jas schreef:Happy One schreef:jas schreef:hijwel schreef:Hans Soet schreef:hijwel schreef:wat denk je dat er zo moeilijk is dan?
Dat wanneer je verloren gaat, het 100% eigen schuld is, en wanneer je behouden wordt het 100% God's werk is.
?? snap ik even niet.
Dat is voor jou de moeilijkheid om God persoonlijk te kunnen leren kennen? Hoe kan je God leren kennen dan?
Het is de dwaasheid van het Arminianisme om tegen iemand te zeggen 'je moet geloven' terwijl de mens uit en van zichzelf niet kan geloven. Het geloof is een gave Gods.
Pardon

. Dat is dan wel de dwaasheid van de Bijbel, en de dwaasheid van Paulus in Handelingen 16:30 etc.
Nee, een mens kan vanuit zichzelf niet geloven, maar God werkt het in hem, en wel door een prediking (of een boek

) waarin hartelijk opgeroepen wordt tot geloof en bekering.
Ik begrijp je bezwaar tegen een oppervlakkig geloof, en dat is terecht. Maar daar dient een krachtige oproep tot geloof en bekering niet op in mindering te worden gebracht, zelfs tegen mensen die dat niet kunnen!
Ja, en zo stuur je zielen naar de verdoemenis. Ik doe dus niets af van de uitspraak "ga heen, en wordt warm". Je roept mensen op te geloven, zich te bekeren terwijl die mensen er al achter zijn gekomen dat ze dat niet kunnen. Deze mensen moeten juist stoppen met te proberen zichzelf te bekeren en zichzelf tot geloof te brengen want het zal ze nooit en te nimmer bij het kruis van Christus brengen. Ze moeten verloren gaan onder het recht Gods. Pas dan kan er voor Christus plaats gemaakt worden, want eerder kan Hij Zijn werk als Borg niet doen. Er wordt hier steeds één grote denkfout gemaakt en dat is dat Christus de zondaar vrijspreekt. Dat is onjuist. Het is de Vader die de zondaar vrijspreekt op voorspraak van Christus. Maar die Rechterlijke daad van de Vader, daar hoor ik hier niemand over.
Zou je misschien ook wat inhoudelijker kunnen reageren? Als ik dit zo lees stuurde Paulus dus mensen naar de verdoemenis (Hand 16:30) en Jezus ook

(Johannes 6:47). In de hele Bijbel worden mensen toch onvoorwaardelijk tot geloof en bekering opgeroepen? Dus allemaal naar de verdoemenis

?
Bovendien veronderstel je dat de mens het zelf moet doen, terwijl God
in het bevel van geloof en bekering ook de
kracht wil geven. Dat houdt in dat het alleen van God komt!
En o ja, kun je aangeven waar in de Bijbel staat dat ze eerst onder het recht Gods verloren moeten gaan?