Over elkaar begroeten met PASEN...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 mar 2005 21:13

Mijn zwager belt: DE HEER IS WAARLIJK OP GESTAAN HALLELUA!!!

dan even een praatje.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 mar 2005 23:01

persoonlijk vind ik dat er meer aandacht aan pasen gegeven mag worden in Nederland! Er wordt veel meer nadruk op kerst gelegt. Maar pasen is net zo belangrijk. Waarom wel kerstkaarten, maar geen paaskaarten???
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 22 mar 2005 23:54

Zieoendjen schreef:Ze zouden me wel heel raar aankijken als ik dat zou doen hier op Urk> De Heer is opgestaan! "Hea, wat zeen je?"
Ik denk niet dat dat gaat lukken, dat iedereen dat zou zeggen. Dan zou je het in de krant ofzo moeten zetten :D Hier op refoweb kunnen we het wel doen ;)

zullen we het eens proberen ziehoendjen? kunnen we lol hebben. :wink:

en paaskaarten sturen... ik ben blij dat iwe de kerstkaarten eindelijk af haddden :P kga niet nog eens zoveel paaskaarten maken hoor :oops: maar goed, zou miss wel een leuk idee zijn
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 mar 2005 00:01

Deze begroeting stamt al uit de vroege kerk. Blijkbaar zijn we het vergeten.

Iig begroet onze voorganger ons normaal gesproken wel zo op de paasmorgen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 mar 2005 01:07

Mariekje88 schreef:Een vriend van ons die is iets in t vaticaan (vergeet altijd wat :oops:) maar owkeej..

Paus misschien? :mrgreen:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 23 mar 2005 20:59

jas schreef:
Mariekje88 schreef:Een vriend van ons die is iets in t vaticaan (vergeet altijd wat :oops:) maar owkeej..

Paus misschien? :mrgreen:

:P

maarr k had t dr es met mn ma over dat ik t wel mooi vind eiglijk en ze zei dat het in een kerk in Zeist (volges mij Broederkerk? ben niet zo goed in dingen onthouden :oops:) maar goed in die kerk wordt dat ook altijd met pasen gezegd, en ze gaan geloof k met narcissen naar de graven en naja.. dan begroeten ze elkaar dus allemaal zo :D

woeeii k vin t egt mooi ja dat begroeten.. mss zou dr heel misschien kansje zijn dat t hier toch kan? k ga t mss es thuis proberen zondagmorgen :D
(tot nu toe zeg k elk jaar met pasen: t is pasen!! :D (met kerst: t is kerst!) dit heeft dan toch iets meer inhoudt mss ;))

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2005 21:41

Best wel tof.

En het hoeft niet alleen met Pasen.

De Heer is waarlijk opgestaan!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 mar 2005 00:11

Mariekje88 schreef:maarr k had t dr es met mn ma over dat ik t wel mooi vind eiglijk en ze zei dat het in een kerk in Zeist (volges mij Broederkerk? ben niet zo goed in dingen onthouden :oops:) maar goed in die kerk wordt dat ook altijd met pasen gezegd, en ze gaan geloof k met narcissen naar de graven en naja.. dan begroeten ze elkaar dus allemaal zo :D

iig is het niet in de ger gem van Zeist :mrgreen: :wink: Het kan idd wel is kloppen dat de broedergemeente dat doet!

Ik heb iig al afgesproken om deze paasgroet te zeggen tegen allen met pasen die hem ook kennen!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2005 13:56

Eigenlijk zou je die groet ook moeten brengen aan de mensen die Hem niet kennen :)

Weten ze gelijk wat Pasen ook alweer is :)

Het is inderdaad wel vreemd dat de nadruk in Nederland op kerst ligt, terwijl Pasen eigenlijk het hoogtepunt van het kerkelijk jaar is. Als je naar het oosten gaat en in de orthodoxe kerken kijkt is dat ook inderdaad het geval, maar in het rijke westen (EU + Amerika) is dat Kerst. Best raar eigenlijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 mar 2005 14:00

Marnix schreef:Eigenlijk zou je die groet ook moeten brengen aan de mensen die Hem niet kennen :)

Weten ze gelijk wat Pasen ook alweer is :)

Het is inderdaad wel vreemd dat de nadruk in Nederland op kerst ligt, terwijl Pasen eigenlijk het hoogtepunt van het kerkelijk jaar is. Als je naar het oosten gaat en in de orthodoxe kerken kijkt is dat ook inderdaad het geval, maar in het rijke westen (EU + Amerika) is dat Kerst. Best raar eigenlijk.

Nou ja, raar. Het rijke westen weet uit kerst nu eenmaal een groter commercieel slaatje te slaan. [-(
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2005 14:08

Maar hoe is het dan in de kerk? Is bij ons in de kerk Pasen wel het hoogtepunt van het jaar? Ook in de kerk heb ik wel eens het idee dat er met kerst meer wordt gedaan en dat het meer leeff nog dan pasen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Over elkaar begroeten met PASEN...

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mar 2005 14:23

Voda schreef:In Oekraïne begroeten de mensen elkaar op een bijzondere manier als het Pasen is.

De eerste zegt dan als men elkaar ontmoet : "De Heer is òpgestaan :!: "

En de ander zegt : "De Heer is wààrlijk òpgestaan :!: "

Ik vind dat errug mooi..... :!:

Wat vinden jullie daarvan ?

En sturen jullie kaarten naar elkaar met Pasen ?

Ik ken dat. Dat is typisch oosters-orthodox. ('Christos woskrese!' heette dat dacht ik in het Russisch. 'Christos anèstasi!' in het Grieks. Taalfoutjes kan ik hier even niet uitsluiten.)
Ik vind het best wel wat hebben. Het kan voor mijn gevoel iets uitdrukken van: 'Wat gewèldig! Dit heeft betekenis voor ons!'
In Nederland kun je kerken binnenlopen waar deze centrale geloofswaarheid ontkend wordt.

Typerend voor de oosterse orthodoxe kerken is, dat Pasen hèt grote feest van het jaar is, in plaats van Kerst zoals bij ons. En daar kan ik wel wat in zien: Pasen was natuurlijk héél erg beslissend in de heilsgeschiedenis. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat Pasen het meest beslissend is in de hele heilsgeschiedenis.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 mar 2005 15:31

Vandaar dat de katholieke kerken veel meer aandacht aan pasen dan aan kerst besteden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 mar 2005 15:38

Ja, met een paasstal in de kerk en zo...

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Voda

Berichtdoor Voda » 24 mar 2005 22:32

Klaas schreef:Ja, met een paasstal in de kerk en zo...

Klaas

hoe ziet een paasstal er uit..??? :roll:

Terug naar “Archief”