maken wij het niet veel te moeilijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 23 mar 2005 20:03

johannes1 schreef:mag ik een wedervraag stellen, maken wij het nu niet te makkelijk voor ons zelf? door de bijbel niet letterlijk te nemen, God aannemen en je bent er enz enz

Je moet de Bijbel wel letterlijk nemen in die zin, dat God alleen geloof vraagt. En inderdaad Hem aannemen.
Maar dat is moeilijker dan te zeggen dat je te zondig bent om te mogen geloven dat God voor je is gestorven. En dus gewoon maar door gaat met je zondige leven want het zal wel niet voor jou zijn. Je doet geen moeite om Hem inderdaad te dienen, want het zal wel niet voor jou zijn.
Lekker genieten en feesten, want je hebt nog niets gevoeld.

Het is juist moeilijk om inderdaad Jezus te volgen.
Dat vraagt dat jij je helemaal overgeeft aan Hem.
Dat je inderdaad weet dat je van jezelf niets hebt verdiend,
dus verloren zou gaan als Hij niet voor je gestorven was!
Dan wil je leven zoals Hij dat wil.
En dat vraagt strijd. Want je moet je oude leven afleggen en je nieuwe leven aandoen.
Dat houd inderdaad weleens in dat je in bepaalde gelegenheden niet komt.
Of bepaalde dingen niet doet die anderen heel gewoon vinden.

Het is zoals de moordenaar aan het kruis, hij heeft helemaal niets kunnen doen om ook maar te laten zien dat hij inderdaad geloofde dat Jezus ook voor zijn zonde zou sterven.
Het enige wat hij zei was dit: 40 Maar de andere antwoordde en zeide, hem bestraffende: Vreest zelfs gij God niet, nu gij hetzelfde vonnis ontvangen hebt? 41 En wij terecht, want wij ontvangen vergelding, naar wat wij gedaan hebben, maar deze heeft niets onbehoorlijks gedaan. 42 En hij zeide: Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt. 43 En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.
En het werd hem tot gerechtigheid gerekend.

Dus Johannes 1: waarom denk je dat het makkelijk is?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 mar 2005 01:40

hijwel schreef:
PeterD schreef:
Juist door het zo te doen (Jezus aannemen en je bent er) maak je het te moeilijk. Alleen willen de meesten dat niet zien. Als er ook maar één zucht van mij bij zou moeten zou het eeuwig verloren zijn!

ow het moet dus op een moeilijker manier? Als wij Jezus aangenomen hebben zit het niet goed?

Hoe neem je Jezus aan dan?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 24 mar 2005 13:11

PeterD schreef:Juist door het zo te doen (Jezus aannemen en je bent er) maak je het te moeilijk. Alleen willen de meesten dat niet zien. Als er ook maar één zucht van mij bij zou moeten zou het eeuwig verloren zijn!

Je maakt hier volgens mij een tegenstelling die niet bijbels is. Iedereen die Jezus heeft aangenomen, zal erkennen dat daar geen zucht van hemzelf bijzit.
De Heere weet ook wel dat je van jezelf niets kunt. Als Hij dan toch zegt : bekeer je, dan is dat daarom of een belachelijke opdracht, of een heerlijk evangelie. Kies maar.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mar 2005 13:15

Hum, lees maar eens de gelijkenis van de verloren zoon..

17 En tot zichzelven gekomen zijnde, zeide hij: Hoe vele huurlingen mijns vaders hebben overvloed van brood, en ik verga van honger!
18 Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u;
19 En ik ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden; maak mij als een van uw huurlingen.
20 En opstaande, ging hij naar zijn vader. En als hij nog ver van hem was, zag hem zijn vader, en werd met innerlijke ontferming bewogen; en toe lopende, viel hem om zijn hals, en kuste hem.
21 En de zoon zeide tot hem: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u, en ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden.
22 Maar de vader zeide tot zijn dienstknechten: Brengt hier voor het beste kleed, en doet het hem aan, en geeft hem een ring aan zijn hand, en schoenen aan de voeten;
23 En brengt het gemeste kalf, en slacht het; en laat ons eten en vrolijk zijn.

En opstaande, ging hij naar zijn vader. En als hij nog ver van hem was, zag hem zijn vader, en werd met innerlijke ontferming bewogen; en toe lopende, viel hem om zijn hals, en kuste hem.
De zoon gaat tot zijn vader, de vader viel hem om zijn als en kuste hem. De Vader geeft hem de genade, maar de zoon ging tot de vader...

Voor je genade kun je niks doen, maar voor het gaan tot de Vader wel.
Laatst gewijzigd door Raido op 25 mar 2005 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2005 13:46

jas schreef:
hijwel schreef:
PeterD schreef:
Juist door het zo te doen (Jezus aannemen en je bent er) maak je het te moeilijk. Alleen willen de meesten dat niet zien. Als er ook maar één zucht van mij bij zou moeten zou het eeuwig verloren zijn!

ow het moet dus op een moeilijker manier? Als wij Jezus aangenomen hebben zit het niet goed?

Hoe neem je Jezus aan dan?

Door Hem als Gods Zoon en jou Verlosser te erkennen, je kruis op te nemen en Hem te volgen.

Zegt Paulus niet dat ieder die met het gard gelooft dat Jezus Heer is en met de mond belijdt dat Gods Hem uit de dood heeft opgewekt, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft? Nu kun je zeggen: Dat kunnen we niet uit onszelf. Klopt, maar als we Hem aannemen is dat ook alleen dankzij Hem, dat we dat kunnen hebben we volledig aan God te danken. Maar Jezus riep zijn leerlingen door tegen hen te zeggen: Volg mij. Dat doet Hij ook bij ons. Hij roept ons op Hem te volgen, en Hem aannemen houdt in dat we aan Zijn oproep gehoor geven en achter Hem aan gaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 mar 2005 16:38

Marnix schreef:Als ik bijvoorbeeld hoor dat er mensen zijn die niet weten of ze gered zijn omdat ze geen speciaal wedergeboortemoment hebben meegemaakt denk ik: Dat is een typisch voorbeeld van het te moeilijk maken.

Zou je zoiets bijzonders en mooi feit niet kunnen herrinneren???????? Ik denk dat je juist dat moment nooit meer vergeten zou....

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 24 mar 2005 17:00

essieee schreef:
Marnix schreef:Als ik bijvoorbeeld hoor dat er mensen zijn die niet weten of ze gered zijn omdat ze geen speciaal wedergeboortemoment hebben meegemaakt denk ik: Dat is een typisch voorbeeld van het te moeilijk maken.

Zou je zoiets bijzonders en mooi feit niet kunnen herrinneren???????? Ik denk dat je juist dat moment nooit meer vergeten zou....

Ik heb geen speciaal wedergeboorte moment hoor (wat dat dan ook mag zijn) dat heeft niks te maken met wel of niet herrineren maar als je christelijk wordt opgevoedt en je wijkt daar nooit heel erg vanaf dan heb je niet een zon moment.
stomp niet af, blijf slijpen

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 mar 2005 17:12

gurl schreef:
essieee schreef:

Ik heb geen speciaal wedergeboorte moment hoor (wat dat dan ook mag zijn) dat heeft niks te maken met wel of niet herrineren maar als je christelijk wordt opgevoedt en je wijkt daar nooit heel erg vanaf dan heb je niet een zon moment.

Ik wil niet gemeen doen hoor maar dan houd het ook gewoon te kunnen sterven zoals je geboren bent. Dan is er dus geen wedergeboorte en geen zaligheid?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 mar 2005 17:33

jas schreef:Hoe neem je Jezus aan dan?

- Dat je tegenover God erkent dat jij zondig bent en dat jij je met Zijn hulp van de zonde af wilt keren.
- Dat je erop vertrouwt dat Jezus al jou zonden vergeeft, omdat Hij ervoor stierf.
- Dat je Jezus wilt liefhebben en als Heer van jou leven wil gehoorzamen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

PeterD

Berichtdoor PeterD » 24 mar 2005 21:03

hijwel schreef:

- Dat je tegenover God erkent dat jij zondig bent en dat jij je met Zijn hulp van de zonde af wilt keren.
- Dat je erop vertrouwt dat Jezus al jou zonden vergeeft, omdat Hij ervoor stierf.

Dus door goede werken te doen. Je noemt er al 3.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 24 mar 2005 21:46

PeterD schreef:
hijwel schreef:

Ik ben ondertussen wel benieuwd hoe jouw reactie is op de bijbelse opdracht om je te bekeren en te geloven. Volslagen lijdelijkheid?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mar 2005 21:57

De genade komt van God.. zie mijn post
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 mar 2005 00:01

essieee schreef:

Het is een misverstand dat dat besef er altijd ineens is. Bij sommigen groeit het ook geleidelijk. Het is onjuist en liefdeloos om het geloof van mensen als onecht te bestempelen omdat ze het moment van hun wedergeboorte niet herinneren. Weet je trouwens wel dat niemand zich zijn wedergeboorte kan herinneren? Je herinnert je niet de wedergeboorte zelf, maar het moment waarop je je bewust werd dat je een kind van God bent. Vaak ben je daarvoor al wedergeboren als God zaligmakend in je gaat werken. Maar dat zie je dan niet als de wedergeboorte. Hooguit later, terugkijkend.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mar 2005 07:17

PeterD schreef:
hijwel schreef:

Noem jij dit goede werken?
Dan nog maar eens goed lezen!
Het heet overgave. Je volledig afhankelijk weten van je Verlosser.

Goede werken doe je alleen maar uit dankbaarheid.

En ik ben het met Jas eens dat niet iedereen van die speciale momenten kend. Ik weet al mijn hele leven dat ik een kind van God ben. Dat Hij voor mij gestorven is.
En als ik dan een speciaal moment zou kunnen noemen is dat b.v. mijn belijdenis doen.
Maar er zijn nog vaak van die momenten dat ik ineens extra doordrongen wordt van het feit dat Christus voor mij is gestorven EN wat meer is: is opgestaan.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 25 mar 2005 08:58

Maja de Bij schreef:
PeterD schreef:Dus door goede werken te doen. Je noemt er al 3.

Ik ben ondertussen wel benieuwd hoe jouw reactie is op de bijbelse opdracht om je te bekeren en te geloven. Volslagen lijdelijkheid?

Nee geen volslagen lijdelijkheid. In ieder geval de middelen te gebruiken zoals schriftonderzoek, kerkgang, etc.
Maar ik ben er van overtuigd dat God dat allemaal niet nodig heeft om een mens tot Christus te brengen. Een mens die nog zo vroom is en nog zo strikt leeft kan voor eeuwig verloren gaan. Een mens die nergens aan doet zou hen wel eens voor kunnen gaan....

Terug naar “Archief”