henkie schreef:Hoe leg jij de tekst uit Korinthe dan uit?
Ik vind de levende relatie met God en het innerlijk eigenlijk een dooddoener.
Natuurlijk heb je gelijk maar dat staat los van deze discussie.
Volgens mij heb ik dat al eens uitgebreid beantwoord in èèn van de andere topic die hierover gaan.
Het is natuurlijk gebonden aan hoe de mensen op een bepaalde manier zich kleden. Dus wat de vrouwen en de mannen kleding is op het moment dat men leefd.
Anders zou het toch zo zijn dat ook binnen de reformatorische gezindte ierdeen nog erbij liep als b.v. in de middeleeuwen. Maar dat zie ik niet gebeuren. En dat is dus duidelijk kultuurgebonden.
En de tekst uit korinthe leg ik uit zoals ik eens in een preek hoorde.
Dus als je die wilt lezen kan ik die naar je mailen.
Heb hem hier al wel eens geplaatst maar is wel een beetje een lang antwoord dan.
Als je een tekst vanuit die tijd overzet naar deze tijd, moet je het dus wel goed doen. Dus waarom schreef Paulus deze woorden, in welke situatie, en aan wie. Daarna kun je dus constateren wat nu eigenlijk zijn boodschap was aan de mensen van korinthe.
Dat kun je maar niet zo overzetten naar deze tijd.
Als hij spreekt over het schande zijn om als vrouw onbedekt te lopen, moet je dus dat zien in het kader waarin hij het schreef.
Als ik die tekst dus op nu zou toepassen zou het betekenen,
dat ik er niet hoerig bij mag lopen. Want als je onbedekt was in die tijd dan was je een hoer. Die liepen er zo bij.
En ik denk dat iedereen dat hier wel zo vind.
Dus ik lees er in het geheel niet in dat ik dus een hoed op zou moeten.
Wat dat betrefd zijn we vrij van de wet en niet meer gebonden, want Christus heeft die wet en gebondenheid overwonnen.
Het zou dan wel erg vreemd zijn als zijn discipelen ineens weer wel allerlei wetten zouden gaan uitvaardigen.
Daarom: Als je met een hoed op wil naar de kerk omdat jij dat gepast vind, doe dat, maar wees wel ten volle verzekerd. Dus doe het niet om anderen. Maar omdat jij zelf denkt dat het zo goed is.
En ga je zonder hoed naar de kerk omdat jij dat zo gepast vind, doe dat dan ook omdat je ten volle verzekerd bent dat het goed is.
Maar laten we onze zekerheid niet opleggen aan anderen als wetten, want die zijn overwonnen.