Ja, dat heb ik wel.
Soms had ik dat teveel juist, daarom moest ik toen ook stoppen met die thuiszorg waar ik werkte. Ik nam de problemen van de clieenten mee naar huis en lag er zelf wakker van...............
Moderator: Moderafo's
Mariamagdalena schreef:Ja, dat heb ik wel.
Soms had ik dat teveel juist, daarom moest ik toen ook stoppen met die thuiszorg waar ik werkte. Ik nam de problemen van de clieenten mee naar huis en lag er zelf wakker van...............
Peerten schreef:Hmm... in mijn ogen is het juist goed om afstandelijk betrokken te zijn als hulpverlener. Het is goed om een band te krijgen met je cliënt, maar je moet geen totale zorgen over gaan nemen. Hou het probleem bij de juiste persoon lijkt mij. Persoonlijk ben ik altijd wel empathies tegenover anderen. Het is ook erg belangrijk om dit te zijn, omdat men anders niet het idee heeft dat er geluisterd wordt naar zijn/haar verhaal.
Hum dat ben ik dus extreem erg, ik trek mij alles van anderen aan maar ben ook weer extreem bot tegen mensen die mij laten vallen of die ik echt niet mag..tinos schreef:Mariamagdalena schreef:Wat betekent empatisch????
je volledig in een ander inleven
Raido schreef:Hum dat ben ik dus extreem erg, ik trek mij alles van anderen aan maar ben ook weer extreem bot tegen mensen die mij laten vallen of die ik echt niet mag..tinos schreef:je volledig in een ander inleven
Peerten schreef:Hmm... in mijn ogen is het juist goed om afstandelijk betrokken te zijn als hulpverlener. Het is goed om een band te krijgen met je cliënt, maar je moet geen totale zorgen over gaan nemen. Hou het probleem bij de juiste persoon lijkt mij. Persoonlijk ben ik altijd wel empathies tegenover anderen. Het is ook erg belangrijk om dit te zijn, omdat men anders niet het idee heeft dat er geluisterd wordt naar zijn/haar verhaal.
Raido schreef:Hum dat ben ik dus extreem erg, ik trek mij alles van anderen aan maar ben ook weer extreem bot tegen mensen die mij laten vallen of die ik echt niet mag..tinos schreef:je volledig in een ander inleven
Hehe... herkenbaar
Zelf ben ik erg empathisch.
Empathie heeft idd erg veel met gevoeligheid te maken.
Hoe gevoeliger je bent, hoe beter je je kunt inleven in een ander.
Hoe je empathischer kunt worden? Luisteren, kijken naar mensen, oprecht geinteresseerd zijn in mensen, weten dat er meer is dan jouw eigen wereldje. Bij wijze van spreken in de huid van de persoon kruipen in wie je je wilt inleven. Doen alsof jij beleeft wat hij/zij beleeft. Ik denk altijd als iem zn verhaal vertelt tegen me, wattie allemaal heeft meegemaakt: JE ZAL HET MAAR ZIJN...!!!
Om empathischer te worden kun je misschien eens oefenen met alle emotie-tv-programma's zoals: Ik mis je, Aangedaan, Memories enz. Bedenk elke keer hoe het zou zijn als jij zoiets mee zou maken.
Hoe je minder last kunt hebben van je empathisch vermogen? Door afstand te nemen. Bij wijze van spreken een kringetje te zetten om die persoon waarin je je inleeft. In dat kringetje staat hij/zij met zijn/haar probleem. En jij mag alleen van buiten dat cirkeltje kijken.
Er zijn zelfs mensen die zelf zwaarder lijden omdat ze zo sterk empathisch zijn, dan degene die het zelf meemaakt. Tja. Er zijn ook mensen die zo verschrikkelijk druk zijn met zichzelf dat ze niet door hebben dat er nog meer is dan hun eigen wereldje. Er zijn ook mensen die zo oppervlakkig leven dat ze niet eens weten dat ze zelf gevoelens hebben en er ook andere mensen met gevoelens zijn. En die laatste zijn het ergste.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten