mag een meisje een broek aan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mag een meisje een broek aan?

Ja, wat maakt de kleding nu uit?
39
35%
Ja, zolang het maar duidelijk een damesbroek is.
19
17%
Nee, niet in onze (kerkelijke) cultuur.
11
10%
Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
42
38%

Totaal aantal stemmen: 111

Collateral

Berichtdoor Collateral » 28 mar 2005 11:55

johannes1 schreef:ik vind een rok en een broek een groter onderscheid ook voor het oog.

Maar nergens in de bijbel staat dat het onderscheid in kleding groot moet zijn. En dat idee werd ook niet bepaald gepraktiseerd, want zowel man als vrouw was gekleed in een kleed/rok.

Inderdaad, iedereen heeft zijn eigen gedachtegang, maar ik zie niet echt in hoe die van jou gegrond is op de bijbel. Het lijkt me meer gegrond op conservatisme in combinatie met een uit zijn verband gehaalde en verdraaide bijbeltekst.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 mar 2005 14:26

Inderdaad, iedereen heeft zijn eigen gedachtegang, maar ik zie niet echt in hoe die van jou gegrond is op de bijbel. Het lijkt me meer gegrond op conservatisme in combinatie met een uit zijn verband gehaalde en verdraaide bijbeltekst.

om even vervelend te doen. maar jou mening is ook niet gegrond op de bijbel. en dus is die van jou ook een uit de verband gehaalde en verdraaide bijbeltekst. zullen we nog een paar pagina's doorgaan?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 28 mar 2005 17:07

Marnix schreef:Hehe.... Met blaadje he ;) Maar zegt de bijbel niet dat God voor de man een broek van dierenvellen maakte en voor de vrouw een lange rok? ;)

:shock: Wat een verwerpelijk boek toch die NBV!!!! 8)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 28 mar 2005 17:40

johannes1 schreef:om even vervelend te doen. maar jou mening is ook niet gegrond op de bijbel.

Klopt, maar ik pretendeer dat dan ook niet.

en dus is die van jou ook een uit de verband gehaalde en verdraaide bijbeltekst.

Nee hoor, mijn mening omtrent kleding is op geen enkele manier gebaseerd op de bijbel.

zullen we nog een paar pagina's doorgaan?

Nee, want volgens mij zijn we eruit. Jij hebt (middels het woord 'ook') erkend dat jouw mening niet is gegrond op de bijbel, maar hooguit op een uit zijn verband gehaalde en verdraaide bijbeltekst.

Conclusie: vrouwen moeten zelf bepalen of ze een rok of een broek dragen; zowel een broek als een rok zijn bijbels gezien verantwoord.

willemijn88
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor willemijn88 » 28 mar 2005 17:50

Collateral schreef:Conclusie: vrouwen moeten zelf bepalen of ze een rok of een broek dragen; zowel een broek als een rok zijn bijbels gezien verantwoord.

Ben het hier mee eens.
Vind dit eigenlijk een beetje een onzin discussie. Dit vind ik echt zo'n punt waar mensen urenlang over discussiëren en dan de kern van het geloof voorbij gaan. Dit is zo'n uiterlijk punt die mijns inziens niet echt belangrijk is om over te discussiëren. Laat ieder doen wat hij/zij zelf goed acht.
Kamer aangeboden voor vast
Johannes 14:2
Visje

PeterD

Berichtdoor PeterD » 28 mar 2005 19:04

Collateral schreef:Conclusie: vrouwen moeten zelf bepalen of ze een rok of een broek dragen; zowel een broek als een rok zijn bijbels gezien verantwoord.

Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2005 20:09

Ik wil nog ff iets doorpraten, zeg niet te snel dat we geen stap verder (dichter bij elkaar) komen. Geen slotje nog svp.

johannes1 schreef:door sabra werd mij het verwijt gemaakt dat ik de bijbel aanpaste aan mij gedachtegang (hij zei het anders maar weet even niet hoe) ik krijg het idee zo dat we dat allemaal doen. jij interpreteert het zo, ik weer anders. veel word hier gezegd dat de vorm van een vrouwenbroek anders is of hoe het gestikt is(toch???), maar voor het oog blijft het een broek. ik vind een rok en een broek een groter onderscheid ook voor het oog.

nu kan jij weer een reactie terug geven, en ik weer, maar we komen er toch niet uit. want wij zitten beide vast in onze gedachtegang. ook alle anderen trouwens.

De vraag is: Wat vraagt God op dit punt? Een van ons beiden heeft dan gelijk... Of we hebben allebei gelijk en vraagt God aan sommigen een rok te dragen en aan anderen niet?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 28 mar 2005 23:03

Ik quote even uit een ander topic :wink:
Mariamagdalena schreef:...Als een hoedje vrouwonvriendelijk zou zijn, dan is een rok dat zeker ook?
Een rok is juist vrouwvriendelijk, want het benadrukt juist de vrouwelijkheid van de vrouw.
Een broek vind ik pas vrouwonvriendelijk..........

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2005 23:50

Daar is de rest het volgens mij niet mee eens. Ik zie ook niet in waarom een rok de vrouwelijkheid nou zo benadrukt..... en waarom een broek vrouwonvriendelijk zou zijn. MM, Zijn die regels er omdat dat zo is.... of zeg je dit omdat die regels er zijn?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 mar 2005 23:54

Het ligt er maar aan wat voor definitie je aan vrouwelijk uiterlijk geeft!
Bij mij gat het niet om het uiterlijk maar om het innerlijk!
Iedereen moet zelf weten wat ze aantrekt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 00:43

Inderdaad.... en zelfs in een broek vind ik een vrouw er vaak heel vrouwelijk uitzien hoor :) (Een rok heeft wat dat betreft voor mijn visie daarop geen toegevoegde waarde, iemand met een rok aan is in mijn ogen niet meer vrouw en ziet er ook niet zo uit)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2005 00:47

Marnix schreef:De vraag is: Wat vraagt God op dit punt? Een van ons beiden heeft dan gelijk... Of we hebben allebei gelijk en vraagt God aan sommigen een rok te dragen en aan anderen niet?

Ik denk dat Hij het van niemand vraagt, maar dat Hij vraagt naar eer en geweten ook hierin je keuze te maken. En dat kan voor de een nu eenmaal anders uitvallen dan voor de ander, al dan niet beinvloedt door culturele factoren. Uiteindelijk doet het er volgens mij veel meer toe waarom je iets doet dan wat je precies doet.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 mar 2005 09:56

Ik ben het helemaal met je eens!

Zelf ben ik meer voor een broek. We zjin wel in deze wereld geplaatst om Zijn woord te verkondigen en Zijn liefde te laten zien! En niet om onze eigen wereldje te creeren op deze aarde. Dat gebeurd nl wel hier in Nederland.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 11:15

Amen! (Hoewel er vast de tegenwerping zal zijn dat we juist een eigen wereld creeeren door te doen alsof broeken ook voor vrouwen zijn :)

Aragorn schreef:
Marnix schreef:De vraag is: Wat vraagt God op dit punt? Een van ons beiden heeft dan gelijk... Of we hebben allebei gelijk en vraagt God aan sommigen een rok te dragen en aan anderen niet?

Ik denk dat Hij het van niemand vraagt, maar dat Hij vraagt naar eer en geweten ook hierin je keuze te maken. En dat kan voor de een nu eenmaal anders uitvallen dan voor de ander, al dan niet beinvloedt door culturele factoren. Uiteindelijk doet het er volgens mij veel meer toe waarom je iets doet dan wat je precies doet.

Klopt. Dat denk ik ook. Maar dan wordt de keuze iets voor jezelf en geldt de regel voor jou, maar is het geen algemene regel waar ieder christen zich aan zou moeten houden. Ik denk dat het zo inderdaad zou moeten zijn... maar zo is het niet, want als je als meisje in een broek loopt en naar een kerk gaat waar mensen wel een rok dragen, waarom kijken die mensen je dan nog aan alsof je een gebod van God overtreedt?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 29 mar 2005 11:20

Marnix schreef:want als je als meisje in een broek loopt

Doe je dat wel eens? :D

Terug naar “Archief”