vasten volgens de bijbel.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naomie

Berichtdoor naomie » 01 nov 2004 08:10

Marnix schreef:Tuurlijk.... Als je puur zou vasten om het vasten moet je het zeker niet doen, dan is het zinloos... heeft het dan toch zin, dan heet het "lijnen"

Precies Marnix!!

Gods zegen van Naomie. :wink:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 nov 2004 10:16

Mijn vriendin vast iedere vrijdag. Lijkt me geen verkeerde gewoonte. Je moet het wel doen met een gegronde reden of met een duidelijk doel. Dat doel is echter weer heel breed. Liefde voor God is ook een goed doel en een goede reden.

Arnold89
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Arnold89 » 23 nov 2004 17:40

Tuurlijk niet, maar vasten op zich is helemaal niet slecht --> sterker nog: zouden wij nog wel heel goed kunnen doen --> in deze drukke wereld is vaak geen tijd meer over voor God, en daarom zou vasten nog wel eens een heel goed idee kunnen zijn.

Mikhaila
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mikhaila » 24 nov 2004 10:19

Orthodoxen (een vooral Koptisch-orthodoxen) vasten regelmatig. Morgen bijvoorbeeld, begint de vastenperiode voor de kerst. Deze duurt tot 7 januari, orthodox kerstfeest (oude kalender). Zo zijn er verschillende vastenperiodes en vaste vastendagen (woensdag en vrijdag).
De Koptische-orthodoxe patriarch heeft een boekje geschreven over vasten, dat online te lezen is. Ik kan de link wel geven, als iemand geinteresseerd is. Het heet "The Spirituality of Fasting".

Agape,
Mikhaila
Wie is als de Heer, onze God? Hij troont in de hemel daar boven, Hij zorgt voor de aarde beneden. Wie is als Hij in hemel en op aarde? (Psalm 113:5,6)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 23 dec 2004 20:10

Arnold89 schreef:Tuurlijk niet, maar vasten op zich is helemaal niet slecht --> sterker nog: zouden wij nog wel heel goed kunnen doen --> in deze drukke wereld is vaak geen tijd meer over voor God, en daarom zou vasten nog wel eens een heel goed idee kunnen zijn.

Vast is zeker niet verkeerd. Het is zelfs voluit bijbels!!! Alleen waarom vasten we? Alleen omdat we willen lijnen of zelfs in een goed blaadje willen komen? Zo is het volgens mij niet bedoeld. In deze vluchtende maatschappij is er nog tijd voor God? Alleen als we vasten moeten we ook ondertussen niet toch gaan werken of wat dan ook. Dan heeft het vasten ook geen waarde meer. Vasten is stil zijn en je hele tijd te besteden aan God.

Zouden we eigenlijk niet altijd (figuurlijk) moeten vasten?
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Gercoo

Berichtdoor Gercoo » 24 mar 2005 20:57

frekje schreef:
Arnold89 schreef:Tuurlijk niet, maar vasten op zich is helemaal niet slecht --> sterker nog: zouden wij nog wel heel goed kunnen doen --> in deze drukke wereld is vaak geen tijd meer over voor God, en daarom zou vasten nog wel eens een heel goed idee kunnen zijn.

Vast is zeker niet verkeerd. Het is zelfs voluit bijbels!!! Alleen waarom vasten we? Alleen omdat we willen lijnen of zelfs in een goed blaadje willen komen? Zo is het volgens mij niet bedoeld. In deze vluchtende maatschappij is er nog tijd voor God? Alleen als we vasten moeten we ook ondertussen niet toch gaan werken of wat dan ook. Dan heeft het vasten ook geen waarde meer. Vasten is stil zijn en je hele tijd te besteden aan God.

Zouden we eigenlijk niet altijd (figuurlijk) moeten vasten?

Uiteraard moeten we altijd figuurlijk vasten, in die zin dat we in alles wat we doen Gods eer op het oog houden,(wat erg lastig is)
Maar waar je dan wel voor op moet passen is dat je gaat zeggen dat echt vasten(niet eten) niet meer nodig is. Ik denk juist dat het wel nodig is, juist omdat de bruidegom nog niet teruggekomen is.
En is dit misschien niet de oorzaak ervan dat het gebed zo weinig verhoord wordt, omdat we alleen bidden, en niet vasten, terwijl dat in veel Bijbelgedeelten in een adem genoemd wordt?
Inderdaad moet het bij vasten niet om het vasten op zich gaan. Op school hebben wij het er met Godsdienst weleens over gehad. De docent zei toen dat hij ook weleens gevast had, en dat hij dat als erg fijn had ervaren. In de tijd waarin je anders zou eten, kun je nu heel wat stille tijd houden. Daarbij zei hij ook nog dat het veel makkelijker is dan je denkt, na een tijdje heb je gewoon geen zin meer in eten.

Terug naar “Archief”