kunnen/willen geloven dat God ook aan hen persoonlijk wil behouden. Dat lijkt me ook niet meer dan logisch als je telkens wordt voorgehouden dat er twee groepen zijn: de ene heeft geluk en komt in de hemel en de andere kan doen wat ie wil maar komt toch in de hel terecht.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 06 apr 2003 21:00

Klaas schreef:Ik denk dat dat ook (vooral) komt doordat we het nogal ingewikkeld gemaakt hebben.

De theologische jungle om wel te verstaan. Het doelmatig verdoeselen van de Waarheid.
Klaas schreef: Ik denk dan vooral aan de uitverkiezing. De leer van de uitverkiezing (zoals die b.v. in de DL verwoordt is) houdt ons voor dat God niet wil dat iedereen behouden wordt. Voor de schepping heeft Hij reeds bepaalt dat Hij aan bepaalde mensen wel en aan andere mensen niet het geloof geeft.

Er is maar 1 persoon die ons wil vernietigen en dat is de Satan. Hij is het ook die maar al te grag inspeelt op de dwaasheid van de theologen.
God daarentegen wil niet dat er ook maar 1 schepsel verloren gaat, ook niet als deze persoon nu net Adolf Hitler heet en net 6 miljoen mensen omgebracht heeft van Zijn Volk. Hij maakt dit oa bekend bij monde van de profeet Ezechiel.
Ezechiel 18: 32 Want Ik heb geen welgevallen aan de dood van wie sterven moet, luidt het woord van de Here Here; daarom bekeert u, opdat gij leeft.

En weer die oproep tot bekering. Mensen waren blijkbaar toen ook al net zo dom als nu.
Klaas schreef:Het is voor veel mensen niet zo zeer een probleem te geloven dat God bepaalde mensen geloof wil geven (en dus wil behouden) het is veel meer een probleem dat mensen niet durven/kunnen/willen geloven dat God ook aan hen persoonlijk wil behouden. Dat lijkt me ook niet meer dan logisch als je telkens wordt voorgehouden dat er twee groepen zijn: de ene heeft geluk en komt in de hemel en de andere kan doen wat ie wil maar komt toch in de hel terecht.

En de Satan heeft weer gewonnen. In plaats van liefde uit te dragen, strooit men angst en onzekerheid.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 apr 2003 21:32

Voor alle duidelijkheid: ik ben het dus niet eens met de leer die ik omschreef. Ik beschrijf alleen de situatie (zoals die volgens mij bestaat).

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”