[TV] 23-3-, Ned 3., 20:50 ''De duivel is slim''

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

[TV] 23-3-, Ned 3., 20:50 ''De duivel is slim''

Berichtdoor Equilibrist » 23 mar 2005 20:39

Kijktip!

De duivel is slim
woensdag 23 maart 2005 20:55 Net 3
Over de strijd tussen Goed en Kwaad, de Here God en de Duivel. Het Geloof speelt nog steeds een belangrijke rol op Urk, het voormalige eiland in de Zuiderzee, waar men nog altijd leeft van de visvangst en visverwerking. De documentaire De Duivel is Slim van Hans Heijnen toont een gesloten gemeenschap die anno 2005 probeert om te gaan met talloze verleidingen als tv, internet, drugs en drank.
Een documentaire over de angst voor de wereldse verleidingen die een aantal Urker vissers steeds dichterbij zien komen. Elk mens trekt naar de 'wereld' die aanlokkelijker is dan de Kerk en de Heer. Dat op zich maakt al dat je zondigt en die zonde zit in ieder mens en wordt elke dag gepleegd. Pas als je je daarvan bewust bent, kun je serieus werken aan je zaligheid. Straks ben je bij de heer en hoef je nergens meer bang voor te zijn, ook niet voor de dood.

Drie mannen op zee, waaronder een jonge visser van 24 jaar, vertellen tijdens de visvangst over hun levensvragen en aan wal wordt de familie van een eigenaar van een visverwerkingsbedrijf geportretteerd. Ze laten hun leven sterk leiden door de bijbel, waaruit tweemaal daags aan tafel wordt voorgelezen en waarvan ze de regels tamelijk streng interpreteren. Ze hebben bijvoorbeeld geen televisie als duivelse verleiding in huis, ze zijn tegen homo's in de kerk omdat de bijbel homofilie verbiedt, en ze zijn tegen vrouwen op de kansel omdat de vrouw volgens de bijbel de mindere van de man is. De uitleg van bijbelteksten is sowieso anders bij elke afgesplitste gemeente op Urk. Dat maakt het ook zo moeilijk om 'perfect' te leven. De duivel reikt zovele zonden aan en niemand die vrijuit gaat. Het leven is niet makkelijk, maar het is misschien wel de basis van een hechte vissersgemeenschap met een sterk verantwoordelijkheidsbesef, en een krachtige identiteit.

(bron: http://www.vpro.nl/programma/dokwerk/af ... /21610819/ )

EQ.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 mar 2005 09:58

Ik heb het gezien ja.

Ik schakelde enkel pas na 20 minuten in, maar ik vond vooral het stukje met die twee jongens over homofilie nogal jammer. De jongen die rechts had mijns inziens nogal een vertroebeld beeld over homofilie. Volgens hem bestond dit niet, en kunnen mensen hier niet mee geboren worden.

Toch wel jammer dat vooral zulke mensen worden geportretteerd wanneer men een documentaire wil maken over christenen. Ik kan mij voorstellen dat mensen christenen maar eng vinden als zij het beeld van deze Urkers projecteren op andere christenen.

Wat ik dan wel frappant vind dat er in Urk veel jongeren verslaafd zijn aan drugs. Het systeem in Urk werkt dan toch niet goed.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 24 mar 2005 11:31

Ai, jammer dat ik het niet gezien heb . . . ik kijk vaak met veel interesse en plezier naar dokwerk, tegenlicht en andere tijden . . . als de aflevering online is hoop ik hem nog te kijken . . .

Thanks voor de tip!

Scape

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 24 mar 2005 11:53

Sabra schreef:Ik schakelde enkel pas na 20 minuten in, maar ik vond vooral het stukje met die twee jongens over homofilie nogal jammer. De jongen die rechts had mijns inziens nogal een vertroebeld beeld over homofilie. Volgens hem bestond dit niet, en kunnen mensen hier niet mee geboren worden.

Toch wel jammer dat vooral zulke mensen worden geportretteerd wanneer men een documentaire wil maken over christenen. Ik kan mij voorstellen dat mensen christenen maar eng vinden als zij het beeld van deze Urkers projecteren op andere christenen.

Wat ik dan wel frappant vind dat er in Urk veel jongeren verslaafd zijn aan drugs. Het systeem in Urk werkt dan toch niet goed.

Ik heb de uitzending ook gezien. Opzich vond ik dat de documantaire maker een objectief beeld heeft proberen weer te geven, waarin ook de verschillende kerkelijke stromingen op een integere manier werden voorgesteld. De een zong luid christelijke gezangen, bij de jongere roerganger stond reguliere popmuziek aan. Maar de manier van weergeven maakte geen beiden belanchelijk.
Het idee van die twee jongens rond homoseksualiteit was inderdaad een beetje "behoorlijk" vertroebeld. Inderdaad die rechter knul had rare hersenkronkels. Maar vergeet niet dat het door hun geschetste beeld binnen deze kerkgroeperingen nog volop leefd, zowel op Urk als in andere plaatsen.
Goed dat dit gewoon op tafel word gegooid.

En of het systeem op Urk niet werkt? Ach op Urk is het drugsverbruik hoog, in Opheusden is het alcohol verbruik zeer hoog en op de Bijbelbelt heb je in veel plaatsen allerlei schuurtjes en keten waar jongeren "gezellig" bij elkaar komen en de kratten bier niet aan te slepen zijn. (maar ze gaan in iedergeval niet naar een kroeg!)

Al met al heb ik geboeid zitten kijken. Vooral ook de manier waarop de zondagse kerkgang in beeld kwam, heel terughoudend en met respect voor de mensen vond ik getuigen van een eerlijke en respectvolle manier van docu maken. Ik zou mij kunnen voorstellen dat "onkerkelijke" mensen hierdoor nieuwsgierig geworden kunnen zijn.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 24 mar 2005 12:48

Zoals Zareb zegt, zo denk ik er ook over.

In een ander topic (over een andere docu over Urk) wat ik nu niet zo snel kan vinden ben ik ook al hard uitgevallen over de gang van zaken wat betreft alcohol en druksgebruik op Urk. Ik ga dat hier niet nog een keer doen, maar zal het andere topic zo even linken zodat mensen wat meer over Urk kunnen lezen.

Wat ik trouwens heel mooi vond was één van de schippers die in het gesprekje over ''uitverkoren'' voorkwam, zo zeker was van zijn geloof. Dat is echt een getuigenis! :D

EQ.

joris

Berichtdoor joris » 24 mar 2005 13:04

ik heb een stuk van die aflevering gezien. Werd wel wat benauwd van het meezingen in de kajuit van de johannes de heer liederen. Maar van zijn gezicht was beleving en emotie te lezen, dus vind ik het weer mooi.
ik gun die mensen zo de vreugde van het kind zijn van God. De vrijheid die Jezus heeft gebracht.

maar tegelijk heef thet iets om geen tv te hebben enzo, want als ik naar mijzelf kijk is hetvaak moeilijk om de knop in te drukken.
over homofilie hebik niet gezien, maar misschien hebben zegewoon wel gelijk. als je niet teveel naar tv kijkt, wordt je niet besmet met het wereldse denken dat homofilie een ziekte is, of een aangeboren acceptabele toestand. ik geloof daar ook niet in naemlijk, maar dat is in andere discussies wel naar voren gekomen.

huug
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huug » 24 mar 2005 14:18

Het was inderdaad zeer integer allemaal qua inhoud. De documentairemaker was er duidelijk op uit om een goed beeld te schetsen, hoewel je misschien vraagtekens kan hebben bij het linea recta aan de orde stellen van gevoelige zaken zoals homoseksualiteit.
Moet een christelijke visser daar een mening over hebben? En als hij er een mening over heeft, is dat dan interessant genoeg om op tv te laten zien? Men laat toch ook niet toevallige passanten op straat commentaar geven op debatten in de Tweede Kamer? Dan kan Ferry Mingelen wel inpakken!

En wat nog niet is opgemerkt hierboven: wat een prachtige beelden van de zee en de lucht vanuit die kajuit!

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mar 2005 14:22

Wat ik dan weer niet begrijp: als je dan tegen tv bent, waarom werk je dan wel mee aan tv progamma? Dat is dan toch even duivels?
En waarom sta je dan wel te roken?

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 24 mar 2005 14:48

joepie schreef:Wat ik dan weer niet begrijp: als je dan tegen tv bent, waarom werk je dan wel mee aan tv progamma? Dat is dan toch even duivels?
En waarom sta je dan wel te roken?

Het was een documentaire. Over het algemeen worden die niet direct voor TV gemaakt. Je kunt het ook zien als een visuele zaterdagbijlage van een krant. Achtergrond, interviews als visueel document.

peace, Scape

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mar 2005 16:00

Ja, zo kun je het ook zeggen. Maar blijft wel op tv komen toch?
En die hoor je niet je huis te hebben. Vinden zij.
Dan moet je er ook niet aan meewerken, als is het een documentaire.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 24 mar 2005 16:47

joepie schreef:Ja, zo kun je het ook zeggen. Maar blijft wel op tv komen toch?
En die hoor je niet je huis te hebben. Vinden zij.
Dan moet je er ook niet aan meewerken, als is het een documentaire.

Voor een deel wel ja . . . maar als ik dieper nadenk over de vorm documentaire dan kan gaat een integere docu over het leven van alledaagse mensen. Dit staat los van het medium TV en de verderfelijke asociatie. Net als sommige docu's draaien in een bioscoop. Het feit dat het daar gedraait wordt heeft niets meer glamour en hollywood te maken . . . is het namelijk nog vermaak? ik denk van niet, intergriteit is geen entertainment.

scape

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mar 2005 19:33

Als dat zo is, dan moet je toch ook gewoon tv in huis kunnen hebben om zulke progamma's te zien?
Maar ze vinden de tv een duivelsoog.
Dan kan het niet zo zijn dat je meewerkt aan zo een duivelsoog progamma.

Daarbij vond ik het niet echt een goede docu.
ZO wie zo kon ik niet alles verstaan, werd er veel gemompeld. Vooral op de boot. En de dochter zat gewoon haar vader een beetje voor gek te zetten. Als je goed naar de taal van haar ogen keek kon je zien dat ze der niets van meende.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 24 mar 2005 20:06

hm, volgens mij hebben de meeste mensen die geen tv hebben, eigenlijk helemaal niets tegen een documentaire o.i.d., maar wel tegen veel andere zaken op tv. op zich is het dus nog niet heel verwonderlijk om mee te werken aan een tv-programma. De techniek van een TV wordt meestal op zich niet verkeerd gevonden, maar wel een groot deel van het gebruik ervan.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 24 mar 2005 20:16

wat gaat het weer fijn over de inhoud van het odnerwerp.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 24 mar 2005 21:50

Equilibrist schreef:maar zal het andere topic zo even linken zodat mensen wat meer over Urk kunnen lezen.

En dat kan ik dus niet meer vinden... :?

Terug naar “Archief”