noctua schreef:Sabra schreef:Ik vind Goede Vrijdag iets wat overbodig is. Jezus zegt nergens dat wij zijn dood moeten herdenken, enkel dat wij Avondmaal moeten vieren.
Toch lees ik wel iets dergelijks in I Kor. 11:26, jij niet?
Tja, we herdenken ook kerst bijvoorbeeld... Jezus bevrijdt je van de zonde, Zijn dood en Zijn opstanding zijn daar onlosmakelijk aan verbonden.
Bij het Pesach-feest vroegen de kinderen waarom ze het feest vierden, en dan vertelde vader over de bevrijding van de slavernij van Egypte. Nu vertellen we het verhaal van onze bevrijding van de zonde door Jezus. En mogen we elkaar ook het verhaal vertellen over Zijn overwinning op de dood... door Zijn dood.
natuurlijk is daar niet perse een speciale dag voor Sabra, daarin heb je gelijk. Maar dat die dag er wel is is op zich denk ik niet zo slecht. Als je er aan terugdenkt, waarom dan niet ook op een speciale dag, zodat je je daar extra op kan richten? Het Pesach-feest werd zo ook ingesteld. Dat had toch ook niet een vaste tijd in het jaar hoeven krijgen... ik denk dat het dus wel goed is. Daarnaast geeft het ook een extra aanknopingspunt om ongelovigen te vertellen wat je nou precies viert, op openbare scholen klinkt met kerst en pasen nog wel eens iets van het evangelie etc.