Moderator: Moderafo's
Bart Klink schreef:
Een wiskundige die het beter denkt te weten dan de gehele biologische gemeenschap? Ken je het gezegde "schoenmaker, blijf bij je leest"?
Onherleidbaar complexe structuren bestaan alleen in de hoofden van hen die op religieuze gronden hun mening al hebben opgemaakt. Terwijl de reeksen fossiele overgangsvormen steeds sluitender worden en men vanuit de embryologie meer en meer inzicht begint te krijgen in hoe allerlei evolutionaire veranderingen hebben plaatsgevonden, is er nog steeds een marginale groep lieden die roepen dat het toch onverklaarbaar is, en de rest aan mirakelen toegeschreven dient te worden. Deze houding is fundamenteel onwetenschappelijk. Een echte wetenschapper zou hier nooit genoegen mee nemen. De kreet 'onherleidbaar' is gebaseerd op de simplistische denkwijze dat een structuur ontwikkeld moet zijn, zoals je hem vandaag de dag stuk-voor-stuk uit elkaar kan halen. Maar de ontwikkeling kan hele andere routes gevolgd hebben, die we onmogelijk kunnen overzien. Er kunnen bijvoorbeeld tijdelijk hulponderdelen hebben bestaan en de functie kan zijn veranderd in de loop der tijd (Men spreekt van exaptatie.). Onherleidbaar kan dus nooit en te nimmer sluitend worden gemaakt, en daarom is het een flauwekulbewijs. Het enige dat het bewijst is gebrek aan voorstellingsvermogen.
Bart Klink schreef:Een kleine correctie: links vooral kennis, rechts vooral vermeende wijsheid. Jammer dat christenen vaak de arrogante positie in nemen dat ze de wijsheid in pacht hebben, zelfs zonder daar ook maar 1 argument voor te geven.
Over welke 'wijsheid' uit Genesis heb je het? De massamoord van God waarbij hij alle mensen (waaronder kinderen en baby's) en dieren een verdrinkingsdood laat sterven?
Raido schreef:Er zijn er meer, maar ik vind de discussie zo zinloos... kun je beter stil zijnOptimatus schreef:Kijk, en daar heb ik nou respect voor: iemand die zijn geloof met volharding verdedigt.
Ronald Meester (hoogst waarschijnlijk degene over wie deze strip gaat) is nu niet bepaald degene die op religieuze gronden zijn mening al heeft opgemaakt. Verder mag een kansrekenaar zeker zich best met biologie en evolutietheorie bemoeien, die theorie wordt ook behoorlijk gebruikt binnen de evolutietheorie.
De voorbeelden die je noemt geven in ieder geval aan dat het bewijs voor de evolutietheorie (in de Dawkinsiaanse zin) nog lang niet geleverd is. In ieder geval geen bewijs waar een wiskundige of natuurkundige van onder de indruk zal zijn.
De ontbrekende factoren moeten daar ook verklaard worden.
Een echte wetenschapper zou in mijn ogen nooit zijn boekje te buiten gaan en roepen dat iets bewezen is, terwijl er nog zoveel zaken niet in te passen zijn. (Hierbij denk ik vooral aan Dawkins die over de drijvende kracht achter evolutie dingen durft te beweren).
Bart Klink schreef:Parsifal schreef:Ronald Meester (hoogst waarschijnlijk degene over wie deze strip gaat) is nu niet bepaald degene die op religieuze gronden zijn mening al heeft opgemaakt. Verder mag een kansrekenaar zeker zich best met biologie en evolutietheorie bemoeien, die theorie wordt ook behoorlijk gebruikt binnen de evolutietheorie.
Dekker is hoogleraar kansrekening als ik het me goed herinner, en kans is maar een heel klein aspect van evolutie. Blijkbaar heeft hij weinig kaas van evolutiebiologie gegeten. Op deze site is een discussie tussen Dekker, Meester en andere wetenschappers te volgen. De opvattingen van Dekker en Meester worden daar volledig weerlegd.
De voorbeelden die je noemt geven in ieder geval aan dat het bewijs voor de evolutietheorie (in de Dawkinsiaanse zin) nog lang niet geleverd is. In ieder geval geen bewijs waar een wiskundige of natuurkundige van onder de indruk zal zijn.
In de natuurwetenschap is per definitie niets volledig te bewijzen, dat kan alleen in de wiskunde. Geen enkele wetenschapper beweert dit ook. Wat wel zo is, is dat bepaalde dingen zo zeker zijn dat de natuurwetenschap ze als feit beschouwt. Een voorbeeld hiervan is evolutie.
De ontbrekende factoren moeten daar ook verklaard worden.
Er moet nog zoveel verklaard worden, maar daar hebben we nou juist de wetenschap voor!
Een echte wetenschapper zou in mijn ogen nooit zijn boekje te buiten gaan en roepen dat iets bewezen is, terwijl er nog zoveel zaken niet in te passen zijn. (Hierbij denk ik vooral aan Dawkins die over de drijvende kracht achter evolutie dingen durft te beweren).
Wat past er niet in? Wetenschappers gaan hun boekje te buiten als ze God als ‘verklaring’ gebruiken. Dawkins doet dit allerminst.
Zie ook mijn artikel Waarom creationisme geen wetenschap is. Als je niet het hele artikel wilt lezen, lees dan alleen het hoofdstuk “Is creationisme dan wetenschap?’
Bart Klink schreef:Titaan, besef je wel dat je met een letterlijke interpretatie van Genesis tegen goed gefundeerde wetenschappelijke kennis ingaat? Dit doet me denken aan de kerk die op grond van de Schrift niets moest weten van Galilei's theorie dat de aarde om de zon draait in plaats van andersom.
Bart Klink schreef:Inhoudelijke argumenten heb ik al meerdere malen gegeven, blader maar eens terug in dit topic. Helaas zijn die grotendeels genegeerd
Collateral schreef:Titaan schreef:b) Slechts figuurlijk opvatten is niet legitiem omdat alle referenties in de bijbel bewijzen dat het letterlijk opgevat dient te worden (teksten reeds genoemd).
Bovendien is het in strijd met de karakter van de bijbel en geeft o.a. Jezus een duidelijke getuigenis van de gebeurtenissen uit het OT (o.a. over Adma en Eva) dat ze letterlijk gebeurd zijn. (voorbeelden reeds gegeven).
Klopt niet. Natuurlijk zijn er referenties, maar er is geen bijbeltekst die zegt dat je het scheppingsverhaal letterlijk moet nemen. Dat die referenties bestaan, wil nog niet zeggen dat ze verwijzen naar letterlijk gebeurde zaken! Als ik zeg: "Odysseus is op Ithaca geweest," is dat waar, omdat het volgens de mythe zo is gebeurd (kwestie van referentiekader dus), maar dat betekent niet dat het werkelijk zo is gebeurd.
Collateral schreef:Titaan schreef:Niet doen.Collateral (gaat over de) schreef:Titaan schreef:Ook voor hetvolgende punt (over berouw) geldt: Probeer inhoudelijk aan te geven welk gedeelte uit dat eerdere antwoord je niet snapt.
Jammer dat je constant om de zaken heendraait. Waar het me om gaat, is: je kunt deze teksten niet letterlijk nemen! En je bent dus nogal bedrieglijk bezig als je volhoudt dat je dat wel doet.
Ga alsjeblieft in op het argument!
Collateral schreef:[[*]II) Deze tekenen zijn niet bij alle gelovigen te zien en dat stáát ook niet in deze tekst! Jouw’n parafrase van “Mensen geloven pas (echt) wanneer ze ….” klopt niet. Je moet wel goed lezen!
Volgens mij zit ik er niet ver naast, maar ik zal het nog een keer uitleggen: (Tussen de "[]" staat het griekse woord dat bij de term hoort.)
Marcus 16:16-18
16 Die geloofd zal hebben [pisteusas], en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben [apisthsas], zal verdoemd worden.
17 En degenen, die geloofd zullen hebben [pisteusasin], zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken.
18 Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.
Ik ben van mening dat de termen pisteusas, pisteusasin (meervoud) en apisthsas (tegengestelde) hier een universeel bereik moeten hebben. Zo niet, dan komt de bijbel, om het met jouw woorden te zeggen, "principieel in zijn geheel op losse schroeven te staan."
Zoals wanneer we Marcus 16:16 lezen: "Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden." -> je zou dan net zo goed moeten stellen: "Dit geldt niet voor alle gelovigen en ook niet voor alle ongelovigen." Wat heeft het gezegde dan nog voor nut?
Fraternoster schreef:Titaan schreef:... Geloof jij bijvoorbeeld dat Adam echt bestaan heeft ? of Noach? Of Abraham of Jezus?
Abraham en in meerdere mate Jezus vind ik wetenschappelijk plausibel, Noach en Adam weet ik niet. Gelovig zeg ik: ja. Voorts ben ik het met je eens.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten