BEU

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gurl
Mineur
Mineur

Re: BEU

Berichtdoor gurl » 29 mar 2005 06:16

Marnix schreef:
gurl schreef:
Javaca schreef:

Code: Selecteer alles

Herkent iemand dit? Wat zal ik doen?
Het vaste stramien, de beknotting. Het voelt zo benauwend. Ik ben dat zo verschrikkelijk zat. Alles wat ik wil is vrijheid en rust.
Een andere kerk zoeken heb ik de moed en puf niet voor. Het is me te veel gedoe.

Ja ik herken dit zeker. Ik ga niet meer naar een kerk en als ik in een kerk kom (toevallig vanochtend nog) dan voelt het gelijk al weer helemaal beklemmend enzo. Ik kan niet voor jou zeggen wat je moet doen maar ik denk dat het wel heel belangrijk is om contact te hebben met medegelovigen, samen te bidden enz. Dus ik weet niet of je christelijke vrienden hebt ofzo? Maar als je die hebt kun je misschien met een paar vrienden een keer in week bij elkaar komen ofzo. Maar ik zou er gewoon voor bidden en God vragen wat Hij wil dat je doet. Misschien gewoon een tijdje een break nemen van de kerk en over een jaar ofzo weer een kerk zoeken. Vraag gewoon aan God wat Hij wil dat je doet.

Waarom voelt het dan beklemmend?

Omdat je gelijk weer van alles moet, alles moet volgens de regels, je moet gaan staan als ze het zeggen, gaan zitten als ze het zeggen. Vantevoren krijg je zo'n boekje waar tot in het kleinste detail staat wat er die ochtend gaat gebeuren enz. Ik bedoel stel je voor dat God zou zeggen laten we het eens anders doen ofzo stel je voor dat God uberhaupt iets zou zeggen...geloof niet dat iemand daar voor open zou staan, tenzij het niet afwijkt van de liturgie misschien. Maar goed dat lag misschien ook een btje aan de kerk waar ik was.
stomp niet af, blijf slijpen

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 29 mar 2005 06:21

Night schreef:
Marnix schreef:Okeej tijd voor een stelling:

Als je een dergelijke visie op je kerk hebt kun je beter naar een andere kerk gaan zoeken dan er met tegenzin blijven.

Tegenstelling:

Wanneer je hart niet wil, is er in elke kerk wel iets te vinden waarop je dermate hard kunt foeteren, dat je zelf ook gaat geloven dat het er werkelijk niet pluis is.

Pak de wortel aan; doe niet aan symptoombestrijding.

Ben het met allebei wel eens eigenlijk. Ik zal ff eerlijk zijn, dat ik niet naar de kerk ga heeft er ook (voor een deel) mee te maken dat ik gewoon geen zin heb om op zondagochtend om 10u al ergens te zijn, dan lig ik liever in mijn bed zeg maar. En natuurlijk is er op elke kerk wat aan te merken.
Maar aan de andere kant het is ook niks om eindeloos in een kerk te blijven hangen waar je je niet thuis voelt. Al zou je er ook over na kunnen denken wat je kunt doen om iets te veranderen maar goed.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 07:25

Aragorn schreef:
Javaca schreef:Dit is van onze bijna-dominee Bob Dylan. Een van de meest geniale en invloedrijke muzikanten van de afgelopen 50 jaar.

Ik weet dat er kerken zijn waar ze niet op jammerende orgeltjes spelen, zit zelf nl ook in een gospel+rockband en we spelen dit nummer ook (leuk bij het soundchecken in de kerk, net als "Sympathy for the devil" :P).

Inderdaad, onvergeeflijk Raido. :P Sympathy for the Devil is overigens ook helemaal niet het devil-worshippende nummer waar de Vreugdenhil/Schimmel-clan het graag voor houdt.. Aardig moment op de Rattle&Hum-video van U2 ook: als Bono midden in Bad 'Pleased to meet you' begint te zingen.. :)

Maar ik dwaal af geloof ik. :P Dat claimende, daar kan ik me wel iets bij voorstellen ja. Veel mensen is er alles aan gelegen als je maar bij (hun) kerk blijft, verder lijkt het er allemaal weinig toe te doen.
bedoeld het ook met een gansch zeer groten knipoog ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 29 mar 2005 08:04

jas schreef:
yvonne schreef:dat herken ik ja...
ik ga alleen nog met "speciale" dagen naar de kerk en voorde rest doe ik het in God geloven gewoon thuis.
ik bedoel waarom zou je naar de kerk gaan om te bidden, dat kan toch ook gewooon in je eigen huis?
en naja... zingen wat maakt het uit als je wel of niet zingt?

naja, en wat maakt het eigenlijk ook uit of je bidt, en naja, wat doet het er eigenlijk nog toe of je in God gelooft, en naja....

dat zeg ik heel niet! :?
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 08:07

Maar Jas wel ;-) grappig om te vermelden dat Jas ook een heiden is en niet naar de kerk gaat ;-)

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 29 mar 2005 08:16

ohhhw
okeyy
wat hij wil joh..
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 08:18

:mrgreen: maar snap hem op zich wel, waarom naar de kerk gaan uit gewoonte en verder niets... die nonchalante houding van, beetje bidden enzo , God is toch overal.. nou ja, dan ga ik niet naar de kerk.

Dat is ook niet goed

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 mar 2005 09:06

Raido schreef:Maar Jas wel ;-) grappig om te vermelden dat Jas ook een heiden is en niet naar de kerk gaat ;-)

Jas gaat wel naar de kerk hoor. Jas gaat naar de kerk, en is thuislezer. Ik heb wel eens vaker gezegd, mijn weg ligt niet zo in de kerk maar ik zou nooit iemand adviseren niet meer te gaan. Sowieso is er toch sprake van een sociale gemeenschap, sociale controle, zorg voor elkaar,etc. Dat is op zich al goed, al was er helemaal geen verkondiging.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 29 mar 2005 09:20

Wat ik ook een beetje in de 2de bijdrage van Javaca "proef" is een soort van "op" zijn in de zin van de "verplichtingen" groeien mij boven het hoofd.
IK WIL RUST, zoiets.
Whatever je er van denkt ik zeg het toch maar, misschien moet je ff een tijdje dingen gaan doen die JIJ leuk vind, en eens kijken of je daar een beetje van tot rust komt.
Want ik heb het gevoel dat je te veel wilt en dat je moeite hebt met NEE zeggen.
Misschien zit ik er wel helemaal naast, maar dat hoor ik dan wel van je...........

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 mar 2005 09:28

Raido schreef:God zet je niet voor niets in een kerk dat is een maar tegen je zin in de kerk zitten is ook niet bevordelijk voor je bekering. Maar een kerk zonder orgel, maar met snoeiende gitaren vind je niet snel

Tuurlijk wel, ik ken er al drie bij mij in de buurt ;)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 mar 2005 09:31

Er zijn ook kerken die diensten hebben op een andere tijd dan 10.00. Zo ga ik naar een gemeente die twee diensten heeft: om 10.00 en om 11.40 en een andere gemeente die altijd om 19.00 kerkdienst houdt.

Er zijn ook kerken waar wordt gezegd dat je niet hoeft te gaan staan als je dat niet wilt en dat je niet hoeft mee te bidden als je dat niet wilt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 09:49

Lalage schreef:
Raido schreef:God zet je niet voor niets in een kerk dat is een maar tegen je zin in de kerk zitten is ook niet bevordelijk voor je bekering. Maar een kerk zonder orgel, maar met snoeiende gitaren vind je niet snel

Is er een satanskerk in de buurt? haarlem zit er een :D maar zonder geinen, ik weet wel dat die kerken er zijn, maa het is niet goed om een kerk te filteren op hun instrumenten

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 29 mar 2005 10:31

Lalage schreef:Er zijn ook kerken die diensten hebben op een andere tijd dan 10.00. Zo ga ik naar een gemeente die twee diensten heeft: om 10.00 en om 11.40 en een andere gemeente die altijd om 19.00 kerkdienst houdt.

Er zijn ook kerken waar wordt gezegd dat je niet hoeft te gaan staan als je dat niet wilt en dat je niet hoeft mee te bidden als je dat niet wilt.

dat weet ik wel daarom zei ik ook dat het waarschijnlijk ook lag aan de kerk waar ik was. Al moet ik zeggen dat er bij mij in de buurt (gehucht op de veluwe) geen kerken zijn die andere dienste hebben dan om 10u uur of waar je zelf mag weten of je zit of staat. Maar gelukkig woon ik hier niet lang meer...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 mar 2005 11:11

Raido schreef:
Lalage schreef:

Is er een satanskerk in de buurt? haarlem zit er een :D maar zonder geinen, ik weet wel dat die kerken er zijn, maa het is niet goed om een kerk te filteren op hun instrumenten

Mwah, ik vind dat God mooie muziek verdient en in sommige kerken zing ik af en toe maar niet mee, omdat ik op zulke melodieen niet vanuit m'n hart God kan eren en ik wil niet zingen wat ik niet begrijp.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 mar 2005 11:11

gurl schreef:
Lalage schreef:Er zijn ook kerken die diensten hebben op een andere tijd dan 10.00. Zo ga ik naar een gemeente die twee diensten heeft: om 10.00 en om 11.40 en een andere gemeente die altijd om 19.00 kerkdienst houdt.

dat weet ik wel daarom zei ik ook dat het waarschijnlijk ook lag aan de kerk waar ik was. Al moet ik zeggen dat er bij mij in de buurt (gehucht op de veluwe) geen kerken zijn die andere dienste hebben dan om 10u uur of waar je zelf mag weten of je zit of staat. Maar gelukkig woon ik hier niet lang meer...

Daar hebben ze toch meestal twee diensten? Ga je gewoon lekker 's middags.

Terug naar “Archief”