God persoonlijk kennen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 19:12

joris schreef:nou ja zeg, die kunnen we terug kaatsten toch? Met refo's is het ook treurig want die geloven niet dat God naar ze toe komt. God was er eerst, maar daarna mag je voor Hem kiezen, Bekeert u is immers de opdracht.
O? wij geloven tenminste dat het alleen het werk van Jezus is die ons reinigt van zonden, in plaats van evangelo's die denken dat Jezus aannemen als je middelaar 'zomaar' even genoeg is voor je leven...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joris

Berichtdoor joris » 29 mar 2005 19:14

Raido schreef:
joris schreef:nou ja zeg, die kunnen we terug kaatsten toch? Met refo's is het ook treurig want die geloven niet dat God naar ze toe komt. God was er eerst, maar daarna mag je voor Hem kiezen, Bekeert u is immers de opdracht.
O? wij geloven tenminste dat het alleen het werk van Jezus is die ons reinigt van zonden, in plaats van evangelo's die denken dat Jezus aannemen als je middelaar 'zomaar' even genoeg is voor je leven...
hmm, kom maar eens mee in mijn gemeente. ooit avondmaal gevierd in een evangelische gemeente?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 19:15

:mrgreen: vaker dan je denkt, maar neem mij niet zo serieus, vind het alleen erg dat je dat zegt over refo's aangezien het niet waar is, daarom kaatste ik even een vooroordeel terug
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joris

Berichtdoor joris » 29 mar 2005 19:17

Raido schreef::mrgreen: vaker dan je denkt, maar neem mij niet zo serieus, vind het alleen erg dat je dat zegt over refo's aangezien het niet waar is, daarom kaatste ik even een vooroordeel terug
ja we hoeven geen ruzie te gaan maken. maar Jas verkondigt prietpraat

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 mar 2005 19:20

joris schreef:
Raido schreef::mrgreen: vaker dan je denkt, maar neem mij niet zo serieus, vind het alleen erg dat je dat zegt over refo's aangezien het niet waar is, daarom kaatste ik even een vooroordeel terug

Weet je wat prietpraat is? Die Jezus in de uitverkoop van jullie. Met airmiles.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joris

Berichtdoor joris » 29 mar 2005 19:21

jas schreef:
joris schreef:

wel in de aanbieding.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 mar 2005 20:01

joris schreef:
jas schreef:
joris schreef:

wel in de aanbieding.

Het blijkt al uit de praktijk dat het niet werkt zoals jullie zeggen. Mensen zoals Hans hier, die de moeite van het aannemen ondervinden als een obstakel, zijn niet gered met te zeggen "je moet Hem aannemen" want dat is nou net wat ze niet kunnen. Vandaar mijn refereren aan de tekst; "ga heen en wordt warm".
Er is een duidelijk spanningsveld tussen het onvoorwaardelijk aanbod van genade en het feit dat vermoeiden en belasten tot Jezus gaan.
Alleen degenen die dat aan den lijve ondervinden weten wat dat betekent en die zijn niet geholpen met jullie (om je eigen terminologie te gebruiken) prietpraat en heenwijzing naar een eigen gemaakte "jezus".

joris

Berichtdoor joris » 29 mar 2005 20:05

ik snap niet waar je dit allemaal vandaan haalt hoor.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 mar 2005 20:10

joris schreef:ik snap niet waar je dit allemaal vandaan haalt hoor.

Dat was me al duidelijk.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 29 mar 2005 21:34

jas schreef:
hijwel schreef:
Hans Soet schreef:
hijwel schreef:wat denk je dat er zo moeilijk is dan?

Dat wanneer je verloren gaat, het 100% eigen schuld is, en wanneer je behouden wordt het 100% God's werk is.

?? snap ik even niet.

Dat is voor jou de moeilijkheid om God persoonlijk te kunnen leren kennen? Hoe kan je God leren kennen dan?

Het is de dwaasheid van het Arminianisme om tegen iemand te zeggen 'je moet geloven' terwijl de mens uit en van zichzelf niet kan geloven. Het geloof is een gave Gods.

Pardon :shock: . Dat is dan wel de dwaasheid van de Bijbel, en de dwaasheid van Paulus in Handelingen 16:30 etc.
Nee, een mens kan vanuit zichzelf niet geloven, maar God werkt het in hem, en wel door een prediking (of een boek :mrgreen: ) waarin hartelijk opgeroepen wordt tot geloof en bekering.
Ik begrijp je bezwaar tegen een oppervlakkig geloof, en dat is terecht. Maar daar dient een krachtige oproep tot geloof en bekering niet op in mindering te worden gebracht, zelfs tegen mensen die dat niet kunnen!
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 mar 2005 22:22

Happy One schreef:
jas schreef:
hijwel schreef:
Hans Soet schreef:

Dat wanneer je verloren gaat, het 100% eigen schuld is, en wanneer je behouden wordt het 100% God's werk is.

?? snap ik even niet.

Dat is voor jou de moeilijkheid om God persoonlijk te kunnen leren kennen? Hoe kan je God leren kennen dan?

Het is de dwaasheid van het Arminianisme om tegen iemand te zeggen 'je moet geloven' terwijl de mens uit en van zichzelf niet kan geloven. Het geloof is een gave Gods.

Pardon :shock: . Dat is dan wel de dwaasheid van de Bijbel, en de dwaasheid van Paulus in Handelingen 16:30 etc.
Nee, een mens kan vanuit zichzelf niet geloven, maar God werkt het in hem, en wel door een prediking (of een boek :mrgreen: ) waarin hartelijk opgeroepen wordt tot geloof en bekering.
Ik begrijp je bezwaar tegen een oppervlakkig geloof, en dat is terecht. Maar daar dient een krachtige oproep tot geloof en bekering niet op in mindering te worden gebracht, zelfs tegen mensen die dat niet kunnen!

Ja, en zo stuur je zielen naar de verdoemenis. Ik doe dus niets af van de uitspraak "ga heen, en wordt warm". Je roept mensen op te geloven, zich te bekeren terwijl die mensen er al achter zijn gekomen dat ze dat niet kunnen. Deze mensen moeten juist stoppen met te proberen zichzelf te bekeren en zichzelf tot geloof te brengen want het zal ze nooit en te nimmer bij het kruis van Christus brengen. Ze moeten verloren gaan onder het recht Gods. Pas dan kan er voor Christus plaats gemaakt worden, want eerder kan Hij Zijn werk als Borg niet doen. Er wordt hier steeds één grote denkfout gemaakt en dat is dat Christus de zondaar vrijspreekt. Dat is onjuist. Het is de Vader die de zondaar vrijspreekt op voorspraak van Christus. Maar die Rechterlijke daad van de Vader, daar hoor ik hier niemand over.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 mar 2005 22:53

jas schreef:Het is de dwaasheid van het Arminianisme om tegen iemand te zeggen 'je moet geloven' terwijl de mens uit en van zichzelf niet kan geloven. Het geloof is een gave Gods. Maar het is met de arminianen zo gesteld als met de mens die tegen een behoeftige zegt; "ga heen, en wordt warm."
Hoe zal men in Hem geloven als men niet van Hem gehoord heeft? Eerst moet dus door de krachtdadige werking van de Heilige Geest het harde zondaarshart, hetzij d.m.v. prediking of lezen, verbrijzeld worden. Eerder zal nooit één mens in de verzoening van en door Jezus kunnen en willen geloven.

ja... maar ja oh, ja is zo of toch niet..

maare dit heeft niks met mijn vraag aan hans soet te maken.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 30 mar 2005 06:05

jas zei
Het is de Vader die de zondaar vrijspreekt op voorspraak van Christus. Maar die Rechterlijke daad van de Vader, daar hoor ik hier niemand over.
En dat is precies wat de zogenaamde arminiaanen zo ongelooflijk door hebben! Daarom bidden ze ook tot Jezus omdat ze weten dat Hij de macht heeft over de aarde tot het getal vol is en de heerschappij weer overgegeven wordt aan de Vader. WE weten drommels goed dat God het oordeel velt. Daarom nemen we iedeereen ook zo serieus en hameren we op de persoonlijke relatie met God. En de afhankelijkheid van Jezus. En daarom is pasen een groter feest dan kerstfeest en is avondmaal zo ongelooflijk centraal in de diensten.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 30 mar 2005 07:00

jas schreef:
Happy One schreef:
jas schreef:
hijwel schreef:
Hans Soet schreef:

?? snap ik even niet.

Ja, en zo stuur je zielen naar de verdoemenis. Ik doe dus niets af van de uitspraak "ga heen, en wordt warm". Je roept mensen op te geloven, zich te bekeren terwijl die mensen er al achter zijn gekomen dat ze dat niet kunnen. Deze mensen moeten juist stoppen met te proberen zichzelf te bekeren en zichzelf tot geloof te brengen want het zal ze nooit en te nimmer bij het kruis van Christus brengen. Ze moeten verloren gaan onder het recht Gods. Pas dan kan er voor Christus plaats gemaakt worden, want eerder kan Hij Zijn werk als Borg niet doen. Er wordt hier steeds één grote denkfout gemaakt en dat is dat Christus de zondaar vrijspreekt. Dat is onjuist. Het is de Vader die de zondaar vrijspreekt op voorspraak van Christus. Maar die Rechterlijke daad van de Vader, daar hoor ik hier niemand over.

Zou je misschien ook wat inhoudelijker kunnen reageren? Als ik dit zo lees stuurde Paulus dus mensen naar de verdoemenis (Hand 16:30) en Jezus ook :shock: (Johannes 6:47). In de hele Bijbel worden mensen toch onvoorwaardelijk tot geloof en bekering opgeroepen? Dus allemaal naar de verdoemenis :shock: ?
Bovendien veronderstel je dat de mens het zelf moet doen, terwijl God in het bevel van geloof en bekering ook de kracht wil geven. Dat houdt in dat het alleen van God komt!
En o ja, kun je aangeven waar in de Bijbel staat dat ze eerst onder het recht Gods verloren moeten gaan?
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 30 mar 2005 09:36

jas schreef: Ja, en zo stuur je zielen naar de verdoemenis. Ik doe dus niets af van de uitspraak "ga heen, en wordt warm". Je roept mensen op te geloven, zich te bekeren terwijl die mensen er al achter zijn gekomen dat ze dat niet kunnen. Deze mensen moeten juist stoppen met te proberen zichzelf te bekeren en zichzelf tot geloof te brengen want het zal ze nooit en te nimmer bij het kruis van Christus brengen. Ze moeten verloren gaan onder het recht Gods. Pas dan kan er voor Christus plaats gemaakt worden, want eerder kan Hij Zijn werk als Borg niet doen. Er wordt hier steeds één grote denkfout gemaakt en dat is dat Christus de zondaar vrijspreekt. Dat is onjuist. Het is de Vader die de zondaar vrijspreekt op voorspraak van Christus. Maar die Rechterlijke daad van de Vader, daar hoor ik hier niemand over.

Oke, het is alleen God die de bekering in mensen werkt, maar het is niet zo dat je verloren MOET gaan onder het recht van God. Dat vind ik nergens in mijn Bijbel. Er staat duidelijk: komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn... Iedereen mag komen, want van nature gaat iedereen gebukt onder de zondenlast. Moet je je dat eerst helemaal inleven? Nee. Maar iemand die komt zal inzien dat er niets in hem/haar is dat naar God vraagt... Maar dan is er nog niets MOETEN...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Terug naar “Archief”