belijdenis en heilig avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

belijdenis en heilig avondmaal

Berichtdoor debbie » 29 mar 2005 10:20

Pas had ik het er met een PKN-er en een OGG-er over dit onderwerp. Zelf ben ik CGK-er, en wij hadden het over belijdenis doen en het heilig avondmaal. Zelf doe ik dit jaar ook belijdenis, en hoop en wil ik het eerst volgende avondmaal aan het avondmaal. Toen zei de OGG-er, dat de jongelui bij haar wel belijdenis doen, maar dat niemand aan het avondmaal gaat, omdat bij hun die 2 dingen los van elkaar worden gezien. Terwijl bij ons je instemt met de beide sacramenten, en er dan ook, als je belijdenis heb gedaan, dat je dan aan het avondmaal wil en gaat. De PKN-er vroeg aan mij hoe ik tegen haar misschien kon zeggen dat wij wel na het belijdenis aan het avondmaal gaan, en zij pas jaren daarna, of nooit. Wie kan mij helpen? :( Als het niet lukt, dan gooi ik deze vraag bij de predikanten van Refoweb. :shock: Ik hoop dat van alle kerkelijke kanten wordt gereageerd, maar voornamelijk van de CGK, OGG en PKN. 8)
Graag goede argumenten a.u.b!!!!!!!!! :)
debbie :wink:

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 29 mar 2005 10:31

Zelf ben ik GGer, heb ook belijdenis gedaan, maar ga niet aan het avondmaal.
Avondmaal is (vind ik) voor de echt bekeerde mensen, en daar reken ik mezelf niet onder... :?
Belijdenis mag je ook eigenlijk alleen maar doen, als je echt bekeerd bent, als je het allemaal goed leest, maar daar wordt wat minder streng over gedaan...
In 'lichtere' kerken om het zomaar even te noemen, wordt daar inderdaad anders over gedacht, daar gaan die twee meestal samen ja...
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mar 2005 10:35

Is het niet zo dat Christus allen die hongert en dorst nodigt aan Zijn tafel alsmede eet en drinkt met zondaars? Waarom zou je dan wegkruipen en die uitnodiging niet aanvaarden om te delen in Zijn genade, liefde en barmhartigheid?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 mar 2005 10:36

Als je kijkt naar het doen van belijdenis in de Bijbel (bijv. de belijdenis van Petrus en van de kameling uit Morenland), dan gaat dit altijd samen met een waar geloof. In dit verband is het volgens mij onverstandig van sommige kerkgenootschappen om een zgn. historisch geloof (je gelooft dan wel dat wat in de Bijbel staat waar is, maar nog niet dat het voor jou waar is) te vragen bij het doen van openbare geloofsbelijdenis. Belijdenis doen heeft te maken met verstandelijke kennis (geloofsleer), maar ook met persoonlijk geloof (bevindelijke kennis).
Omdat je belijdenis doet van je persoonlijke geloof, is er ook de link met de doop en het avondmaal.
Ik neem aan dat je als kind gedoopt werd. Bij die doop zegt de Heilige Geest dat Hij je zal toeeigenen wat je in Christus hebt, m.a.w. Hij zal het geloof in je werken en zo krijg je deel aan het heil in Christus. Bij het afleggen van openbare geloofsbelijdenis belijd je dat dit werkelijkheid in je leven is geworden en zeg je amen op wat je in de doop is toegezegd. Op deze manier krijg je ook de toegang tot het avondmaal, want daarvoor is hetzelfde geloof nodig als voor het doen van openbare geloofsbelijdenis en als dat zo is dan mag je aangaan aan het heilig avondmaal.

Een reaktie van een PKN-er (hervormd). ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 mar 2005 10:38

In de GG geeft belijdenis doen je een kerkelijk recht om aan het Avondmaal deel te nemen. Daarnaast, en wellicht nog veel belangrijker, is ook een Goddelijk recht nodig. Met andere woorden, alleen kinderen van God nemen deel aan het Avondmaal.

Dan kun je natuurlijk de vraag stellen of je wel belijdenis kunt afleggen als je jezelf geen kind van God weet, maar misschien moeten we dat maar in een ander topic doen :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mar 2005 10:42

Maar het kerkelijk recht mag toch nimmers het goddelijk recht dwarsbomen?

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 29 mar 2005 10:44

Pieter schreef:In de GG geeft belijdenis doen je een kerkelijk recht om aan het Avondmaal deel te nemen. Daarnaast, en wellicht nog veel belangrijker, is ook een Goddelijk recht nodig. Met andere woorden, alleen kinderen van God nemen deel aan het Avondmaal.

Dan kun je natuurlijk de vraag stellen of je wel belijdenis kunt afleggen als je jezelf geen kind van God weet, maar misschien moeten we dat maar in een ander topic doen :wink:

Jij begrijpt wat ik bedoel ja.... :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 11:36

Ansje schreef:Zelf ben ik GGer, heb ook belijdenis gedaan, maar ga niet aan het avondmaal.
Avondmaal is (vind ik) voor de echt bekeerde mensen, en daar reken ik mezelf niet onder... :?
Belijdenis mag je ook eigenlijk alleen maar doen, als je echt bekeerd bent, als je het allemaal goed leest, maar daar wordt wat minder streng over gedaan...
In 'lichtere' kerken om het zomaar even te noemen, wordt daar inderdaad anders over gedacht, daar gaan die twee meestal samen ja...

Wat heb je dan beleden?

Je legt toch belijdenis af van je geloof?!?!

Het is een geloofsbelijdenis. Blijkbaar geloof je niet dat Jezus stierf aan het kruis, als je dat wel gelooft herdenk je dat toch aan het avondmaal?

Waarom heb je eigenlijk belijdenis gedaan? Wat wilde je zeggen? Ja ik voel me wel thuis hier in de kerk? Ja, jullie leer is goed? Dat is geen geloofsbelijdenis.

Wat heb jij met je belijdenis willen zeggen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 mar 2005 12:04

Wat ik met mijn belijdenis heb willen zeggen, is:

1. dat ik van harte geloof dat de leer zoals die in mijn kerkverband wordt gepredikt, de ware zaligmakende leer is.
2. dat ik van harte beloof mijn leven zo in te richten dat dit in overeenstemming is met diezelfde leer.

Op basis van deze belijdenis wordt ik als belijdend lid opgenomen in mijn kerkverband.

Ik wil niet ontkennen dat de belijdenis des geloofs oorspronkelijk bedoeld was om je persoonlijke geloof voor het aangezicht van God en de gemeente te belijden. Persoonlijk heb ik hier ook best mee geworsteld voordat ik belijdenis deed. Mocht ik wel belijdenis doen? Zou dat wel oprecht zijn? Toch wilde ik mij graag overtuigend verbinden aan mijn kerkverband, of liever, aan het Woord van God zoals daar gepredikt wordt. Dat heeft mij doen besluiten toch belijdenis af te leggen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mar 2005 12:13

Achteraf gezien kwam mijn belijdenis een paar jaar te vroeg als het gaat om het kerkverband. Maar gelukkig is het wel zo dat God Zich niet in één kerkverband laat persen. Als de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk (die thans niet meer bestaat) zich erop had beroepen de enig ware kerk te zijn, had ik daar nooit belijdenis kunnen doen.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 mar 2005 12:15

Dat ik belijdenis deed in de GG betekent overigens niet dat ik daarmee andere kerkverbanden afschrijf. Verre van dat. Wel is het zo dat ik me over het algemeen daar het meest mee verbonden voel, ook al zijn er zaken waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mar 2005 12:16

Pieter schreef:Dat ik belijdenis deed in de GG betekent overigens niet dat ik daarmee andere kerkverbanden afschrijf. Verre van dat. Wel is het zo dat ik me over het algemeen daar het meest mee verbonden voel, ook al zijn er zaken waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Ik dacht dat belijdenis bij de GerGem exclusief was?

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 29 mar 2005 12:18

Pieter schreef:Wat ik met mijn belijdenis heb willen zeggen, is:

1. dat ik van harte geloof dat de leer zoals die in mijn kerkverband wordt gepredikt, de ware zaligmakende leer is.
2. dat ik van harte beloof mijn leven zo in te richten dat dit in overeenstemming is met diezelfde leer.

Op basis van deze belijdenis wordt ik als belijdend lid opgenomen in mijn kerkverband.

Ik wil niet ontkennen dat de belijdenis des geloofs oorspronkelijk bedoeld was om je persoonlijke geloof voor het aangezicht van God en de gemeente te belijden. Persoonlijk heb ik hier ook best mee geworsteld voordat ik belijdenis deed. Mocht ik wel belijdenis doen? Zou dat wel oprecht zijn? Toch wilde ik mij graag overtuigend verbinden aan mijn kerkverband, of liever, aan het Woord van God zoals daar gepredikt wordt. Dat heeft mij doen besluiten toch belijdenis af te leggen.

@Marnix Ik sluit me hier bij aan, dat is ook mijn motivatie geweest!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 mar 2005 12:32

Optimatus schreef:
Pieter schreef:Dat ik belijdenis deed in de GG betekent overigens niet dat ik daarmee andere kerkverbanden afschrijf. Verre van dat. Wel is het zo dat ik me over het algemeen daar het meest mee verbonden voel, ook al zijn er zaken waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Ik dacht dat belijdenis bij de GerGem exclusief was?

Wat versta je onder 'exclusief'?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mar 2005 12:37

Aanvaarden dat de leer die in de Gereformeerde Gemeenten geleerd wordt, de waarachtige leer des geloofs is.

Persoonlijk zou ik daar verschrikkelijk grote moeite meehebben, zeker gezien de recentere ontwikkelingen in mijn eigen geloofsleven.

Terug naar “Archief”