inenting

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 03 apr 2003 07:26

groenrondballetje schreef:
Ikke21 schreef:
parsifal schreef:Voor zover ik weet ligt voor mazelen de kritische waarde van het aantal vatbare mensen op 5% zodra er minder dan deze 5% van de mensen vatbaar is, zal een epidemie nooit uit kunnen breken (men besmet gemiddeld minder dan 1 persoon en dus sterft de ziekte vanzelf uit). Als de refo's zich nu gaan inenten profiteren de `zwevers' de niet van vaccineren houden daar gigantisch van (zij wonen wel over het hele land verspreid en halen bij lange na de 5% procent niet.) Zij zullen waarschijnlijk nooit met mazelen te maken krijgen.
Vaya con Dios, parsifal

Die getallen zouden best kunnen kloppen, dus als refo's zich laten vaccineren dan redden ze het leven van anderen ...John

hmm......daar ben ik het niet mee eens, wij redden volgens mij geen levens!!!!! :!:

En waarom red je geen leven als je voorkomt dat een epidemie uitbreekt waardoor mensen doodgaan :?:
Ikke21 schreef:God is de enige die beslist over leven en dood!! :!:

connie schreef:yep alleen god weet wanneer wij sterven

God is de ultieme beslisser, maar Hij laat heel veel aan de natuurwetten die Hij geschapen heeft over ...

Als iemand van een flat afspringt is hij bijna 100% zeker dood; Het oorzakelijke verband is sterk genoeg om van zelfmoord te spreken.

Het oorzakelijke verband tussen de kogels die Van der G. afvuurde en de dood van Pim Fortuijn is sterk genoeg om te zeggen dat Van der G. een moordenaar is.

Als je zegt "God is de enige die beslist over leven en dood", dan ontken je dus de schuld van de zelfmoordenaar en van Van der G., immers alleen God beslist over leven en dood.

Je zou nooit een mens voor moord kunnen aan kunnen klagen, immers God beslist over leven en dood, toch zegt God, "Gij zult niet doden" ...

John

Ik denk dat wij mensen niet zo moeten proberen om God te willen begrijpen, want dat lukt toch nooit. Daarom kunnen we niet zo redeneren.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 03 apr 2003 07:43

hijwel schreef:Aller aardigste Ikke21,

Hoe weten jullie zo zeker dat deze middelen bij God vandaan komen? Waar staat dat, zijn er bewezen?

Komen arbortus en euthenasie ook van God vandaan???????

eerst ff een antwoord op je laatse vraag.
Nee die komen niet bij god vandaan want deze middelen worden tegen de mens gebruikt en niet te goede van de mens...

Nou probeer ik een antwoord te geven op je eerste vraag.
Hoe weten jullie zo zeker dat deze middelen bij God vandaan komen? Waar staat dat, zijn er bewezen?
Niet alle dingen die God geeft staan in de bijbel beschreven. Zoals ik al eerder aangehaald heb (quote hieronder). Geeft god ons ook de middelen om ons te beschermen tegen natuurrampen.
Hij geeft ook middelen om ons te beschermen tegen de vijanden.
Hij geeft ons middelen om ons te bestermen tegen de wereld (bijbel). Hij geeft ons middelen om ons te beschermen tegen het weer.(kleding)
Hij geeft ons dokters voor als we ziek zijn.

ff een vraag terug. Jij bent neem ik aan niet ingent tegen ziektes maar als je ziek ben ga je wel naar de dokter. Als je niet de middelen wil gebruiken die God je geeft waarom ga je dan wel naar de dokter en laat je je niet inenten?

Lees mijn quote hieronder ook nog ff

Wij moeten toch verantwoordelijke omgaan met ons lichaam?

Nou God heeft ons middelen gegeven om te gebruiken.
Waarom zouden wij die dan niet gebruiken?

Hij vraagt van ons om verantwoordelijk om te gaan met je lichaam.
Mogen wij dan het risco lopen dat we ziek worden door eigen schuld omdat we ons uit principe niet hebben ingeent?
Is dit verantwoordelijk?
Je weet toch van te voren dat dit kan gaan gebeuren. Waarom mag je hier dan niet tegen beschermen. God geeft toch die middelen?

ff een voorbeeldtje:
Wij moeten verantwoordelijk omgaan met de wereld.
Wij in ons waterlandje verhogen jaarlijks de dijken omdat we het water zien stijgen. We maken gebuik van de kennis die God ons heeft gegeven om ons eigen te beschermen tegen het hoge water. Als je tegen inenten ben zou je hier ook nee tegen moeten zeggen: "Nee dit laat ik over in Gods hand." wij mogen ons toch niet onnodig in gevaar begeven..

Ik kijk uit naar je reactie.....
Als ik het fout heb probeer me dan maar te overtuigen.

Oke met het feit dat abortus niet van God komt ben ik het wel mee eens. Maar net wat Riebo zegt, een asprine neem je toch ook niet als je hoofdpijn hebt, en pas hoorde ik op cath, dat gewone medicijnen wel middelen zijn van God, dus dat je die ook moet nemen als je ze nodig zou hebben!!
En ook weet ik wel dat het erg makkelijk is om te zeggen, ik vertrouw op God, als God wil dat ik het niet krijg zal ik het ook niet krijgen, en als Hij wil dat ik het krijg dan zal ik het ook wel krijgen, zo wil en kan ik helemaal niet denken. Tuurlijk heeft God dingen voor ons verborgen gehouden, zoals je al zei!!
Toch vind ik het heel moeilijk om maar te zeggen ik laat mn kinderen later inenten, zolang ik niet weet of God hiermee accoord gaat, dit heb ik ook tegen mn schoonouders gezegd en die zeiden ook van, daar moeten jullie dan ook biddend uitkomen en God wil jullie daar dan ook bij helpen, ik denk ook dat dat het beste is om te doen, bidden of God je daarbij wil helpen en als je eventueel wel laat inenten of Hij het dan ook wil zegenen!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 apr 2003 10:22

Sorry ik kan jullie gedachten gang niet echt volgen..

Jij zegt dat gewone medicijnen wel van God af komen en je denk dat inenting niet van God afkomt?
Je hebt nog niet echt antwoorden gegeven op mijn vragen...
Bouw jij een dijk als je weet dat er hoog water aan gaat komen?
Ga jij naar de dokter als je door het gevolg van niet inenten een ziekte oploopt. Of laat je dit aan God over, en gebruik je niet de middelen die je hebt gekregen.
Er zijn toch zoveel middelen die wij gebruiken om ziektes te voorkomen zonder dat je ze al hebt. Je gebruikt toch ook kleding om geen griep te krijgen.

ff een vraagje waarom zou god al deze dingen wel gegeven hebben die wij mogen gebruiken en de inenting niet?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 03 apr 2003 10:29

hijwel schreef:Sorry ik kan jullie gedachten gang niet echt volgen..

Jij zegt dat gewone medicijnen wel van God af komen en je denk dat inenting niet van God afkomt?
Je hebt nog niet echt antwoorden gegeven op mijn vragen...
Bouw jij een dijk als je weet dat er hoog water aan gaat komen?
Ga jij naar de dokter als je door het gevolg van niet inenten een ziekte oploopt. Of laat je dit aan God over, en gebruik je niet de middelen die je hebt gekregen.
Er zijn toch zoveel middelen die wij gebruiken om ziektes te voorkomen zonder dat je ze al hebt. Je gebruikt toch ook kleding om geen griep te krijgen.

ff een vraagje waarom zou god al deze dingen wel gegeven hebben die wij mogen gebruiken en de inenting niet?

Kleding heeft er volgens mij helemaal niks mee te maken maar goed!!
Met die dijk ben ik het eens, dan ga je bouwen maar dat is een natuurlijke manier van mensen beschermen!!
Wat voor middelen gebruik je dan om nog meer ziektes te voorkomen?
De normale medicijnen gebruik je pas wanneer je ze echt nodig heb en inenten doe je weet ik veel wanneer en terwijl je heel niet ziek bent!!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 03 apr 2003 10:33

RieBo schreef:
hijwel schreef:Nou probeer ik een antwoord te geven op je eerste vraag.
Niet alle dingen die God geeft staan in de bijbel beschreven. Zoals ik al eerder aangehaald heb (quote hieronder). Geeft god ons ook de middelen om ons te beschermen tegen natuurrampen.
Hij geeft ons middelen om ons te bestermen tegen de wereld (bijbel). Hij geeft ons middelen om ons te beschermen tegen het weer.(kleding)

Oke, mee eens
hijwel schreef:ff een vraag terug. Jij bent neem ik aan niet ingent tegen ziektes maar als je ziek ben ga je wel naar de dokter. Als je niet de middelen wil gebruiken die God je geeft waarom ga je dan wel naar de dokter en laat je je niet inenten?

Niet mee eens. Jij neemt toch ook geen asperine als je nog geen hoofdpijn heb. Die pak je pas als je hoofdpijn heb. Heb soms het idee dat wij mensen God een stapje voor willen zijn. Als wij ons verzekeren en inenten en als gevolg daarvan niet meer in de problemen komen, hebben wij God bijna niet meer nodig, want het gaat ook prima zonder Hem.

Aspirine is een slecht voorbeeld in deze, omdat het niet werkt voordat je pijn hebt.
Een beter voorbeeld is het knobbeltje in je borst, dat een kankergezwel is. Op dat moment voel je alleen een klein knobbeltje, dus er is weinig reden voor de klachten die je hebt om een deel van de borst weg te halen en chemotherapie te krijgen. Alleen als de diagnose kanker is gesteld, willen doktoren het verwijderen uit voorzorg (en niet omdat het knobbeltje hinderlijk is), omdat het anders de ziekte gaat uitzaaiien en leidt tot de dood.

RieBo schreef:
hijwel schreef:Lees mijn quote hieronder ook nog ff
Wij moeten toch verantwoordelijke omgaan met ons lichaam?

Het gaat dan om medicijnen, niet om middelen die een mens ziek maken. Jij start je auto toch ook niet alvast omdat je misschien straks nog weg moet?

Zie voorbeeld chemotherapie bij een knobbeltje ...

RieBo schreef:
hijwel schreef:Hij vraagt van ons om verantwoordelijk om te gaan met je lichaam.
Mogen wij dan het risco lopen dat we ziek worden door eigen schuld omdat we ons uit principe niet hebben ingeent?
Is dit verantwoordelijk?
Je weet toch van te voren dat dit kan gaan gebeuren. Waarom mag je hier dan niet tegen beschermen. God geeft toch die middelen?

Zien wij ziekte nog wel als straf op onze zonden, en is het niet dat wij geen zin in de straf hebben en dat we daarom proberen via inenting die straf te ontlopen. Is het je nooit opgevallen dat als we weer medicijnen hebben tegen een ziekte die ongeneeslijk is, steeds weer een nieuwe ongeneeslijke ziekte te voorschijn komt.

Ik denk dat Jezus aangeeft bij de blindgeborene dat ziekte niet altijd een (direct) gevolg van de zonde is. Ik geloof Jezus.

RieBo schreef:
hijwel schreef:ff een voorbeeldtje:
Wij in ons waterlandje verhogen jaarlijks de dijken omdat we het water zien stijgen. We maken gebuik van de kennis die God ons heeft gegeven om ons eigen te beschermen tegen het hoge water. Als je tegen inenten ben zou je hier ook nee tegen moeten zeggen: "Nee dit laat ik over in Gods hand." wij mogen ons toch niet onnodig in gevaar begeven..

Inderdaad we mogen ons niet onnodig in gevaar begeven. Maar bij een vaccinatieprogram waar max 30 per 1.000 mensen aan zullen sterven is dat niet onnodig in gevaar begeven? Een dijk verhoging is iets heel anders. Als je een dijk niet verhoogd breng je je zelf in gevaar, Als je je niet inent dan heb doe je dat niet. Want het is niet zeker dat jij ook ziek wordt.

Wat bedoel je met een vaccinatie-programma waar max 30 per 1.000 mensen aan zullen sterven ; zoveel mensen sterven niet t.g.v. vaccinatie. Een van de meest gevaarlijke vaccins, vaccinia (koeienpokken) levert bij 50 op de miljoen een gevaarlijke ziekte op. Dat is een risico. Het risico van een vaccin wordt per vaccin afgewogen tegen het risico van besmetting en overlijden en ernstige gevolgen naar de besmetting of infectie. Toen de pokken veelvuldig voorkwamen werd vrijwel iedereen besmet, en betekende de pokken de dood van 10% van de bevolking 100.000 op de 1.000.000, veel minder dan 50 in levensgevaar door het vaccin. Nu de pokken in de natuur zijn uitgeroeid heeft men ook besloten om te stoppen met vaccinatie.

De meeste ziekteverwekkers waar tegen wordt inge-ent besmetten en infecteren >99,9% van de bevolking (zeker de kinderziekten :!: ), dus je weet dat je ooit ziek kunt worden.

Dus er worden goede gegronde afwegingen gemaakt over wel/niet vaccineren.

John

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 apr 2003 10:56

Riebo schreef:
hijwel schreef:Nou probeer ik een antwoord te geven op je eerste vraag.

Oke, mee eens

RieBo schreef:
hijwel schreef:ff een vraag terug. Jij bent neem ik aan niet ingent tegen ziektes maar als je ziek ben ga je wel naar de dokter. Als je niet de middelen wil gebruiken die God je geeft waarom ga je dan wel naar de dokter en laat je je niet inenten?

Niet mee eens. Jij neemt toch ook geen asperine als je nog geen hoofdpijn heb. Die pak je pas als je hoofdpijn heb. Heb soms het idee dat wij mensen God een stapje voor willen zijn. Als wij ons verzekeren en inenten en als gevolg daarvan niet meer in de problemen komen, hebben wij God bijna niet meer nodig, want het gaat ook prima zonder Hem.

Ik pak geen asparine als ik geen hoofdpijn heb maar dat komt omdat ik weet dat het binnen een paar uur uitgwerkt is en ook nog niet echt goed voor je is en er geen levends gevaar met zich meebrengt dat ik mischien hoofdpijn kan kijgen.

Maar ik snap niet dat als je weet dat je een aardige kans hebt om een ziekte op te lopen, je niet ineent dit is toch onverantwoord omgaan met je lichaam. Waarom zouden wij God niet meer nodig hebben? Ik wel hoor ik heb Gods hulp altijd nodig maar ik maak wel gebruik van die dingen die God heeft gegeven.
Als jij een dijk bouwt wil jij god dan voor zijn? Nee, je beschermt je en je kinderen om maar niet ziek te worden of om te komen. Heb je dan Gods hulp niet meer nodig? Nou ik wel hoor, ik kan toch ook nog steeds ziek worden.

RieBo schreef:
hijwel schreef:Wij moeten toch verantwoordelijke omgaan met ons lichaam?

Het gaat dan om medicijnen, niet om middelen die een mens ziek maken. Jij start je auto toch ook niet alvast omdat je misschien straks nog weg moet?

Middelen om een mens ziek te maken? nou kan je jou niet volgen ben ik bang.
Nee ik start nu mijn auto ook niet alvast. Maar loop ik hier een risico mee dat ik hem strakst strart?

RiBo schreef:
hijwel schreef:Hij vraagt van ons om verantwoordelijk om te gaan met je lichaam.
Is dit verantwoordelijk?

zien wij ziekte nog wel als straf op onze zonden, en is het niet dat wij geen zin in de straf hebben en dat we daarom proberen via inenting die straf te ontlopen. Is het je nooit opgevallen dat als we weer medicijnen hebben tegen een ziekte die ongeneeslijk is, steeds weer een nieuwe ongeneeslijke ziekte te voorschijn komt.

Ziekte een straf op onze zonde? ik vindt het meer een waarschuwing dat je nog bekeert kan worden.
Het is niet zo dat wij geen ziektes op kunnen lopen... Want God beslist dat. Maar als je niet ingenent ben loop je het risco om een ziekte op te lopen waar je had tegen kunnen beschermen.
Ik vind dit niet verantwoord omgaan met je lichaam.

RieBo schreef:
hijwel schreef:ff een voorbeeldtje:

Inderdaad we mogen ons niet onnodig in gevaar begeven. Maar bij een vaccinatieprogram waar max 30 per 1.000 mensen aan zullen sterven is dat niet onnodig in gevaar begeven? Een dijk verhoging is iets heel anders. Als je een dijk niet verhoogd breng je je zelf in gevaar, Als je je niet inent dan heb doe je dat niet. Want het is niet zeker dat jij ook ziek wordt.

niet zeker? als jij niet zeker weet dat het koud weer wordt op vakantie neem jij dan geen trui mee om daarna ziek te worden? je brengt je eigen toch in gevaar als je je niet ineent? vind jij 30 op de 1000 mensen niet veel? ik ken wel 1000 mensen maar zou het heel erg vinden dat die mensen door het niet inenten overlijden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 apr 2003 12:05

Ikke21 schreef:Kleding heeft er volgens mij helemaal niks mee te maken maar goed!!
Met die dijk ben ik het eens, dan ga je bouwen maar dat is een natuurlijke manier van mensen beschermen!!
Wat voor middelen gebruik je dan om nog meer ziektes te voorkomen?
De normale medicijnen gebruik je pas wanneer je ze echt nodig heb en inenten doe je weet ik veel wanneer en terwijl je heel niet ziek bent!!

Kleding gebruik je om je te beschermen tegen de kouw dus tegen een griep. Natuurlijke manier? is inenten dan geen natuurlijke manier?
Maar wel kans hebt om ziek te worden, waarom gebruik je dan niet de middelen die er zijn om je te beschermen tegen die ziektes.
Je moet je toch niet onnodig in gevaar begeven.
Laatst gewijzigd door hijwel op 03 apr 2003 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 03 apr 2003 12:07

begeef je je niet in gevaar als je je inent?

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 03 apr 2003 12:14

Ikke21 schreef:begeef je je niet in gevaar als je je inent?

Ik durf het nog harder te stellen, als je weet dat je door inenting kan sterven, en je laat je inenten, en je sterft daardoor pleeg je zelfmoord.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 03 apr 2003 12:24

RieBo schreef:
Ikke21 schreef:begeef je je niet in gevaar als je je inent?

Ik durf het nog harder te stellen, als je weet dat je door inenting kan sterven, en je laat je inenten, en je sterft daardoor pleeg je zelfmoord.

oeps.....dat is wel heel hard ja!!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 apr 2003 12:26

ja zo lust ik er nog wel 1 tje
Ik durf het nog harder te stellen, als je weet dat je door je niet inte enten kan sterven, en je niet laat je inenten, en je sterft daardoor pleeg je zelfmoord.

Ik denk dat de kans dat je sterft aan het niet inenten groter is dan het niet inenenten. Dus gebruik dit niet als dek mantel..

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 03 apr 2003 12:43

gaan we welles nietes spelletje doen?

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 03 apr 2003 13:25

Ikke21 schreef:gaan we welles nietes spelletje doen?

Ik denk het, maar heb daar geen behoefte aan, ze kunnen mij toch niet overtuigen dat inenten goed is. Maar iedereen moet het voor zich zelf uitmaken en ik zal niemand er boos om aankijken.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 03 apr 2003 14:26

precies......het is voor iedereen persoonlijk!!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 apr 2003 15:14

Waarom wil je je niet laten overtuigen....
Waarom is dit voor iedereen persoonlijk?

Ik kom met standpunten waarvoor ik voor het inenten ben. Maar jullie standpunten die jullie er tegen in brengen overtuigen mij niet echt.

Ik vind het heel verkeert als je je eigen niet inent en ik ben van mening dat je je eigen dan in gevaar brengt.

Het is echt niet verkeert om je te laten overtuigen.
Als jullie mij kunnen overtuigen dat ik verkeert bezig ben doe dat dan.
Maar ik probeer jullie te overtuigen dat jullie verkeert bezig zijn. Lees mijn argumentatie nog eens goed door en probeer mij maar te overtuigen van mijn "verkeerde" denkwijze.

Terug naar “Archief”