Inenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 22 mar 2005 22:02

Maja de Bij schreef:
Het_Bureau schreef:Mensen die hun kind uit overtuiging niet laten inenten, doen dat voor een groot deel niet, omdat ze het etisch onjuist vinden hun kind (een klein beetje) ziek te maken.

Dat is volgens mij het verhaal. De eerste inentingen waren gericht tegen de pokken, waarbij mensen werden ingeent -als ik het goed heb- met koepokken. Koeien waren namelijk imuum voor pokken en mensen niet. Een van de bijwerkingen was helaas dat je tengevolge van de inenting zo ziek kon worden dat je overleed. En dan wordt het verhaal wel iets anders. Tegenwoordig bestaan er volgens mij geen ziekmakende inentingen meer, en ik kan me ook geen enkel bezwaar hiertegen voorstellen.

Even ter verduidelijking, de eerste pokkenvaccins waren gebaseerd op menselijke pokken, gehaald uit mensen die ziek waren. Hier overleden wel veel mensen aan. Echter werd berekend dat als iedereen zich zou laten vaccineren er uiteindelijk minder mensen aan pokken zouden overlijden dan als niemand gevaccineerd was. De bekende prediker Jonathan Edwards is overleden aan de vaccinatie tegen pokken.

Later is men over gegaan op koeienpokken. (Ik weet niet of de huidige vaccins hier nog op gebaseerd zijn). Wel is duidelijk dat als er nu een terroristische aanslag komt met pokken en er zal gevaccineerd moeten worden (ik neem aan en hoop ergens dat de overheid dit zal verplichten) zullen er door het vaccin mensen om komen. Echter als je deze ziekte laat razen zullen er natuurlijk gezien veel meer mensen overlijden door de ziekte.

Het niet vaccineren heeft gevolgen. Het kan er voor zorgen dat een ziekte niet helemaal uitgeroeid wordt (er zijn nog zoveel vatbare mensen dat de ziekte genoeg mogelijkheden heeft om te overleven). Verder ben je als niet gevaccineerd persoon deels afhankelijk van andere mensen. Pokken is wereldwijd uitgeroeid doordat veel mensen gevaccineerd waren. De niet-gevaccineerde mensen hadden niet genoeg contacten om de ziekte in stand te houden. (Doordat veel mensen om hen heen wel gevaccineerd zijn, zal een besmet persoon gemiddeld niet meer dan een persoon besmetten, wat betekent dat de ziekte niet echt een epidemie kan worden).

Mazelen lijkt in stand te worden gehouden door het "reservoir" aan vatbare mensen op de biblebelt. Het is de vraag of de vaccinaties nog nodig zijn over twintig jaar als nu alle mensen verplicht worden het vaccin te nemen.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 22 mar 2005 22:16

Mazelen heb ik vroeger wel gehad, daar werd je toen niet voor ingeent, en de bof en waterpokken en rode hond, allemaal gehad.
De pokken ben ik wel voor ingeent, hele lelijke plekken.
Maar mijn kinderen zijn niet tegen de pokken geent en dat vind ik toch wel eng, zeker omdat ze veel reizen, met name de jongste reist veel naar verre landen, zoals Suriname, daar moest hij ook prikken voor halen. Tegen de gele koorts en zo.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 22 mar 2005 22:21

Mariamagdalena schreef:Mazelen heb ik vroeger wel gehad, daar werd je toen niet voor ingeent, en de bof en waterpokken en rode hond, allemaal gehad.
De pokken ben ik wel voor ingeent, hele lelijke plekken.
Maar mijn kinderen zijn niet tegen de pokken geent en dat vind ik toch wel eng, zeker omdat ze veel reizen, met name de jongste reist veel naar verre landen, zoals Suriname, daar moest hij ook prikken voor halen. Tegen de gele koorts en zo.

pokken is ook alleen nog maar aanwezig in laboratoria (onder andere bij mijn buren :) ), om wat te hebben aan entstof, als het opnieuw uitbreekt en naar men vreest bij sommige terroristen.

Op vakantie in Suriname loop je minder kans op pokken dan op Hoog Catharijne in Utrecht (dat lijkt me een waarschijnlijker doel voor een aanslag van Osama).
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 22 mar 2005 22:38

Mijn ouders hebben mij niet ingeent omdat zij vonden dat zij niet op Gods wil vooruit mochten lopen. Aan de ene kant begrijp ik dat wel. Maar nu wil ik in het ziekenhuis gaan werken maar word ik niet aangenomen omdat ik niet tegen alles ingeent ben. Ook heel logisch. Maar ja, nu moet ik wel alsnog ingeent worden, terwijl mijn ouders er eigenlijk tegen zijn, en dat kost ook een hoop tijd.

(denkt)...
*Eigenlijk dus wel een beetje egoïstisch van mijn ouders*

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2005 23:36

4ever2all schreef:Maar het is toch helemaal niet zeker of je die ziekte ook krijgt? Vinden jullie niet dat je als het ware God een stukje macht uit handen neemt op deze manier?

Nee hoor. Want God geeft die mogelijkheden zelf aan de mens. Hij schiep de mens met kennis, dat mensen medcijnen en zo gingen ontwikkelen, dan is omdat God dat in ze legde. Je neemt God niet een stuk macht uit handen, want God geeft de mensen op dit punt "macht/verantwoordelijkheid"

Zelfde geldt bijvoorbeeld voor voorbehoedsmiddelen.... uitkeringen... en verzekeringen, Keizersnee etcetera.... Het is niet zeker dat je vrouw voor de zoveelste keer zwanger wordt... het is niet zeker dat je werkloos wordt en als je dat wordt, vertrouw je dan op God ipv op de overheid? En het is niet zeker dat je auto wordt gejat of je huis in de brand vliegt... En het is niet zeker dat je kind dood wordt geboren.

Je hebt als mens verantwoordelijkheid en daarmee mag je de mogelijkheden gebruiken die God geeft, zo simpel is het. Als je een voorbehoedsmiddel gebruikt waardoor na 7 kinderen er niet nog meer bij krijgt, neem je dan God een stukje macht uit handen? Of zou God de mens ook hierin keuzeverantwoordelijkheid geven, de mogelijkheid om te kiezen... ?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 23 mar 2005 00:35

ik ben als kind wel ingeent.
Vorig jaar moest ik me laten inenten tegen hepatitusB. Er werd bijgezegt dat in veel instellingen het verplicht was, dus als ik het niet liet doen, heb ik minder kans op een baan. Dus ben ik nagegaan waarom ik het wel of niet zou doen. Ik heb de roeping van God gekregen om de zorg in te gaan, zou het dan Zijn bedoeling zijn om me nu die roeping te geven en dan straks de kans niet krijgen deze uit te voeren?? Daarom heb ik me wel laten inenten.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 23 mar 2005 12:58

Maar als je naar India gaat moet je toch een pokkenprik?
Behalve mensen van mijn leeftijd, die hebben het al gehad.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 23 mar 2005 19:23

Mariamagdalena schreef:En wat dacht je over antiedepressiva?
Heb je dan wel genoeg vertrouwen op God, als je dat slikt?

Ja, je gelooft dat Hij die middelen wil zegenen...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 23 mar 2005 19:31

Maarten schreef:Inenten is niet goed of fout, maar de wijze waarop je de dingen doet is goed of fout.

Dat ben ik wel met je eens. Hoe vaak nemen wij een paracetamol, zonder God te vragen of Hij het wil zegenen? En als het helpt Hem ervoor te danken!

Ik ben zelf wel een voorstander van inenten. Vanuit het oogpunt dat je jezelf daarvoor mag beschermen, en anderen niet onnodig in gevaar te brengen.

Bijvoorbeeld difterie, kinkhoest en polio, dat waren vroeger zulke erge ziekten! Vroeger als je 10 kinderen kreeg, mocht je blij zijn als er 5 volwassen werden! Elk gezin had vroeger wel een paar leden zien sterven aan zo'n besmettelijke ziekte. Denk ook aan J.S. Bach, hij heeft ook veel kinderen moeten missen...
Wij staan daar misschien wel te weinig bij stil! We mogen echt heel dankbaar zijn naar God toe dat Hij deze middelen geeft!!!
Deze ziekten zijn nu bijna verdwenen, met behulp van vaccins!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2005 21:32

Helemaal mee eens!

En antidepressiva zijn zeker door God gegeven.... Kijk eens naar mensen die een psychose hebben bijvoorbeeld.... wees dan maar blij dat er medische hulp en ook medicijnen zijn......
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tirza
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Tirza » 23 mar 2005 21:38

Mariamagdalena schreef:En wat dacht je over antiedepressiva?
Heb je dan wel genoeg vertrouwen op God, als je dat slikt?

daar wil ik toch even op reageren.
Ik ken een aantal mensen die antidepressivia slikken en die hun hele vertrouwen geven aan God.
Toch zijn me ''maar'' mens en zelfs ik (en iedereen wel eens, je kan mij niet wijs maken dat niemand es last heeft van een mindere tijd) heb wel eens een dippie.
En toch vertrouw je in die periodes op God en weet je dat Hij er altijd is. Dat maakt het geloof zo mooi.

Over het inenten. Ik vind dat dat moet kunnen. Het is in zekere zin ook gegeven door God denk ik, want hij gaf de mens de kennis om dit te maken en ervoor te zorgen dat wij niet ziek worden.
Afbeelding

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 23 mar 2005 22:01

Tirza schreef: Toch zijn me ''maar'' mens en zelfs ik (en iedereen wel eens, je kan mij niet wijs maken dat niemand es last heeft van een mindere tijd) heb wel eens een dippie.
En toch vertrouw je in die periodes op God en weet je dat Hij er altijd is. Dat maakt het geloof zo mooi.

Een dippie is niet te vergelijken met een depressie, Tirza!
Net zoals wij niet mogen zeggen dat we honger hebben, maar trek hebben, want honger kennen wij niet. Zo is het ook met depressie! Depressie is een ziekte! Niet zomaar ff een dipje.

Ik snap ook niet echt wat met deze passage bedoeld!

Tirza
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Tirza » 23 mar 2005 22:41

[quote="Perpetua'']
Net zoals wij niet mogen zeggen dat we honger hebben, maar trek hebben, want honger kennen wij niet.
[/quote]

haha, wat grappig dat zeg ik ook altijd

Wat ik bedoel is dat niet alles van God komt. Dat er ook nog de invloed van het Kwade is bedoelde ik. Dat God je echt niet zou toewensen dat je in een depressie belandt. En dat het dus goed is dat er medicijnen zijn om diegenen te helpen. Want ik weet zeker wel het verschil tussen dip en depressie,(heb ik zelf niet gehad hor maar wel aantal mensen uit m'n dichte omgeving) en toch weet je in die periodes (of het nu dip of depressie is) dat God er voor je is.
En dat je dus ook als je zwaar depressief bent toch nog volledig kan vertrouwen op God.
dat bedoelde ik dus een beetje :)
Afbeelding

Gercoo

Berichtdoor Gercoo » 23 mar 2005 22:53

Wat ik vaak een beetje het schijnheilige vind aan mensen die tegen inenten zijn is dat ze eigenlijk toch wel blij zijn dat de andere mensen wel ingeënt zijn, zodat ze zelf bijna geen kans meer hebben op besmetting, vanwege de buffer om hen heen, een soort van profiteren van de zonde(in hun ogen) van de ander.

André

Berichtdoor André » 23 mar 2005 23:19

Gercoo schreef:Wat ik vaak een beetje het schijnheilige vind aan mensen die tegen inenten zijn is dat ze eigenlijk toch wel blij zijn dat de andere mensen wel ingeënt zijn, zodat ze zelf bijna geen kans meer hebben op besmetting, vanwege de buffer om hen heen, een soort van profiteren van de zonde(in hun ogen) van de ander.
Heb jij dat aan "deze" mensen gevraagd, of denk jij dat?

Terug naar “Archief”