Empathie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Empathie

Berichtdoor Johanne » 26 mar 2005 00:49

In hoeverre ben jij empathisch..?

En als je het niet of niet erg bent, wat doe je eraan? Hoe ga je dan toch met andere mensen om zonder gigantisch bot en onmedelevend enzo te lijken?

Naja spui iig al uw empathische en minder empathische verhalen/belevingen etc maar...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2005 00:54

Pff, ik denk dat je dat beter aan m'n omgeving kunt vragen.. :)

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 26 mar 2005 01:01

Aragorn schreef:Pff, ik denk dat je dat beter aan m'n omgeving kunt vragen.. :)

Je weet toch wel van jezelf of je je juist heel goed in mensen in kunt leven, of dat je juist zoiets hebt, als iemand een verhaal vertelt, van stel je niet zo aan enzo...

Of dat het je gigantisch raakt als je iets ziet ofzo of dat het je heel veel moeite kost om je er een beetje in in te leven....

-Narnia-

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 mar 2005 01:03

Wat is empathisch?
Ik kan me denk ik niet zo goed inleven als sommige andere mensen. Ik ben ook zo'n raar extravert typje dat ik vaak eerst m'n eigen verhaal kwijt moet voor ik fatsoenlijk naar een ander kan luisteren :-S
Kom jij nu met de oplossing Johanne?

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 26 mar 2005 01:07

Lalage schreef:Wat is empathisch?
Ik kan me denk ik niet zo goed inleven als sommige andere mensen. Ik ben ook zo'n raar extravert typje dat ik vaak eerst m'n eigen verhaal kwijt moet voor ik fatsoenlijk naar een ander kan luisteren :-S
Kom jij nu met de oplossing Johanne?

Heheh als er iemand geen oplossing heeft ben ik het wel... aangezien ik totaal niet empathisch ben volgens mij.. ik moet er iig heel veel moeite voor doen om me enigzins in anderen in te leven enzo... dat probeer ik dan al zo veel mogelijk te doen door alles op mezelf te proberen te betrekken enzo...

Heheh ik hoop juist dat er hier mensen gaan reageren die er heel goed in zijn en de juiste tips hebben ofzo ;)

-Narnia-

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2005 01:10

Johanne schreef:
Aragorn schreef:Pff, ik denk dat je dat beter aan m'n omgeving kunt vragen.. :)

Je weet toch wel van jezelf of je je juist heel goed in mensen in kunt leven, of dat je juist zoiets hebt, als iemand een verhaal vertelt, van stel je niet zo aan enzo...

Of dat het je gigantisch raakt als je iets ziet ofzo of dat het je heel veel moeite kost om je er een beetje in in te leven....

Hm, ja, op die manier snap ik het wel. :) Opzich ben ik niet echt snel heel erg geraakt door dingen die gebeuren, maar misschien is dat meer een soort niet-zo-sensitief-zijn als een gebrek aan empathie.

Of ik me in mensen in kan leven.. tja, ik heb zelf de indruk dat dat meestal wel redelijk lukt, maar misschien schat ik ze wel helemaal verkeerd in natuurlijk. :D

Rainbowgirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rainbowgirl » 27 mar 2005 10:59

het gekke is dat ik enerzijds dat 'eerst eigen verhaal kwijt' van lalage heel goed herken en anderzijds heb ik bij verschillende groepen mensen die je dan 'zielig' noemt ofzo heel sterk dat medelevengevoel.
maar echt empathisch... de ene keer slaat het door naar de ene kant en de andere keer naar de andere. Ligt ook maar net aan de openheid van de ander.
Hoe kan ik goed meeleven met een ander als ik niet weet 'wat eraan schort'?
Daarom geloof ik ook niet dat dat kletsen over jezelf altijd zo fout is. Geeft de ander ook de mogelijkheid om jou empathisch te bejegenen ;)

Ik merk wel dat wanneer die empathie doorslaat naar de 'goede' kant (van de meelevendheid) dat dat enkel komt omdat ik dan liefde van Jezus heb gekregen die ik dan door mag geven. En dat ik me er op die momenten ook echt bewust van ben!

maar helaas is dat nog veelte weinig, die momenten... en das jammer, want het is niet alleen goed voor de ander, maar ook voor de groei van jezelf!

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 27 mar 2005 12:47

ik heb in de 2 jaar die ik nu met m'n opleiding bezig ben wel geleerd om empathisch te zijn, ik vind het nog steeds moeilijk.. maar als je vergelijkt met wat ik 2 jaar geleden was dan ben k wel veel empathischer geworden.. het heeft vooral te maken met de ander boven je zelf plaatsen denk ik, dan is het ook makkelijker om de ander uit te laten praten voor je je eigen verhaal kwijt moet..

André

Berichtdoor André » 27 mar 2005 12:55

Aragorn schreef:Opzich ben ik niet echt snel heel erg geraakt door dingen die gebeuren, maar misschien is dat meer een soort niet-zo-sensitief-zijn als een gebrek aan empathie.
Dat is denk ik ook een belangrijk onderscheid (over) gevoelig zijn, dus je iets zo aantrekken dat je er b.v. niet van kunt slapen, of niet naar een spannende film kunt kijken.

Of dat je minder tacktvol kunt reageren op uitspraken van vrienden/andere mensen. (meestal met alle goede bedoelingen overigens omdat je het zelf niet door hebt dat je dat doet)

Iets anders is het nog weer als je weet dat je iemand ergens mee kwetst, en het toch zegt.

En mensen die belangstelling tonen in andere mensen zijn niet zelden gevoelige mensen, dus daar moet je (ik iig wel) voor waken dat je het niet te gek maakt met dat meeleven 8)

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 27 mar 2005 12:59

tinos schreef:ik heb in de 2 jaar die ik nu met m'n opleiding bezig ben wel geleerd om empathisch te zijn, ik vind het nog steeds moeilijk.. maar als je vergelijkt met wat ik 2 jaar geleden was dan ben k wel veel empathischer geworden.. het heeft vooral te maken met de ander boven je zelf plaatsen denk ik, dan is het ook makkelijker om de ander uit te laten praten voor je je eigen verhaal kwijt moet..

Ja de ander proberen boven je te plaatsen is idd wel belangrijk lijkt me ja en naar een andermans verhaal luisteren, zonder altijd eerst je eigen verhaal kwijt te moeten...
Maar dan vraag ik me af kan je ook leren hoe je je moet verplaatsen in andermans gevoelens? Ik bedoel vaak vertelt iemand iets en dan zou ik empathisch moeten reageren enzo, terwijl ik dan denk van' boeien, stel je niet zo aan enzo' (niet altijd hoor;)) en dan probeer ik wel te bedenken wat voor antwoord er van me verwacht wordt dat ik ga geven enzo, maar echt menen doe ik het dan niet, en meevoelen enzo al helemaal niet...

-Narnia-

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 27 mar 2005 13:23

Johanne schreef:
tinos schreef:ik heb in de 2 jaar die ik nu met m'n opleiding bezig ben wel geleerd om empathisch te zijn, ik vind het nog steeds moeilijk.. maar als je vergelijkt met wat ik 2 jaar geleden was dan ben k wel veel empathischer geworden.. het heeft vooral te maken met de ander boven je zelf plaatsen denk ik, dan is het ook makkelijker om de ander uit te laten praten voor je je eigen verhaal kwijt moet..

Ja de ander proberen boven je te plaatsen is idd wel belangrijk lijkt me ja en naar een andermans verhaal luisteren, zonder altijd eerst je eigen verhaal kwijt te moeten...
Maar dan vraag ik me af kan je ook leren hoe je je moet verplaatsen in andermans gevoelens? Ik bedoel vaak vertelt iemand iets en dan zou ik empathisch moeten reageren enzo, terwijl ik dan denk van' boeien, stel je niet zo aan enzo' (niet altijd hoor;)) en dan probeer ik wel te bedenken wat voor antwoord er van me verwacht wordt dat ik ga geven enzo, maar echt menen doe ik het dan niet, en meevoelen enzo al helemaal niet...

het blijf moeilijk om je in de ander te verplaatsen (dat is het hele empathie) maar je heoft dat niet goed te kunnen, als je maar wel oprechte interesse toont in de ander.. luister, bevestig af en toe, vraag door... allemaal kleine dingen die een ander het idee geven dat er geluisterd wordt.. (aldus mijn docent) maar het werkt echt.. en op die manier kun je je ook beter in de ander verplaatsen

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 28 mar 2005 11:08

Hm, ik denk dat ik wel redelijk empathisch ben..

Heb ik dan ook wel nodig op de Spw hehe :)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 mar 2005 13:09

Wat betekent empatisch????

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 28 mar 2005 13:13

Dat je invoelingsvermogen hebt.
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 28 mar 2005 14:05

Mariamagdalena schreef:Wat betekent empatisch????

je volledig in een ander inleven

Terug naar “Archief”