johannes1 schreef:mag ik een wedervraag stellen, maken wij het nu niet te makkelijk voor ons zelf? door de bijbel niet letterlijk te nemen, God aannemen en je bent er enz enz
Je moet de Bijbel wel letterlijk nemen in die zin, dat God alleen geloof vraagt. En inderdaad Hem aannemen.
Maar dat is moeilijker dan te zeggen dat je te zondig bent om te mogen geloven dat God voor je is gestorven. En dus gewoon maar door gaat met je zondige leven want het zal wel niet voor jou zijn. Je doet geen moeite om Hem inderdaad te dienen, want het zal wel niet voor jou zijn.
Lekker genieten en feesten, want je hebt nog niets gevoeld.
Het is juist moeilijk om inderdaad Jezus te volgen.
Dat vraagt dat jij je helemaal overgeeft aan Hem.
Dat je inderdaad weet dat je van jezelf niets hebt verdiend,
dus verloren zou gaan als Hij niet voor je gestorven was!
Dan wil je leven zoals Hij dat wil.
En dat vraagt strijd. Want je moet je oude leven afleggen en je nieuwe leven aandoen.
Dat houd inderdaad weleens in dat je in bepaalde gelegenheden niet komt.
Of bepaalde dingen niet doet die anderen heel gewoon vinden.
Het is zoals de moordenaar aan het kruis, hij heeft helemaal niets kunnen doen om ook maar te laten zien dat hij inderdaad geloofde dat Jezus ook voor zijn zonde zou sterven.
Het enige wat hij zei was dit: 40 Maar de andere antwoordde en zeide, hem bestraffende: Vreest zelfs gij God niet, nu gij hetzelfde vonnis ontvangen hebt? 41 En wij terecht, want wij ontvangen vergelding, naar wat wij gedaan hebben, maar deze heeft niets onbehoorlijks gedaan. 42 En hij zeide: Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt. 43 En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.
En het werd hem tot gerechtigheid gerekend.
Dus Johannes 1: waarom denk je dat het makkelijk is?