maken wij het niet veel te moeilijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 26 mar 2005 22:36

Oke? Maar eerlijk gezegd vind ik niet dat er hier de èèn de ander iets verwijt. Tenminste; ik verwijt niemand iets.
Het enige wat ik doe is uitleggen hoe ik het voel en hoe ik denk dat het is.
En de ander hoe de ander het voelt en denkt.
En inderdaad: beide met teksten vanuit de Bijbel.
Maar daar is toch niets mis mee?
Daar is dit forum toch voor? Om van gedachten te wisselen?

Trouwens: ben ik nu links of ben ik nu rechts :? :-k

André

Berichtdoor André » 27 mar 2005 01:59

joepie schreef:Trouwens: ben ik nu links of ben ik nu rechts :? :-k
Ik denk, rechts van het midden in een linkse kerk :wink:

joepie

Berichtdoor joepie » 27 mar 2005 07:40

André schreef:
joepie schreef:Trouwens: ben ik nu links of ben ik nu rechts :? :-k
Ik denk, rechts van het midden in een linkse kerk :wink:

Ja, ik ben maar een eenvoudige vrouw die niet rechts of links denkt.
Weet ook nooit hoe dat in de politiek zit, en dacht dat het bij je geloof niet aan de orde hoefde te komen. Maar blijkbaar dus wel. :oops:

Maar: De Heer is waarlijk opgestaan !!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2005 14:59

Hokjes, vakjes
We stoppen iedereen in hokjes, vakjes
Als ze anders zijn dan wij.

:) Levenswijsheid van Elly en Rikkert :)

Goed om daar over na te denken, wat wij op dat punt doen!

En de Heer is waarlijk opgestaan! Halleluja!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 27 mar 2005 16:09

Marnix schreef:Hm, door te geloven PeterD. Niets meer en niets minder. Goede werken zijn een logisch gevolg van je geloof, anders geloof je namelijk niet echt. En de Geest woont in hen die geloven en helpt ook een handje. Met die werken kun je inderdaad niets verdienen....

gurl schreef:
essieee schreef:
gurl schreef:
essieee schreef:
Marnix schreef:Als ik bijvoorbeeld hoor dat er mensen zijn die niet weten of ze gered zijn omdat ze geen speciaal wedergeboortemoment hebben meegemaakt denk ik: Dat is een typisch voorbeeld van het te moeilijk maken.

Zou je zoiets bijzonders en mooi feit niet kunnen herrinneren???????? Ik denk dat je juist dat moment nooit meer vergeten zou....

Ik heb geen speciaal wedergeboorte moment hoor (wat dat dan ook mag zijn) dat heeft niks te maken met wel of niet herrineren maar als je christelijk wordt opgevoedt en je wijkt daar nooit heel erg vanaf dan heb je niet een zon moment.

Ik wil niet gemeen doen hoor maar dan houd het ook gewoon te kunnen sterven zoals je geboren bent. Dan is er dus geen wedergeboorte en geen zaligheid?

Nou ja ik weet niet wat jij onder wedergeboorte verstaat. Maar ik heb meerdere momenten in mijn leven gehad waar ik mijn leven en Jezus gaf en dat probeer ik nog elke dag te doen. Dat deed ik voor het eerst toen ik drie was op de trap (volgens mij moeder dan) en en voor het laatst eergister ofzo. Je leven aan God geven is iets wat je eigenlijk elke dag weer moet doen. En als je in Hem gelooft zul je eeuwig leven hebben, dat heb ik dus.

In de traditionele kerken heb je daar ook twee verschillende termen voor. Wedergeboorte.... en wat jij noemt: Dagelijkse bekering.

;)

Wat is wedergeboorte dan volgens de traditionele kerk?
stomp niet af, blijf slijpen

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 mar 2005 22:45

wie dogma's verheft tot godsdienst
bouwt aan een kerk als kerker
wie liefde verheft tot godsdienst
bouwt aan een kerk als vrijplaats

Margriet van der Meulen

Vond ik hier zeer toepasselijk en vraagt ook niet om verklaring denk ik!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 mar 2005 23:37

gurl schreef:
Marnix schreef:Hm, door te geloven PeterD. Niets meer en niets minder. Goede werken zijn een logisch gevolg van je geloof, anders geloof je namelijk niet echt. En de Geest woont in hen die geloven en helpt ook een handje. Met die werken kun je inderdaad niets verdienen....

gurl schreef:
essieee schreef:
gurl schreef:
essieee schreef:
Marnix schreef:Als ik bijvoorbeeld hoor dat er mensen zijn die niet weten of ze gered zijn omdat ze geen speciaal wedergeboortemoment hebben meegemaakt denk ik: Dat is een typisch voorbeeld van het te moeilijk maken.

Zou je zoiets bijzonders en mooi feit niet kunnen herrinneren???????? Ik denk dat je juist dat moment nooit meer vergeten zou....

Ik heb geen speciaal wedergeboorte moment hoor (wat dat dan ook mag zijn) dat heeft niks te maken met wel of niet herrineren maar als je christelijk wordt opgevoedt en je wijkt daar nooit heel erg vanaf dan heb je niet een zon moment.

Ik wil niet gemeen doen hoor maar dan houd het ook gewoon te kunnen sterven zoals je geboren bent. Dan is er dus geen wedergeboorte en geen zaligheid?

Nou ja ik weet niet wat jij onder wedergeboorte verstaat. Maar ik heb meerdere momenten in mijn leven gehad waar ik mijn leven en Jezus gaf en dat probeer ik nog elke dag te doen. Dat deed ik voor het eerst toen ik drie was op de trap (volgens mij moeder dan) en en voor het laatst eergister ofzo. Je leven aan God geven is iets wat je eigenlijk elke dag weer moet doen. En als je in Hem gelooft zul je eeuwig leven hebben, dat heb ik dus.

In de traditionele kerken heb je daar ook twee verschillende termen voor. Wedergeboorte.... en wat jij noemt: Dagelijkse bekering.

;)

Wedergeboorte is niet hetzelfde als dagelijkse bekering hoor. Je wordt maar eens wedergeboren.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 28 mar 2005 08:39

jas schreef:
gurl schreef:

gurl schreef:
essieee schreef:
gurl schreef:
essieee schreef:

;)

Wedergeboorte is niet hetzelfde als dagelijkse bekering hoor. Je wordt maar eens wedergeboren.

Ja dat snap ik maar wat is het verschil dan? Is de wedergeboorte de eerste keer dat je je bekeerd ofzo?

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 28 mar 2005 08:40

joepie schreef:Ik denk ook dat we het veel te moeilijk maken.
Hoe kun je met al die vraagstukken nu nog geloven als een kind?
Als een volwassene er al niets van begrijpt, hoe zit het dan met dat kind?
Ik denk dat we al die vraag stukken moeten laten liggen en weer gewoon gaan geloven als een kind.

Hoger dat de blauwe luchten,
en de sterretjes van goud,
woont de Vader in de hemel
die van al Zijn kindren houd.

Geloven is geloven in eenvoud. Zelf zie ik het geloof in zijn eenvoud het makkelijkst. Een raamwerk dat niet zal veranderen. Ik bdoel hiermee bijvoorbeeld.. Liepen ze vroeger in lange gewaden nu lopen ze in moderne kleding. De boodschap die de bijbel geeft blijft het zelfde. Zo staat het ook in de bijbel. Vele dingen zullen komen en gaan, maar het woord zal blijven bestaan door de eeuwen heen. En inderdaad is dat ook zo. En daardoor blijft het ook voor mij overzichtelijk. We moeten de boodschap zelf niet veranderen maar laat het jasje gerust mee veranderen met de tijd. Vroeger hielpen ze elkaar met van alles en nog wat. Nu doen we dat nog steeds. Het enigste wat veranderd is dat we een auto hebben ipv een paardenwagen, we een leren korte jas dragen ipv een lange jurk. En dat heb ik ook uit het verhaal van Jezus begrepen. Let op de boodschap en niet zo op de bijzaken. Daarmee krijg je door het bos de bomen niet meer zien.. Ik houd wel van zulke discussies waarin je met deze elementen kunt spelen zonder de boodschap zelf te veranderen. Ik heb er persoonlijk een hekel aan mensen die soms zo halsstarig aan iets blijven vast houden. Heb geloof ik ook niet zo'n hele meegaande karakter..haha.. maar dat daar gelaten.

Groet,

Fly29

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 28 mar 2005 08:44

gurl schreef:
jas schreef:
gurl schreef:

gurl schreef:
essieee schreef:
gurl schreef:
essieee schreef:

;)

Ja dat snap ik maar wat is het verschil dan? Is de wedergeboorte de eerste keer dat je je bekeerd ofzo?

Wat mij op valt is dat veel dingen naar de aardse kant worden bekeken. Maar de bijbel is veel sterker op gebouwd uit geestelijke elementen. Lees het hoofdstuk van Nicodemus maar. Daarin staat beschreven over de wedergeboorte. We worden lichamelijk maar 1 keer geboren. Geestelijk kun je elke dag weer opnieuw worden geboren. Het gaat erom dat je elke dag opnieuw kunt beginnen. En wat bedoeld Jezus nu met een nieuw leven? Ga met je geest aan de gang. Het vlees(lichaam) zal nauwelijks veranderen als je met je geest niet wil. En dat is wat Jezus bedoelde. Ga je geest trainen dat deze zo weinig mogelijk de zonde toelaat. Dan zal het lichaam er sneller aan gehoorzamen.

Groet,

Fly29
Laatst gewijzigd door Fly29 op 28 mar 2005 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 28 mar 2005 08:47

Marnix schreef:Dat klopt.

Maar dat is iets anders dan wat ik beschrijf, een speciaal wedergeboortemoment, en het feit dat mensen niet weten of ze gered zijn omdat ze zo'n moment niet kennen.

Een speciaal moment waarop dat besef dus opeens er kwam, waarop je opeens die dankbaarheid die jij bedoelt naa rbinnen voelt stromen.

Ik ben ontzettend blij en dankbaar om wat God me wil geven door Zijn Zoon Jezus Christus. Maar dat Hij dat wil is niet iets wat op een speciaal moment opeens in mijn bewustzijn kwam. Ik ben met deze blijde boodschap opgegroeid en ben steeds meer gaan inzien hoeveel God van me houdt, wat Hij voor me over had. Ik kan geen speciaal moment aanwijzen waarop ik opeens tot dat besef kwam... het is een geleidelijk proces geweest. Ik heb niet zoals sommigen opeens het licht gezien, God werkt bij mij stapje voor stapje :)

Kortom, dat is wat anders dan het speciale moment dat volgens sommigen nodig is. Ik ben heel dankbaar voor wat God geeft en doet, maar Essie, welk bijzonder en mooi feit zou ik dan moeten herinneren als het allemaal stapje voor stapje gaat en ik geen specifieke situatie/ voorval heb meegemaakt waarbij ik van het ene op het andere moment wedergeboren was?

Hierin kan ik me ook goed vinden. Hmm jah.. niets aan toe te voegen nog.

Groet,

Fly29

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 mar 2005 10:58

gurl schreef:

Wedergeboorte is dat God in jouw een nieuwe mens schept die geestelijk is. Je bestaat dan voortaan uit 2 delen, een vleselijke en een geestelijke mens die tegen elkaar strijden. Die strijd vindt dagelijks plaats en het vleselijke zal dagelijks overwonnen moeten worden. Dat is de dagelijkse bekering. Maar het instorten van die nieuwe hoedanigheid is de wedergeboorte.
Laatst gewijzigd door jas op 28 mar 2005 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 28 mar 2005 12:36

jas schreef:
gurl schreef:

Wedergeboort is dat God in jouw een nieuwe mens schept die geestelijk is. Je bestaat dan voortaan uit 2 delen, een vleselijke en een geestelijke mens die tegen elkaar strijden. Die strijd vindt dagelijks plaats en het vleselijke zal dagelijks overwonnen moeten worden. Dat is de dagelijkse bekering. Maar het instorten van die nieuwe hoedanigheid is de wedergeboorte.

aha ok op die fiets...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 mar 2005 19:38

jas schreef:Toch ben jij ook heel eenzijdig in je voorstelling. Je hebt het maar over Jezus aannemen, maar ik wil je toch wijzen op het volgende: Toen Jezus gevangen genomen werd in Matth. 26, eindigt die gevangenneming met deze woorden: "Toen vluchtten al de discipelen, Hem verlatende".
Ken je dat ook? Want je hebt het altijd maar over leven, maar ben je ook met Hem gekruisigd en gestorven?

Ik verlaat Jezus vaak, dom dom dom en nog eens dom! Maar Jezus zoekt mij altijd weer op!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2005 20:27

Wedergeboorte is opnieuw geboren worden. Lees in romeinen maar eens wat Paulus zegt over de oude en de nieuwe mens.... Vroeger toen gij dood was..... Wedergeboorte is dat je oude mens sterft met je Christus en je nieuwe mens met Hem opstaat. Of dat een specifiek moment betreft ligt er denk ik aan, het kan maar hoeft niet... Op het moment dat je echt gelooft dat Jezus voor je zonden gestorven is en je Hem gaat volgen in je leven ben je denk ik wedergeboren... maar je blijft wel zonde doen, telkens weer naar God toe gaan etc. Dat is dagelijkse bekering, het vindt na je wedergeboorte dagelijks plaats.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”