Thuislezers - Sacramenten en Gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mar 2005 14:00

@tlantis schreef:Bijbelse opdrachten: niet nalaten van onderlinge bijeenkomsten, gezammelijk het avondmaal vieren, omkijken naar broeders in de gemeente, enz...

Zie jij een thuisgemeente niet als gemeente dan? De eerste gemeentes waren ook thuisgemeentes.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 22 mar 2005 14:03

Sabra schreef:
@tlantis schreef:Bijbelse opdrachten: niet nalaten van onderlinge bijeenkomsten, gezammelijk het avondmaal vieren, omkijken naar broeders in de gemeente, enz...

Zie jij een thuisgemeente niet als gemeente dan? De eerste gemeentes waren ook thuisgemeentes.

Het gaat hier dacht ik over thuislezers. Zij mijden kerk en wereld.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mar 2005 14:04

Of ze nu thuislezers zijn of niet, ze vormen een gemeente.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 22 mar 2005 14:06

Sabra schreef:Of ze nu thuislezers zijn of niet, ze vormen een gemeente.
In mijn optiek zijn thuislezers mensen die geen contact hebben met andere christenen, maar thuis preken lezen.

Thuisgemeenten zijn heel wat anders, die zie ik zeker wel als gemeenten.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 22 mar 2005 14:34

Wat doen thuislezers eigenlijk met het sacrament van de Heilige Doop?
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 mar 2005 15:03

jas schreef:
@tlantis schreef:
jas schreef:Thuislezers worden soms door de Heere Zelf de sacramenten bediend, zonder de uiterlijke tekenen van brood en wijn.
Dit volgens Openb. 3:2'0;
" Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij."
De Heere vergeet Zijn gunstgenoten niet, die zich om Zijns wil niet bij een kerk kunnen voegen.
De opvatting die ik bij Optimatus een beetje proef, is dat hij slechts gelooft in een intramurele kerk. Er is echter ook een extramurele kerk die vaak zeer dicht bij de Heere leeft en vaak wonderlijk door Hem vertroost wordt.
Mag allemaal waar zijn, maar thuislezers gaan toch voorbij aan een aantal bijbelse opdrachten, en jij zou wel de laatste zijn van wie ik zou verwachten zich daar even "makkelijk" over heen te zetten, maar het lijkt er zo toch een beetje op.

Hoe weet je eigenlijk dat deze mensen zich om "Zijn wil" niet bij een gemeente kunnen voegen? Ik vind dat nog al wat, zo'n uitspraak. Is Zijn wil vanuit de bijbel dan ook veranderd? Of heeft onze Vader het ook gehad met de georganiseerde kerken?

De Bijbel leert me dat ik me bij de Waarheid moet voegen. Nergens staat dat ik me bij de één of andere kerk moet voegen. En het is juist die Bijbelse opdracht die door een groep mensen heel serieus genomen wordt en er dan ook de reden van is dat ze thuislezer zijn. De waarheid struikel nl. op de straten en ook in de kerken. Als je de Waarheid zoekt, moet je niet noodzakelijk in de kerk zijn.
Ja ik denk dat Onze Vader het idd gehad heeft met de kerken. Het is één en al hypocrisie, weinig tot geen geloof, wereldsgezindheid, alles kan er mee door. Maar waar is de ware Godsvrees? Niet in de kerken.

Met alle respekt, maar zo zijn de kloosterorden ook begonnen. :?
Niet dat ik blind ben voor de zonden die in de kerk leven (dat zijn er helaas teveel op op te noemen), maar om nu te zeggen dat we de kerk uitmoeten omdat daar zoveel zonde heerst, gaat me net 1 stap te ver. Dan kies je er namelijk voor om je van je wettige plaats te laten verwijderen door hen, die er geen recht op hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 mar 2005 15:22

Geen ware Godsvrees in de kerken. Ik ga hier niet vertellen dat het goed gaat met de kerken, maar dat is toch zeker niet het geval... in ieder geval is mijn ervaring heel anders...

Jammer dat je het zo moet zien...

Je walst wel erg gemakkelijk over mijn argument van Bijbelse opdracht heen. Als je je omwille van de Waarheid niet bij een kerkgenootschap kunt aansluiten betekent dat niet dat je in strijd met de Bijbel handelt. Het is zelfs een plicht om je daarvan af te scheiden.
Maar ja, kerkgangers zijn vaak zo trots op hun kerk, dat hun hele zaligheid daarin ligt. Dat waren de Joden ook. Maar de Heere Jezus zei dat niet een steen op de andere gelaten zou worden.
Zijn jullie beter? En waarom hoor ik dan in kerken zo vaak leugens verkondigen?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2005 16:15

Maar het gevaar van thuislezen is dat je niet gecorrigeerd wordt door anderen, als dat nodig is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 22 mar 2005 19:30

Laten we dan wel even dit stellen:

Thuislezers zijn net zo goed christen als kerkgangers (kleine letter)

Zelf ga ik altijd naar de kerk, maar als iemand vanwege de standpunten die er ergens geleerd worden niet naar de kerk kan, dan kan die persoon beter niet gaan, dan dat die persoon gedwongen gaat naar een kerk.

Trouwens, het argument uit Open 3:20 lijkt mij niet echt alles want in de HSV staat daar ipv avondmaal gewoon eten. (Ik weet niet wat er in het Grieks staat, zou ik dan even op moeten zoeken.) Dus ik denk niet dat die tekst als bewijsmiddel gezien kan worden!

De sacramenten zullen thuislezers moeten missen, maar de sacramenten zijn tekenen, niet tekenen die zalig maken. Wel kan het Avondmaal een versterking betekenen voor de gelovigen, en de doop ons laten bevestigen dat we in Christus zijn (volwassendoop), of de kinderdoop die ernaar wijst dat we eigendom zijn van Christus.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 mar 2005 21:08

Optimatus schreef:Maar het gevaar van thuislezen is dat je niet gecorrigeerd wordt door anderen, als dat nodig is.

Dat gebeurt in veel kerken ook niet meer.
God kan ook zonder de kerk corrigeren hoor.
Maar we hebben die hele thuisleesdiscussie al eens eerder gevoerd. Ik ben ook geen verstokte thuislezer. Ik kom wel in een kerk, maar buiten wat sociale aspecten om, heb ik er helemaal niets mee. Ik ontvang totaal geen geestelijke voeding in de kerk en ik erger me in elke dienst aan de verwatering van het Evangelie.
Ik lees dus wel thuis, maar naast de gewone kerkdienst.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”