Roken voor de kerkdeur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2005 09:26

joepie schreef:Als dat zo zou zijn (wat ik nog maar betwijfel) dan kun je dat voorkomen door niet door de maastunnel te gaan rijden. En zelfs het roken van 1 sigaret is al schadelijk.

Ik zie niet meer reden hieraan te twijfelen dan de berichten over de schadelijkheid van roken. Uitlaatgassen zijn bepaald niet gezond.

En ja, dat kun je idd op die manier voorkomen, maar kom op, niet zo slapjes! Waar blijven de accijnzen op tunnel-ritjes, waarschuwingen van de preekstoel, overheidscampagnes en de StiVoRijTu?

joepie

Berichtdoor joepie » 29 mar 2005 09:37

Aragorn schreef:
joepie schreef:Als dat zo zou zijn (wat ik nog maar betwijfel) dan kun je dat voorkomen door niet door de maastunnel te gaan rijden. En zelfs het roken van 1 sigaret is al schadelijk.

Ik zie niet meer reden hieraan te twijfelen dan de berichten over de schadelijkheid van roken. Uitlaatgassen zijn bepaald niet gezond.

En ja, dat kun je idd op die manier voorkomen, maar kom op, niet zo slapjes! Waar blijven de accijnzen op tunnel-ritjes, waarschuwingen van de preekstoel, overheidscampagnes en de StiVoRijTu?

Weet je als je op zo een onzinnige manier wilt discusieren dan ga ik.
Sorry, maar dit slaat werkelijk nergens op. In ieder geval bevstig je wat ik al eerder zei: Adam begon al met allerlei uitvluchten........
Laat maar zien waar het staat van die maastunnel!
Zo niet, dan zuig je het uit je duim, of diegene die het je verteld heeft.
En er zijn nog genoeg tunnels waar een goed afzuiging is.
De maastunnel kun je dus gewoon omzeilen, dus als je er niet doorheen rijd heb je nergens last van, zo is het ook met roken. Als je het niet doet heb je nergens last van.
Simpel zat.

Misschien kunnen veel mensen niet lezen. Maar ik zou toch nog eens al die waarschuwingen lezen die erop de pakjes sigaretten en shag staan.
Die staan er niet omdat ze gelogen zijn, maar omdat ze de waarheid zijn.

joepie

Berichtdoor joepie » 29 mar 2005 09:45

Toch maar even een paar weetjes dan:
Roken
Wist u dat de helft van de mensen die vanaf hun jeugd roken, overlijden aan de gevolgen hiervan? En wist u dat één op de vier rokers sterft voor zijn pensioen?
De feiten over tabaksrook
Tabaksrook bevat ongeveer 4.000 chemische stoffen. Daarvan zijn er ruim 50 kankerverwekkend. Duizenden rokers krijgen longkanker, hart- en vaatziekten, beroerten, astma of COPD. De effecten van tabaksrook op het lichaam nemen toe met het aantal jaren dat en de hoeveelheid die men rookt. Per dag sterven in Nederland meer dan 60 mensen aan de gevolgen van roken.
Roken en de gevaren voor de gezondheid
Op het gebied van verslaving is de sigaret volksgezondheidsprobleem nummer één. Ons land telt zo'n 4 miljoen rokers. Zelfs de tabaksindustrie heeft inmiddels toegegeven dat roken een gevaar voor de gezondheid is. Lees meer over de gevaren van roken en meeroken in het rapport "Towards smoke-free public places" van de British Medical Associati.

En voor wie nooit op zijn pakje kijkt wat er opstaat:
1.Rokers sterven jonger
2.Roken veroorzaakt verstopping van de bloedvaten, hartaanvallen en beroertes
3.Roken veroorzaakt dodelijke longkanker
4.Roken tijdens de zwangerschap is slecht voor uw baby
5.Bescherm kinderen: laat hen niet uw rook inademen
6.Uw arts of uw apotheker kan u helpen te stoppen met roken
7.Roken werkt zeer verslavend; begin er niet mee
8.Stoppen met roken vermindert het risico op dodelijke hart- en longziekten
9.Roken kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood
10.Zoek hulp om te stoppen met roken: stivoro 0900-9390 (€ 0.10/min) of www.stoppen-met-roken.nl of raadpleeg uw arts of apotheker
11.Roken kan de bloedsomloop verminderen en veroorzaakt impotentie
12.Roken veroudert uw huid
13.Roken kan het sperma beschadigen en vermindert de vruchtbaarheid
14.Tabaksrook bevat benzeen, nitrosaminen, formaldehyde en waterstofcyanide

Als ik even reken is het aantal mensen wat sterfd als direct gevolg van roken: 60x365= 21900
Dan komen daar ook nog de mensen bij die sterven doordat ze meeroken.
En de mensen die ziek worden ten gevolge van het roken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 mar 2005 10:46

joepie schreef:
Aragorn schreef:

Sorry, maar dit slaat werkelijk nergens op. In ieder geval bevstig je wat ik al eerder zei: Adam begon al met allerlei uitvluchten........
De maastunnel kun je dus gewoon omzeilen, dus als je er niet doorheen rijd heb je nergens last van, zo is het ook met roken. Als je het niet doet heb je nergens last van.
Simpel zat.

Misschien kunnen veel mensen niet lezen. Maar ik zou toch nog eens al die waarschuwingen lezen die erop de pakjes sigaretten en shag staan.

Ik wil niet vervelend zijn, maar jij bent degene die uitvluchten zoekt. Door je enkel op het roken te fixeren laat je de andere dingen die Aragorn noemde ongemoeid. Idd, waar blijven die waarschuwingen vanaf de preekstoelen? Is het misschien dat je je zo tegen het roken keert, omdat je dat toch niet doet? Lekker makkelijk hè. Maar autorijden, ongezond eten, etc. wat gaan we daar aan doen?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mar 2005 10:54

Ik vind die vet-tax helemaal zo slecht nog niet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

joepie

Berichtdoor joepie » 29 mar 2005 11:26

Ik fixeer mij op roken omdat dit topic daarover gaat.
Dus als je over andere zaken dan roken wilt praten moet je een ander topic openen. Anders ga je heel gewoon offtopic.

Daarbij heb ik daar al dingen over gezegd in het kort.

Ik heb trouwens nog even opgezocht hoeveel dodelijke verkeers slachtoffers er per jaar vallen. Iets meer dan duizend. Dat staat niet in verhouding tot hoeveel er per jaar door roken doodgaan.

Dat ik me zo tegen roken heb gekeerd heeft diverse redenen:
Ik kan lezen,
Ik heb kapot gerookte longen gezien,
ik heb de gevolgen gezien,
Ik heb een dochter met een ernstige allergie voor Rook.
Ik heb ooit in mijn jonge jaren (31 jaar terug) gerookt. Per week een half pakje. Maar mijn vader ging onder behandeling bij een longarts inverband met zijn bronchitus, en die zei dat hij moest stoppen met roken omdat hij zijn longen kapot rookte. Hij is gelijk gestopt. Van de ene op de andere dag, en voor mij hoefde het toen ook niet meer.
Ik neem de geboden die God ons gegeven heeft serieus.

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 29 mar 2005 11:42

het hoeveelste rooktopic is dit dan wel? mijns inziens kan dr een slot op want het gaat helemaal niet meer over roken voor de kerk.

Sterkte joepie in je strijd tegen rokers, ik maak me persoonlijk liever ergensd anders druk om, over de eeuwigheid bijvoorbeeld.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 mar 2005 11:44

jas schreef:
joepie schreef:
Aragorn schreef:

Simpel zat.

Ik wil niet vervelend zijn, maar jij bent degene die uitvluchten zoekt. Door je enkel op het roken te fixeren laat je de andere dingen die Aragorn noemde ongemoeid. Idd, waar blijven die waarschuwingen vanaf de preekstoelen? Is het misschien dat je je zo tegen het roken keert, omdat je dat toch niet doet? Lekker makkelijk hè. Maar autorijden, ongezond eten, etc. wat gaan we daar aan doen?

Da's een goeie van jas. Ik ga er gelijk wat mee bedenken.

Een os zult gij niet muilbanden, als hij dorst. (Deuteronomium 25:4)
Mogen we dan dus wel onnodig autorijden, zodat alle bomen in het bos flink verpest worden door de zure regen?

Laten ze het niet horen in de kerk, want dan zal het commentaar wel zijn: Hé, jij leest zelfstandig de Bijbel! Doe dat es ff niet, en beweeg je wat meer binnen de afbakeningen van de gezapige traditie! Zo doe je nog eens stof opwaaien, met dit soort dingen!
En ferente autorijders doen het ongetwijfeld af met: 'ja, maar dat is het Oude Testament, en dat geldt niet meer!' Stelletje Marcionisten!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 29 mar 2005 11:47

Als iemand in mijn tuin rookt, vind ik dat helemaal geen probleem, als ze het maar niet binnen doen.
Zelf rook ik sporadisch ook wel eens een sigaretje, maar nooit binnenshuis.
Je gaat toch wel dood, en of dat nou een jaar eerder of later is, ik ken ook mensen die heel krampachtig gezond hebben geleefd, alles onbespoten gegeten, nooit gerookt en gedronken en ook kanker kregen.
Tegenwoordig krijg je toch wel kanker met al die stralingen en luchtvervuiling en kerncentrales. Wat dacht je dat er in Petten allemaal is gebeurt waar je een piepklein berichtje ergens in een hoekje van de krant over zag?
Nou, ik ga niet heel krampachtig leven hoor.
Alleen binnenshuis wil ik de lucht fris houden, verder mogen ze in mijn tuin en op mijn balkon roken wat ze willen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 mar 2005 11:51

Corine schreef:het hoeveelste rooktopic is dit dan wel? mijns inziens kan dr een slot op want het gaat helemaal niet meer over roken voor de kerk.

Sterkte joepie in je strijd tegen rokers, ik maak me persoonlijk liever ergensd anders druk om, over de eeuwigheid bijvoorbeeld.

Idd is het erg goed om je voor te bereiden op de eeuwigheid, maar daarnaast hebben we hier ook nog andere verantwoordelijkheden gekregen!
o.a. om goed te zorgen voor ons zelf en voor onze naasten!
Sorry, maar een ander doen laten stikken in je rook vind ik niet echt getuigen van naasten liefde. Daarbij komt dat je lichaam de tempel van de Heilige Geest is. Hoe kan je die dan zo aantasten?
Dit is wel degelijk iets om over te praten!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

joepie

Berichtdoor joepie » 29 mar 2005 11:56

Bij ons mogen ze in huis en op het balkon niet roken.
Volgende maand gaat mijn dochter trouwen en ook daar mag de hele dag niet gerookt worden.

En nogmaals: als je over de vervuiling door auto,s wil praten dan moet je daar gewoon een ander topic over openen.
Daar gaat het hier niet over.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 mar 2005 12:10

joepie schreef:
Ik heb trouwens nog even opgezocht hoeveel dodelijke verkeers slachtoffers er per jaar vallen. Iets meer dan duizend. Dat staat niet in verhouding tot hoeveel er per jaar door roken doodgaan.

Regelrechte cijferverkrachting
Je hebt het hier alleen over de directe verkeersslachtoffers. Maar wat denk je van de mensen die er indirect aan doodgaan? En de gevolgen die via het milieu weer over ons heenkomen? Ik, en vele anderen met mij, moet dagelijks medicijnen gebruiken om een allergie te onderdrukken die rechtstreeks gevolg is van de grootstedelijke luchtverontreiniging.
Maar wat longkanker betref: de meeste gevallen van longkanker komen voor in Pernis en Zeeuws Vlaanderen. Pernis- petrochemische industrie. Zeeuws-Vlaanderen: Dow Chemical, en vroeger ook nog de Cokesfabriek.
O ja, er wordt daar niet meer gerookt dan in de rest van Nederland. Dat is ook onderzocht.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 mar 2005 12:11

joepie schreef:Bij ons mogen ze in huis en op het balkon niet roken.
Volgende maand gaat mijn dochter trouwen en ook daar mag de hele dag niet gerookt worden.

Hmz, ik hoop dat dat op mijn bruiloft ook kan. Maar de ouders van Borkdude roken helaas nogal veel :( :(
Dus hoe we dat gaan oplossen weet ik nog niet. Ze naar buiten sturen denk ik. In mijn huis wordt iig niet gerookt.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 mar 2005 12:12

Of neem nu die Paasvuren van afgelopen weekeinde. De hele zondagochtend heeft bij ons een brandlucht van heb ik jou daar gehangen. Je wilt niet weten wat die heidenen allemaal verbrand hebben...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mar 2005 12:19

*kijkt gelukzalig*
Het was een hele toer, maar we hebben Aragorn EINDELIJK met vuur gereinigd ;) :mrgreen:
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”